| Forfatter |
|
Iznogood Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tænkt mig at investere i den billige MAXIMUM + de har i Kvickly. Men først ville jeg gerne lige høre, om folk er tilfredse med DAB ?
Er man mange steder nødsaget til at investerer i en 30 mtr. gittermast med DAB antenne, eller er signalet de fleste steder okay med en stueantenne ? ( bor i Nyk.F. )
|
| Til top |
|
| |
Iznogood Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay...synes ellers at jeg HAVDE søgt på emnet herinde. Men fandt alligevel - efter et par nye søgninger - noget jeg kan bruge. Det viser sig, at DAB ikke er noget man ønsker sat til sit HI-FI anlæg. Men som radio i køkkenet er det fint nok.
Jeg takker for info, og undskylder at jeg ikke brugte mere end 5 minutter på "søg" inden jeg postede.
MVH
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da eller godt med et tråd om DAB radio/tuner, der måske nogle
der har fået noget ud af en sådan en til rigtig lytning med et HI-FI
anlæg, ville gerne høre nogle godt om DAB især sammen med et Rigtig
HI-FI anlæg, og bruge den til mere end baggrund musik.
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med DAB er den af når DR lukker ned for FM, er der kun DAB
tilbage og man kan ikke engang modtage DAB over cablet tv net, samme
vej vil det nok gå for CD nu når kvaliteten er falde og de fleste køber
musik over internet, så er der kun Mp3 tilbage.
DERFOR KÆMP IMOD DAB OG MP3 (især når der ikke bliver noget andre mulig få at musik, i det minste i CD kvalitet).
|
| Til top |
|
| |
MFalck Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig ... DAB og MP3 er noget snot! Det er synd for musikerne, der gennem flere måneder har kæmpe med at skrive, optage og til sidst mixe musikken, for at vi lyttere kan få glæden af deres flotte arbejde, samt få et indblik i, hvordan de ønsker, at musikken skal lyde. Ved MP3 og WMA bliver lyden komprimeret og derved dårligere. Detaljerne forsvinder.... Det er derfor, at der er noget der hedder MP3 afspillere til 300 kr, HiFi anlæg til 5000 kr og High End til 100.000 kr.
Skip MP3, WMA og DAB og støt vores musikere og køb deres originale cd'er.
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader ikke til at ret mange af jer har hørt DAB radio på andet de der 1500 kroners skrammel radioer man kan få snart sagt alle steder... Der gælder det samme for DAB radioer som for alle andre siganlkilder... Kvalitet koster...
Det er komplet useriøst at sammenligne en 1500 kroners DAB radio med en 10000 kroners high end FM tuner. Her vil FM tuneren vinde og det skulle den da også helst... Prøv at sammenligne i samme prisleje og så er udfaldet måske et helt andet...
Til MFalck: Man snyder da ikke kunstnerne for noget ved at lytte til dem via en DAB radio, det er da noget ævl at påstå.... __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herved er opfordingen til hifi4all at teste en DAB tuner op mod en FM tuner i prisklassen fra 10k.
Så vi kan få noget rent på borden, men er der 100% High-end DAB tuner
på market fra 10k (ville gerne se en sådan, linke tak), så er det godt
men hvad hjælper det når DR ikke ville være med med der politik om at
få så mange kanaler ind med meget så meget lyden komprimeret som mulig.
Man giver 10k for en DAB tuner og høre lyde kvalietes i prisklassen for
max 1500,- kr. Hvis DR kunne gøre det på en anden måde og ikke lyden
komprimeret så meget ville der også være plads til en DAB tuner i Hi-Fi
anlæget (med DAB skulle det være mulig at få den samme lyd som fra CD).
Så det er klart at DAB er blivet en best sæler som baggrund musik
afspiller og til sommerhuset.
Ville gerne høre om nogle der har haft en rigtig god oplevelse med en
DAB tuner (dyr udgave) sat til en HIGH-END anlæg, og hvordan der er
opnået (er der bruget løs DAC i mellem DAB tuner og anlæget).
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Herved er opfordingen til hifi4all at teste en DAB tuner op mod en FM tuner i prisklassen fra 10k.
Så vi kan få noget rent på borden, men er der 100% High-end DAB tuner på market fra 10k (ville gerne se en sådan, linke tak), så er det godt men hvad hjælper det når DR ikke ville være med med der politik om at få så mange kanaler ind med meget så meget lyden komprimeret som mulig. |
|
|
Det er jo egentlig lidt over 10k klassen, men jeg stiller gerne en Musical Fidelity A5 FM/DAB til rådighed for test når den kommer (også hvis brugere skulle få lyst til at lege med), den burde være af en kvalitet der kan bruges som grundlag for at udtale sig om hvordan FM og DAB opfører sig i forhold til hinanden, når udstyret er i orden. Den tør jeg da i hvert fald godt kalde "100% high-end tuner"...
EDIT: "fra 10k" stod der, så må den jo siges at være relevant...
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1191&zoneid=1 __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Otto, jeg mente også DAB/FM tuner fra 10k og op til de rigtig dyr
HIGH-END klasse (kunne godt tænke mig at vide hvad den dyres DAB tuner
der er lavet og fra hvilken fabrik).
Så er det bare af få nogle Hi-Fi blade/net sider på banen.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok ikke sige at det er selve DAB teknologien der er
problemet men mere i den anden ende af kæden (mange kanaler = meget
komprimer  ).
Eller på en anden måde man har et anlæg til 100k + men den enste
mulighed for at høre musik er en Mp3 afspiller, der passer jo ikke
sammen.
Kan ikke rigtig forstå det fornuftig i at mange pladestudio bruger
meget dyrt optager udstyr med minmum 24/96 eller mere for derefter at
smader det hele når det ender på en CD og derfor kun at kunne bruget
til Mp3 eller DAB transistorRadio, resultat står ikke lige målet (så er
det klart at en CD er så dyr).
ville gerne købe en CD efter kunstren og ikke efter hvilken kvalitet
den er udgivet i, når jeg køber en CD, SACD eller en DVD-A skulle jeg
gerne være sikker på at holder den højste mulig kvalitet som det givet
medie kan gengive og ikke som i dag hvor der er den laveste kvalitet
der gælder.
Det må også være synd for kunstrene der har brugt år og timer i en
studio og så opdage at når den udkommer er det lang fra det oplevelse
de havde under indspillingen. Målet må være masterbånd kvalitet, derfor
kan SACD og DVD-A være brugbar for at opnår det der hjemme og en normal
CD kan også nå lang hvis der bliver behandlet korrekt.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Tak Otto, jeg mente også DAB/FM tuner fra 10k og op til de rigtig dyr HIGH-END klasse (kunne godt tænke mig at vide hvad den dyres DAB tuner der er lavet og fra hvilken fabrik). 
|
|
|
Jeg kan ikke huske at have set en dyrere - men du smider jo bare en ekstern DAC på, så bestemmer du selv hvor dyrt det skal være... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Det må også være synd for kunstrene der har brugt år og timer i en studio og så opdage at når den udkommer er det lang fra det oplevelse de havde under indspillingen. |
|
|
Så længe de tillader at CD-udgivelserne er fuldstændigt mishandlet af dynamik-komprimering og overstyring, så tror jeg ikke de klynker specielt meget over DAB/MP3's digitale komprimering. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller selv på en AVI DAB tuner... www.avihifi.co.uk og er vældigt tilfreds med lydkvaliteten... Den koster ca. 10k hos Vassago...
M.h.t. komprimering så skal vi jo huske på at lyden også bliver amputeret på FM båndet... Alt over 15Khz er væk...
Til Dolph: Der findes også folk der engang har invisteret mange penge i en high end VHS maskine... Og tænk nu kan man ikke leje VHS'ere mere kun DVD... Sikke noget, det kan man da ikke være bekendt...  __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men DVD (med opløsning på 576 er og Dolby Digital/DTS 5.1/6.1) et
fremskridt fra VHS mod VHS med opløsning på 250 og max Dolby surround).
Det samme er HD-DVD og Blu-R. med deres ny lydformater hvor man forsøger at gå væk fra alle former for komprimering.
Sjovt nok laver man nogle nye lydeformater der ikke er komprimering og
på same tid går man væk fra SACD og DVD-A da de nye HD-DVD og Blu-R
ikke kan afspille dem (så hvis man har nogle SACD og DVD-A disk er det
nu man skal købe en afspiller).
Med samme hånd giver man CD-udgivelserne en fuldstændigt mishandlet med
dynamik-komprimering og overstyring som desvære er normalen idag. Måske
ønsker man at give dødstødet til CD og det er med overlæg.
DAB har muligheder for at blive et femskridt og en god afløser for FM,
hvis man da udnytter det korrekt og ikke som idag, hvor DAB bliver
mistbrugt.
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janva: Men hvis du spørger i visse kredse så er DVD et tilbageskridt fra Laser Disc som jo netop var ukomprimeret men måtte lade livet tilfordel for et komprimeret format...
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt, men du skulle så vende LaserDisken og mange film kunne ikke være på en disk.
Med på lydsiden var de gode
|
| Til top |
|
| |
Iznogood Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svar og input. Jeg er fuldt enig i, at hvis det som antydet her, går i retning af ringere og ringere lydkvalitet - bare for at det skal være nemt og ikke "fylde" noget, ja så bliver jeg sgu ked . Tænk hvis man en dag ikke kan købe CD`ere, men kun flashram-kort med 192kbs MP3`ere 
Jeg er èn af dem, som hører en del MP3 over min PC ( Altec Lansing 621 højtt. ).....men er der noget jeg virkelig kan lide, ja så investeres der i CD`en til stueanlægget. For MP3 er og bliver et ikke-hi-fi medie.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Tænk hvis man en dag ikke kan købe CD`ere, men kun flashram-kort med 192kbs MP3`ere"
eller tænk hvis man en dag ikke kan købe LPèr,men kun cdèr 
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |