Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: er jeg tonedøv :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg langt om længe endelig fået et "ordentligt" anlæg i huste igen - ( Denon PMA 2000 IV R - Denon DCD 1450 AR - B&W DM604 )

Men idag ville jeg lige lave en test jeg er ved at kigge efter en DVD afspiller til at erstatte min Blutinum 199,- krs afspiller ...

Jeg satte to ens CDer (lisa ekdal) på - for at høre hvor meget bedre min DCD 1450 er var end blutinum'en ..

CHOK !!!!!! der var sgu ikke meget forskel ??? faktisk lød blutinum'en nogen gange bedre ...

Denon'en er sat til med et kabel til ca 1000kr - blutinumen er sat til med et fra aldi til ca 20,- ...

Hvordan Fa... kan den så lyde næsten lige så godt som denon afspilleren ??????

Er som om denon er mere ehmmm perspektiveret instrumenter mere adskilt men ikke sådan lige
til at høre med det samme ...

Så nu spør jeg hvad skal jeg lytte efter ?? er der eventuelt specielt gode CD'er til at teste med ...

Til top Vis meiers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meiers

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej Meiers

Prøv at presse dit anlæg lidt ved at spille lidt højere og med noget musik med flere intrumenter evt rock..  når du skifter over til din Denon burde du kunne høre forskellen.  En anden ting er du stadig spiller på de samme højtalere og forstærker - det gør måske du ikke omgående kan høre forskel.

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Du er ikke nødvendigvis (tone-) døv.

Eller så er I i alt fald to!

Læs engang hvad en erfaren diy audio-fyr, Willian Cowan (http://www.cowanaudio.com/) skriver under menupunktet "Blind listenings tests".

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

skum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hey
Med alt respekt for Denon'en, så er det altså heller ikke ligefrem nogen 'åbenbarer'.
Har selv haft et setup nogenlunde mage til dit, cd og forstærkeren (mk I, den første model) og jeg spillede på et sæt Avance Sig. 8 mk III, jeg oplevede aldrig nogen speciel woweffekt, det hele virkede lidt kønsløst og udetaljeret, ikke rigtig engagerende. Senere fandt jeg ved udskiftning til anden cdafspiller, det helt og holdent er 1450R'en som er flaskehalsen. Selvom du bruger dyre kabler og den trods alt er væsentlig dyrere end din dvd-afspiller, så tror jeg i bund og grund den cdafspiller blev lavet i tidernes morgen som en 'entry-level' model som kunne sælges med PMA-2000R. Springet fra den og op til 1650R og S10 I og II var rigtig store, så derfor er den desværre ikke bedre end som så.
Find dig en S10'er eller 1650R, de spiller 'rigtigt', med hul igennem, eller endnu bedre, køb dig en DacMagic, har hørt det er det de unge vil ha ;-)
God jagt
Til top Vis skum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skum

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du synes den lyder bedre hvorfor så skifte?

Jeg tror bare at den anden afspiller er et helt klart forkert match til dit anlæg. Jeg tror du er meget heldig med sammensætningen med din billige afspiller.

Prøv at låne noget mere udstyr med hjem og se om du oplever det samme. Jeg synes det er forkert at fortælle andre hvad de skal lytte efter for at høre noget lyder godt, det er nemlig en meget individuel smagssag.

En ting som du måske kunne gøre at at finde en cd, hvor "bækken" (stav) (den der tromme ting) er meget tydelig, og lyt efter hvordan den lyder, det plejer jeg at bruge som test. jeg hører gerne Crises med mike oldfield som test cd og lp

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej Meiers
Uden at jeg kender den specifikke Denon-model, så har jeg erfaring med skifte fra en billig Føtex-DVD til en Nad T585, som
trods alt kostede 8000 kr. oprindeligt. Bevares, der var en forskel, men det var stadig tydeligt CD-lyd. Og det er ikke ment
som en kompliment. Min erfaring er ikke meget udtømmende, men den er at man skal væsentlig højere op før man får god
lyd ud af en CD-spille. Det billigste jeg har hørt var en Rega til ca. 15.000 kr.
Det eneste hæderlige jeg har hørt til mindre end det er en Linn Sneaky DS. Andre har opnået gode resultater med en
Squeezebox og en DAC. Det lykkedes ikke mig, men det er nok meget individuelt hvad SB'en sættes sammen med og
hvordan.   
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Hej Meiers
Uden at jeg kender den specifikke Denon-model, så har jeg erfaring med skifte fra en billig Føtex-DVD til en Nad T585, som
trods alt kostede 8000 kr. oprindeligt. Bevares, der var en forskel, men det var stadig tydeligt CD-lyd. Og det er ikke ment
som en kompliment. Min erfaring er ikke meget udtømmende, men den er at man skal væsentlig højere op før man får god
lyd ud af en CD-spille. Det billigste jeg har hørt var en Rega til ca. 15.000 kr.
Det eneste hæderlige jeg har hørt til mindre end det er en Linn Sneaky DS. Andre har opnået gode resultater med en
Squeezebox og en DAC. Det lykkedes ikke mig, men det er nok meget individuelt hvad SB'en sættes sammen med og
hvordan.   

Jeg vil lige kommen men en kommentar på dette indlæg. JEg har købt en brugt Apollo (Rega) Du må tænke på Saturn. Jeg synes så ikke at mer prisen for Saturn er det værd til mit behov. Så jeg har fundet mig en rigtig god vellydende afspiller til 3500 kr.

Til at starte med lavede jeg en test med min kæreste som synes at min gamle Cd-afspiller lød bedre end Rega'en. Der va rogså en grund til det. Lakridserne som var brugt som signalkabler, gjorde at Apolloen ikke kom helt til sin ret, og selvfølge skulle den lige spilles varm, den havde stået stille i flere måneder.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

He he tak for responsen ...

Efter noget mere lytten kan jeg godt høre at den billige afspiller er mere ehmm "ulden" "mindre luftig" - og nok anstrengende at lytte til i længden - men bevares jeg havde nu nok forstillet mig mere forskel :-)

Men klart at kvaliteten af forstærker og højtaler sætter begrænsning for hvor meget det afslører.

Men efter at havde læst en del på Lukasz Fikus site http://www.lampizator.eu .. tror jeg ikke nødvendigvis prisen og kvaliteten følges ad ..

Hvor han bla ombygger CDafspillere of fjerner opamp trinet og erstatter det med rør - efter utallige tests viser det sig at det der virkelig betyder noget er DAC'en ..

Faktisk er nogle af hans bedste resultater med et modificeret lille billigt board http://www.lampizator.eu/lampizator/LAMPUCERA/CD%20DAC%20Lam pucera%20lampizator.html

Anyway - er det fedt med nogle ide'er til Test/Reference CDer - der er tydeligvis kæmpe stor forskel på kvaliteten af optagelserne :-)

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Du skal have fat i nogle chesky indspilninger.  David Chesky er bredt anerkendt som ham der laver de allerbedste og mest naturlige indspilninger der kan opdrives. Ingen kompression, limiter, mixerpulter eller andet. Bare direkte fra mikrofon og ned på CD i 24 bits kvalitet.

Du vil muligvis opleve det samme som du gjorde med Denon afspilleren. Der er ikke meget imponator effekt over de her indspilninger og kan nemt komme til at lyde tamme ved første gennemlytning. Men hvis de begynder at lyde "rigtigt", dvs. med masser af dynamik, rum, detaljer og hul igennem, så er du på rette vej med anlægget!

http://www.chesky.com/

Du kan bestille dem over siden og du modtager dem efter et par uger.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke helt forstå dette.

Jeg har selv denon dcd 1450 cdafspiller og er meget godt tilfreds med den. Jeg har også Denon high end forstærker og JBL L-80t højtalere. Jeg har prøvet at sammenligne lyden fra min CD afspiller med min Sony HD / DVD recorder, samt også med lånt Denon DVD 2800 mark II. 1450eren var helt klart bedre end de to andre. Derfor købte jeg ikke DVDen da den slet ikke kunne konkurrere med CD afspilleren når det gælder CD lyd.

Se også nedenstående tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62979&K W=Hermann%2E

Jeg har også haft Denon dcd 1290 der også var god og musikalsk, du bør kunne høre at din CD afspiller er bedre end dvd afspillere under 6 - 8000 til at spille CDer, ellers er der måske noget der ikke virker optimalt i CDen.

Problemet er nok at den har stået i et ryger hjem. Tobaksrøg er den største trussel mod CD afpillere, det sætter sig på laseren så den læser dårligere. Måske skal den renses. ??

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Encore skrev:
Hej Meiers
hvordan.   
Jeg vil lige kommen men en kommentar på dette indlæg. JEg har købt en brugt Apollo (Rega) Du må
tænke på Saturn. Jeg synes så ikke at mer prisen for Saturn er det værd til mit behov. Så jeg har fundet mig en rigtig god
vellydende afspiller til 3500 kr.Til at starte med lavede jeg en test med min kæreste som synes at min gamle Cd-afspiller lød
bedre end Rega'en. Der va rogså en grund til det. Lakridserne som var brugt som signalkabler, gjorde at Apolloen ikke kom
helt til sin ret, og selvfølge skulle den lige spilles varm, den havde stået stille i flere måneder.

Ja, jeg har ikke hørt Apolloen, altså nummeret mindre. Men i øvrigt så skal min nuværende CD-spille, som jeg har skrevet
om i en anden tråd, have stået tændt i omkring en uge før den for alvor bliver pengene værd. Så Meiers, prøve evt. at lade
din CD-spille stå tændt 24/7 og se om det hjælper efter et par dage ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Off topic - men Meieres ham der Lukas Fikus - jeg har lige læst i en times tid på hans side, efter at du gav linket. Det var dagens optur

Hans afsnit om 'myths' er bare fantastisk - Det er bare 'mandatory reading' for alle.
http://www.lampizator.eu/HERESY/heresy.html

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Off topic - men Meieres ham der Lukas Fikus - jeg har lige læst i en times tid på hans side, efter at du gav linket. Det var dagens optur

Hans afsnit om 'myths' er bare fantastisk - Det er bare 'mandatory reading' for alle.

Den polske Lampizator er bare Gud. Selv drømmer jeg om at sætte rør i en CD-afspiller og venter på at han (som lovet) når til en Marantz CD-73, som jeg også har. Så er jeg klar!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg kan ikke helt forstå dette.

Jeg har selv denon dcd 1450 cdafspiller og er meget godt tilfreds med den. Jeg har også Denon high end forstærker og JBL L-80t højtalere. Jeg har prøvet at sammenligne lyden fra min CD afspiller med min Sony HD / DVD recorder, samt også med lånt Denon DVD 2800 mark II. 1450eren var helt klart bedre end de to andre. Derfor købte jeg ikke DVDen da den slet ikke kunne konkurrere med CD afspilleren når det gælder CD lyd.

Se også nedenstående tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62979&K W=Hermann%2E

Jeg har også haft Denon dcd 1290 der også var god og musikalsk, du bør kunne høre at din CD afspiller er bedre end dvd afspillere under 6 - 8000 til at spille CDer, ellers er der måske noget der ikke virker optimalt i CDen.

Problemet er nok at den har stået i et ryger hjem. Tobaksrøg er den største trussel mod CD afpillere, det sætter sig på laseren så den læser dårligere. Måske skal den renses. ??

Kune godt ske den skulle renses - den "skipper" faktisk på CD-R skiver .. men skulle kvaliteten af lyden blive dårligere ... ? kan ma selv rense den ??

meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
NriK skrev:

Den polske Lampizator er bare Gud. Selv drømmer jeg om at sætte rør i en CD-afspiller og venter på at han (som lovet) når til en Marantz CD-73, som jeg også har. Så er jeg klar!

PQR

He he - han har sat rør i en denon dcd 1450 AR magen til min .. jeg overvejer det også ...
men er sku blevet lidt i tvivl om jeg virkelig kan høre forskel :-)

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

yep - låget af, en vatpind vædet med isopropyl-alkohol (pladerens) forsigtigt ned på linsen - det er det runde glasøje. Lad tørre i 5 minutter, låget på.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Yeps jeg har læst på hans site i timevis, der er meget godt ..og manden har gode intentioner og er rimelig innovativ :-)

Jeg har også lidt mistet troen på super duper højtaler kabler og signal kabler der lige kan stramme mellemtone osv osv -

Har læst en del om blindtests og der er ingen der kommer ud positivt - tvært imod..

Har i set det her - hvis du kan høre forskel på en forstærker ( Uanset pris - rør vs digital osv ) kan du sku lige høste 10.000$ ...

Eneste krav er at de er instillet til samme niveau ...WOW det giver lige en lidt at tænke over syntes jeg ?? varm lyd, kold lyd  ?? måske eksistere de begreber kun i hjernen og øjnene og ikke i ørene

links : http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=12752
          http://www.talkaudio.co.uk/vbb/showthread.php?s=&threadi d=18815

Bliver helt nervøs måske skulle jeg havde beholdt min gamle receiver, og brugt 199,- dvd'en som CD :-) meeeeeeeeeeeeeeeeeen højtalere må der sku da være forskel på ..heldigvis :-)

meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
yep - låget af, en vatpind vædet med isopropyl-alkohol (pladerens) forsigtigt ned på linsen - det er det runde glasøje. Lad tørre i 5 minutter, låget på.

Tak ...kan man bruge snaps ..har vist ikke lige noget isopropyl men har noget rense vædske til CCD'en i digitale SLR kameraer hmmm

meiers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Du skal have fat i nogle chesky indspilninger.  David Chesky er bredt anerkendt som ham der laver de allerbedste og mest naturlige indspilninger der kan opdrives. Ingen kompression, limiter, mixerpulter eller andet. Bare direkte fra mikrofon og ned på CD i 24 bits kvalitet.

Du vil muligvis opleve det samme som du gjorde med Denon afspilleren. Der er ikke meget imponator effekt over de her indspilninger og kan nemt komme til at lyde tamme ved første gennemlytning. Men hvis de begynder at lyde "rigtigt", dvs. med masser af dynamik, rum, detaljer og hul igennem, så er du på rette vej med anlægget!

http://www.chesky.com/

Du kan bestille dem over siden og du modtager dem efter et par uger.

SUPER tak fo rdet ..anede jeg ikke fandtes ...kender bare ikke lige nogle af solisterne ...nogle anbefalinger ..

Der er nogle test cd'er dem bestiller jeg ihvertfald og så lidt klassisk

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Ofte oplever man ikke den store forskel fra mindre god afspiller til super god afspiller. Men, den anden vej er den opfattede forskel ofte meget større. Har man først vænnet sig til den god lyd, er det svært at gå tilbage
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes