| Forfatter |
|
mathias Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har i knapt en uge været den lykkelige ejer af en Sony cdp-x779es. Nu er jeg den ulykkelige ejer - alle analoge udgange er pludselig døde. Både venstre og højre kanal. Det ulykkelige skete tilsyneladende da jeg i dag ville tænde for dyret og høre noget kvalitets rock. Øv.
Det mærkelige er, at den sagtens kan læse plader og springe ml. numrene; betjeningsmæssigt er den fuldt fulktionsdygtig.
Maskinen er for ca. 8 år siden blevet udstyret med en LClock 2, og jeg kan se at der er pillet lidt i udgangstrinnet. Men den har som sagt kørt i laang tid med disse modifikationer.
Er der en af jer der har nogle ideer inden jeg sender den til reperation???
Mvh Mathias
|
| Til top |
|
| |
mathias Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt ekstra info: Når jeg via knappen bagpå afspilleren slår de balancerede udgange til går det helt galt: Enten stopper den afspilningen og er ikke til at komme i kontakt med ellers dør al kommunikation og disken accelereres op så jeg bliver bange for liv og lemmer. Hmmm, hjææælp...
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lcclock i en god gammel sony topmodel, det må lyde spøjst.
Man skal passe på at købe brugte ting som måske ukyndige hænder har modificeret ved, hvis der er rodet ved udgangstrinnet så er det nok der du skal finde fejlen. Gå tilbage til sælger med den. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias skrev:
| Lidt ekstra info: Når jeg via knappen bagpå afspilleren slår de balancerede udgange til går det helt galt: Enten stopper den afspilningen og er ikke til at komme i kontakt med ellers dør al kommunikation og disken accelereres op så jeg bliver bange for liv og lemmer. Hmmm, hjææælp... |
|
|
Det tyder på at det er selve styre-kredsen der laver brok - enten er den stået af (sandsynligvis) eller også er der en kortslutning eller løs forbindelse et sted i maskinen som følge af LClock´en.
Sælger burde have den tilbage i nakken, eller forsøge at hjælpe med at udbedre fejlen. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at skiven accelereres vildt op i fart, kan meget vel skyldes at LClocken ikke fungerer. Så fungerer timingen ikke, og ofte vil drevet køre op i tempo. Skynd dig at slukke, da det sagtens kan brænde af! Mit råd er, at du får en til at måle med et scope, om der kommer 45MHz ud af LClocken. Hvis ikke der er et fint TTL 0-5volt logisk signal på 45MHz har du forklaringen... LClocken er færdig.
Hvis ikke det er tilfældet, kunne det være alt fra en defekt styrekreds, til en dårlig forbindelse. Den defekte styrekreds vil nok betyde en skrot-værdig maskine. Det kan næppe laves indenfor et realistisk budget. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
mathias Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Hvorvidt det lyder mærkeligt med en lcclock i en gammel sony topmodel - det ved jeg jo ikke så meget om... snøft :(
Jeg synes ikke man kan hænge sælger op da det som sagt er en ældre sag, og når man køber brugt (særdeles brugt) må man være forberedt på den slags.
Nu ryder den forbi Highend Musik-Service i Vanløse for at se om der er noget at redde, og jeg krydser fingre.
Mvh Mathias
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias skrev:
Tak for svarene.
Hvorvidt det lyder mærkeligt med en lcclock i en gammel sony topmodel - det ved jeg jo ikke så meget om... snøft :(
|
|
|
Det jeg mener med det er bare at jeg ikke forstår at man kommer een sådan i, de gamle sony kæmper lyder ganske fortrinligt uden at pille ved dem. Jeg har selv haft dummet mig med en denon dcd s1 for nogen år tilbage, umiddelbart lød den bedre med clocken i(flere detlajer, strammere bas), men hen ad vejen fandt jeg ud af at maskinen havde mistet al form for musikalitet.
Men nok om det, high end muikservice var dem der i tidernes morgen satte en lcclock i min denon, et godt råd må være at du lige får et prisoversalg da de ikke høre til de biligste værksteder. Held og lykke med maskinen. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
mathias Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber at den kan reddes så jeg kan selv kan lytte efter. Det er bare sådant et stykke dejligt isenkram... Strømforsyningen kunne side i en mellemklasse integreret forstærker fra japan :)
|
| Til top |
|
| |
Stang Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ehhh er den ikke fra Japan?
|
| Til top |
|
| |
mathias Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm jo, men udgangseffekten er mere konservativt specificeret :)
Kan I anbefale et andet værksted i Kbh.området der ikke er så kostbart som high-end musik service?
|
| Til top |
|
| |
Casperm Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne evt. prøve JJ-Teknik i Farum. Dem har jeg før brugt, og har fået god og fair service.
__________________ Hilsner fra - Casper
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias skrev:
Nu ryder den forbi Highend Musik-Service i Vanløse for at se om der er noget at redde, og jeg krydser fingre.
|
|
|
Det ville jeg nok lige overveje igen.... Det kunne meget let blive MEGET dyrere end end ny (brugt) maskine... High End Musik Service sliber ikke uden vand!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget tyder på at folk gerne vil hjælpe, men ikke aner hvad de taler om ...
Først og fremmest når din CDP er i stand til at spore/afspille cd'erne, så skal fejlen findes/lokaliseres i strømforsyningen og hvorfor så det ?
Ser du din CDP-X779ES er udstyret med seperat strømforsyninger for henholdsvis digitale og analoge kredsløb,
I strømforsyningen er der flere såkaldte "sikrings-modstande"
de kan kendes ved at der ved siden af modstanden på printet er trykt et lille symbol, en trafiktavle med udråbstegn i
mindst en af disse modstande har udført sin funktion ...måske fordi at den omtalte LC-clock's fødestrøm er taget et kritisk sted efter en sikringsmodstand i den strømforsyning der føder analogdelen ..., det er så en helt anden historie at hvis det er tilfældet et direkte forkert sted at vælge at føde en LC-Clock fra
Det du skal fortage dig er at lave en visuel inspektion af alle modstande i nærheden af transformer/hoved-lytter for at se om mit bud er korrekt at der et styk defekt modstand....
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casperm skrev:
| Du kunne evt. prøve JJ-Teknik i Farum. Dem har jeg før brugt, og har fået god og fair service. |
|
|
Jeg ville personligt holde mig langt fra JJ-Teknik. Da jeg har været udsat for nøjagtig det modsatte. Dårlig service, og en ikke fair pris. 2½mdr for at reesette en Marantz SR4600, samt 900kr på en regning. Jeg ville helt sikkert gå efter Highend Musik service istedet. Samt sørge for at få et prisoversalg, som tidligere nævnt. __________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
mathias Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude: tak for det gode svar. jeg har skaffet service manualen og
målt alle sikrings-modstande. De er intakte. Desværre. Jeg har også
målt forsyningsspænding på henholdsvis clocken samt diverse opamps på
audio-boardet. Der er ingen forsyningspænding (kun omkring 1,7 V ml. +
og -).
Under målingen begyndte der at lugte af brændt elektronik fra
forsyningsprintet til digitalsektonen. jeg slukkede straks, og nej jeg
kortsluttede ikke noget med målepindene. Uha uha, det ser mere og mere
skidt ud det her.
Til gengæld har jeg måske fundet den igangsættende fejl: audioprintet
holdes i venstre side på plads af en kobberskinne. Denne kobberskinne
var monteret meeeget tæt på en opamp (fra AD, forsynet med akobling til
stel fra + og minus). Måske at denne kobberskinne har været i berøring
med opampens ben. Afspilleren har jo været på en rejse fra sælger hjem
til mig.
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias
Fino!
Du skal nok forhindre kortslutningen sker igen, før du skifter hvad jeg vil regne med i "worst case" en eller to regulatore i strømforsyningen..., men hvis du er heldig har de beskyttet sig selv og fejler intet pga. intern sikringskredsløb for strøm og termisk runaway
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov! glemte noget
tag strømmen til LC Clock fra/over den ene hoved-lyt i den digitale strømforsyning, så er den korrekt monteret
|
| Til top |
|
| |