| Forfatter |
|
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 20 August 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Endnu engang har jeg brug for jeres råd. Jeg har på nuværende tidspunk et "Dali setup", men er på udkig efter nye fronthøjttalere. Min stue/lytterum er ca. 20-24 kvm. Det skal siges, at jeg er meget glad for en god bund og at højttaleren virkelig kan hugge fra sig, når den skal, men jeg gider ikke CV - det er for meget.
Indtil videre har mine tanker hovedsageligt kredset om tre frsk. højttalere i to frsk. prisklasser. JBL TI 5000/Dali 40 SE og Dali 850. Jeg har fået et grundigt prøvelyt på JBL TI 5000 (med scanspeak diskant i stedet for den originale) og på Dali 850, men kunne virkelig godt tænke mig at høre Dali 40 SE (det har jeg kunnet i snart et år ... suk). Jeg synes, JBL'erne havde en rigtig god lyd, men muligvis var de lidt langsomme - jeg kunne ikke helt bedømme det. Nogle beskriver det som en "rock højttaler", men jeg ville umiddelbart synes, at den var udemærket til at gengive al slags musik. Dali 40 skulle efter sigende være mere præcis/hurtig. Hvad siger I? &nbs p; &nbs p; &nbs p; &nbs p; &nbs p; &nbs p; På den anden side får man mere højttaler for pengene i Dali 850, den er rimelig hurtig, men, så vidt jeg lige kunne vurdere, var bunden ikke helt så god, som i JBL'erne - efter min smag. Det kunne også skyldes, at det var to helt frsk opsætninger og rum, jeg hørte dem I. Jeg har hørt, at 850'erne let kan lyde sumpede, hvis man placerer dem for tæt på væggen, men det er vel det samme for alle ovennævnte højttalere?
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 03:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun sige at jeg synes DALI 850 er en udemærket højttalere, især til et rum af den størrelse. Med en kraftig forstærker på 125 watt og opefter kan den virkeligt bide fra sig. Men det er jo bare min individuelle mening. Jeg tror at en DALI 40 SE vil være for voldsomt i et 20-24 kvm rum. Men det er vil smag og behag, jeg har ingen problemer med at DALI 850 bliver sumpet, mine 850'ere får 2x80 watt i 8 ohm, og står vel godt og vel 20 cm fra bagvæggen i et 16 kvm værelse. Ingen problemer der :)
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL m. SS diskant ?.....................uden en tvivl en forbedring, for en JBLTI 5000 med "almindelig" diskant KAN være en lidt "skinger" oplevelse ( de "gamle" TI'ere lyder bedre....). Når det er sagt, vil jeg til hver en tid vælge JBL TI 5000 hvis du prioterer en god og dynamisk bund - og så synes jeg at JBL på alle måder er en mere "spilleglad" højtaler end DALI...især hvis du vælger at spille ved højt niveau....Jeg oplever at DALI (- over en bred kam - dog IKKE Euphonia ) hurtigt lyder "presset" i bunden v. højt lydtryk - det oplever du ikke m. JBL TI.
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for inputtet Jesper - det med bunden er nok også lidt det jeg selv oplever, har dog lidt svært ved at bedømme, om det er fordi, Dali'erne er mere præcise end JBL'erne.
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
stereotinitus Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et svært valg, hvis man ikke (som jeg er) er heeeelt afklaret med hvad man prioterer højest mhs til lyd. De er begge meget pæne højttalere forøvrigt, men udover det er der ikke ret meget tilfælles. Som Jesper siger, er JBL en spilleglad højttaler , som man altid bliver begejstret for at lytte til. Jeg har det selv lidt svært med DALI, men hver sin smag. Dynamik, dynamik og dynamik, det er JBL, høj opløsning og ren ukomprimeret bund. Om den uoriginale diskant er en forbedring tvivler jeg på,( er filteret optimeret til denne diskant?) men hvis du evt kan få de originale med er du jo godt stillet.
"Det skal siges, at jeg er meget glad for en god bund og at højttaleren virkelig kan hugge fra sig, når den skal"..
Ja, det er jo igen det med dynamikken, som JBL har til overflod. De kræver dog en kraftig og stabil amp. Har du overvejet at lytte til ti3000? -måske ville det være et mere passende valg mhs til rumstørrelse?
Vh Peter
|
| Til top |
|
| |
SOSFarum Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et par Dali 40 til salg i nyhedsgruppen dk.marked.privat.radio+hifi tror gerne han lader dig lytte 
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres gode råd. Mht. de Dali 40, der er til salg på dk.marked.privat.radio+hifi, så befinder de sig i Kbh. Jeg bor i den sammenhæng desværre i Aalborg. Generelt er der næsten altid mere spændende udstyr til salg på sjælland, synes jeg at have lagt mærke til.
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
- det er fordi at Københavnere/sjællændere generalt er mere spændende mennesker ..................................
- NEJ,NEJ,ment som en JOKE - men den lå altså lige til højrebenet...så håber at alle fynboerne og jyderne kan tilgive mig 
mvh
Jesper
|
| Til top |
|
| |
SOSFarum Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ok...det havde jeg ikke lige set. Men det kunne jo være en lejlighed til at komme over og se hovedstaden
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, nu har Svend P jo ikke tænkt sig at bruge Grand'erne uden en 18" sub, så jeg ved ikke lige hvor meget karaktervidne jeg er der.
Og jeg kender hverken JBL'erne eller Dali 40 andet end af omtale. Men folk jeg stoler meget på siger, at Grand'en er den bedste højttaler Dali har lavet (bort set fra Megaline naturligvis), så det er da et godt bud.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim, det skulle vel aldrig være dig der har et sæt Diva'er til salg?
Som Kubikken siger: "Det er ren Ferrari".
Hvorfor vil du af med dem? Jeg har oplevet bas fra dem der var på højde med mine to 15" subs, så hele sofa'en rystede hos ham.
Måske skal de bare suppleres med en god sub for at du bliver tilfreds?
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal læse meget før øjenene triller ud af hovedet.
Hvorfor dog ødelægge så god en højtaler som TI5000 ved at skifte diskanten ud . Jeg har selv haft en TI3000 og ja de kan godt være skingre hvis de bliver sat sammen med det forkerte udstyr, selv har jeg aldrig haft det problem med den skiigende diskant og kunne aldrig drømme om at ødelægge højtaleren ved at skifte enheder i den i så fald. Jeg fandt nok hellere noget andet udstyr,kabler etc, eller skiftede højttaleren ud med een jeg ville kunne lide i stedet.
JBL har deres sound og kan man ikke lide den bør man købe et andet mærke som fesk.Dali. .
Det er bare min mening om det. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Man skal læse meget før øjenene triller ud af hovedet.
Hvorfor dog ødelægge så god en højtaler som TI5000 ved at skifte diskanten ud . Jeg har selv haft en TI3000 og ja de kan godt være skingre hvis de bliver sat sammen med det forkerte udstyr, selv har jeg aldrig haft det problem med den skiigende diskant og kunne aldrig drømme om at ødelægge højtaleren ved at skifte enheder i den i så fald. Jeg fandt nok hellere noget andet udstyr,kabler etc, eller skiftede højttaleren ud med een jeg ville kunne lide i stedet.
JBL har deres sound og kan man ikke lide den bør man købe et andet mærke som fesk.Dali. .
Det er bare min mening om det.
|
|
|
Også min mening... Jeg kan godt lide lyden af mine højtalere, og jeg ville aldrig modificere dem. Så hellere sælge dem og købe andre. Værdien af højtalerne må da også falde drastisk ved modificering...
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må sige at den skænding af en fremragende højttaler virker fuldstændigt forrykt på mig. Det er da ikke højttalerens skyld, at ejeren ikke formår at matche den med noget fornuftigt udstyr, så det virker fornuftigt alt i alt.
Så skal man helt lade være med at købe JBL, og gå efter en anden sound. Det andet er synd og skam, efter min ydmyge mening. 
Grand Diva eller 40SE, for eksempel. Det er en god højttaler, hvis man ikke er til en JBL metaldiskant. De er ganske dynamiske, omend på en anden vis end JBL.. __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P.:
Ja, det er mig, der har sat et par Diva'er til salg. De spiller naturligvis rigtig godt, men jeg tror højttaleren er for lille til min smag. Min lytterum er ganske vist ikke så stort (ca. 24 kvm), men der er højt til loftet. Jeg savner lidt "power" ind imellem. Jeg har en Dali S1.2 sub, som jeg efter bedste gehør har prøvet at indstille, så jeg får en lidt kraftigere bund/så systemet spiller dybere, men jeg er ikke helt tilfreds med resultatet. Nu er der masser af bund, men der, hvor jeg savner lidt mere kraft, er nok lidt højere oppe i frekvensområdet. Måske skal jeg bare have en bedre sub, med flere indstillingsmuligheder, som du siger.
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |