| Forfatter |
|
engrob Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har fået købt en ruin af et rækkehus på Amager, hvor jeg gerne vil fræsse højttaler kabler ind i væggene til et surround set-up, så højttallerne hænge frit på væggen.
Jeg har endnu ikke købt højttalerne, men det bliver sandsynligvis et sæt Bose eller Tannoy Arena. (De skal være kønne, spille godt og ikke være for store.)
Jeg har udstyr til at fræse rillerne i væggene, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst slutter det af på væggen? Jeg regner med, at trække nogle elektriker rør, så jeg senere kan skifte selve kablerne, hvis det bliver nødvendigt.
Løsningen skal så anonym og køn som muligt.
Gode forslag eller henvisninger modtages med glæde  __________________ Man skal ikke lave bølger, når man står i l**t til halsen.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide. Du kan afslutte i grønne indmuringsdåser til afbrydere, og så sætte et blæddæksel på, som du borer et hul til kablet i.
En anden ide var at købe Yamaha's lydprojektor! Den gør at man helt slipper for at sætte baghøjttalere op. Det virker faktisk rigtig godt i praksis.
http://www.hifi4all.dk/content/anmviewer.asp?a=1021&z=2
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv afsluttet sådan her:

|
| Til top |
|
| |
engrob Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svend
Tak for det hurtige svar.
Jeg har kigget på Yamaha lydprojektor, men..... jeg vil gerne have lavet det ordentligt fra starten, nu hvor jeg har muligheden, og jeg tror stadig at jeg vil få den bedste lyd med et rigtigt surround setup.
Blænddækslerne kunne godt være en god læsning. Jeg vil helst have stikdåsen gemt bagved de fremtidige højttalere, så jeg skal lige have undersøgt, hvordan Tannoy vægbeslag er bygget op.
Kender du til en side, der beskriver det step by step?

__________________ Man skal ikke lave bølger, når man står i l**t til halsen.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
engrob skrev:
|
Kender du til en side, der beskriver det step by step?
|
|
|
Nej, desværre ikke. Men du skal bare mure en dåse magen til den her ind i væggen:

Det er jo også tilladt bare at afslutte med røret der bare stritter ud af væggen. Det er lidt mere diskret, men så kan du ikke senere lave det om til eks. en stikkontakt lige så pænt som hvis der var en dåse.
De rigtige rillerør fås i ø16mm og ø20 mm. 16 mm er nok til et 2x1.5 mm højttalerkabel.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at der findes færdige løsninger i Fuga-design til den slags. Jeg ved bare ikke rigtig hvor. Jeg har selv nogle liggende med 5-pols DIN-Stik. Og til baghøjtalere ville jeg ikke tøve med at bruge dem hvis jeg ellers følte for at lave riller i min væg.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
| Jeg mener at der findes færdige løsninger i Fuga-design til den slags. Jeg ved bare ikke rigtig hvor. Jeg har selv nogle liggende med 5-pols DIN-Stik. Og til baghøjtalere ville jeg ikke tøve med at bruge dem hvis jeg ellers følte for at lave riller i min væg. |
|
|
Ja, det gør der.
http://www.alletiders-el-vvs.dk/shop/php/site/varepopup.php? id=3867
Men jeg ville ikke bruge dem. Jo flere stik, jo dårligere forbindelse, og mulighed for fejl. Så vil jeg hellere gå direkte i højttaleren med ledningen.
|
| Til top |
|
| |
engrob Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg stødte også lige på dette XLR hunstik hos Kinovox, som muligvis kunne være en fornuftig løsning.
Se mere i bunden af denne side: http://www.kinovox.dk/musikhifidj/vis.php?kategori=24&gr uppe=70
Dette er simpelthen overvældende hvor hurtigt der sker noget i dette forum!!!! Dybt imponeret :) __________________ Man skal ikke lave bølger, når man står i l**t til halsen.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er bare ingen grund til at det skal gå via et stik. Du skal jo ikke pille højttalerne ned hver dag, går jeg ud fra.
Det bedste er stadig at kablet går direkte i højttaleren, uden samlinger.
|
| Til top |
|
| |
engrob Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også, det vil blive den bedste og kønneste løsning, at lade dem køre direkte ind.
Nu skal jeg bare have fundet den rigtige højde at hænge dem i, og finde nogle fornuftige kabler :)
I skal have tak for hjælpen.

__________________ Man skal ikke lave bølger, når man står i l**t til halsen.
|
| Til top |
|
| |
Ryberg Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 151
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget nybegynder på dette område, men kunne egenlig godt tænke mig at vide hvordan man bære sig ad med at "fræse" ledninger ind i en væg.... Gerne en dybdegående forklaring. Skal hele vægen ned fra starten eller hvordan gør man? Er det et stort arbejde eller er det noget man godt selv kan arbejde med? Det bliver jo en del pænere end med kabelbakker :)
|
| Til top |
|
| |
KaZZ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fræse!!! Jammen du bruger en "rillefræser" Det er "faktis" en vinkelsliber med 2 skær til eks. mursten! samt en støvsuger. (Det støver stadig da pommerens til) den fræser du et spor i vægen ca 3-4cm ind i vægen. der lægger du så et rør eks. rillerør!! man kan dog også lægge ledninger direkte i vægen hvis kablet er godkendt til det! men ikke så smart da det jo ikke kan skiftes så!
Hvis det bare er til højtaler ledninger kan du saktens gøre det selv! Men skal du også have strøm lagt ind. ER det en elektrikker du skal have fat i!
Den rille du så har lagt ledningen/rør i skal så pusses op med mørtel og cement! så skal der spartles og noget tapet/filt på vægen og males! vupti så køre det 
PS. jov det er et stort arbejde. men lækkert når det er færdigt!
Et lille link http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/skjult_installation .php
Pss. EL er ikke gør det selv! __________________ Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du sætter en grøn dåse i væggen, så kan du montere et blænddæksel som du har boret hul i. Så er kablet direkte i HT og du har en (måske) pænere afslutning. __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |