Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 09:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: jealvox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

der er sådan et par på ksb

Klik for stort billede

jeg har hørt de kan spille højt men jeg har også hørt at de har nogle lydmæssige begrænsninger - er disse begrænsninger et resultat af at selve hornet ikke er konstrueret rigtigt eller pga dårlige enheder ? jeg mener her er mindst en aktiv Jealvox bruger og en Tonnykonvertit der tidligere havde Jealvox i sit 70retro setup

hvad sige i og andre

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2007 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

De kan spille meget højt, har hørt dem med en PPA 200w, av mine øre, men med nye kondensator er der meget at hente vis man er til horn lyd.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2007 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Sidst jeg hørte sådan et par var med en Marantz 1030 ..., Min søsters fyr havde et par JSM'er 

kæft! hvor det kunne spille højt kombineret med at  bassen var dejlig tør!

På trods af den vedvarende belastning på 40W/4Ohm så minder det mest om et mindre PA system (max. spl på 118dB) 

Selvom jeg har "stater" så kunne jeg godt tænke mig det sæt til min Dynaco

Ps. Jeg har den originale bygge artikel fra High Fidelity i PDF format

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 27 April 2007 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Den Accord, der ligger parallelt med strøget, har forøvrigt også et sæt stående ovenpå.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 April 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par, som jeg nu har brugt i godt et år. Jeg har drevet dem med små vintage rørforstærkere hhv. en Braun CVS-13 (el84) og en Philips AG9015.

Jeg har dem fordi (i uprioriteret rækkefølge):

• jeg har plads til sådan nogen i mit 45kvm dedikerede musik-rum og de ligner Klipsch Belle, som jeg ellers kun kan drømme om
  • de har et fantastisk lydbillede og en meget uanstrengende lyd (med mit setup)
  • de spiller HØJT
  • jeg fik dem for bare 1.000 kr.
  • de er vintage – det kan jeg li’

Jeg kommer ikke audiofile kredse og har ikke hørt noget ordentlig at 'lytte' dem op imod, men det kommer vel en dag. Så må jeg måske ud og lede efter nogle andre fantastisk vintage højttalere. Indtil videre er de de bedst jeg har hørt; og så synes jeg i øvrigt det er rigtigt svært at sammenligne højttalere - nogle kan ét og nogle kan noget andet.

Hvis nogen har lyst til at høre et par Jealvox (og evt. fortælle mig, hvordan de 'lyder'), giver I bare lyd.

Jeg har også alle artiklerne fra High Fidelity om dem i original eller kopi.

Der er også et par billigt til salg på dba.dk, som jeg overvejer at byde på for at have nogle ekstra enheder på lager.

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Det er helt sikkert et sæt højttalere jeg kommer til at eje engang!

Guide til billedupload

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:

Men du skal nok vente til du har fået et større værrelse på den anden side - hvis du skruer op så går det helt automatisk

off topic - har du fået din revox til at spille ??

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 29 April 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

køb!!!!!!!!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Sveske skrev:
Men du skal nok vente til du har fået et større værrelse på den anden side - hvis du skruer op så går det helt automatisk off topic - har du fået din revox til at spille ??

Ja, men et af båndene har snasket hovederne fuldstændig til, så den har stået stille længe. Og jeg skal nok tage mig sammen til at lave en tråd om den snart. Sidst jeg forsøgte gik min computer ned (det havde selvfølgelig ikke noget med tråden at gøre, bare sort uheld), men jeg går dagligt og skælder mig selv ud for ikke at gøre et nyt forsøg.

Guide til billedupload

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
r-l-b skrev:

Sveske skrev:
Men du skal nok vente til du har fået et større værrelse på den anden side - hvis du skruer op så går det helt automatisk off topic - har du fået din revox til at spille ??

Ja, men et af båndene har snasket hovederne fuldstændig til, så den har stået stille længe. Og jeg skal nok tage mig sammen til at lave en tråd om den snart. Sidst jeg forsøgte gik min computer ned (det havde selvfølgelig ikke noget med tråden at gøre, bare sort uheld), men jeg går dagligt og skælder mig selv ud for ikke at gøre et nyt forsøg.

Jeg tror at der i en af mine vintage links er noget om at rense bådnhovede og bage bånd så de ikke klistre - tonehoveer på en A77 er ikke særligt hårde som man skal fare med lempe

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger på det. Planen er, at jeg rotter mig sammen med min kære fader om projektet til sommer.

Guide til billedupload

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 April 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Sveske skrev:
r-l-b skrev:

Sveske skrev:

Jeg tror at der i en af mine vintage links er noget om at rense bådnhovede og bage bånd så de ikke klistre - tonehoveer på en A77 er ikke særligt hårde som man skal fare med lempe

Bagningen skal være INDEN båndet når at hælde belægningen af på det første og bedste tonehoved. Efter én afspilning er det lodret arkivering og formålet er selvfølgelig at lave en brugbar kopi.

Rengøringen foretages med 35% propylalkohol og vatpinde

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 30 April 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Byggede sådan et sæt tilbage i 70'erne da artiklen var i HF. Jeg kørte dog med elektronisk filter og en Accuphase på bassen samt Sentec PA8 på mellemtone/diskanter. Højttalerne vejede over 100 kg pr. stk og stod på tennisbolde (som blev flade efter nogle måneder).

De spillede meget "horn-agtigt" med masser af farvninger. Bassen rakte ikke meget længere ned en 50 Hz og efter sigende skulle den anvendte 12" fra Isophon ikke ligefrem være velegnet til formålet. Prøvede med nogle 12" Gamma som jeg lånte. Det var meget bedre, men desværre skulle de retur til ejermanden.

Mellemtonehornet er nok noget af det værste der findes. Den såkaldte "driver" er en 4" Peerless KO40 med papirmembran. I sig selv en udmærket enhed dengang, men alle dens skavanker forstærkes af hornet som lyder meget "tragt-agtig". Isophon diskanterne kan jeg ikke sige meget om, for jeg valgte en anden løsning.

Alt i alt et glimrende højttaler til at spille højt, men glem alt om perspektiv, detaljer og opløsning. Oplevede dem brugt til mange transportable diskoteker og udendørs. De kunne/kan spille eventyrligt højt. Mit favortinummer dengang var et spor fra den første Mobile Fidelity plade kaldet "The power and the majesty" ... det var store damplokomotiver optaget med mikrofoner placeret få meter fra skinnerne. Det lød faktisk som et tog der kørte gennem stuen og alt rystede. Når de hev i dampløjten lettede gæsterne en meter fra sofaen! Du kunne mærke hjulene køre over skinnerne i gulvet og alt løst inventar ryste! Vildt ... men det havde ikke meget med hifi at gøre. 

Solgte dem efter et par år til en gut med et lille loftsrum på 14 m2 ... hvordan han fik dem derop melder historien ikke noget om. De blev erstatter at et sæt Megnepan MG IIa ... en MEGET bedre højttaler.

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Øv. De er nu ellers så pæne...

Guide til billedupload

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 April 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et sæt Jealvox, som jeg spillede på i nogle år, inden jeg fik Tannoy Gold.

Jeg byggede mig nogle nye filtre da de gamle ikke lød så fedt.

Det må siges, at det gav nyt liv i de gamle kasser.
Det er efter min mening, en fantastisk højttaler til at høre trut, og ekstrem højt AC/DC.
Desværre går de ikke så dybt, så der måtte lidt hjælpemidler til.

En PA sub kasse på knap 600L, med 2 stk 18" JBL gjorde lige det sidste.
Jeg har sgu haft mange gode timer, med dette setup. (og min underbo det modsatte)

Det er helt sikkert en fed højttaler til en ungkarl, der kan li højt musik. Og hvis man kombinere dem med en sub, er man nået meget langt med lyden.
Vil klart anbefale dem, frem for feks. Cervin Wega, som mange unge bruger idag til at spille højt med.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 April 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Øv. De er nu ellers så pæne...

Hør dem nu lige først. f.eks. trukket af en rørforstærker.

Jeg har ikke planer om at skille mig af med mine, hørte således i går gåsehudsfremkaldende Jazz at the Pawnshop i "hifidelity"s CD version, som gårsdagens kræmmermarked skaffede mig for 12 kr. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig meget bedre, live-agtig lyd.

Med hensyn bassen og en nedre grænse på 50hz, fandt jeg ud af placeringen er enorm vigtig. Fodrede anlægget med en 40 hz tone og rykkede højttalerne rundt (det er ikke nemt) til jeg kunne høre 40 hz
tonen på min hotspot lytteplads. Det gjorde en enorm forskel.

Peter

www.vintagehifi.dk

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Fodrede anlægget med en 40 hz tone og rykkede højttalerne rundt (det er ikke nemt) til jeg kunne høre 40 hztonen på min hotspot lytteplads. Det gjorde en enorm forskel.Peter

Hvad kan man få af CD'er med test-toner som det du beskriver? Det lyder lidt praktisk (når man nu ikke har måleudstyr).

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 April 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
pqrannes skrev:
Fodrede anlægget med en 40 hz tone og rykkede højttalerne rundt (det er ikke nemt) til jeg kunne høre 40 hztonen på min hotspot lytteplads. Det gjorde en enorm forskel.Peter

Hvad kan man få af CD'er med test-toner som det du beskriver? Det lyder lidt praktisk (når man nu ikke har måleudstyr).

Mvh.

Det kan man sikkert godt, men jeg brugte et (gratis) tonegenerator-program fra nettet - jeg har ikke navnet her - og sendte signalet til forstærkeren via min bærbare computer.
NB
hvis ikke man bruger en bærbar, skal man have særlig sikret mini-jack-til-phonestik-ledning ellers er der angivelig en fare for at computerens 220 V (eller noget af voltene) ender i forstærkerens indgang.

Generatoren kan også bruges til at påtrykke en højttalere en lavfrekvens, når man sætter nye skumkanter på.

Peter

www.vintagehifi.dk

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 April 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej Peter.

Har du nye delefiltre i dine, eller spiller du stadig med de gamle hjemmelavet filtre?
Hvis ikke, kan jeg anbefale at prøve det.
Syntes det er fedt, at du stadig spiller på Jealvox. Tror ikke der er mange sæt og tilhængere tilbage. Folk har jo fået en mani med at højttalere ikke må være store længere.

herfra.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 April 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
krenzler skrev:
pqrannes skrev:

Mvh.

Det kan man sikkert godt, men jeg brugte et (gratis) tonegenerator-program fra nettet - jeg har ikke navnet her - og sendte signalet til forstærkeren via min bærbare computer.
NB
hvis ikke man bruger en bærbar, skal man have særlig sikret mini-jack-til-phonestik-ledning ellers er der angivelig en fare for at computerens 220 V (eller noget af voltene) ender i forstærkerens indgang.

Generatoren kan også bruges til at påtrykke en højttalere en lavfrekvens, når man sætter nye skumkanter på.

Peter

Jeg har før brugt denne her til test-toner: http://www.nch.com.au/tonegen/index.html

Den kan bruges som trial-udgave (det har jeg i hvert fald gjort).

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum