Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Død Sony cdp-x779es - hjælp!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathias
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har i knapt en uge været den lykkelige ejer af en Sony cdp-x779es. Nu er jeg den ulykkelige ejer - alle analoge udgange er pludselig døde. Både venstre og højre kanal. Det ulykkelige skete tilsyneladende da jeg i dag ville tænde for dyret og høre noget kvalitets rock. Øv.

Det mærkelige er, at den sagtens kan læse plader og springe ml. numrene; betjeningsmæssigt er den fuldt fulktionsdygtig.

Maskinen er for ca. 8 år siden blevet udstyret med en LClock 2, og jeg kan se at der er pillet lidt i udgangstrinnet. Men den har som sagt kørt i laang tid med disse modifikationer.

Er der en af jer der har nogle ideer inden jeg sender den til reperation???

Mvh Mathias
Til top Vis mathias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias

mathias
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Lidt ekstra info: Når jeg via knappen bagpå afspilleren slår de balancerede udgange til går det helt galt: Enten stopper den afspilningen og er ikke til at komme i kontakt med ellers dør al kommunikation og disken accelereres op så jeg bliver bange for liv og lemmer. Hmmm, hjææælp...

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

En lcclock i en god gammel sony topmodel, det må lyde spøjst.

Man skal passe på at købe brugte ting som måske ukyndige hænder har modificeret ved, hvis der er rodet ved udgangstrinnet så er det nok der du skal finde fejlen. Gå tilbage til sælger med den. 

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

mathias skrev:
Lidt ekstra info: Når jeg via knappen bagpå afspilleren slår de balancerede udgange til går det helt galt: Enten stopper den afspilningen og er ikke til at komme i kontakt med ellers dør al kommunikation og disken accelereres op så jeg bliver bange for liv og lemmer. Hmmm, hjææælp...

Det tyder på at det er selve styre-kredsen der laver brok - enten er den stået af (sandsynligvis) eller også er der en kortslutning eller løs forbindelse et sted i maskinen som følge af LClock´en.

Sælger burde have den tilbage i nakken, eller forsøge at hjælpe med at udbedre fejlen.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Det med at skiven accelereres vildt op i fart, kan meget vel skyldes at LClocken ikke fungerer. Så fungerer timingen ikke, og ofte vil drevet køre op i tempo. Skynd dig at slukke, da det sagtens kan brænde af!
Mit råd er, at du får en til at måle med et scope, om der kommer 45MHz ud af LClocken. Hvis ikke der er et fint TTL 0-5volt logisk signal på 45MHz har du forklaringen... LClocken er færdig.

Hvis ikke det er tilfældet, kunne det være alt fra en defekt styrekreds, til en dårlig forbindelse. Den defekte styrekreds vil nok betyde en skrot-værdig maskine. Det kan næppe laves indenfor et realistisk budget.

mathias
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Hvorvidt det lyder mærkeligt med en lcclock i en gammel sony topmodel - det ved jeg jo ikke så meget om... snøft :(

Jeg synes ikke man kan hænge sælger op da det som sagt er en ældre sag, og når man køber brugt (særdeles brugt) må man være forberedt på den slags.

Nu ryder den forbi Highend Musik-Service i Vanløse for at se om der er noget at redde, og jeg krydser fingre.

Mvh Mathias

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

mathias skrev:
Tak for svarene.

Hvorvidt det lyder mærkeligt med en lcclock i en gammel sony topmodel - det ved jeg jo ikke så meget om... snøft :(

Det jeg mener med det er bare at jeg ikke forstår at man kommer een sådan i, de gamle sony kæmper lyder ganske fortrinligt uden at pille ved dem. Jeg har selv haft dummet mig med en denon dcd s1 for nogen år tilbage, umiddelbart lød den bedre med clocken i(flere detlajer, strammere bas), men hen ad vejen fandt jeg ud af at maskinen havde mistet al form for musikalitet.

Men nok om det, high end muikservice var dem der i tidernes morgen satte en lcclock i min denon, et godt råd må være at du lige får et prisoversalg da de ikke høre til de biligste værksteder. Held og lykke med maskinen. 

mathias
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg håber at den kan reddes så jeg kan selv kan lytte efter. Det er bare sådant et stykke dejligt isenkram... Strømforsyningen kunne side i en mellemklasse integreret forstærker fra japan :)

Stang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Ehhh er den ikke fra Japan?
Til top Vis Stang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stang

mathias
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hmm jo, men udgangseffekten er mere konservativt specificeret :)

Kan I anbefale et andet værksted i Kbh.området der ikke er så kostbart som high-end musik service?

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Du kunne evt. prøve JJ-Teknik i Farum. Dem har jeg før brugt, og har fået god og fair service.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

mathias skrev:
Nu ryder den forbi Highend Musik-Service i Vanløse for at se om der er noget at redde, og jeg krydser fingre.

Det ville jeg nok lige overveje igen.... Det kunne meget let blive MEGET dyrere end end ny (brugt) maskine... High End Musik Service sliber ikke uden vand!!

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Noget tyder på at folk gerne vil hjælpe, men ikke aner hvad de taler om ...

Først og fremmest når din CDP er i stand til at spore/afspille cd'erne, så skal fejlen findes/lokaliseres i strømforsyningen og hvorfor så det ?

Ser du din CDP-X779ES er udstyret med seperat strømforsyninger for henholdsvis digitale og analoge kredsløb,
I strømforsyningen er der flere såkaldte "sikrings-modstande"
de kan kendes ved at der ved siden af modstanden på printet er trykt et lille symbol, en trafiktavle med udråbstegn i   
mindst en af disse modstande har udført sin funktion ...måske fordi at den omtalte LC-clock's fødestrøm er taget et kritisk sted efter en sikringsmodstand i den strømforsyning der føder analogdelen ..., det er så en helt anden historie at hvis det er tilfældet et direkte forkert sted at vælge at føde en LC-Clock fra

Det du skal fortage dig er at lave en visuel inspektion af alle modstande i nærheden af transformer/hoved-lytter for at se om mit bud er korrekt at der et styk defekt modstand....

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Casperm skrev:
Du kunne evt. prøve JJ-Teknik i Farum. Dem har jeg før brugt, og har fået god og fair service.

Jeg ville personligt holde mig langt fra JJ-Teknik. Da jeg har været udsat for nøjagtig det modsatte. Dårlig service, og en ikke fair pris. 2½mdr for at reesette en Marantz SR4600, samt 900kr på en regning. Jeg ville helt sikkert gå efter Highend Musik service istedet. Samt sørge for at få et prisoversalg, som tidligere nævnt.

mathias
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

The Dude: tak for det gode svar. jeg har skaffet service manualen og målt alle sikrings-modstande. De er intakte. Desværre. Jeg har også målt forsyningsspænding på henholdsvis clocken samt diverse opamps på audio-boardet. Der er ingen forsyningspænding (kun omkring 1,7 V ml. + og -).

Under målingen begyndte der at lugte af brændt elektronik fra forsyningsprintet til digitalsektonen. jeg slukkede straks, og nej jeg kortsluttede ikke noget med målepindene. Uha uha, det ser mere og mere skidt ud det her.

Til gengæld har jeg måske fundet den igangsættende fejl: audioprintet holdes i venstre side på plads af en kobberskinne. Denne kobberskinne var monteret meeeget tæt på en opamp (fra AD, forsynet med akobling til stel fra + og minus). Måske at denne kobberskinne har været i berøring med opampens ben. Afspilleren har jo været på en rejse fra sælger hjem til mig.

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

mathias

Fino!
Du skal nok forhindre kortslutningen sker igen, før du skifter hvad jeg vil regne med i "worst case" en eller to regulatore i strømforsyningen..., men hvis du er heldig har de beskyttet sig selv og fejler intet pga. intern sikringskredsløb for strøm og termisk runaway

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hov! glemte noget
tag strømmen til LC Clock fra/over den ene hoved-lyt i den digitale strømforsyning, så er den korrekt monteret

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes