Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 05:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nad M50 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clunding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke jeg har læst meget erfaring her på forum med Nad M50.

Anskaffede en Nad M51 DAC, efter at min 15 år gamle Sony CD afspiller var slidt op. Og startede med den helt billige Nad 515 cd afspiller med COAX til DAC. Og det lød fantastisk sammenlignet med mange af de CD afspillere jeg lyttede til i samme prisklasse. Som sidegevinst fandt jeg glæden ved at bruge M51’eren sammen med Apple TV til Netflix og afspilning af Blue Ray film. Forsøgte mig med Spootify streaming og det syntes jeg ikke lød særlig lækkert sammenlignet med en alm. CD.

Havde længe gået og luret lidt på at bytte 515’eren ud med en Nad M50 streamer (fordi den også kan anvendes som alm. CD afspiller) og fik så endelig taget mig sammen til at tøffe ned og købe en. Havde også kigget lidt på en Nad M52 hard disk eftersom at Nad M50’eren kan rippe CD’er og gemme dem i Flac så kvalitetstab undgås. Og de efterhånden 400 CD’er pynter ikke rigtig længere i stuen. Syntes bare at M52’eren koster lige lovlig meget… og havde på en eller anden måde forstået det som om at Nad M50 kun kunne rippe hvis det var Nad’s egen M52 der var tilsluttet. Og sådan er det heldigvis ikke. En helt alm. harddisk kan tilsluttes. Jeg købte en 1T 2½” Seagate USB harddisk for knap 600,-. Og det virker imod forventningen med alle M50’erens funktioner. Smid en CD i og den klarer resten. Det kan bare ikke være lettere. Så jeg er nu ved at fodre den med alle mine CD’er. En noget anden pris for funktionen sammenlignet med Nad's M52.

Hvad så med lydoplevelsen? Har i øvrigt tilsluttet den til DAC’en via AES/EBU. Mit indtryk er at den spiller fantastisk og det nok ikke er dens årsag alene. Jeg har forsøgt at lytte til rippet musik sammenlignet med CD’en og kan overhoved ikke høre forskel. Jeg har også forsøgt at sammenligne med min 515’er med COAX til DAC’en og må indrømme at jeg faktisk heller ikke kan høre den store forskel. Har hentet nogle albums i 24 bit fra HDtracks og det er bare smide dem ned på 2½” HD så finder M50’eren dem selv. Og det lyder sku godt.

Min gamle FM radio er hermed også pensioneret. Eftersom M50’eren kan streame radio. Jeg var lidt i tvivl om den kunne tage eksempelvis DR P3 og det kan den i en kvalitet som lyder bedre en den gamle FM radio. Så to enheder er hermed blevet til en. Og jeg er er overrasket over at der findes så mange gode streaming radio stationer.

Så hvad har jeg egentlig fået ? Nok en ikke af HIFI anskaffelserne der giver bedre lyd. Derimod en anskaffelse som på en eller anden måde samler trådene uden begrænsninger. CD afspiller og FM radio er blevet til enhed. Det hele kører trådsløst. Mine CD’er kan gemmes væk. Og lydbilledet er generelt bare lækkert. Ipad interfacet er det samme som til Blue Sound og minder lidt om Itunes. Dejligt med playlister med musik i CD kvaltiet. Altsammen uden at der skal NAS servere, PC programmer og alt muligt til at nå derhen. Bare tænd og så kører det. Alt dette er sikkert old news for alle Jer med mange års streaming erfaring. For mig har det været en top nice oplevelse. Og jeg har endnu ikke fået tilsluttet mig WIMP HIFI. Det ser jeg frem til at prøve.

Nogle CD’er rippes som SACD. Hvad betyder det egentlig ?

Og i Ipad interfacet, som er samme som ved Bluesound. Hvordan sletter man et album eller enkelte numre ?
Til top Vis clunding's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clunding Besøg clunding's Websted

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 November 2013 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt det du skriver. Har også overvejet den M50

Har dog ikke deres dac. Men har lige købt NAD C390DD (som jo er digital)

Jeg synes det var for dårligt at man skulle købe NADs egen (for dyre) harddisk for at rippe med den.

Hvordan fandt du af du kunne bruge almindelig harddisk?

Gad vist at vide om det er en opdatering af den kan. Måske NAD holder det hemmeligt for at sælge deres egen?

clunding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2013 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
...Hvordan fandt du af du kunne bruge almindelig harddisk? ....

Sælger fortalte mig det... En af de seneste updates gjorde det muligt. Så jeg købte straks en 2½" USB disk på vejen hjem
Til top Vis clunding's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clunding Besøg clunding's Websted

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 November 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Du sletter musikken på harddisken, så læser programmet på ipadden dette.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Lydtryk66
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 November 2013 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Går selv med tanker om at investere i Nad M50. Må dog indrømme, at jeg - hvis jeg læser det korrekt - studser lidt over, at den åbenbart ikke ( i clundings ører ) lyder synderligt bedre end en billig Nad cd-spiller. Lillebroren Bluesound Node er faktisk mere "velanmeldt" her på sitet - og det til en femtedel af m50 pris.

Men godt indlæg - jeg hører også gerne om erfaringer med M50.   
Til top Vis Lydtryk66's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lydtryk66

clunding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2013 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Lydtryk66 skrev:
Går selv med tanker om at investere i Nad M50. Må dog indrømme, at jeg - hvis jeg læser det korrekt - studser lidt over, at den åbenbart ikke ( i clundings ører ) lyder synderligt bedre end en billig Nad cd-spiller. Lillebroren Bluesound Node er faktisk mere "velanmeldt" her på sitet - og det til en femtedel af m50 pris.....

Det skal jo ses som det er NAD M51 DAC'en der "laver" lyden.... den billige 515 afspiller leverede jo blot det digitale signal til M51'eren. Tilsvarende gør M50'eren. Og ja... Jeg syntes ikke der er den helt store forskel. Det siger måske også noget om at den billige 515'er måske gjorde det pænt godt i forhold til dens pris. Overvejede også Noden. Ville gerne have mulighed for wifi og andre digitale udgangsmuligheder, som M50'ren tilbyder. Bruger AES/EBU fra M50 til M51 DAC. Og kan derfor anvende de andre digitale indgange på M51 til andre dimser med lyd.

Har nu lyttet en del til M50'eren og hvis jeg skal pege på en forskel. Så er det som om der er mere ro og styr på lydbilledet. Særligt steder hvor der er meget bas og hvor der sker en helt masse detaljeret i de høje toner. Det er lige dynamisk. Dybt/højt eller hvordan jeg nu skal forklare det. Det er bare som om der med M50'eren er mere ro på og det på en måde bliver leveret på en mere lækker og blød måde. Det er lidt vanskeligt at sætte ord på. Oplevelsen er i alle tilfælde positiv og det er rart at lytte til.

Har også prøvet Wimp... (ikke HIFI) om må sige... at det er noget bedre end da jeg legede med Spootify over apple TV (også via M51 DAC). Ikke det samme som CD'erne, men OK. Og så glæder det mig at det fungerer så uproblematisk via det trådsløse net. Ingen udfald eller lign. overhoved. En detalje jeg syntes godt om, er at det er muligt at lave playlister som blander eks. wimp musik, med numre som er lagret på harddisken. Eksempelvis numre i 24 bit.

I det hele taget er jeg ret tilfreds. Som jeg skrev tidligere så er der en helhed over M50. Den lækker i kvaliteten og betjeningen. Og det hele lyder godt. Så tror faktisk bare at jeg er ret tilfreds og har endnu WIMP HIFI tilgode.

tpme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Norge
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Har nettopp kjøpt NAD M50(Har også M51), og gjør som du, ripper til en vanlig harddisk. Men ved ripping så blir ikke filene "tagget" det vil si at alle vises som "unknown" på mobiltelefonen. Upraktisk Får du dette til å fungere? Bruker en Sony smartmobil med NAD-appen, men når denne er aktivert, klarer jeg ikke samtidig å lese nettsider med en browser(Chrome). Har du erfart lignende problemer? Utenom dette må jeg legge til at lyden er fremragende, men hadde ikke sett for meg at jeg måtte "tagge", eventuelt rippe med pc etter kjøp av NAD M50
Til top Vis tpme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tpme

clunding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

TPME.... er du sikker på at din M50 har adgang til internettet ?? Du kan nemlig godt få adgang til M50 via din app på telefonen når den er i "hotspot mode" tror jeg det hedder. Og det er det som M50 er indstillet til når den starter første gang. Det er lavet sådan, så at du via din Ipad kan koble dig på M50 (som fungerer som trådløs hotspot) og den vej bla. skal indstille hvordan M50 efterfølgende skal finde internettet. Enten via trådløs router eller via Ethernet. Når du har gjort dette slukker den for hotspot mode og du får efterfølgende adgang til M50 funktionerne via dit netværk. Eftersom din browser ikke virker tyder det på at din telefon forsøger at finde internettet via din M50, som fungerer som hotspot og som jo ikke er en reel internetkilde.

Jeg har nu rippet ca 400 CD'er og den har gjort det korrekt på de 390 af dem. Har 10 stk. Som den enten ikke kendte eller ikke kunne rippe grundet en eller anden kopisikring tror jeg. Det er primært CD'er med Madonna den ikke vil rippe.

Det er i øvrigt utroligt nemt at lægge numre ned på den harddisk som er tilsluttet M50. Jeg har min M50 tilsluttet via trådløs til samme router som min PC. I Windows 7, dukker M50'eren op af sig selv, som en netværksenhed, og når jeg klikker på den, åbnes den som et netværksdrev. Det betyder at jeg kan redigere, flytte, kopierer (og sikkerhedskopiere) på letteste vis via PC.

Har bla. lagt et par cover arts ind på nogle af de mere sjældne CD'er jeg har rippet hvor den ikke kunne finde cover arts, købt noget 24 bit musik på nettet, som blot skulle kopieres over og af de 10 CD'er den ikke ville rippe, rippede jeg via PC og smed over på samme vis. Syntes reelt set ikke at det kan være lettere.

tpme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

clunding, du har helt rett, som beskrevet i ditt første avsnitt. Fikk ikke M50 og apper til å snakke sammen pga det du påpeker. Men på et aller annet mirakuløst vis så fikk jeg det til å fungere, en dag og en sen natt! etter mitt forrige innelgg, skrevet i lett frustrasjon.
Men nå virker alt som det skal, jeg ripper til harddisk og coverart etc kommer opp som det skal. Jeg har en ekstern harddisk tilkoplet(etter ide/tips fra deg! TAKK for det! Det var det som gjorde utslaget til at jeg endelig kjøpte M50. Synes at M52-løsningen var litt dyr, så da jeg leste om dine erfaringer, så betydde det GO)
Så nå er jeg begynt på den rippejobben som du har gjort, bare 750 stk igjen
Til top Vis tpme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tpme

Lydtryk66
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hifiklubben har "barberet" 3k af oprindelig pris, hvilket jo gør den lidt mere "tilgængelig".

Jeg har hørt, at den er på vej ud og vil blive erstattet af en anden "NAD Master streamer"

Er der derfor nogle som ved, om man med M50 køber katten i sækken i forhold til fremtidige opdateringer? Et software baseret produkt har selvfølgelig ikke sin gang i al evighed - men man vil jo gerne være opdateret nogle år frem.

mvh L66

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2014 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Der kommer nye Masters Series komponenter til sommer, NAD M12 DAC/forforstærker, M22 stereo forstærker og M17 og M27 surround sæt:

http://www.soundstagehifi.com/index.php/opinion/682-the-best -of-ces-2014

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2014 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Der kommer en "ny" M50. Forskellen er blot at man har ændret farven på den grå plastplade på fronten, så den matcher den nye farvestil på resten af den nye Master-linie. Ellers er der ingen ændringer.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Lydtryk66
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Der kommer en "ny" M50. Forskellen er blot at man har ændret farven på den grå plastplade på fronten, så den matcher den nye farvestil på resten af den nye Master-linie. Ellers er der ingen ændringer.

Tak for info.

Al den stund indmaden er den samme - uanset udseende - formoder jeg softwaresupporteringen er den samme ?

Ved du hvornår den nye vil være i handlen - og til hvilken ca. pris?

mvh L66

clunding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2014 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Så kom understøttelsen af Spotify. God support med løbende opdateringer

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

meget interessant, har selv kigget lidt på den idag på deres side, dog er deres egen HD alt for dyr, men som jeg har læst det, er der jo to HD indbygget, og den laver back up straks du ripper, eller har jeg taget fejl???? jeg har selv en olive 4hd med redigeringsprogram på min pc, virker fedt, og en løs 2 TB hd til back up, denne også formateret i FAT 32 som M50 kører med....det er sku trist hvis man f eks har rippet 2-3000 cd ind på den og man ikke har en back-up.....så kan man starte forfra.....men den ser bestemt fed ud med dens funktioner......og da olive ikke har dansk importør mere...såååå er den bestemt en mulighed.....da jeg har flere seperate DAC.....så er lige med i tråden her 

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Juli 2014 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Beklager den sene returmelding.

M50'eren kommer i en ny version som tidligere nævnt. Pt. er forskellen blot at den kommer med mørk front, som matcher
de nye Master-komponenter, men der tales i krogene om mulige ændringer.

Derfor er der pt. heller ingen udmelding om dato og pris på den "nye".

Hvis man blot er ude efter streaming-delen eller NAS aspilning, så bliver der mulighed for at indbygge BlueSound modul
direkte i M12 pre-amp'en.

Velkommen: Ja der sidder flere diske i M52 HDD kassen. De benytter RAID opstilling, således at selvom den ene disk dør, så
kan du stadig spille musik og har back'up af dine data. M52'eren indikerer defekt disk via en diode på fronten og du kan så i
ro og mag få skiftet den defekte disk uden at være nervøs for de 700 skiver du har rippet.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

clunding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2014 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Efter 1 år har jeg nu taget mig sammen til at få installeret og afprøvet Wimp HIFI på min Nad M50. Og der er godt nok sket en masse på et 1 år. Imponerende med løbende forbedringer fra Nad’s side. En række nye musiktjenester er løbende blevet tilføjet. Bl.a. er der kommet understøttelse af Spotify. Har prøvet begge dele og Wimp HIFI sammen med Nad M50’eren er genialt og lyder klart bedst. Lydkvaliteten er jo fuld ud ligesom de CD’er jeg har rippet og det fungerer ganske lækkert sammen med Ipad interfacet. I mellemtiden er der også kommet understøttelse til Windows (Blue Sound), som også fungerer lækkert. Hele anvendelsen er integreret så det fungerer på præcis samme måde som med albums jeg har gemt i FLAC på harddisken og der kan mixes imellem lyd fra harddisk og Wimp HIFI. Det virker så helstøbt.

Jeg kører Wimp HIFI via wireless LAN og har en 5GB ADSL. Der er ikke mere båndbredde her i området hvor jeg bor. Og det fungerer helt uden problemer. Har aldrig udfald eller lign., hvilket jeg lidt havde forventet da ”kabel jo tilrådes”. Min start med Wimp HIFI vil blive permanent i mit system. Måske jeg er noget efter alle Jer andre, men det er en fornøjelse at gå på opdagelse i Wimp biblioteket og høre uopdaget musik i ordentlig kvalitet.

Nad M50 som del i mit system er på en eller anden måde så meget ”alt i en enhed”, og før det så fuldendt, at jeg til tider undres at den ikke får mere plads i streaming kapløbet og i debatten her på siden.

I forbindelse med køb af nye højtalerkabler har jeg skrevet lidt med ”Cable doctor” fra Chord company. Han gjorde mig i den forbindelse opmærksom på, baseret på egne erfaringer, at jeg formegentligt vil opnå en bedre oplevelse i ved at anvende COAX i stedet for AES/EBU. Det bliver en af de næste små tweaks jeg skal have afprøvet.

Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Sendt: 14 December 2014 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Ifølge Audio  ( www.audio.de )  er HDMI imellem 50/51

det suverent bedste ...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes