| Forfatter |
|
outofsync Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen alle.
Jeg kom til at tænke på hvordan folk herind enormalt tilslutter en subwoofer. Lad os sige at du skal have den til at lave de dybe toner for en mindre højttaler, ved at crossover punkt. Lader i forstærkeren 're-direct' bassen fra stereo højttaleren til subwoofer udgangen, eller kører i højttalerkablet ind i subben, og så videre derefter til højttaleren?
Mange tak,
Nicholas __________________ Læst i forummet:
"Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel"
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nicholas
Jeg har prøvet begge dele med min Audio Pro Sub Evidence MkII - stik imod forventning er lyden bedst ved at køre højttalerkablet ind i subben og derefter videre til højttalerne - Lyden er væsentligt klarere/detaljerig, bassen bedre afstemt end ved simultantilkobling til forstærkerens højttalerudgang (hvor der godt nok er mere tyngde i bassen, men væsentligt færre detaljer iøvrigt).
Er der i øvrigt nogen der kan give en fornuftig forklaring på ovennævnte?
Jeg har svært ved at forlige mig med at lyden (det er selvfølgelig en subjektiv vurdering) skulle blive bedre ved at blive pløjet gennem en masse elektronik?
Mit råd til dig er simpelthen at prøve begge dele - og vælge det, der lyder bedst...
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger vel af om forstærkeren eller subwooferen er bedst til at skille signalet.
Hvis receiveren skal 'skille' signalet kunne man måske tro at nogle detaljer gik tabt i processen. Hvis det derimod er subwwoferen der gennem højtalerkablerne skal 'skille' signalet fra, så bliver det oprindelige/umodificerede signal sendt videre til højtalerne.
Aner ikke om det er den rigtige forklaring, det er bare min egen 'lomme logik', men principielt ville jeg også mene at det var bedst at bruge signalkabel... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
outofsync Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak....det lyder bare smartere at lade forstærkeren gøre det, så man både kan bruge den som .1 kanal og til stereo....
Nicholas __________________ Læst i forummet:
"Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel"
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Ingeniøren: Signalkabel??? mellem forstærker og...?? Vil du lige uddybe dette?
Mht. din øvrige forklaring (jeg er lidt tungnem i dag, har været oppe siden kl. 2 i nat):
Jeg forstår stadig ikke, at lyden ved direkte tilkobling fra forstærkerens højttalerterminaler af to sæt kabler i samme terminal (til hhv. sub samt ene hovedhøjttaler), subjektivt er mørkere og mere udetaljeret, end hvis sub'en tilkobles forstærkeren og hovedhøjttalerne direkte til sub'en (og altså IKKE via forstærkeren)?
Lyden burde da teoretisk set være bedre i det første setup, idet den da ikke påvirkes af elektronikken i sub'en? - eller hva'?
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med signalkabel mente jeg det 'normale' kabel der går fra pre-out til subwooferens Line indgang (Altså alternativet til højtalerkabel).
Mig bekendt indeholder de fleste subwoofere ikke noget 'elektronik' imellem højtaler indgangene (fra forstærkeren) og udgangene (til højtalerne). I bedste fald sidder der et højpasfilter der fjerner den del af signalet som subwooferen spiller. Hvis der ikke er et sådant filter er det ligegyldigt (hvis man ser bort fra det minimale tab i terminalerne) om højtalerne tilsluttes subwooferen eller forstærkeren.
Foreskellen ligger i om forstærkeren skal 'dele' signalet i to (hvor det kan gå galt), eller om både højtaler og forstærker for det fulde signal, hvor subwooferen selv tager sin 'bid af kagen'. Teoretisk set burde førstnævnte give det bedste resultat, men det afhænger jo alt sammen af den aktuelle implementering...
Sådan mener jeg nu enegang det hænger sammen (men man kan jo blive klogere ). __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, mit indlæg var skrevet med en 2-kanals forstærker in mente - men jeg har da forstået følgende: signalkvaliteten burde være bedre ved en seriel kobling (forstærker->Sub->Hovedhøjttalere), idet både sub og hovedhøjttalere derved får det fulde signal.
Ved parallelkobling (Forstærker->Sub + Forstærker->Hovedhøjttaler) i de samme terminaler på forstærkeren, er der tale om en mere eller mindre vilkårlig signaldeling...
Tak for enlightning 
|
| Til top |
|
| |