| Forfatter |
|
nph12 Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil godt ligge min CD-samling over på min computer (og senere på en harddisk recorder).
Jeg vil ikke hvilke format jeg skal rippe mine CD´er til? Jeg gør efter den bedst mulige lydkvalitet og det må gerne understøtte tags (det gør Wav formatet hvis ikke).
Alle CD´er er købt og betalt og musikken bliver kun brugt indenfor husstanden, så er det på plads. Jeg har også tjekket http://www.antipiratgruppen.dk/ inden jeg går i gang.
Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg selv har købt?
- Du må gerne kopiere en original musik-cd eller film, som du selv har købt, men du må alene bruge kopien inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?
- Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
- Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
Så jeg ved godt, hvad jeg må og hvad jeg ikke må. Så de få kopisikret CD´er jeg har forbliver på min CD hylde og bliver ikke rippet!
Jeg vil med tiden udvide min samling ved at købe musik på nettet. Er der nogen som kender online music store, hvor man kan købe og downloade filer i et lossless format?
Jeg har selv kigget lidt på denne music shop http://www.musicgiants.com/
Hvor god er lydkvaliten på musicgiants?
http://www.musicgiants.com/story.aspx
1. What is High Definition music? High Definition music is uncompressed digital files that are encoded in Lossless WMA (Windows Media Audio) format.
Er der en som kan forklare mig, hvordan man kan sammenligne forskellige lydformater? Hvad skal jeg se efter?
På forhånd mange tak
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vigtigste er at dit brænderprogram kan rippe med fejlkorrektion. Hvis ikke, kommer alle fejl fra CD'en med. Det lyder som hak eller brud i musikken (jeg har selv oplevet det på flere CD'er).
Jeg har anvendt tre programmer - Audio Central, EAC samt Monkey Audio som alle kan rippe med fejlkorrektion. EAC er klart det mest avancerede, men når først det er sat korrekt op, er det lige så nemt som andre programmer.
Mht. ID3 tag er jeg noget i tvivl. Har også hørt WAV ikke medtager disse. I Audio Central og dBPowerAMP er dette korrekt. Dog medtager Audio Central alle oplysninger hvis der er rippet via programmet. Monkey Audio tager dog alle oplysninger med via WAV uanset hvilket program der er rippet med.
Jeg har endnu ikke testet lydkvalitet.
Kig også her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32671
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Formatet er jo sådan set underordnet, så længe det er lossless. Jeg har selv lyttet på APE mod FLAC, og kunne absolut ikke høre nogen forskel.
Hvis du planlægger at købe din musik i WMA lossless, kan du jo bare rippe din CD samling til det - så har du alt i eet format.
Af software vil jeg helt klart anbefale dig at bruge EAC (Exact Audio Copy), da det er meget bedre til at korrigere fejl end alle andre programmer jeg har prøvet. Hvordan du får EAC til at encode til WMA lossless kan du læse lidt om her: http://www.avsforum.com/avs-vb/archive/index.php/t-500337.ht ml __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal have dine cd'er rippet i ukomprimeret format med ID3 tags, så er en mulighed at bruge ITunes og vælge AIFF format. ITunes har fejlkorrektion.
Vil du rippe i lossless (komprimeret) er ID3 tags med i de fleste formatter, og der ville jeg nok vælge FLAC.
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Mht. ID3 tag er jeg noget i tvivl. Har også hørt WAV ikke medtager disse. I Audio Central og dBPowerAMP er dette korrekt. Dog medtager Audio Central alle oplysninger hvis der er rippet via programmet. Monkey Audio tager dog alle oplysninger med via WAV uanset hvilket program der er rippet med.
|
|
|
Det må komme an på en prøve. Jeg prøver de forskellige programmer og ser om alle oplysningerne bliver gemt i Wav formatet.
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
|
Formatet er jo sådan set underordnet, så længe det er lossless. Jeg har selv lyttet på APE mod FLAC, og kunne absolut ikke høre nogen forskel.
Hvis du planlægger at købe din musik i WMA lossless, kan du jo bare rippe din CD samling til det - så har du alt i eet format.
|
|
|
Ja, jeg vil også helst gemme alt musik i samme format. Jeg er lidt i tvivl om, hvor gode de forskellige formater er (rent teknisk). Hvordan sammenligner jeg de forskellige formater (Wav, Flac, Ape, Wma lossless)?
Er det udelukkende Kpbs jeg skal de på? Eller er andre andre ting som påvirker, hvor god lydkvaliteten er?
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
| Ja, jeg vil også helst gemme alt musik i samme format. Jeg er lidt i tvivl om, hvor gode de forskellige formater er (rent teknisk). Hvordan sammenligner jeg de forskellige formater (Wav, Flac, Ape, Wma lossless)? |
|
|
Det er altid en god idé at prøve sig frem, så rip en CD til de forskellige formater og lyt dig frem  Du kan også se en sammenligning på FLAC's side: http://flac.sourceforge.net/comparison.html - den omhandler dog kun compression ratio og encode / decode tider.
nph12 skrev:
| Er det udelukkende Kpbs jeg skal de på? Eller er andre andre ting som påvirker, hvor god lydkvaliteten er? |
|
|
Så længe det er lossless, skulle der teoretisk set ikke være nogen forskel på lyden. Dog kan den software du bruger til at decode filerne med have en indflydelse, det er dog ikke noget jeg selv har afprøvet. __________________ Mit setup:
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fundet et lille eksempel:
Hvis vi optager 2 kanals stereo med 16 bit sampling ved 44.1 KHz, kan vi udregne båndbredden således:
2 (kanaler) X 16 bit X 44.100 samples per sekund = 176.400 bytes per sekund
Kilde:
http://www.karbosguide.dk/pctutor/hardware/modul7d1.htm#Wav
Men Wav formatet har en 1411Kbps passer jo meget fint med udregningen (176.400Bps x 8 = 1411,2Kbps).
Hvis de andre formater ikke har 1411Kbps, hvis er det vel ikke 100% identisk med originalen?
|
| Til top |
|
| |
Zaffa Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2005 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo...
Det er ligesom når du pakker filer ned i en zip fil, de flyder mindre men indholdet er helt nøjatigt det samme til sidste bit...
desuden tror jeg at du skulle læse på www.piratgruppen.org de har en del både om at lave mp3 osv. filer samt om reglerne for kopiering. Antipiratgruppen er jo ikke en offentlig organisation men en flok advokater der arbejder for pladeindustrien så de drejer tingne lidt, hvis man læser piratgruppen så bliver det drejet den anden vej og er så ca neutralt ;)
desuden er der intet "ulovligt" i at kopiere et stykke musik, politiet kommer ikke efter dig eller noget, du bryder blot copy right og pladeindustrien kan derefter sagsøge dig for at have krænket deres rettigheder... hehe
__________________ -Zaffa
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ripper i lossless (tabsfri) mode - er (lyd) kvaliteten den samme for aller formater - da lyden er den samme som ved wav. Lossless komprimering svarer til at lave gzip på en fil.
Der er dog forskel på tagging og på komprimeringsgraden. Jeg bruger EAC til læsning af disk og WMA-lossless til ripning. Jeg har lavet en mini-guide til hvordan det gøres her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31330&K W=daemon
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
| Hvis de andre formater ikke har 1411Kbps, hvis er det vel ikke 100% identisk med originalen? |
|
|
Hele humlen med lossless formaterne er jo, at lyddata'en bliver komprimeret - ikke smidt væk. Du kan se det som en salgs WinZip til WAVE-filer. Hvis du vil have en dybere teknisk forklaring, må jeg henvise til FLAC's side: http://flac.sourceforge.net/
dk2000 skrev:
| Der er dog forskel på tagging og på komprimeringsgraden. Jeg bruger EAC til læsning af disk og WMA-lossless til ripning. Jeg har lavet en mini-guide til hvordan det gøres her: |
|
|
Ved ikke lige om du har checket det link jeg lavede før til avsforum, men ifølge dem skulle det være muligt at encode direkte til WMA lossless med EAC, er det noget du kan be- eller afkræfte? Gør jo processen lidt mindre besværlig...  __________________ Mit setup:
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
EAC kan rippe til de fleste formater "direkte". Sitationstegn fordi der
først rippes til wav og herefter til det valgte format, der er altså
tale om at EAC selv starte eksempel vis FLAC encodning. Det ser altså
ud til at det foregår direkte, men i virkeligheden foregår det i to
tempi.
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| EAC kan rippe til de fleste formater "direkte". Sitationstegn fordi der først rippes til wav og herefter til det valgte format, der er altså tale om at EAC selv starte eksempel vis FLAC encodning. Det ser altså ud til at det foregår direkte, men i virkeligheden foregår det i to tempi. |
|
|
Yes yes, så meget er jeg med  Troede bare WMA var et lukket format, man ikke bare sådan kunne encode til med andre programmer end WMP. __________________ Mit setup:
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
EAC encoder via en ekstern kilde. Hvis du har en wav fil kan du herefter benytter WMP til encodning.
Det er blot den manuelle process EAC overtager (jeg har dog ikke selv prøvet med WMA lossless):
kig evt her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/archive/index.php/t-500337.ht ml
ca. 4-6 svar nede kommer det interessante
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musicgiants sælger musik i Wma lossless 1100Kbps. Det er noget under Wav formatets 1411Kbps, så 100% identisk kan det ikke være, eller tager jeg fejl?
Man skal skal vel op 1411Kbps for at være 100% identisk med originalen, men med komprimering kan filstørrelsen være mindre. Rigtigt forstået?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Påstod tidligere Monkey Audio tog flere informationer med via WAV filer
end andre programmer. Jeg har blundet, det passer ikke, undskyld.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
Musicgiants sælger musik i Wma lossless 1100Kbps. Det er noget under Wav formatets 1411Kbps, så 100% identisk kan det ikke være, eller tager jeg fejl?
Man skal skal vel op 1411Kbps for at være 100% identisk med originalen, men med komprimering kan filstørrelsen være mindre. Rigtigt forstået? |
|
|
Indeholder en Zip-fil (der måske fylder 50% af originalen) ikke præcis de samme informationer som originalen?
Det samme gør sig gældende for diverse lossless komprimeringsformater. Fordelen ved dem frem for WAV er at de som sagt fylder mindre, men også at de fleste af dem kan indeholde ID3 (eller lignende) tags.
Du kan jo prøve at tage en WAV fil, komprimere den til FLAC, dekomprimere den tilbage til WAV igen og lave en MD5 hash på den, og sammenligne den med en MD5 hash af den oprindelige fil. Så vil du se at ingen data er gået tabt.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bliver også nødt til at have lidt expert viden. Jeg har ikke gidet
sætte min EAC op til flac før nu. Problemet er at der ikke rippes
lossless, selvom der anvendes flac. Flac anvendes tydeligvis til
komprimering, men jeg kan ikke vælge lossless. Har fundet en vejledning
på nettet, hvor der eblot vælges 160 kbps. Jeg kan uden problemer rippe
til WAV og herefter til flac.
Via EAC og 320 kbps FLAC fylder filerne 25%. Med WAV til FLAC manuelt
fylder de +50%. Hvad gør jeg galt? Andre losslessformater som monkey
audio virker fint, men er også integreret i EAC.
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Bliver også nødt til at have lidt expert viden. Jeg har ikke gidet sætte min EAC op til flac før nu. Problemet er at der ikke rippes lossless, selvom der anvendes flac. Flac anvendes tydeligvis til komprimering, men jeg kan ikke vælge lossless. Har fundet en vejledning på nettet, hvor der eblot vælges 160 kbps. Jeg kan uden problemer rippe til WAV og herefter til flac. |
|
|
Jeg er ret sikker på den bitrate du vælger ikke har nogen betydning, når du bruger en ekstern encoder. Det der derimod har betydning, er den commandline du sender til encoderen.
Kjeldsen skrev:
| Via EAC og 320 kbps FLAC fylder filerne 25%. Med WAV til FLAC manuelt fylder de +50%. Hvad gør jeg galt? Andre losslessformater som monkey audio virker fint, men er også integreret i EAC. |
|
|
Bruger du samme FLAC komprimering (mellem 1 og 8) ved begge metoder? Det afgør hvor meget filerne bliver komprimeret, og dermed også hvor meget CPU det tager af decode filerne. Standard er level 5. __________________ Mit setup:
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke kommet så langt med at rippe en CD til forskellige formater endnu.
Jeg har dog prøvet, at rippe en CD i realplayer om gemme filerne i Wav formatet. Programmet gemmer tags (real tags) med oplysninger om album, kunstner, filnavn, nummer m.m.
Når jeg prøver at afspille selv samme numre i Window Media Player 10, så vises ikke alle oplysningerne. Man kan altså godt gemme tags i Wav formatet, men det er åbenbart ikke alle programmer som kan læse disse tags (da det nok er et specielt realplayer tag).
Jeg tror allerede, at jeg enten vælger Wav formatet eller Wma Lossless formatet. Det er nok med stor sandsynlighed, at online musik forretninger vil sælge musiken i Wma Lossless formatet (når den tid kommer) Pladeselskaberne vil bevare deres rettigheder, så vil det med stor sikkerhed bruge Wma med DRM, da Wav formatet ikke understøtter DRM.
Jeg mangler nogle tekniske oplysninger om Wma Lossless formatet. Wav formatet er jo 2 kanals stereo med 16 bit sampling ved 44.1 KHz, men har Wma Lossless formatet?
|
| Til top |
|
| |