Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Får man mindre for pengene nu om dage? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 September 2004 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at når det kommer til hifi får man mindre råmateriale for pengene end man gjorde for 10-12 år siden.

Ser man på højttalere f.eks, så kostede Dali 40 vistnok omkring 12000 per styk dengang (ret mig hvis jeg tager fejl) og vejede 60-70 kg stykket. I dag får man en Dali Helicon 400 for næsten de penge, men den vejer kun 31 kg. Og B&W Matrix 802 kostede dengang ca 20000 per sæt og i dag koster 802 nautilus 34000 per styk (kom ikke og sig at det er fordi der er sølvkabler indeni ;). Og Cerwin Vega's 1215 som er den eneste æstetiske høttaler CW har lavet nogensinde (og de eneste jeg kunne tænke mig) kostede 16-20.000, og i dag laver CW kun grimme sildekasser. Audiovector lavede dengang deres 6'er som var en stor 4 vejs konstruktion på over 50 kg, og ser man deres højttalere idag er det nogen små 2½ vejs konstruktioner, der vælter hvis der er gennemtræk.

Jeg siger ikke at nutidens højttalere er dårlige, for det er de da ikke, men jeg synes bare man får mindre råmateriale for pengene. Er det inflationens skyld, tager jeg helt fejl eller er jeg en ussel nostalgiker?

Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2004 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

bare se for 6år tilbage B&W DM604 3K stk. I dag 5K.  kan selv huske da jeg købte mit første anlæg med B&W DM601 (1K stk, idag 1,5K)

der er selvfølgelig sket noget med enhederne, men alligevel.....

Kan også se det H/K jeg har fået fat i brugt, der er heller ikke noget fra H/K i dag der er lige så potent.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 September 2004 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nødvendigt med samme vægt hvis afstivningsteknikkerne er blevet bedre, hvilket de er.
Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Afstivningsteknikker eller ej, så har du jo ret i at materiale andelen er blevet mindre.

Dog er der også meget forskel på finish af højtalere i dag i forhold til for 10 år siden. Prøv slev at se på B&W802S3 til Nautilus idag. Det koster noget mere med den finish som er idag.

Også har vi inflation osv som jo også bliver til en del med 2/3% per år i 10år.

Helt vild med din tale måde "de vælter hvis der er gennemtræk". Den vil jeg huske

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 September 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Bare af ren nysgerrighed, hvor stor pris andel udgør enhederne i en normal highend højttaler idag, i fht dengang?

Classe: Hehe, det var nu ikke for at nedgøre dem ;)

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 03 September 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Marty, sådan tog jeg det nu heller ikke.

Pris forhodl mellem højtale og enheder. Det r svært at svare på for det afhænger af hvad for priser man får oplyst.

Feks koster en B&W Nautilus 802 idag 34000 stykkert. Hvis man vil købe alle enheder i klubben til den så bliver det (2000 for diskant, 5000 for mellemtone og 5000 tilsammen for de to basser) dvs 12000 og så har man ikke delefilter, port osv.

Problemet er bare at priserne på enheder ikke har noget at gøre med hvad de reelt koster. De er sat sådan så folk ikke smider det hele væk og køber en ny højtaler, dvs ikke for højt, og ikke så lavt at man tror det er noget bras som sidder der. Det kan være at alle enheder tilsammen ikek koster mere end 500kroner og at der bare ligger en kæmpe fortjeneste på dem. Det tror jeg faktisk der gør.

Det er lidt ligesommed bil reservedele. Det koster ofte 100 gange mere end hvad de egentlig koster hvis man ikke lige købte dem som reservedele.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 September 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Vingummibamserne er også blevet mindre end den gang jeg var knægt , også koster de dobbelt så meget.

Nej spøg til side, pengene er ikke hvad de har været, og jeg tror ikke man kan tage efter vægten, og så sige at det skal koste så og så meget. Ta` fx en Linn Ikemi Cd spiller som vejer 4,1 kg til 26000,- dejlige danske kr, og så en Teac VRDS 25 X på 16-17 kg til 20000,- 

Noget helt andet er, hold da helt kæ.. hvor har Gryphon sat deres priser ivejret. Prøv og kigge på www.interceptor.dk. Jeg havde tænke mig at investerer i sådan et plug in Riaa mondul til min Tabu kontrolforstærker, men det må nok lige vente lidt. I 97-98 var der en test af deres integreret Tabu, som forøvrigt blev rost til skyerne, (ikke uden grund skal jeg lige sige, efter min mening) og dengang kostede sådan en Riaa 3500,- hvor den idag koster 8000,- Det må siges at være noget af en pristigning.

Mvh Guffi_____________

Alt under 100 kg er ikke kønsbestemt endnu. 

Til top Vis guffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guffi

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Sendt: 03 September 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

marty skrev:

Audiovector lavede dengang deres 6'er som var en stor 4 vejs konstruktion på over 50 kg, og ser man deres højttalere idag er det nogen små 2½ vejs konstruktioner, der vælter hvis der er gennemtræk.

nogen mener at lyden bliver dårligere af, at blive delt flere gange. det kunne være derfor audiovector satser på 2½ vejs i stedet for 4 vejs

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 September 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

man skal måske mere tænke på om men egentlig fik mere vellyd pr investeret

kr dengangjeg er ikke helt sikker

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 September 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

HIFI er ikke værre end alt andet .

Der skal tjenes penge så alle kan leve sådan er det .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Ang. enhedspris kontra totalpris.

Jeg har engang fra forholdsvis pålidelig kilde fået fortalt at en typisk danskproducerede standerhøjtaler i 6.000-10.0000 kroners klassen som f.eks. Dali Grand Coupé eller Jamo Concert 8, Avance Sig.3 MKII, koster omkring 1.000kr stykket at producere. Dette inklusiv filter og kabinet! Oveni kommer så udviklingsomkostningerne, drift af virksomheden osv.

Som jeg lige kan regne ud giver det en total avance på omkring 500% - det er en del men ikke usædvanligt. Hvad tror i et par cowboybukser, eller et par løbesko koster at producere?

Det der gør den store forskel i forhold til for 10-15 år siden, er at producenterne prioritere anderledes. Tidligere byggede man en billig men solid kasse med (masser af) gode enheder på baggrund af forholdsvis begrænset udviklingsarbejde. Dette princip er velegnet til produktion af små serier, og det er overkommelig for mindre firmaer. I dag kan man ved at bruge store rescourser på udvikling opnå tilsvarende resultat med væsentligt billigere komponenter. Det giver højere udviklingsomkostninger, men lavere produktionsomkostninger, hvilket gør det mere egnet til serieproduktion i større virksomheder.... vores hobby er vist "bare" blevet BIG BUSINESS!!!

Grunden til at priserne er steget... folk betaler alligevel!

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 03 September 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ved heller ikke rigtig. Jeg har også tænkt over B&W's 800-serie der er eksploderet. Men som tidligere nævnt i tråden. Det er en anden finish og kvalitet idag.

Engang kostede Rega-ophænget 250,- i Hifiklubben (eller var det 350,-?), og i dag koster det 750,- Men det er også et andet ophæng, der ikke fylder så meget, og med bedre finish. Den slags koster, og når alle led i distributionskæden skal opretholde en profitmargin, så rammer det retailprisen hårdt.

Men omvendt synes jeg der er utrolig meget vellyd til få penge idag. Tannoy laver standerhøjttalere til 1800,- sættet der spiller forrygende. Acoustic Energy laver gulvhøjttalere til 5.000/sættet der spiller fantastisk. Project og Moth laver pladespillere til 2.000,- der spiller rigtig godt. Cambridge laver forstærkere og CD'ere til 2.500 der også spiller rigtig godt, og det samme gør Marantz.

Jeg tror faktisk aldrig det har været så billigt at få vellyd som det er idag. At ting med flot finish er blevet dyrt er helt naturligt, men ting kan jo også spille godt uden at ligne en million.

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 September 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg må indrømme at jeg selv lidt er skyld i det, for når jeg kigger på hifi og ikke har hørt det endnu skæver jeg til prisen for at danne mig et indtryk af kvaliteten. Jeg ville formentlig ikke værdige en forstærker til 3000 kr et lyt, for jeg ved at til den pris kan det ikke hamle op med det jeg har. Det kan godt være at producenterne sætter prisen højt for at understrege at det er creme de la creme, som classe antydede tidligere med b&w enhederne.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 03 September 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Har pakket en kasse i dag på 140 kg.

Har ikke brug for, at det bliver tungere.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes