Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 14:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 18 MKII eller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 16 September 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har på nuværende tidspunkt:

Fronthøjttalere: Avance Omega 30  

Center: Dali sc7    

Bag: Dali trio space

Forstærker: Akai, 5x50W

Nu vil jeg gerne investere i noget bedre udstyr, men er meget usikker på hvad jeg skal satse på. Jeg gerne vil have surround, men det vigtigste er, at jeg får et anlæg, der er godt til at spille musik. Jeg går ikke efter at det skal kunne spille højt, men efter at det har så god en dynamik som muligt.

En ven af mig har foreslået, at jeg sælger mine Avance køber et par Dali 18 MKII fronthøjttalere evt. Dali 40 fronthøjttalere. Jeg skulle så beholde mine baghøjttalere og min center. Ifølge ham er det svært at få en surroundforstærker, der har kraft nok til at styre bassen ordentligt i disse højttalere, så han foreslår at jeg køber en bedre surroundforstærker og så en effektforstærker på ca. 2x200W til at trække fronthøjttalerne.       

Hvad synes I om forslaget? Vil surroundsystemet stadig kunne komme til at fungere ordentligt med denne løsning eller vil fronthøjttalerne totalt overdøve de andre højttalere eller lignende? Kan man afstemme tingene til at passe sammen? Jeg ved godt, at det måske ikke er det helt rigtige forum at spørge om dette...

Får man meget mere højttaler i Dali 40 (eller en anden tilsvarende højttaler i eller under samme prisleje) i forhold til Dali 18 MKII? Hvad ville I købe?

Jeg skal måske lige tilføje, at jeg samlet set er villig til at bruge op til ca. 12000 kr plus de få kroner mit gamle udstyr kan indbringe.   

Jeg håber, at I kan give mig nogle gode råd :-)

Mvh.        

Kim

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jeg synes din ven har givet dig nogle gode råd!

Så vidt jeg har kunne læse mig til herinde, skal du gå efter Dali 40 i SE udgaven. Det er den bedste.

Jeg har iøvrigt selv ejet et sæt Dali 18mkII en gang. Det er bare en kanon flot højttaler, selv i dag.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 September 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

velkommen til

kan dog ikke give dig så meget yderliger hjælp da jeg i store træk er enig med svend p og din ven...

ville dog nok købe en kraftig surroundforstærker fra starten ad, eks. en af de store nad eller rotel modeller.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Dali 40SE er god og med f.eks. en Tact 2175 er det masser af power.

Det kan gøres under 12K eller deromkring

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at kigge efter et par Dali 40 SE så. Kan man let se forskel på et par dali 40 SE og et almindeligt par dali 40?

Jeg har lige set en Denon poa-2200 effektforstærker (2x200W i 8 Ohm ifølge annoncen) til salg. Er den ikke fin nok? Eller har det stor betydning hvilken effektforstærker jeg vælger?

Jeg skal, som sagt, også have en ny surroundforstærker, der har indbygget forforstærker, så jeg kan sætte den til effektforstærkeren. Jeg har desværre ingen erfaringer med forforstærkere og effektforstærkere så:

Hvor almindeligt er det, at en surroundforstærker kan bruges som forforstærker? Hvad er det, jeg skal kigge efter ved en surroundforstærker, for at kunne se, at den har denne egenskab? Med andre ord, hvad hedder sådan en udgang?

På forhånd tak!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Surroundforstækeren skal have pre-out, d.v.s phono stik til sidhøjttalere på bagsiden. Det er forholdsvis almindeligt, men du kan ikke gå ud fra at alle har det. Og jeg tror du er bedre hjulpet med en Holfi eller Thule effektforstærker, hvis du da ikke lige har 8900 kr til TacT'en, der er min absolutte favorit  Måske en Nad 208 var en ide ellers...
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Svend P.:

Du skriver: "Surroundforstækeren skal have pre-out, d.v.s phono stik til sidhøjttalere på bagsiden". 

Dvs. hvis min nuværende surroundforstærker har separate phono-udgange til fronthøjttalerne, kan jeg bruge den som forforstærker?  

Skal forforstærkeren ikke være af god kvalitet for at levere et signal, der er godt nok til at blive forstærket op?

Hvad skal man forvente at måtte betale for brugte udgaver af de effektforstærkere, du har nævnt? Jeg spørger, da det er jo surt at betale overpris, fordi man ikke ved, hvad tingene er værd :-) 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan sagtens bruge den gamle surroundforstærker hvis den har pre-out. Efter min mening er forforstærkerdelen ikke så kritisk som effektdelen (der er sikkert nogle der er uenige heri)

Nad'en vil jeg tro du kan finde for omkring 3-4000 kr. Hvis du overhovedet kan finde en brugt Tact, er modellen så ny, at den nødvendigvis vil ligge på omkring 7000 kr.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes