Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DLS R 55 og nad 214? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spanning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Forelsket mig lidt i de her svenske højtalere, men som jeg kan forstå så kræver de en stærk forstærker og er defor i tvivl op min NAD 114+214 for - og forstærker kan give dem nok power. Nogen der har en fornemmelse??

214:
CONTINUOUS AVERAGE POWER OUTPUT INTO 8 ohms: 80W - Rated distortion(THD 20Hz-20kHz): 0.03%
Til top Vis spanning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spanning Besøg spanning's Websted

Jokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Uhh, De burde kunne klare det, NAD er jo stærk... meget strømstærk..

Chario Delphinius
Jamo Cornet 175
Jamo D6/7 DIY sub
URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34879&P N=1]Se mit udstyr HER[/URL]
Til top Vis Jokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jokke

spanning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jokke skrev:
Uhh, De burde kunne klare det, NAD er jo stærk... meget strømstærk..

lyder godt - jeg prøver
Til top Vis spanning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spanning Besøg spanning's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Men det handler også om klangbalancen! Vil lyden ikke blive for mørk, eller hva´?
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Nu DLS jo en meget lys HT, så det kan vel sagtens gå. 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

DLS R55 er aldeles ikke en lyst lydende højttaler, men derimod en neutral lydgengiver, som rækker moderat langt ned i bassen! (vel 55hz/-3dB). Lys og klejn er lyden ikke!

Hvad med Arcam? (Nå; det kommer ikke bag på jer! )

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Ikke lyst klingende heller da jeg hørte dls 55 dog kun et par numre musik. Nærmere helt modsat
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Ok, den er måske mere neutral

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

hmm vil absolut ikke mene at 214 er særlig stærk, min gik ihvertfald i knæ på mine Dali 450, lyden var indeklemt og presset og bassen mudret og uden kontrol (altså når man skruede op, i "normal" mode lød det nogenlunde). Skiftede den ud med en H/K sig. effekt og er du gal det hjalp, fuld kontrol over højtalerne og masser af vellyd.

Faktisk har min AVR330 bedre styr over 450erne end den 214......

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Syntes heller ikke min 214 er så stærk igen, men går man der i mod en klasse op til 216, ja så er smæk for skillingen 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Nad lever højt på et rygte om meget smæk for skillingerne. Rygter holder også langt hen af vej... men altså ikke ind i himlen.

214 er på ingen måde en krafig forstærker. Der er god til den meget lave nypris, men absolut ikke et ligeværdigt match for en dejlig højtaler som DLS R55. Den er også i en helt anden prisklasse.

Du kan sagtens starte med NAD'en på R55, men du får dem ikke til at yde noget i retning af optimalt. Du bør derfor hurtigst muligt opgradere resten af kæden så den matcher bedre... og så bliver du garanteret glad for dem.

Og lad for guds skyld være med at spile HØJT. Det kan nemt koste en diskant med den forstærker foran.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Ok, den er måske mere neutral

Tja, det er jo meget rammende at jeg efterhånden har hørt snart sagt samtlige hifi-termer man kan komme i tanke om plantet på R55: Lys, mørk, varm, kold, for lidt bas, for meget bas, fremadrettet, tilbagelænet, åben, lukket... Det kan der jo så være to årsager til: Folks definition af disse termer er meget forskellige, eller også er det udslag af forskelle på det udstyr, musik og lytterum som de er hørt på/med/i.

Hvor meget skal der til for at udnytte dem "optimalt"? Tja, det er vel igen et spørgsmål om definitionen af "optimalt"... Jeg har naturligvis hørt dem på et ret bredt udvalg af udstyr efterhånden, fra 3000,-s receivere til high-end udstyr i den helt tunge ende, og de bliver, som de fleste højttalere vel til en vis grænse gør, bedre jo bedre udstyret er. Betyder det at højttalerne er svære at håndtere, eller betyder det "bare" at de er gode nok til at vise forskellene på udstyret? Man kan jo vende det om: Skal dét at de ikke yder lige så godt på en 3000,-s forstærker som på en 15.000,-s forstærker afgøre hvilken højttaler man køber til sin 3000,-s forstærker - hvis det stadig er dén højttaler til pengene der rent faktisk lyder BEDST, med netop dén 3000,-s forstærker? Så skal det vel ikke komme den til skade at den kan blive endnu bedre hvis forstærkeren skiftes ud? Det må alt andet lige være konkurrenterne i samme prisklasse på det givne udstyr der skal sammenlignes med, ikke samme højttaler på high-end udstyr?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Hvor meget skal der til for at udnytte dem "optimalt"? Tja, det er vel igen et spørgsmål om definitionen af "optimalt"... Jeg har naturligvis hørt dem på et ret bredt udvalg af udstyr efterhånden, fra 3000,-s receivere til high-end udstyr i den helt tunge ende, og de bliver, som de fleste højttalere vel til en vis grænse gør, bedre jo bedre udstyret er. Betyder det at højttalerne er svære at håndtere, eller betyder det "bare" at de er gode nok til at vise forskellene på udstyret? Man kan jo vende det om: Skal dét at de ikke yder lige så godt på en 3000,-s forstærker som på en 15.000,-s forstærker afgøre hvilken højttaler man køber til sin 3000,-s forstærker - hvis det stadig er dén højttaler til pengene der rent faktisk lyder BEDST, med netop dén 3000,-s forstærker? Så skal det vel ikke komme den til skade at den kan blive endnu bedre hvis forstærkeren skiftes ud? Det må alt andet lige være konkurrenterne i samme prisklasse på det givne udstyr der skal sammenlignes med, ikke samme højttaler på high-end udstyr?

Enig i din betragtning - selvfølgelig skal det ikke ligge højtaleren til last at den lyder bedre på bedre anlæg.

... næsten i hvert fald. For hvis nu manden ikke har planer om at opgradere andre led i kæden senere hen, kan det være, at den mest vellydende løsningen er at bruge lidt færre penge på højtalere og så bruge differencen på at opdatere andre led i kæden.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Til 8000 kr sættet i vinyl, bliver det vel strengt taget ikke meget billigere...

mvh S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

spanning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Otto, TC skrev:

Enig i din betragtning - selvfølgelig skal det ikke ligge højtaleren til last at den lyder bedre på bedre anlæg.

... næsten i hvert fald. For hvis nu manden ikke har planer om at opgradere andre led i kæden senere hen, kan det være, at den mest vellydende løsningen er at bruge lidt færre penge på højtalere og så bruge differencen på at opdatere andre led i kæden.

manden: :-) først og frem tak for de mange (forskellige :-)) bud på en løsning. Jeg er så vidt enig i  (selvsagt), at jo bedre "min" kæde er desto bedre lyd  - nu er jeg dog knap  så heldig at have tilgang til  en fond  med ubegrænsede midler  så jeg må tage det et skridt ad gangen. Har dog fornemmelse af at r 55 netop er så god en højtaler at jeg vil have glæde at den nu og opleve en væsenlig forbedring i forhold til min gigantiske selvbyggere (med 12" peerless bas som 214 også har problemer med at styre) og senere, ved køb af en bedre, mere kapable forstærker.
Nu tænker jeg så på en hurtigt/billig løsning ved at købe en ekstra 214 nad og brokoble effektkanalerne så de fungerer som 2 monoblokke, burde, ifølge specs nå 240 watt/8 ohm (eller 160 ægte watt pr. kanal).  den står til ca. 1000 kr. brugt. Hva siger I?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det er nemlig den jeg er hoppet på! Skal hente dem imorgen. 

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Det kan du have ret i. I dette tilfælde vil jeg så påstå at det ikke er tilfældet...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Zewop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2004
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Har selv R55 koblet til en nad (godt nok en T753 ).. det spiller super..

kan kun anbefale DLS & NAD, men vi har jo alle forskellige forstillinger om hvad der lyder godt-

Til top Vis Zewop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zewop

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

DLS R55 blev testet mod Audiovector K3 Super i seneste nr af svenske Hifi&Musik, og underligt nok så foretrak de K3 Super. Den største forskellen var vistnok at K3 hadde mere, og bedre bass.

Om dette er riktig nok aner jeg ikke, H&M har før kommet med nogle underlige konklutioner, men det kunne måske være verdt at give K3 en lyt?

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes