Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: NAD C 320BEE slår fra.. ? :S (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har en en helt ny NAD C 320BEE sammen med, lige så nye, Cerwin-Vega CSCL-12 højtalere. Jeg har smidt forstærkeren til min computer der har et standardlydkort.

Problemet kommer først, når jeg skruer højt op for systemet. Jeg har indstillet min computers lydniveau efter en CD-afspiller så anlægget spiller lige så højt som det ville gøre, hvis der var slået en rigtigt CD-afspiller til. Når jeg så skruer lidt over halvt op for min forstærker, slår forstærkeren simpelthen fra og lyser rødt. Har fundet manualen frem, og der står at den er blevet overophedet eller at der er tilsluttet højtalere med en for lav belastning (minimum 4 ohm).

Det undrer mig, for højtalerne er på 8 ohm. Desuden er der fri luft omkring forstærkeren til alle sider, og den bliver ikke synderligt varm!

Jeg mener at kunne huske, at de gange den har slået fra har jeg netop tændt for forstærkeren, så den har kun kørt i omkring 3 - 6 minutter. Men den skal vel ikke varme op.. ?! :S

Skal måske siges, at jeg er en af dem der elsker bass! :P Så har skruet helt op for bassen via forstærkeren når jeg spiller.

Ydermere har jeg slået soft-clipping til så forstærkeren selv skal slå fra når den ikk kan magte opgaven.. Men.. Forstår det ikk.. Hvad gør jeg da galt.. ? :S Højtalerne har også en indbygget sikring.

Til sidst: Forstærkeren står 30-40 cm fra en af højtalerne.. Men rystelserne kan vel ikke gøre noget.. ? For ryster, det gør det hele sku! :)

Håber I kan hjælpe mig. Ellers må jeg vel kontakte Hifi-klubben, hvor tingene er købt.

Mvh Rasmus Rydbirk

Til top Vis BikerBirk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BikerBirk

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

du spiller alt for højt. forstærkeren kan ikke magte din 12" enhed og giver simpelthen op.

at du har indstillet den til at booste bas området gør det ikke meget bedre.

køb en kraftigere forstærker der kan holde til belastningen eller anskaf nogle andre højttalere.

prøv evt. med en anden (lille højttaler) for at være helt sikker.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg mener en NAD skruer 6 db op for bassen, når der er fuldt niveau, dvs. at selvom du kun skruer op til lidt over kl. 12.00 har du faktisk skruet langt højere op.

Jeg er ked af at sige det, men NAD kan ikke mere, og ikke beregnet til dette brug.

Soft Clipping er i øvrigt ikke et kredsløb der slår forstærkeren fra, det sørger blot for at den ikke forvrænger når den klipper (ellers havde du nok mistet diskanten allerede).

Du får lidt flere watt hvis du slår soft clipping fra, men risikerer at diskanten smutter.

Istedet for at hæve bassen på forstærkeren, kan du prøve, at stille højttalerne i hver sit hjørne. Det giver 9 db ekstra i bassen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hifiklubben plejer at være villige til at tage imod en vare der just er købt hvis bare du bruger pengene på andre produkter i butikken. Køb en større forstærker så du får mere effekt. Evt. køb en NAD forforstærker og find en brugt Nad 216/218.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Aaarh møg! :(

Nå.. Jamen hvad så med en NAD C 352? Ville den kunne klare mine højtalere?

Indtil videre tak! Troede der var noget galt med mit system.

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Efter hvad du skriver (at du godt kan lide meget bas) så vil en 352 heller ikke være nok. Du skal nok kigge efter noget som har 150W+ som udgangseffekt. 'Næsten' al energi (elektrisk) ligger i basområdet. Det er derfor meget bas kræver mange kræfter (ikke kun watt, men bestemt også strømstyrke)

Her ville en brugt 218 måske kunne gøre det.

PS: Hvilken musik genre hører du?

/Lennart

Til top Vis lenny100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lenny100

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Nu har du også vænnet dig til at der er skruet helt op for bassen - prøv at sætte den i midten igen og lyt til det et par dage. Når du vænner dig til det vil du med garanti også synes at der er alt for meget på når det er skruet op - selv dengang jeg var en ung dreng hjemme ved mors kødgryder syntes jeg ikke at Culture Beat lød fedt med max boost på. Musik er trods alt andet end bass

Hvis diskotekerne spillede musikken sådan ville det jo også bare være en stor gang mudder og buldren....

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Det var faktisk et meget meget godt råd, som Ronin kom med. Du vil vænne dig til at det lyder godt med neutrale niveauer mellem bas og diskant og du vil opdage alle de detaljer i musikken, som bliver væk i booomet af bas som din indstilling er nu.

Men... Hvis du virkelig er en bas freak og gerne vil spille højt og ikke bekymre dig om "rigtig" lyd og have råd til en forstærker der kan spille meget højt, så kunne det være en mulighed at købe en brugt PA forstærker. De har mange watt, men lyder nok ikke særlig "rigtigt" (læs hifi agtigt) Du burde kunne få en brugt PA forstærker på en 200-400 watt for en 2k-3k i den blå avis.

/Lennart

BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jaaa, jeg ved det godt. Men elsker bare at kunne mærke det i hele kroppen.. :) Men ellers må jeg vel bare lade være med at skrue mere op end til midten på forstærkeren.

Hvor meget mere tror I NAD C 352 vil kunne give mig.. ?

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Den vil ikke give dig ret meget mere i forbindelse med lydtrykket, men måske lidt mere i forbindelse med kræfter til at styre bassen.

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Måske skulle du kigge efter noget PA udstyr
Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hm.. Hvad er PA helt præcist.. ?

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

PA = Public adress

Udstyr man bruger til koncerter og lign.

En PA forstærker er f.eks http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=18765

OBS: Dette er ikke en anbefaling af den forstærker, men skal kun illustrere et eksempel!

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2004
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus
Jeg havde tænkt mig at anskaffe samme forstærker og højtaler som du har, så jeg kunne virkelig godt tænke mig at se dette problem løst! Jeg kunne forestille mig at problemet har noget med dit input at gøre, altså din computer. (Jeg har selv min computer til at gå igennem mit anlæg.) Kunne du ikke prøve med et konventionelt hi-fi input (CD-afspiller, pladespiller, båndoptager, osv.) og se om du kan reproducere problemet eller om det forsvinder?
Mvh
Anders

Til top Vis cybahomie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cybahomie

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skulle det have noget med input fra computeren af gøre?

Som jeg ser "problemet" beskrevet er det tydeligt at det er kombinationen af effektkrævende højtalere, samt et høft basniveau og en forstærker, som ikke kan opfylde de to førstes krav. Mekanisk problem kunne man vel kalde det.

Dermed ikke sagt at hans forstærker ikke kan være defekt, men det er nok ikke sandsynligt sådan som vi har fået beskrevet situationen.

/Lennart

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart
Jeg tænker mig at signalet kan være oversyret - af to grunde: 1. Rasmus har taget input-styrken på "øremål". 2. For så vidt som der er tale om filer udvekslet over internettet, er det muligt at filerne i sig selv er overstyrede. 
Med en følsomhed på 92 db er CSCL-12 næppe hvad man ville kalde en effektkrævende højtaler.
Mvh
Anders

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se hvor du vil hen og det kan da også være en mulighed som Rasmus bør tjekke. Men et overstyret indgangs signal vil være forvrænget, forstået på den måde at han sikkert ikke kan outputte mere signal (og her taler vi volt på indgangen) end den er specificeret til fra producenten, med andre ord - han kan ikke få udgangen på lydkortet til at outputte over 0 dB i signal niveau. Det kan godt være at jeg taget fejl, men så må I lige rette mig.

Følsomhed har som sådan ikke noget at sige om hvor svære et par højtalere er at trække. Det siger noget om hvor højt (lydtryk) de kan afgive med en given mængde effekt. CV højtalerene er svære at trække fordi de har nogle store enheder, som betyder at de trækker meget energi ud af signalet.

/Lennart

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har svært ved at forstille mig at en overstyring af liniesignalet kan få effektdelen til at slå fra. Jeg vil mene diagnosen fra tidligere er den korrekte: forstærkeren er for lille.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart
Det du siger med højtalerne, at de kan være svære at trække selvom følsomheden er høj, er nyt for mig. Jeg synes umiddelbart det lyder underligt. Bemærk i øvrigt at 15" udgaven, både i CSCL serien og i V serien, er mere følsom end 12" udgaven. Altså større endheder = større følsomhed. Alle 12" (eller 8", 10", 15") er formentlig ikke lige svære at trække - men hvor finder vi en angivelse af hvor svær en højtaler er at trække hvis vi ikke kan bruge følsomheden til dette?
Mvh
Anders

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke fordi enhederne er store at de er har en høj følsomhed. Hvis vi feks tager et diskanthorn i en PA højtaler kan den have en følsomhed på feks 107 dB eller mere. Følsomheden har noget at gøre med hvordan enheden er konstrueret, ikke hvor stor den er.

Jeg kan ikke lige finde på en analogi, som viser at følsomhed og "svært at trække" viser at de ikke direkte har noget med hinanden at gøre. Hvis du kender lidt til feltet, skal du tænke i mekaniske / elektriske baner.

/Lennart

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum