Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W med Denon effektforstærkere?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg (efter utallige opfordringer) begyndt at overveje nye højtalere til min bio-kælder

Jeg har i dag et 8.1 setup med Dali Blue 6006 som front, 2 stk. C1000 som center, 4 stks. 2002 som sorround(rear) og en SWA15 subwoofer.

Det hele bliver drevet af en Denon AVR-2803 receiver, der dog kun fungere som forforstærker (og den bliver skiftet når de nye HD lydformater er blevet lidt modent). Derudover har jeg 4 stks. Denon POA-2200 effektforskærkere der trækker det hele (har planer om at skifte lytterne, men ingen planer om at skifte effekforstærkerne).

Nu er spørgsmålet hvilke højtalere der vil passe ind, jeg er umiddelbart ret varm på B&W DM604 S3 som front, LCR600 som center, DM602 S2 som surround(rear) og ASW675.

MEN man hører ofte at B&W og Denon ikke passer sammen (at det er for skingert), men gælder det kun når der er tale om receivere?
Mit nuværende setup er langt fra skingert, faktisk så langt fra at jeg gerne vil mere den 'anden vej'.

Jeg ved godt at jeg skal "tage ned og lytte", men det ville være rart med lidt erfaringer inden jeg evt. spilder tid på at slæbe forstærkere ned i Hi-Fi klubben for at teste noget håbløst...

Andre forslag er velkomne, overstående passer meget godt på mit budget (og bliver købt brugt når det er muligt). men jeg bor i nordsjælland, så ikke noget med TC eller lign...

På forhånd tak

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Ingeniør.

Et lille pip herfra. Jeg har B&W på Denon receiver og ja det hælder til den lyse side Så meget at jeg faktisk er ved at indkøbe NAD effekttrin til de tre B&W'er (601/LCR6 S2)...

Jeg har haft en POA2200 indover ganske kort på 601'erne, måske lidt for kort til et egentligt lytteindtryk, men min umiddelbare vurdering lyder: det hjalp ikke specielt på "det lyse"  Måske pga. Denon receiveren som forforstærker.

Så mit råd vil være: klap hesten og tag et grundigt langt lyt på B&W'erne inden du bestemmer dig for en udskiftning. B&W tilfører bestemt en "klarhed" fremfor Blue serien - men det er altså en balancegang, for det kan hurtigt blive trættende ved høj volumen over længere tid...

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej CHTT.

Tak for inputtet, du har jo prøvet er par højtalere (har jeg set i din tråd). Har du nogen anbefalinger?

Har lidt overvejet Dali Evidence, men frygter lidt at foreskellen ikke er stor nok (og så fås de vist ikke i sort).

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke Evidence er vejen frem, selv om den i hvert fald engang har kunne fåes i sort .  Måske Dali Ikon serien istedet?

Har du nogle bestemte ting du ønsker forbedret? Den med sokken ud af lydbilledet er jo lidt humoristisk, men måske lidt upræcis i forhold til nye højttalere. Snakker vi lydtryk, punch, detaljer, osv. Det er jo et dedikeret biosetup, så "meget" lyd vil vel være at foretrække?

Eksempelvis synes jeg godt om Audio Pro, men deres gulvmodeller er med få enheder og tilsvarende lavere lydtryk (fylder ikke nær så meget som f.eks. Evidence 870 - altså jeg mener med lydbilledet). Men Image serien er økonomisk overkommelig i forhold til et 8.1 setup....

Iøvrigt - som sidebemærkning - er jeg enormt glad for den store center i B&W serien...

Forvirrringen er nu total

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

....dog ville du med Evidence serien kunne beholde dine 2002 som rear/surround. Men så skal du nok have fat i de nye Evidencer (SE?) for at få åbenheden med.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er om Dali's nye Ikon serie kunne være noget, men de fås heller ikke i sort hvis det er afgørende - men man kan selvfølgelig male dem

Edit: nå de var blevet foreslået mens jeg tjekkede hvilke farve de kan fås i

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene .

Hvis jeg lige skal kommentere på kravene:

• Først og fremmest skal der være massere af lyd (dvs. kunne spille højt) og massere af punch (savner ikke de to ting i mit nuværende setup).
  • En ORDENTLIG centerhøjtaler, C1000 er altså for ringe i forhold til 6006. Så en center der kan hamle op med fronthøjtalerne (de nye altså).
  • En 'renere' lyd, selv om mit nuværende setup lyder godt, så er det stadigt som om at det lyder 'som en højtaler', forstået på den måde at det ikke lyder helt virkeligt.
  • Dali Blue, syntes jeg er lidt mudret til tider. Jeg sidder med fornæmmelsen af at der liiige mangler noget...

Håber det giver mening

Dali Ikon kunne måske godt være et bud, dem vil jeg kigge lidt nærmere på (også selv om de ikke er sorte).

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Andre forslag er velkomne, overstående passer meget godt på mit budget (og bliver købt brugt når det er muligt). men jeg bor i nordsjælland, så ikke noget med TC eller lign...

På forhånd tak

TC har da også en afdeling på sjælland, og du kender jo vejen herned

I maj måned sidste år skiftede jeg mine DAli 6006 + C1000 ud med 3 stk Paradigm LCR-450. Dette var en kæmpe forbedring, specielt til surround hvor de er klasser bedre end Dalierne. Specielt stemmer står meget flottere. De kører som small, og spiller faktisk ret godt sammen med min sub. Så skulle jeg lige låne et sæt Heco Elan 300 med hjem (syntes de var flotte) Det skulle jeg ALDRIG ha gjort! De små Elan 300 spiller simpelthen fantastisk på min RX-V1400, som jo ikke ligefrem er noget at prale af, men jeg blev sku helt glad for den   Så jeg har bestilt et sæt Elan 500 + en center - se mere på www.audiomega.dk (har samme adresse som TC i Karrebæk) Det blir spændende om det dur, eller jeg skal ha et sæt 300 og en bedre sub.

.......I øvrigt rart at kunne sætte lidt gang i tankevirksomheden hos andre  - og så hos en ingeniør

Edit: Glemte lige at de ikke fås i sort.

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Jeg ved godt at jeg skal "tage ned og lytte", men det ville være rart med lidt erfaringer inden jeg evt. spilder tid på at slæbe forstærkere ned i Hi-Fi klubben for at teste noget håbløst...

Du skal da ikke slæbe grejet ned i Hifi-biksen  Det skal altså prøves hjemme!

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:
Ingeniøren skrev:

Du skal da ikke slæbe grejet ned i Hifi-biksen  Det skal altså prøves hjemme!

Det er så sandt .

Glemte lige et par andre krav:

• Fronthøjtalerne skal være (store) gulvhøjtalere.
  • Baghøjtalerne skal helst være relativt store reol-højtalerne (specielle baghøjtalere er altid for små, og jeg vil ikke have 6 gulvhøjtalere)

Nogen foreslag fra TC (som jo også ligger på sjælland), har kigget lidt på Monitor Audio Silver serien beskrivelsen lyder god, men det gør de jo altid .

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa Ingeniør, jeg vil også lige give min mening!

Jeg har selv pt. blue 6006, center og 5005 samt suite s1.2 sub.

Min situation er så den, at jeg er blevet træt af surround og lyden af det jeg har og skal dermed snart over til ren stereo. En af de større grunde er også at jeg skal flytte i lejlighed snart, og jeg gider ikke være uvenner med naboer osv. så jeg har besluttet mig for at bio må vente!

Da jeg så er interesseret i ren stereo, har jeg været ude og lytte en del. Jeg har altid syntes at 6006 har gjort det fantastisk, men det var da også kun indtil jeg har fået hørt lidt omkring hvad der findes :)

Det er også sandt hvad du skriver omkring centeren, den er ikke speciel god i forhold til 6006 og alle de andre i serien, som faktisk er ganske udemærket allroundere og gerne til film!

Jeg vil ikke anbefale Ikon serien. Den går hverken dybere eller med større punch en blue serien, og i det hele taget føltes mange af de nedre toner identisk med 6006 ( self. uden at være det! ) Toppen er ganske fin, og ideen med større perspektiv med båndende fungere også godt, selvom det aldrig bliver hverken helicon eller euphonia..!

Men en højttaler som er langt mere bio præget hos dali er Suiten. Efter min mening er den meget overset. Den har bedre punch end tilsvarende ikon ( dette høres specielt på NAD men også på Denon ) de øvre niveauer er faktisk også ligeså kompetente som på ikon trods det at den ikke har bånd. Self. er der igen en forskel, så er det så bare om man er til det ene eller det andet. MEN, centeren til suite er efter min mening helt unik! Den har simpelthen en så stor lyd i sig, man tror det er løgn! Ingen af ikon modellerne kommer til at blive ligeså store, og jeg tror ikon serien bliver den samme trummerom i forhold til blue hvad center angår. Har ikke hørt det endnu, men enhederne er indtil videre kun 5".

B&W synes jeg du skal droppe fuldstændig hvis du har tænkt dig at beholde denon, det holder ikke :D Det er self. min subjektive mening, og du skal da self. prøve det, men her kan man tale om lyttetræthed osv.

Udover dette er det betydelig nemmere for dig at få Suite brugt end Ikon af gode grunde. Dette bør også overvejes da du jo skriver at du søger brugt.

Hmm, nu er din bio jo beregnet dertil eller? I så fald synes jeg centeren har en stor rolle, og jeg er sikker på suiten måske kan lokke dig? Den er "mere ud af strømpen" og har rige muligheder mv. i bioen. Store subber og alfa og omega en fantastisk center! Kombiner dette med 2.8 og du har et potent snurrerundt efter min mening!

Ved ikke hvilke andre højttalere som kan tiltale dig indenfor dette segment. Men altså overvej lige disse bud! Som du selv var inde på, så er evidence ikke en god ide, centeren dertil er også for ringe, og disse er langt bedre til stereo.

Igen, alt dette er min subjektive mening :D

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hej wamba.

Og mange, mange tak. Det var yders brugbart .

Jeg tror du rammer et meget vitalt punkt omkring centerhøjtaleren. Det SKAL altså være en KLASSE center, det hjælper ikke at det er nogle drømme fronthøjtalere hvis centeren ikke kan følge med!

Suite centeren (og fronterne) ser lækre ud, men jeg bryder mig ikke om de skrå baghøjtalere. Jeg vil dog tage serien med i mine overvejelser...

Og tak for de mange indput, lad endelig være med at stoppe

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Har siddet og kigget mig lidt omkring, og er "på papiret" blevet ret vild med Monitor Audio's Silver serie. Bl.a. har alle højtalere 6" enhedder (inkl. centeren).

Nogen der har nogen erfaringer ??? (inden jeg evt. kører på tværs af sjælland for at lytte)

Denon2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

hmm når du syntes centeren er så vigtig hvorfor bruger du så ikke bare en gulv højttaler som center?

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Denon2200 skrev:
hmm når du syntes centeren er så vigtig hvorfor bruger du så ikke bare en gulv højttaler som center?

God pointe, han har jo pladsen!

Ang. monitor audio, så har jeg desværre ikke lyttet til disse, men ja, at der er 6" hele vejen rundt er en god start! Alt under 6" dur ikke, efter min mening!

Du skal endelig ikke være bange for de skrå baghøjttalere, de overrasket altså meget positivt! Og du burde klart give det en chance, specielt når det er tæt på dig :-) Tror i hvertfald det er det bedste bud Dali har, og som også efterkommer det du lidt mangler.

Men ja, det er ufatteligt de ikke kan bygge de centere noget bedre

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Denon2200 skrev:

God pointe, han har jo pladsen!

Tjaa, det ved jeg ikke. Den skal maks være 66cm høj, ellers stikker den op foran lærredet. Har endnu ikke set en så lav gulvhøjtaler (og så kan man altid kun købe 2 af gangen)

wamba skrev:
Du skal endelig ikke være bange for de skrå baghøjttalere, de overrasket altså meget positivt! Og du burde klart give det en chance, specielt når det er tæt på dig :-) Tror i hvertfald det er det bedste bud Dali har, og som også efterkommer det du lidt mangler.

De skal nok få et lyt

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Nej, i din situation er det så nok bedre at få den "rigtige" center, håber du finder hvad du søger :)

Held og lykke i hvert fald...

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv meget tilfreds med mine 870´ere som fronter, men kunne da godt tænke mig en "større" højtaler som center den den jeg har: EvidenceC70. Så det er nok ikke den jeg ville gå efter. Jeg ved dog ikke hvordan dine højtalere lyder, så jeg har ikke rigtigt noget at sammenligne med.

Hvis du nu fik fat i en enkelt fronthøjtaler, kunne man så ikke ligge den ned så den ikke rager op under 63cm? Samme center som fronthøjtaler ville godt nok være fedt.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke s¨å meget til den nye Suite serie så den vil jeg ikke udtale mig om, men jeg har selv haft den oprindelige Suite (3.5 og center brugte 104 som baghøjttalere).

Suite 3.5 fungerer rigtig godt i surround, der er det punch i lyden der fungerer så godt til film. Centeren følger ret godt med, selvom der kun er 5" enheder i den, men du kører jo med 2 så det opvejer det jo en del.
Ulempen kan være, at Suite har den "klassiske" Dali lyd, så de minder nok en del om det du har i dag, dog bedre.

En anden mulighed du kunne overveje er Dali Gran, f.eks. med Gran i front og Coupé'r som surround. Centeren i Gran serien skulle også være ret seriøs.

Edit: Jeg har forøvrigt selv haft POA-2200 sammen med mine Suite 3.5 og 2200 har ikke den mest "spændende" lyd, ikke forstået sådan at den er dårlig, men jeg kan godt forestille mig at den ikke er så god en kombination med "lyse" højttalere. Bortset fra det er det jo en dejlig kraftig forstærker der er til at få fingre i for menneskepenge, men det er vel også derfor du har så mange af dem

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Hej Ingeniør!

Nu vil jeg lige give min mening til kende!

Jeg tror alle vi har hørt det med at Denon med B&W skulle resulterer i en forøget diskant (eller endda skinger diskant). Dette er et rygte. Der sker det at når et rygte bliver startet går man ned for at tjekke om det holder stik selv. Den menneskelige psyke har det helt automatisk sådan at jo flere gange man hører et udsagn jo sandere lyder det.

Så når man så tager ned til den lokale hifiklub er der så endnu større chance (end hvis man slet ikke havde hørt rygtet) for at man hører denne kombination som værende skinger i diskanten. Det kaldes en selvopfyldende profeti og er en del af den menneskelige psyke.

Nåh, nok om det (tror godt i kan se hva jeg selv mener om sagen ).

Jeg kører selv med en Denon AVR1802 og DM603S3 og LCR600 og DM303 som bag og det spiller bare lækkert!

Bevares, jeg kan da mærke at min forstærker ikke har lige de fleste krafter, og jeg kan da høre engang imellem når jeg presser den at den bliver lidt diskantet i lyden.

MEN: Dette er et problem der kun finder sted (mener jeg), hvis du parer en af de mindre (som min) forstærkere med et B&W sæt. Jeg har aldrig fundet f.eks. kombinationen: AVR3802 (3803, 3804 eller 5') som værende skinger lydende eller manglet kraft!

Det der imponerer mig mest ved mit eget sæt er hvor lidt de lyder som højtalere; som kasser der spiller lyd og i hvor høj grad de bare lyder som lyd... Ikke én gengivelse af lyd... Som højtalere jo faktisk er.

Så derfor: Tag ned i hifiklubben og sig at du tænker på at købe sættet der, så får du lov til at låne det med hjem med din egen amps og dit eget rum. Og frem for alt: Gør det med et åbent sind, og det ka være du får en "ud af kassen oplevelse" .

Mvh
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum