Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 15:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: stereo til surround - hvilke højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne egentlig godt tænke mig lidt surround, for at forhøje oplevelsen i film - pt. har jeg nemlig kun stereo til at levere lyden til mit 95" billede projektor-drevne billede.

Jeg har en 7.1 receiver, Marantz SR-7500 - men tror kun jeg har plads til 5.1 lyd - her er min stue:

Skal bag-højttalerne egentlig sidde på bagvæggen eller sidevæggene ?

Jeg har i forvejen 2 x Dali 8008 fronthøjttalere, så jeg mangler
altså en center, to bag, og evt. en subwoofer. Man plejer jo at sige at centeren skal være i samme serie som fronthøjttalerne, men af en eller anden grund synes jeg centerhøjttaleren i dalis blå serie virker lidt "billig", men det er måske en fejlopfattelse. Men hvad kan anbefales?

Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

synes også C1000eren er for lille, prøv istedet at lytte til Suite C0.7 eller endnu bedre C0.8.

og an på hvor præcis din tegning er, så 2stk R1000 eller Suite 0,7/0,8 på det bagerste stykke på sidevæggen. (dvs der vor væggen er meget lille ind imod spisestuen ved lampen og modsat.

tror også kun det blir godt med et 5.1, man kan jo også få for meget. Du kan evt forbinde 2 meget små højtalere til multiroom og montere i køkkenet eller soveværelset

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

5.1 er rigeligt, ville da gerne selv have 7.1, men så skulle jeg også have et rum dedikekert til biograf. Synes i hvert fald det bliver for meget med så mange ht's når man også skal "bo" der. :)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

akerman skrev:

Jeg har i forvejen 2 x Dali 8008 fronthøjttalere, så jeg mangler
altså en center, to bag, og evt. en subwoofer. Man plejer jo at sige at centeren skal være i samme serie som fronthøjttalerne, men af en eller anden grund synes jeg centerhøjttaleren i dalis blå serie virker lidt "billig", men det er måske en fejlopfattelse. Men hvad kan anbefales?

Nice tegning dér... Ved 7.1 er to højttalere placeret på sidevæggene og to på bagvæggen. Ved 5.1 er den bedste placering oftest sidevæggene, lidt bagved lytte positionen. Ingen af delene er mulige her, så det må blive 5.1 med dén placering af baghøjttalerne der nu er mulig, dvs. på bagvæggen. Jeg ville placere dem i hjørnerne (dvs. venstre bag ind bagved gulvlampen) vinklet ind mod lyttepositionen. Direkte på bagvæggen er utroligt svært at få til at fungere med sofaen helt op ad væggen. Jeg har selv haft en lignende opstilling på et tidspunkt, og lyden fra baghøjttalerne hørtes faktisk tydeligst via reflektionerne fra frontvæggen, så al lyd kom forfra... det blev hurtigt ændret til en placering i hjørnerne vinklet kraftigt indad, det fungerede okay.

Dipol/Bipol højttalere er egentlig beregnet til at være placeret på sidevæggene og spille både frem og tilbage, men min erfaring er at de også kan være en god mulighed når højttalerne mere eller mindre hænger lige over hovedet på én.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes