| Forfatter |
|
Pokemon Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at købe en brugt Tact, med rumkorrektion. Den nye med 24bit/192 khz har jeg ikke råd til, så jeg tænkte på en af de ældre.
Hvilket prisleje skal man regne med og er det umuligt, at tilslutte en SACD til en Tact 2.0?
Med venlig hilsen
KJO __________________ Køb 2, så har du 1 til stumper
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at have set dem til omkring 20.000 kr brugt
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pokemon skrev:
|
Jeg overvejer at købe en brugt Tact, med rumkorrektion. Den nye med 24bit/192 khz har jeg ikke råd til, så jeg tænkte på en af de ældre.
Hvilket prisleje skal man regne med og er det umuligt, at tilslutte en SACD til en Tact 2.0?
Med venlig hilsen
KJO
|
|
|
Du kan godt tilslutte en SACD maskine til Tact RCS2.0, men det skal være en "AA" eller "AD", for SACD maskiner outputter kun analoge signaler. Husk i den forbindelse at kun med 24/192 varianten (den nye) får du glæde af SACD's opløsning. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet ved TacT og SACD er vel at ligemeget hvad, så kører TacT'en med PCM ind i maven, hvilket ikke kan bypasses? I så fald konverterer du jo DSD signalet til PCM. Det synes jeg personligt er en dårlig idé, da du jo egentlig ikke får det ud af SACD som er muligt.
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Viper skrev:
|
Problemet ved TacT og SACD er vel at ligemeget hvad, så kører TacT'en med PCM ind i maven, hvilket ikke kan bypasses? I så fald konverterer du jo DSD signalet til PCM. Det synes jeg personligt er en dårlig idé, da du jo egentlig ikke får det ud af SACD som er muligt.
|
|
|
og så er det vel spørgsmålet, hvad der totalt giver den bedste lyd? SACD uden rumkorrektion eller Red Book med - . __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Viper skrev:
|
|
|
|
Nej, man konverterer det analoge signal fra SACD maskinen til digitalt PCM - kun et fåtal SACD maskiner på markedet outputter DSD-strømmen via digitalt interface (typisk 1394, som Tact mig bekendt ikke har). __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
og så er det vel spørgsmålet, hvad der totalt giver den bedste lyd? SACD uden rumkorrektion eller Red Book med - .
|
|
|
Ja, det må man jo så afgøre med sig selv - det skal jeg ikke kunne bestemme :)
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
|
Nej, man konverterer det analoge signal fra SACD maskinen til digitalt PCM - kun et fåtal SACD maskiner på markedet outputter DSD-strømmen via digitalt interface (typisk 1394, som Tact mig bekendt ikke har).
|
|
|
Og som du selv skriver, så bliver DSD signalet konverteret til PCM. Det kan jo godt være at det er blevet analogt, men det ændrer ikke på at der (igen) findes en konvertering sted. Du har en gang konverteret DSD signalet til analogt, hvilket man optimalt gerne skulle kunne beholde. Gør det jo absolut ikke bedre at sende et "analogt DSD signal" ind, konvertere det til digital PCM og så igen tilbage til analog. DSD signalet er blevet slagtet, ved konverteringen til PCM. En af fordelene ved DSD er jo netop at det skal igennem så få trin som muligt. Det er blevet særdeles ødelagt nu ;)
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Viper skrev:
musifix skrev:
|
Nej, man konverterer det analoge signal fra SACD maskinen til digitalt PCM - kun et fåtal SACD maskiner på markedet outputter DSD-strømmen via digitalt interface (typisk 1394, som Tact mig bekendt ikke har).
|
|
|
Og som du selv skriver, så bliver DSD signalet konverteret til PCM. Det kan jo godt være at det er blevet analogt, men det ændrer ikke på at der (igen) findes en konvertering sted. Du har en gang konverteret DSD signalet til analogt, hvilket man optimalt gerne skulle kunne beholde. Gør det jo absolut ikke bedre at sende et "analogt DSD signal" ind, konvertere det til digital PCM og så igen tilbage til analog. DSD signalet er blevet slagtet, ved konverteringen til PCM. En af fordelene ved DSD er jo netop at det skal igennem så få trin som muligt. Det er blevet særdeles ødelagt nu ;)
|
|
|
Jooohh, men det kan jo godt være at det i den aktuelle situation vil give et bedre resultat at få rumkorrektionen i spil, selvom det koster en tur fra DSD til analog til PCM (og til analog igen efter DSP)  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
|
Jooohh, men det kan jo godt være at det i den aktuelle situation vil give et bedre resultat at få rumkorrektionen i spil, selvom det koster en tur fra DSD til analog til PCM (og til analog igen efter DSP) 
|
|
|
Ja, det kan jo så være :) Min mening var også bare at gøre opmærksom på at man får et "sekundært SACD signal" (hvis det giver mening?), da man jo har ødelagt DSD signalet ved PCM konverteringen :)
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Viper skrev:
musifix skrev:
|
Jooohh, men det kan jo godt være at det i den aktuelle situation vil give et bedre resultat at få rumkorrektionen i spil, selvom det koster en tur fra DSD til analog til PCM (og til analog igen efter DSP) 
|
|
|
Ja, det kan jo så være :) Min mening var også bare at gøre opmærksom på at man får et "sekundært SACD signal" (hvis det giver mening?), da man jo har ødelagt DSD signalet ved PCM konverteringen :)
|
|
|
Jeg ka' da bestemt godt følge din tanke - måske er det ordet "ødelagt" der støder mit øje - 24/192 PCM er vel ikke nødvendigvis et ringere format end DSD? __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
|
Jeg ka' da bestemt godt følge din tanke - måske er det ordet "ødelagt" der støder mit øje - 24/192 PCM er vel ikke nødvendigvis et ringere format end DSD?
|
|
|
Det må folk jo selv afgøre, hvad de synes. Det behøves ikke nødvendigvis være ringere - begge formater har deres styrker og svagheder. Og som med så meget Hi-Fi, så er det jo smag og behag :)
|
| Til top |
|
| |