Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 350 versus 450 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt på foraet og fundet at nogle bedre kan lidt 350 frem for 450, selv om de næsten er identisk opbygget (enheder, kabinet).

Jeg har også fundet test i H&E (5-95 og 10/95) af begge. En ting stikker i øjnene. På nærfeltsmålingerne er der opbrydning på begge 450 basser ved ca. 1000Hz, men intet at se på 350?? Vil de samme enheder ikke bryde op ens??. Delefiltrene er selvfølgelig nok lidt forskellige, men ser ud til at være tæt på hinanden. Kan det være målefejl?

Lydmæssigt får 350 bedre kritik, men begge samme karakter (9). 450 for en kommentar på pap-lyd i mellemtonen. Kan der være sammenhæng melelm opbruddet og denne lyd? Pap-horn?

Hvis det antages at enhederne og filteret er næsten identiske, er der så tale om noget udfasning imellem de to basenheder i det område hvor de overlapper? En lavere afskæring af den nederste enhed kunne i så fald løse noget af problemet?

En anden ting. Flere herinde har skrevet om forbedringer at 350/450 uden at komme ind på det i detailjer. Kan i ikke komme med dem her?

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

350eren har kun en 6,5" , men man kan du fylde det nederste af kabinettet op med sand.

http://www.dali.dk/prevbrochures/350.pdf

og 450eren har to hvoraf den ene kun spiller bas

http://www.dali.dk/prevbrochures/450.pdf

har selv 450erne og ganske tilfreds med lyden i dem

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

jeg har 400,og de spiller også fedt, bare en skam at jeg er nød til at sælge dem.. 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem, som til en hver tid vil anbefale 350 frem for 450. Jeg synes 450 har en kedelig tendens til at blive mudret i bassen. Det kan muligvis have noget med placering at gøre, men jeg har forsøgt med op til 60cm til bagvæggen/siddevægge uden at kunne fjerne problemet.

350 er meget mere ren i bassen efter min mening, og tillader placering så tæt som 20cm fra bagvæg.

Der er flere muligheder for at tweake 350 til endnu bedre lyd. Sandkammeret i bunden bør fyldes - det giver meget på de nedre frekvenser. Derudover kan det (som altid med Dali) anbefales at pille enhederne ud og rette dæmpningsmaterialet til så det sidder rigtigt langs væggene. Hvis man synes den brummer for meget, kan man med fordel dæmpe de udæmpede flader. Sidst, men ikke mindst er det vigtigt, at den står rigtigt. Den har ikke ret stor grundflade, hvorfor den er svær at få til at stå stabilt. Prøv evt. med de spikes som sidder ude på siden af højtaleren (vist fra HiFi-klubben) - de gør den en stor tjeneste.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Den mudrede bas i forhold til 350 kan jo skyldes at basportene er på bagsiden, det gør den mere placeringskritisk. Disse porte kan evt. dæmpes med godt resultat.

Det med afruldning af nederste bas i en 2,5 vejs har Miju skrevet et eller andet om, den skal ikke være for høj. Måske har han også en mening om opbruddet/udfasningen omkring 1kHz....som jeg ser det er det ikke opbrydning hvis 350 ikke har det!?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

350 eller 450 er et godt spørgsmål.

350'eren er mere korrekt end 450'eren. Hvilke er typisk for rene 2-vejs højtalere. Men når det er sagt, så skal det også siges at forkellen er meget begrænset. Og jeg ville til hver en tid vælge 450'eren grundet den bedre evne til at gengive dybbas på en realistisk måde.

Men uanset hvilken du vælger, får du en sand perle. Ikke mange højtalere under 4000,- pr. stk i dag formår at følge en 450'er til dørs. Godt nok kan man finde små standertyper med bedre nuancering eller store kasser der spiller højere og dybere. Men man finder ingen allrounder i samme prisklasse med samme formåen. 450'eren er ganske nydelig, har lydmæssige egenskaber der nærmer sig entusiast-klassen og så går den ikke af vejen for en heftig fest med masser volumen i timevis!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 September 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Er de beder end DALI concept 6?
Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes