Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL L80 mkII vs ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

hej skal snart ud og købe nye/brugte højtalere og har tænkt på denne "JBL L80 mkII". en af mine venner har en reolhøjtaler i samme serie og den spiller utroligt dybt for dens størelse, og meget klart. jeg tænkte på om der er nogen der har hørt denne gulvhøjtaler?  kan i ellers anbefale nogle godtlydende gulvhøjtalere med punch i bassen til en pris på omkring 4-5000? må gerne være brugt... 

skal lige siges at de skal køres af ear 202 forstærker

tak på forhånd... vh. henrik aka klud.   

Til top Vis klud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klud

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hvad med nummeret større, L-100....??? Den kan sagtens findes til den pris du snakker om......den har en dejlig 12" bas, og kan helt sikkert "leverer varen"

Den blir måske for stor i stuen? Ellers kan man også nogen gange finde JBL TI 3000 til omkring 5 K, den er også super-fed. Har selv haft et sæt.....dejlig højtaler efter min mening....

Edit: Du "må ikke" give 5 K for et sæt L80, det synes jeg godt nok er alt for dyrt! Der er faktisk et sæt TI 3000 i den blå avis til 4999 kr.....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

brutalis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 April 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Eller hvad med helt nye højtalere. JBL Northridge E100 kan fås til 6000 for et sæt. De er bestykket med 2 10" bas pr højtaler, så der er potentiale for en god fyldig bas! Har set dem til denne pris ved Audiovision i Skive.

Hilsen Finn 

Til top Vis brutalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brutalis

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

ok dumbo. L100 tror jeg er lidt for stor til mit værelse. har også fundet et sæt L80 til 3500kr.. det er da meget rimeligt ikke? ok ti 3000 ser også spændende ud.

brutalis. har prøvet northridge serien men synes ikke de leverer varen. har faktisk haft et sæt e 90 hjemme til prøvning. deres bas var ikke lige frem imponerende. havde også et sæt cw clsc 10 på prøve de slog jbl meget stort mht bassen. men ikke i lydkvalitet. derfor tror jeg at l80 er et godt kompromis.

kom endelig med flere forslag

tak

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen Klud!

Jo, de 3500 kr. er mere rimelige....mener at jeg har set et sæt L-8000 til omkring 4 K engang. De var måske værd at overveje også......det er en opdateret L-80, med kraftigere kabinet, bedre delefilter osv.....

Men det er også bare et bud, blir spændende at høre hvad du finder....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

ok fair nok. kigger på de andre hvis jeg ser dem på dba. skal lige siges at jeg også er ved at bygge en 400w sub med 2 10" peerless xls enheder. så jeg får masser af bas

er dali værd at overveje?

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

He he.....ja, det blir nok ikke bas, du kommer til at mangle så.....

Mht. Dali....så prøv at kigge lidt på Dali 850 med 2 x 8" basser, de kan også lidt tricks. En rigtig fin højtaler, som vel kan findes til omkring 3000 kr.

Måske kunne et sæt Dali Evidence 470 også være en mulighed? Den er med 2 x 6,5" basser, og skulle også spille rigtig flot. Den er nok lidt dyrere end 850, men så også noget nyere. Og med din kommende sub, savner du nok ikke så meget i bunden....

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

ja har også tænkt på dali 850 men tror der blir for meget bas så. tror L80 må være det rigtige. og så er det også en sindsyg flot højtaler L80.

evidence er lidt for dyr.

brutalis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 April 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Nej - Jbl E 90 kan ikke leverer den der vilde og voldsomme bas som CW er kendt for og derfor har jeg også supleret mine E90 med JBL 250 sub, som kan leverer bulder og brag når der er behov for dette!  Nu ved jeg jo ikke om du kun går efter bas! Hvis det er tilfældet er CW et fortræffeligt valg. Problemet er bare at det er stort set også det eneste de kan. Havde selv CW AT 80 inden jeg skiftede, og ja de kan spille højt med masser af bas, men gengivelsen af musikken var da godt nok ikke og råbe hurra for. Efter mit skifte er oplevelsen af musikken en helt anden!

Jeg har hørt E 100 som leverer et flot lydbillede og også en fornuftig bas. Husk også på at til de 6000 sættet koster, for du en NY højtaler.

Med den voldsomme sub du er ved at bygge, forstår jeg da egentlig heller hvad du vil med så meget bas fra fronthøjtalerne i dit setup, men det er jo selvfølgelig en smagssag  

Hvilken slags musik lytter du hovedsagelig til ?

Forsat god jagt!

Hilsen Finn

Til top Vis brutalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brutalis

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

hej brutalis. jeg vil ikke have cerwin vega netop pga de rent ud sagt lyder af l**t. men vil godt ha en højtaler med en fornuftig bas derfor går jeg efter jbl l80 mkll. den primære grund til de skal ha bas er fordi subben stort set kun skal bruges til film. har altid syntes at musik har lydt bedst kun med 2 højtalere og deres lyd egenskaber. og synes derfor at e90 er et dårligt valg pga de skal bruge sub. har hørt reol udgaven i samme serie som l80 og de havde bedre bas end e90.

men kom gerne med flere forslag

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 03 April 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Dali 850 levere et godt tryk, hvis de får effekt nok, hvilket det tyder på de kommer til.

Ligenu har jeg selv Dali 450 og mangler på ingen måde bas, har en aktiv CV sub til når jeg ser film. Så måske de kunne være et bud, koster omkring 1500 brugt.

Men hvor stort er dit lytte rum?

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

mit rum er på omkring 18-20 m2. ja ok har også tænkt på 850 eller 450. har aldrig hørt dem. har de en god lyd som kan spille alt slags musik? eller er det kun til techno, roch, hiphop osv?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

høre selv hovedsageligt trance/dance og engang imellem pop/rock/RNB/Rap, og det klare de fint, har dog på intet tidspunkt hørt Jazz/country/klassisk på dem, så må være dig et svar skyldigt men skulle mene de er gode all-round

H/K & B&W snurrerundt

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

hehe ok lidt samme her. men du ved.. jo ældre du blir jo mere rolig blir ens musik smag og så det jo godt at være forberedt. fed sub du har. har selv haft den men har solgt den, nu da jeg bygger en anden men den var rigtig god. hvor gammel er du tonyax?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

mee 23 somre, så er ved at være gammel (kan specielt mærke det i weekenderne, nu tager det 2 dage at komme sig over sin brændert)

H/K & B&W snurrerundt

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop erstattet Dali 810 med Dali 450, og må sige at nok er der måske mindre mavebas, men rummet, stemmegengivelsen og den generelt mere homogene gengivelse er alle pengene værd. Jeg har i dag set et sæt Dali 450 brugt til 1500,- kr på DBA.dk. Nok billigt, men det er jo også en ældre højttaler.

Men det er klart, at til filmbrug, så er en sub en nødvendighed

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

ok jeg må høre 450erne et eller andet sted.. alle snakker godt om dem

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

De er gode.. Til prisen, naturligvis, alt er jo relativt

Det fede er at du kan udskifte diskanten til en Scanspeak SS95000 eller endda ifølge rygter SS97000. Til en 1500-1800,- kr, og så er du virkeligt godt kørende, men igen så vokser træerne ikke ind i himlen. De er et kompromis som så meget andet, de giver et til prisen godt rum, er relativt homogene og er gode i mellemtonen og efter modifikationen en god diskant. Men det kræver en god mave at købe diskanter til mere end du har givet højttalerne.

Det eneste der mangler er en dyb bund, de mangler det der hug i bassen helt dybt nede. Men dynamiske er de skam, så længde de får nok med effekt. Jeg har 2*1000 watt, men de kan sagtens drives med 50-75 sunde strømstærke watt. Men trods alt andet ros jeg har skrevet, så ER det en GAMMEL Dali

Som standard kan du sagtens høre når du opgraderer i afspilningskæden, de var i deres tid gode. Men om de er så dynamiske som du håber, det tvivler jeg temmeligt meget på! Jeg kender ærligt ikke til dalis nye speakerprogram, så de andre brugere må opdatere dig på den front, JBL kan meget vel være mere din stil!

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

hehe ja ok. kan de godt klare 130w i 8 ohm?

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Jeg driver dem med 2*1000 watt peak, så ja det kan de sagtens

Men HUSK: Nok er de mere neutrale end mange af de andre forslag, og dette skriver jeg selvom jeg har stor respekt for JBL og deres lidt ældre program. Ene og alene fordi jeg ikke har noget validt kendskab til deres nye speakere. Men 450 er ikke noget der giver dig blafrende bukseben!

Jeg har ikke set databladet, men jeg fornemmer at de ikke er særligt følsomme. Så ja de har det godt med at få et los i måsen..! Du savner PUNCH i bassen, og det kan Dali 450 IKKE give dig!

Men de kan give dig så mange andre ting, men om det er det du søger er jeg i lidt i tvivl om. Jeg har også haft Cerwin Vega højtalere da jeg var ung, jeg fik banket adskilligere naboer til vanvid. Men en dag finder du ud af, at du ikke kan høre hvad der bliver sunget, du kan ikke høre sangerindens vejtrækning og småhæse røst. Så er det enten et hørerør eller et stilskifte i speakere. Men lad være med at lade dig indoktrinere til MIN smag, du ved selv hvad der gør dig glad. Lyt til Dali 450, gerne hos mig hvis du kommer forbi. Og find så ud af hvad der gør DIG GLAD!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes