Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB - er det noget dèr virker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iznogood
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Har tænkt mig at investere i den billige MAXIMUM + de har i Kvickly. Men først ville jeg gerne lige høre, om folk er tilfredse med DAB ?

Er man mange steder nødsaget til at investerer i en 30 mtr. gittermast med DAB antenne, eller er signalet de fleste steder okay med en stueantenne ? ( bor i Nyk.F. )

 

Til top Vis Iznogood's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iznogood
 
Iznogood
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Okay...synes ellers at jeg HAVDE søgt på emnet herinde. Men fandt alligevel - efter et par nye søgninger - noget jeg kan bruge. Det viser sig, at DAB ikke er noget man ønsker sat til sit HI-FI anlæg. Men som radio i køkkenet er det fint nok.

Jeg takker for info, og undskylder at jeg ikke brugte mere end 5 minutter på "søg" inden jeg postede.

MVH

Til top Vis Iznogood's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iznogood
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Det er da eller godt med et tråd om DAB radio/tuner, der måske nogle der har fået noget ud af en sådan en til rigtig lytning med et HI-FI anlæg, ville gerne høre nogle godt om DAB især sammen med et Rigtig HI-FI anlæg, og bruge den til mere end baggrund musik.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

At dømme efter antallet af tråde om DAB, er interessen ikke overvældende. Det gælder vist radio i det hele taget. Men prøv f.eks. at se her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33962

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31385

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15364

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Problemet med DAB er den af når DR lukker ned for FM, er der kun DAB tilbage og man kan ikke engang modtage DAB over cablet tv net, samme vej vil det nok gå for CD nu når kvaliteten er falde og de fleste køber musik over internet, så er der kun Mp3 tilbage.

DERFOR KÆMP IMOD DAB OG MP3 (især når der ikke bliver noget andre mulig få at musik, i det minste i CD kvalitet).
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
MFalck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

 

Helt enig... DAB og MP3 er noget snot! Det er synd for musikerne, der gennem flere måneder har kæmpe med at skrive, optage og til sidst mixe musikken, for at vi lyttere kan få glæden af deres flotte arbejde, samt få et indblik i, hvordan de ønsker, at musikken skal lyde. Ved MP3 og WMA bliver lyden komprimeret og derved dårligere. Detaljerne forsvinder.... Det er derfor, at der er noget der hedder MP3 afspillere til 300 kr, HiFi anlæg til 5000 kr og High End til 100.000 kr.

Skip MP3, WMA og DAB og støt vores musikere og køb deres originale cd'er.

Til top Vis MFalck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MFalck
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Det lader ikke til at ret mange af jer har hørt DAB radio på andet de der 1500 kroners skrammel radioer man kan få snart sagt alle steder... Der gælder det samme for DAB radioer som for alle andre siganlkilder... Kvalitet koster...

Det er komplet useriøst at sammenligne en 1500 kroners DAB radio med en 10000 kroners high end FM tuner. Her vil FM tuneren vinde og det skulle den da også helst... Prøv at sammenligne i samme prisleje og så er udfaldet måske et helt andet...

Til MFalck: Man snyder da ikke kunstnerne for noget ved at lytte til dem via en DAB radio, det er da noget ævl at påstå....



__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Herved er opfordingen til hifi4all at teste en DAB tuner op mod en FM tuner i prisklassen fra 10k.

Så vi kan få noget rent på borden, men er der 100% High-end DAB tuner på market fra 10k (ville gerne se en sådan, linke tak), så er det godt men hvad hjælper det når DR ikke ville være med med der politik om at få så mange kanaler ind med meget så meget lyden komprimeret som mulig.

Man giver 10k for en DAB tuner og høre lyde kvalietes i prisklassen for max 1500,- kr. Hvis DR kunne gøre det på en anden måde og ikke lyden komprimeret så meget ville der også være plads til en DAB tuner i Hi-Fi anlæget (med DAB skulle det være mulig at få den samme lyd som fra CD). Så det er klart at DAB er blivet en best sæler som baggrund musik afspiller og til sommerhuset.

Ville gerne høre om nogle der har haft en rigtig god oplevelse med en DAB tuner (dyr udgave) sat til en HIGH-END anlæg, og hvordan der er opnået (er der bruget løs DAC i mellem DAB tuner og anlæget).
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Herved er opfordingen til hifi4all at teste en DAB tuner op mod en FM tuner i prisklassen fra 10k.

Så vi kan få noget rent på borden, men er der 100% High-end DAB tuner på market fra 10k (ville gerne se en sådan, linke tak), så er det godt men hvad hjælper det når DR ikke ville være med med der politik om at få så mange kanaler ind med meget så meget lyden komprimeret som mulig.

Det er jo egentlig lidt over 10k klassen, men jeg stiller gerne en Musical Fidelity A5 FM/DAB til rådighed for test når den kommer (også hvis brugere skulle få lyst til at lege med), den burde være af en kvalitet der kan bruges som grundlag for at udtale sig om hvordan FM og DAB opfører sig i forhold til hinanden, når udstyret er i orden. Den tør jeg da i hvert fald godt kalde "100% high-end tuner"...

EDIT: "fra 10k" stod der, så må den jo siges at være relevant...

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1191&zoneid=1



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Tak Otto, jeg mente også DAB/FM tuner fra 10k og op til de rigtig dyr HIGH-END klasse (kunne godt tænke mig at vide hvad den dyres DAB tuner der er lavet og fra hvilken fabrik). 

Så er det bare af få nogle Hi-Fi blade/net sider på banen.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok ikke sige at det er selve DAB teknologien der er problemet men mere i den anden ende af kæden (mange kanaler = meget komprimer).

Eller på en anden måde man har et anlæg til 100k + men den enste mulighed for at høre musik er en Mp3 afspiller, der passer jo ikke sammen.

Kan ikke rigtig forstå det fornuftig i at mange pladestudio bruger meget dyrt optager udstyr med minmum 24/96 eller mere for derefter at smader det hele når det ender på en CD og derfor kun at kunne bruget til Mp3 eller DAB transistorRadio, resultat står ikke lige målet (så er det klart at en CD er så dyr).

ville gerne købe en CD efter kunstren og ikke efter hvilken kvalitet den er udgivet i, når jeg køber en CD, SACD eller en DVD-A skulle jeg gerne være sikker på at holder den højste mulig kvalitet som det givet medie kan gengive og ikke som i dag hvor der er den laveste kvalitet der gælder.

Det må også være synd for kunstrene der har brugt år og timer i en studio og så opdage at når den udkommer er det lang fra det oplevelse de havde under indspillingen. Målet må være masterbånd kvalitet, derfor kan SACD og DVD-A være brugbar for at opnår det der hjemme og en normal CD kan også nå lang hvis der bliver behandlet korrekt.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Tak Otto, jeg mente også DAB/FM tuner fra 10k og op til de rigtig dyr HIGH-END klasse (kunne godt tænke mig at vide hvad den dyres DAB tuner der er lavet og fra hvilken fabrik). 

Jeg kan ikke huske at have set en dyrere - men du smider jo bare en ekstern DAC på, så bestemmer du selv hvor dyrt det skal være...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Det må også være synd for kunstrene der har brugt år og timer i en studio og så opdage at når den udkommer er det lang fra det oplevelse de havde under indspillingen.

Så længe de tillader at CD-udgivelserne er fuldstændigt mishandlet af dynamik-komprimering og overstyring, så tror jeg ikke de klynker specielt meget over DAB/MP3's digitale komprimering.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller selv på en AVI DAB tuner... www.avihifi.co.uk og er vældigt tilfreds med lydkvaliteten... Den koster ca. 10k hos Vassago...

M.h.t. komprimering så skal vi jo huske på at lyden også bliver amputeret på FM båndet... Alt over 15Khz er væk...

Til Dolph: Der findes også folk der engang har invisteret mange penge i en high end VHS maskine... Og tænk nu kan man ikke leje VHS'ere mere kun DVD... Sikke noget, det kan man da ikke være bekendt...



__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Ja men DVD (med opløsning på 576 er og Dolby Digital/DTS 5.1/6.1) et fremskridt fra VHS mod VHS med opløsning på 250 og max Dolby surround).

Det samme er HD-DVD og Blu-R. med deres ny lydformater hvor man forsøger at gå væk fra alle former for komprimering.

Sjovt nok laver man nogle nye lydeformater der ikke er komprimering og på same tid går man væk fra SACD og DVD-A da de nye HD-DVD og Blu-R ikke kan afspille dem (så hvis man har nogle SACD og DVD-A disk er det nu man skal købe en afspiller).

Med samme hånd giver man CD-udgivelserne en fuldstændigt mishandlet med dynamik-komprimering og overstyring som desvære er normalen idag. Måske ønsker man at give dødstødet til CD og det er med overlæg.

DAB har muligheder for at blive et femskridt og en god afløser for FM, hvis man da udnytter det korrekt og ikke som idag, hvor DAB bliver mistbrugt.


Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Janva: Men hvis du spørger i visse kredse så er DVD et tilbageskridt fra Laser Disc som jo netop var ukomprimeret men måtte lade livet tilfordel for et komprimeret format...

 



__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, men du skulle så vende LaserDisken og mange film kunne ikke være på en disk.

Med på lydsiden var de gode
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
Iznogood
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svar og input. Jeg er fuldt enig i, at hvis det som antydet her, går i retning af ringere og ringere lydkvalitet - bare for at det skal være nemt og ikke "fylde" noget, ja så bliver jeg sgu ked . Tænk hvis man en dag ikke kan købe CD`ere, men kun flashram-kort med 192kbs MP3`ere

Jeg er èn af dem, som hører en del MP3 over min PC ( Altec Lansing 621 højtt. ).....men er der noget jeg virkelig kan lide, ja så investeres der i CD`en til stueanlægget. For MP3 er og bliver et ikke-hi-fi medie.

Til top Vis Iznogood's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iznogood
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

"Tænk hvis man en dag ikke kan købe CD`ere, men kun flashram-kort med 192kbs MP3`ere"

eller tænk hvis man en dag ikke kan købe LPèr,men kun cdèr

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes