Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jeg fatter bjælde... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vukz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hey Guys...

Jeg skal have et par nye HT til min gamle Technics forstærker (sa-ex 100).

Vil have et par Dali, 104 eller 450 e.l. alt efter hvad jeg kan finde på brugtmarkedet.

Men nu er det at jeg kommer til at tænke på om de overhovedet vil passe til min forst. Jeg har læst følgende i brugsanvisningen:

Power output (at 240v), DIN 1 kHz (t.h.d. 1%): 2x80W (4 ohm)

40 Hz-20 kHz continuous power output both channels driven: 2x80W (8 ohm)

Har alt dette nogen indflydelse på hvilken HT der vil spille godt sammen med forst.? Hvad skal jeg så gå efter?

Håber der er nogle der har nogle guldkorn i grundlæren om HiFi..

MVH, Vukz

P.S. Hvis nogen har nogle konkrete forslag til en HT, så lytter jeg mest til rock, soul, jazz, R&B, og lidt pop..  Min stue er på ca. 18-20m2, og de må godt kunne holde kontakten med naboerne ved lige (her menes at de skal kunne spille ok højt)... (max 1000 kr. stk)

Til top Vis Vukz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vukz

Vukz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Har lige fundet en Jamo Classic 6 på dba.dk

Jamo classic 6, Sort, 140 W, 3-vejs, h: 100 b: 15 d: 25, Long term power: 100W
Short term power: 140W
Impedance 4Ohm.... 350kr

Nogen der vil kommentere den HT? Så bliver jeg glad..

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Vukz skrev:

Hey Guys...

Jeg skal have et par nye HT til min gamle Technics forstærker (sa-ex 100).

Vil have et par Dali, 104 eller 450 e.l. alt efter hvad jeg kan finde på brugtmarkedet.

Men nu er det at jeg kommer til at tænke på om de overhovedet vil passe til min forst. Jeg har læst følgende i brugsanvisningen:

Har alt dette nogen indflydelse på hvilken HT der vil spille godt sammen med forst.? Hvad skal jeg så gå efter?

Håber der er nogle der har nogle guldkorn i grundlæren om HiFi..

MVH, Vukz

P.S. Hvis nogen har nogle konkrete forslag til en HT, så lytter jeg mest til rock, soul, jazz, R&B, og lidt pop..  Min stue er på ca. 18-20m2, og de må godt kunne holde kontakten med naboerne ved lige... (max 1000 kr. stk)

Glem alt om tekniske data, der findes forstærkere på 2x10 watt, der spiller din Technics ud af stuen. Et par brugte Dali giver som regel meget lyd for pengene. God jagt.

vh. Henrik

Vukz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

tak for svar.. men hva skal man bruge de data til? kan man ikk bruge dem til at pejle sig ind på noget der vil være en god sammensætning? hvis ja, hva vil det være i denne situation?

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Vukz skrev:
tak for svar.. men hva skal man bruge de data til? kan man ikk bruge dem til at pejle sig ind på noget der vil være en god sammensætning? hvis ja, hva vil det være i denne situation?

Er det sådan at du generelt vil have bedre lyd, også måske en anden forstærker? Det med data er ikke noget man 100% kan bruge til noget. Det eneste du helt sikkert ikke skal gøre, såfremt du gerne vi kunne spille bare lidt højt, er at gå langt uden om "tunge" højttalere. Og hvad er så "tunge højttalere" Det er højttalere med en lav drifteffekt, og en "grim" impedanskurve. Men lad bare det ligge.

Hvad er dit ønske på alng sigt? Hvor mange skejser vil du bruge totalt?

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Ups. Overså du har skrevet hvad du vil bruge af penge  Hvis du ikke skal vække alderdomshjemmet med "i wount cut my hair" spillet af Disneyland After Dark klokken 4 om morgenen, så gå efter noget dali. Du kunne da kigge på Dalis Consept model.

Dali Concept 1, Lys eg, 2-vejs, h: 31 b: 17 d: 19, lille kompakt reolhøjtaler - købt d.03-11-2005. - ny pris i alt - kr. 1498,-
Pris: Kr. 1.000

Silkeborg | Jylland - Øst

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Og så brug de sidst 1000 bobs på denne her: 
Cambridge A300, Sort, 70 W, integreret forstærker. Virker perfekt. Ingen ridser og med original emballage: 1000,- Cambridge P500 eff. forstærker, 2x60 watt, sort, virker perfekt, ingen ridser: 1000,- 2 stk.Tannoy Mecury MX-1 højtt.:1000,- Samlet pris: 2500,-
Kbh.V | København
Så har du et godt lille anlæg der  (det er forstærkeren jeg mener du kunne kigge på)
Ellers kunne du lægge 500,- oveni og købe hele dette Cambridge/Tannoy sæt. Det tror jeg ikke du ville fortryde..

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Jamo Concet V er til salg på brugt salg kan jeg se  

De er nu helt fine til den pris vil jeg mene.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
Og så brug de sidst 1000 bobs på denne her: 
Cambridge A300, Sort, 70 W, integreret forstærker. Virker perfekt. Ingen ridser og med original emballage: 1000,- Cambridge P500 eff. forstærker, 2x60 watt, sort, virker perfekt, ingen ridser: 1000,- 2 stk.Tannoy Mecury MX-1 højtt.:1000,- Samlet pris: 2500,-
Kbh.V | København
Så har du et godt lille anlæg der  (det er forstærkeren jeg mener du kunne kigge på)
Ellers kunne du lægge 500,- oveni og købe hele dette Cambridge/Tannoy sæt. Det tror jeg ikke du ville fortryde..
Tror jeg også vil være et godt vælg, begge produkter er ikke noget man går fejl af!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Vukz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hep.. tak for respons..

Altså nu er det sådan at jeg har en (indtil videre) ok forstærker, den spiller i hvert fald. Så tænkte mest bare på et par nye (brugte) ht.. Forst. kan vel spille endnu. Hvad menes der i grunden med "tunge" ht? Er det noget jeg kan aflæse på de mystiske tal? Vil dette være tungt:

Impedance 4Ohm....

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Du skal bl.a kigge på Impedancen, du kan se at de højttalere du har kig på er 4 ohms, og da din forstærker ikke er særlig stræmstærk (ser det ikke ud til) vil den have svært ved at trække dem.

Under alle omstændigheder vil du være bedre stillet med en bedre forstærker, men det er jo op til dig selv

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Vukz skrev:

Hep.. tak for respons..

Altså nu er det sådan at jeg har en (indtil videre) ok forstærker, den spiller i hvert fald. Så tænkte mest bare på et par nye (brugte) ht.. Forst. kan vel spille endnu. Hvad menes der i grunden med "tunge" ht? Er det noget jeg kan aflæse på de mystiske tal? Vil dette være tungt:

Impedance 4Ohm....

Hvis du kan nøjes med en lille højttaler, så prøv det der Dali Consept 1.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=704&zoneid=1

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/Kompaktho ejttaler.htm

Vukz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne have nogle gulv-HT af en slags.. nu tænker jeg jo som sagt Dali 450 e.l, men hvilken forst. vil være strømstærk nok til at trække dem? Helst en der er til at opdrive på brugtmarkedet?! Samt i en god kval. og har et godt ry (ikke for dyr.. SU). Thx..

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Vukz skrev:
Jeg vil gerne have nogle gulv-HT af en slags.. nu tænker jeg jo som sagt Dali 450 e.l, men hvilken forst. vil være strømstærk nok til at trække dem? Helst en der er til at opdrive på brugtmarkedet?! Samt i en god kval. og har et godt ry (ikke for dyr.. SU). Thx..

HTX? Er det ikke noget med surround? ()

Hvis du vil ofre både på Dali 450 (ca. 1700,- i brugt) og så en forstærker til et par tusser?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bruge din technincs paa et par dali startede selv med det i tidernes morgen. Saa 450 vil du ikke gaa galt i byen med, jeg havde den samme forstaerker. Jeg koerte dog med Dali 5005!

Held og lykke her fra!!

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Vukz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Vukz skrev:

HTX? Er det ikke noget med surround? ()

Thx i dette tilfælde = Thanks 

Jeg vil prøve at sætte min technics op med et par brugte dali.. Tak for svar

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Du skal bl.a kigge på Impedancen, du kan se at de højttalere du har kig på er 4 ohms, og da din forstærker ikke er særlig stræmstærk (ser det ikke ud til) vil den have svært ved at trække dem.

Under alle omstændigheder vil du være bedre stillet med en bedre forstærker, men det er jo op til dig selv

Kunne du ikke lige forklare dette med strømstyrken og impedansen - for en hi-fi novice - skal der mere strøm til at drive 4 ohms end 8 ohms højtalere ?

Nogle forstærkere har watt værdier hvor værdien for 4 ohm kun ligger ca. 30% over den for 8 og andre har dobbelt så meget - har det noget med det at gøre ?

på forhånd tak

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Ohms lov siger at når modstanden (impedansen) halveres skal effekten fordobles. Det er dog de færreste forstærkere der kan dette hvis de er kl. A/B, som dem vi kigger på er.

Men, en svag forstærker vil mange gange komme til at levere mindre effekt (watt) ved lavere impedanse end ved høj. Dette burde jo ikke ske da ohms lov siger at der skal komme mere effekt.

Dette er fordi forstærkeren ikke er stærk nok, og sådanne forstærker bør man holde sig langt fra hvis man har nogle højttalere der dykker meget i impedansen og/eller har en lav impedanse (hvilket som regel også er dem der er svære at trække).

F.eks. læste jeg engang om en eller anden Denon receiver der ydede pæne 5x75 watt i 8ohm, men kun 5x15 watt i 4ohm. Ud fra dette kan man også konkludere at den heller ikke har den store strømsformåen. Min intg. forstærker går fra 2x160watt i 8ohm til 2x275watt i 4ohm og den har en rigtig god strømformåen. Så tingene hænger dog lidt sammen.

Hvis vi tager et kig på din forstærker:

Kan vi se at den yder den samme effekt ved 8 og 4 ohm, MEN! i 4ohm har man kun målt den over 1kHz og med meget mere forvrængning end i 8ohm + det er "short term power" hvilket betyder det er hvad den kan klare et splitsekund. Så det er klart at forstærkeren yder mere på denne måde, end hvis man måler den i 8 ohm over hele frekvensområdet i længere tid. Så faktisk vil din forstærker yde mindre i 4 ohm end i 8. Derfor vil det være klart bedst at finde en 8ohms højttaler. Dette kan man dog ikke altid regne med, og hvis jeg var dig havde jeg købt en brugt NAD eller Marantz til 1k og så de 5005 eller sådan noget, det vil gøre det meget bedre.

Håber ikke jeg har fået sagt noget vrøvl, ellers er folk velkomne til at rette mig!

Mvh Morten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes