| Forfatter |
|
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Da jeg i nær fremtid får mig et nyt hus, hvor der bliver plads til særskilt Biorum på godt ~20kvm, har jeg tænkt lidt over hvad der skal stå af speakers i dette rum, jeg har ind til vidre hørt DLS Rxx serien og Dali suite x.8 serien og Dali Blue forskellige setup´s mangler endnu at få hørt Dali´s nye serie, men jeg er jo i bund og grund Vienna mand, og har før haft V.A. Maestro Center hvor inegn af de andre center speakers kan følge med, så jeg har da også sammensat en SS setup fra dem af som jeg vil tro ville gøre det godt på de ~20kvm men hvad syns i??
SUB skal der jo også til, og her har jeg tænkt på Velodyne, deres SPL modeller, men hvilken ville passe bedst til de ~20kvm SPL1000R eller 1200R ??
Har tænkt mig at det evt. skulle bestå af:
Front: V.A. Mozart Grand - RoseWood
Center :V.A. Maestro Grand - RoseWood
BagHT: V.A. Haydn Grand - RoseWood
Velodyne SPL-1000R / 1200R
Jeg er godt klar over at V.A. sættet med Velodyne SUB overgår prismæssigt de andre setup´s jeg endnu har hørt, men ja sådan er det nu altså bare når man er til V.A´s lyd 
Receiver/DVD: H/K AVR 7500 + H/K DVD25
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om du allerede har bestemt dig 
Nu ved jeg ikke hvordan dit budget er, men hvis det er et dedikeret bio rum og musik alligevel skal høres på et andet anlæg, så ville jeg muligvis oprioritere billedsiden lidt og spare lidt på lydsiden (kun lidt selvfølgelig ). Men som sagt kender jeg ikke dit budget og du har måske allerede sat en mindre formue til side til billedet. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Det lyder som om du allerede har bestemt dig 
Nu ved jeg ikke hvordan dit budget er, men hvis det er et dedikeret bio rum og musik alligevel skal høres på et andet anlæg, så ville jeg muligvis oprioritere billedsiden lidt og spare lidt på lydsiden (kun lidt selvfølgelig ). Men som sagt kender jeg ikke dit budget og du har måske allerede sat en mindre formue til side til billedet.
|
|
|
Hej Micheal.
Nej har endnu ikke bestemt mig, økonomichefen skal jo lige informeres om den lille bitte ekstra udskrivning det vil blive ved køb af V.A. kontra eks. DLSérne 
På billede siden har jeg lige nu en Sanyo PLV Z1 og ja det halter self. lidt hvis man ofre så meget på lydsiden, men små planer om indkøb af Z3/Z4 er der da blevet debateret, så mon ikke den også kommer til at følge med, DVD med HDMI er også tage med i overvejelserne især ved køb af nyere/bedre PJ.
Det bliver et didikeret BioRum 
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god dvd/projektor kombination vil helt sikkert også være en god investering. Og det var egentlig også det der var min pointe, specielt fordi du jo er igang med at sammensætte et meget seriøst 2-kanals anlæg til musiken.
Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal ende med et eller andet billigt budget anlæg, men de andre forslag du har på banen kommer vel heller ikke rigtig i den kategori, og vil nok kunne give en helt fornuftig bio-oplevelse.
Under alle omstændigheder så glæder jeg mig til du/I får det nye hus. Jeg regner selvfølgelig med at vi får billeder at se her  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver en kop kaffe en dag - så kan du se et system, der kombinerer begge dele optimalt. Så kan du bruge rummet på 20 m2 til en gang mandehørm - f.eks. en bar samt tilhørende fedt billardbord. Det drømmer jeg selv om....
Lars
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
En god dvd/projektor kombination vil helt sikkert også være en god investering. Og det var egentlig også det der var min pointe, specielt fordi du jo er igang med at sammensætte et meget seriøst 2-kanals anlæg til musiken.
Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal ende med et eller andet billigt budget anlæg, men de andre forslag du har på banen kommer vel heller ikke rigtig i den kategori, og vil nok kunne give en helt fornuftig bio-oplevelse.
Under alle omstændigheder så glæder jeg mig til du/I får det nye hus. Jeg regner selvfølgelig med at vi får billeder at se her 
|
|
|
Hmm jaa men nu er jeg bare så vild med den V.A. lyd, måske man skulle droppe Mozart grand og "nøjes" med Haydn Grand som fronter også og så smide lidt flere penge i billed siden, så længe der er SUB gør det vel ikke noget at det kun er stander HT som fronter eller hva??
Self. kommer der billeder 
lars37 skrev:
|
Jeg giver en kop kaffe en dag - så kan du se et system, der kombinerer begge dele optimalt. Så kan du bruge rummet på 20 m2 til en gang mandehørm - f.eks. en bar samt tilhørende fedt billardbord. Det drømmer jeg selv om....
Lars
|
|
|
Hej Lars.
Problemet er bare at jeg ikke ønsker at min fremtidige stue skal være en bio, den er forbeholdt stue ting og stereoén, derfor benytter vi det rum til bio, og med en bredde på 310cm så kan der heller ikke være et ordentligt Billiard bord, også min store drøm 
Ville meget gerne komme og besøge dig, jeg har fri i Uge39 måske vi kunne finde ud af noget der??

|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så lad os finde en dag i uge 39. Hvad med mandag den 26. september ?
Jeg tror, at du måske ser anderledes på det efter besøget...
Lars
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn B skrev:
|
Hmm jaa men nu er jeg bare så vild med den V.A. lyd, måske man skulle droppe Mozart grand og "nøjes" med Haydn Grand som fronter også og så smide lidt flere penge i billed siden, så længe der er SUB gør det vel ikke noget at det kun er stander HT som fronter eller hva??
|
|
|
Tjah, svært spørgsmål. Der er mere energi i gulvhøjttaler setuppet, men det kan være en fordel for SS-forstærkeren at sætte alle HT til Small alligevel, så subben tager sig af den den er bedst til: bunden. - og så kan du ligeså godt tage de små fronter.(SvendP vil helt sikkert være uenig her )
Personligt vil jeg hellere opprioritere billedsiden og nedskalere HT siden, jeg synes billedet (som jo viser handlingen) er vigtigst og jeg kan sagtens leve med et SS-HT setup, der er væsentligt ringere end stereo setuppet. Men jeg anvender heller ikke SS til flerkanalsmusik - udelukkende film og her vægter en megasub og stort godt billede altså mere end kvaliteten af fronthøjttalerne (centeren er den vigtigste). __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver skam heller ikke at tale dig væk fra VA, du skal jo købe det der passer dig bedst. Stander som fronter burde ikke være noget problem, faktsik kan det jo nogen gange være en fordel med de samme højttalere hele vejen rundt, så lyden er den samme. Man skal tilgengæld sørge for at få sub'en ordentlig integreret men det er jo heller ikke et uoverkommeligt problem. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forresten fri i denne uge torsdag og fredag. Kunne være en mulighed, Bjørn ?
Lars
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Jamen så lad os finde en dag i uge 39. Hvad med mandag den 26. september ?
Jeg tror, at du måske ser anderledes på det efter besøget...
Lars
|
|
|
Jeg må lige vende tilbage med en mulig dag i uge 39, da mit Audia meget gerne skulle ankomme i denne uge, og jeg er enenu ikke sikker på hvornår det bliver 
CHTT skrev:
Bjørn B skrev:
|
|
|
|
Tjah, svært spørgsmål. Der er mere energi i gulvhøjttaler setuppet, men det kan være en fordel for SS-forstærkeren at sætte alle HT til Small alligevel, så subben tager sig af den den er bedst til: bunden. - og så kan du ligeså godt tage de små fronter.(SvendP vil helt sikkert være uenig her )
Personligt vil jeg hellere opprioritere billedsiden og nedskalere HT siden, jeg synes billedet (som jo viser handlingen) er vigtigst og jeg kan sagtens leve med et SS-HT setup, der er væsentligt ringere end stereo setuppet. Men jeg anvender heller ikke SS til flerkanalsmusik - udelukkende film og her vægter en megasub og stort godt billede altså mere end kvaliteten af fronthøjttalerne (centeren er den vigtigste).
|
|
|
Hej.
Ja det med samme HT hele vejen rundt skulle jo være en fordel, og lige netop centeren er en akillshæl i de andre setup´s jeg har hørt frem for V.A. centeren, den er intet mindre en kanon.
Men jeg vil da helt sikkert tænke mig lidt mere om i denne her omgang med SS, både på billede siden og lydsiden, syns nu at lyd siden har mindst lige så meget og sige som billed siden 
MichaelWB skrev:
| Jeg prøver skam heller ikke at tale dig væk fra VA, du skal jo købe det der passer dig bedst. Stander som fronter burde ikke være noget problem, faktsik kan det jo nogen gange være en fordel med de samme højttalere hele vejen rundt, så lyden er den samme. Man skal tilgengæld sørge for at få sub'en ordentlig integreret men det er jo heller ikke et uoverkommeligt problem. |
|
|
Hej.
Nej det er der vist heller ikke blevet nævnt noget om at du prøver jeg er nu godt og grundig hug på det Haydn setup, og så bedre DVD og PJ, der skulle vist være MIC med SUB så indstilling er vel ikke noget Problem 
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
|
- og så kan du ligeså godt tage de små fronter.(SvendP vil helt sikkert være uenig her )
|
|
|
Meget!
Nej, til film mener jeg helt bestemt bassen er vigtigst. Det er den der giver den fysiske fornemmelse, og det giver indlevelse i film. Så hellere tage nogle små VA'er eller Dali'er, og så få to subs i stedet. Kvaliteten af højttalerne behøver altså ikke være så høj når det er til film.
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Så hellere tage nogle små VA'er eller Dali'er, og så få to subs i stedet. Kvaliteten af højttalerne behøver altså ikke være så høj når det er til film. |
|
|
CHTT skrev:
| og her vægter en megasub og stort godt billede altså mere end kvaliteten af fronthøjttalerne |
|
|
Jamen så er vi jo ikke så uenige endda Små VA og en(2) ordentlig sub(s) så kører showet  __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
Svend P skrev:
| Så hellere tage nogle små VA'er eller Dali'er, og så få to subs i stedet. Kvaliteten af højttalerne behøver altså ikke være så høj når det er til film. |
|
|
CHTT skrev:
| og her vægter en megasub og stort godt billede altså mere end kvaliteten af fronthøjttalerne |
|
|
Jamen så er vi jo ikke så uenige endda Små VA og en(2) ordentlig sub(s) så kører showet 
|
|
|
På den anden side så kunne man jo også have 5-7 store højttalere og 2 seriøse subs....  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal SS være seriøst, så dur små ht. til front og center ikke. Her kommer 95 % af informationsmaterialet fra i film. Så hellere undvære en sub eller 2 og satse på ordentlige fronter, der kan levere bund.
Lars
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Skal SS være seriøst, så dur små ht. til front og center ikke. Her kommer 95 % af informationsmaterialet fra i film. Så hellere undvære en sub eller 2 og satse på ordentlige fronter, der kan levere bund.
Lars
|
|
|
Sandt nok, men en stor del af informationsmaterialet (det lyder lidt formelt ) er jo ikke bas. Og fordi en højttaler er "lille" betyder det jo ikke at den ikke kan vidergive alle de vigtige informationer. Den dybe bas er jo svært at retningsbestemme så det er ikke helt så vigtigt hvor den kommer fra.
Der findes jo en del seriøse hjemmebio højttalersystemer der netop bruger sattelitter og en eller to subs, så det kan sagtens gøres seriøst på den måde. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
lars37 skrev:
|
Lars
|
|
|
Sandt nok, men en stor del af informationsmaterialet (det lyder lidt formelt ) er jo ikke bas. Og fordi en højttaler er "lille" betyder det jo ikke at den ikke kan vidergive alle de vigtige informationer. Den dybe bas er jo svært at retningsbestemme så det er ikke helt så vigtigt hvor den kommer fra.
Der findes jo en del seriøse hjemmebio højttalersystemer der netop bruger sattelitter og en eller to subs, så det kan sagtens gøres seriøst på den måde.
|
|
|
Hvis du ikke kan høre, hvor bassen kommer fra, så bør du ikke bruge penge på hifi....
Gulvhøjttalere evner (som udgangspunkt!!) modsat små ht. at gengive store lydbilleder og et større perspektiv. Dette er væsentlige momenter for SS, når man skal indleve sig i filmen. Bruger man en center, så bør denne også kunne gengive en vis dybde(f.eks. herrestemmer), da mange film sende op til 70 % af signalet til denne. Det er her, man skal satse i SS.
Den fysiske fornemmelse, som en sub giver, er jeg også vild med. Men det er ikke det afgørende for filmoplevelsen...
Lars
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må nu også indrømme, at et par gode store fronter skaber den bedste bio stemning.
Det klart, en supplering af 2 subs i hver side også er rigtig godt, men synes bare det alligevel er en anden lyd man får ud af subs, så kan i sige hvad i vil :P
Jeg kombinere begge dele, 2 forholdsvis store fronter og så en sub. ( mit budget tillader desværre ikke større :) )
En dag hvor jeg har fået købt mit nye reciever set up og har det klart, vil jeg da absolut ikke udelukke den sidste sub kommer med, for at få det trods alt bedre homogene lydbillede.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
MichaelWB skrev:
lars37 skrev:
|
Lars
|
|
|
Der findes jo en del seriøse hjemmebio højttalersystemer der netop bruger sattelitter og en eller to subs, så det kan sagtens gøres seriøst på den måde.
|
|
|
Hvis du ikke kan høre, hvor bassen kommer fra, så bør du ikke bruge penge på hifi....
|
|
|
At de lave frekvenser er sværere at stedbestemme har ikke noget med mine ører at gøre, det gælder os alle. Hvorfor tror du at man i et THX anlæg deler ved 80 Hz?
lars37 skrev:
|
Gulvhøjttalere evner (som udgangspunkt!!) modsat små ht. at gengive store lydbilleder og et større perspektiv. Dette er væsentlige momenter for SS, når man skal indleve sig i filmen. Bruger man en center, så bør denne også kunne gengive en vis dybde(f.eks. herrestemmer), da mange film sende op til 70 % af signalet til denne. Det er her, man skal satse i SS.
Den fysiske fornemmelse, som en sub giver, er jeg også vild med. Men det er ikke det afgørende for filmoplevelsen...
Lars
|
|
|
At store højttalere skulle være i stand til at gengive større lydbilleder og et større perspektiv må stå for din regning, for jeg synes det er noget sludder. Du skal lige huske at vi taler ikke om små designer eller Bilka højttalere her, vi taler om fornuftige stander højttalere.
Hvad angår centeren er jeg enig, den må ikke være for lille, men du behøver altså ikke en gulvhøjttaler for at give en fornuftig gengivelse af en mandestemme.
Personligt foretrækker jeg også store fronter, men det er fordi mit anlæg skal brugess til både film og musik. Skulle jeg lave en dedikeret hjemmebiograf, så kunne jeg meget nemt ende med mindre højttalere, det gør det også nemmere at undgå at de kommer i vejen for billedet. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snup du bare 4 store HT (2 foran og 2 bagved) og 4 mega-subs, så er du kørende! 
Et sæt gode fronter kan snilt erstatte en center hvis du ikke sidder skævt for sweet-spot (og dem der ikke sidder i sweet-spot er for det meste ligeglade).
|
| Til top |
|
| |