Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forstærker til Dali 400 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 12 November 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at være træt af den dårlige lyd fra mit 1000 kr sorround.. Så jeg skal snart til at købe nyt... Jeg har hørt meget godt om Dali 400, så har tænkt mig at købe dem brugt... Men så skal jeg jo også have en forstærker, men hvilken? Skal helst kunne findes til omkring 1000-1500 brugt
Til top Vis KennethB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethB

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Glemte lig at sige at det også godt må være surround, for vil gerne senere opgradere til surround. Men det gør heller ikke noget hvis det er stereo, så må jeg bare købe en anden senere hen

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 November 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

har selv dali450 som er numret nyere end 400erne.

400 skulle være mere spidse i lyden, hvor 450erne er mere lyttevenlige. Så jeg ville nok se efter 450erne istedet (koster så næsten også det samme)

mine 450ere synes jeg kræver en del havre for at lyde godt, så ville se efter noget NAD eller Harman Kardon (har sidst nævnte 330) Men de koster noget mere end dit budget desværre.

Så en brugt NAD 319 vil nok være et godt bud (er stereo)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Er der andre der har erfaringer med de to højttalere? Har læst nogle der mener at 400 var bedre end 450 og 850, hvis bare man havde en forstærker der var nogle år ældre end højttalerne, men det er vel også en smagssag Skal bruges til mange forskellig slags musik, og film

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 November 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du bliver glad uanset hvilken du køber, begge spiller mange gange bedre end dit 1000kr. surround

Hvis du har godt kig på en Dali 400 så hold dig til den, og køb evt. noget NAD eller H/K, det er nogen der virkeligt kan lave noget.

Jeg har dog et alternativ som jeg synes du skal kigge på http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;am p;iAd=52060

Det er en gammel JVC som jeg faktisk selv har stående til mine Dali 850'ere, til dem er den måske lige i underkanten, men til et sæt Dali 400 tror jeg den vil være et godt match, og så er den jo billig! Du skal dog bemærke at den ikke yder 2x100 watt som i annoncen, men "kun" 2x80, og den er minimum 25 måske endda 30 år gammel! Min er 29 og virker upåklageligt, så jeg synes du måske skulle give det et forsøg, hvis du bor i nærheden af den, det er virkeligt en forstærker den kan lave noget.

Mvh. Morten

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 November 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Køber du DALI 400, som iøvrigt er en glimrende højttaler, gør du klogt i at matche den med en varmt og behageligt lydende forstærker, ellers kan det nemt blive lidt lyst og anstrengt at lytte til. Lykkedes det at matche den får du til gengæld en klar, dynamisk, kontant og stram lyd som kan være svært charmerende

Dali 450 er nemmere at matche klangmæssigt, men knapt så ophidsende at lytte til...ihvertfald i mine ører

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Nu siger i godt nok at de skal have mange watt. Men når de kun er i 4 ohm, leverer forstærkeren vel flere watt end normalt
Og har set at der er en Denon avr-1400 til 700 kr med 5 x 65 w. Det må blive til flere i 4 ohm

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 November 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Du får ikke meget vellyd hvis du vil købe surround forstærker/receiver til 1000-1500 kr, en ren 2 kanal forstærker som f.eks en brugt Marantz PM 80 SE ville være bedre...også hvis du stadig overvejer Dali 400

Forstærkeren leverer mere strøm i 4 ohm end 8 ohm, til gengæld belastes den også mere hvilket stiller større krav til kvaliteten af forstækeren

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 November 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

KennethB skrev:
Nu siger i godt nok at de skal have mange watt. Men når de kun er i 4 ohm, leverer forstærkeren vel flere watt end normalt
Og har set at der er en Denon avr-1400 til 700 kr med 5 x 65 w. Det må blive til flere i 4 ohm

Det skal du nu ikke regne med, hvis forstærkeren ikke er særlig strømstærk kan den begynde at yde mindre i lavere impedans (modstand) end i en højere. Jeg har læst om en mindre Denon surround receiver (måske den du nævner, men jeg kan ikke helt huske det) som gav noget lignende 5x65 watt i 8 ohm, og 5x15 watt i 4 ohm... Og 15 watt til et sæt DALI 400 eller 450 er for lidt

Mvh. Morten

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes