Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: gulv højttalere til en sal 100 m^2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hot_pot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Er blevet sat til at finde nolge nye højttalere til vores sal som ca. er 100 m^2. Problemet er bare at jeg fatter hat af hvad der skal vælges.

Der er dog nogle krav. Disse højttalere skal kunne spille op til dans, og stædig kunne spille roligt til under maden. Der er tale om to højttaleren som skal være pæne. Den samlede pris må ikke overstige 10k.

Vil gerne have nogle foreslag til valg og type, samt nogle link..

På forhånd tak, Rune

Til top Vis hot_pot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hot_pot

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Har du noget imod at købe brugt?

Hvilken forstærker skal drive dem? Snakker vi om seriøs musiklytning eller mere dans og fest?

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være dissideret en festhøjttaler ville jeg se på noget prof. PA udstyr....

Se f.eks. på http://www.alfred-christensen.dk/index.php?cPath=216_227 der er lidt af hvert i alle prisklasser. Jeg er sikre på de nok skal kunne vejlede dig ud fra rummet størrelse og materialer (træ gulv, dæmpning m.m.)

Om de lever op til at være pæne....hmm smag og behag

hot_pot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:

Hvilken forstærker skal drive dem? Snakker vi om seriøs musiklytning eller mere dans og fest?

Nej har ikke noget imod at købe brugt, men er bare bange for at blive snydt ved brugtkøb, da min viden indenfor hifi ikke er ret stor.

Der skal også købes en ny forstærker. Denne er ikke medregnet i de 10k, da jeg regner med at man skulle købe forstærker efter valg af højttalere.

Det er ikke til det mest seriøse musiklyning, dog skal det kunne spille fint når der rolig musik på. Et problem ved de gamle vi have var at de blev skruet for højt op, når folk havde fået lidt for meget at drikke til fester.

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

hot_pot skrev:
skumflum skrev:

Nej har ikke noget imod at købe brugt, men er bare bange for at blive snydt ved brugtkøb, da min viden indenfor hifi ikke er ret stor.

Der skal også købes en ny forstærker. Denne er ikke medregnet i de 10k, da jeg regner med at man skulle købe forstærker efter valg af højttalere.

Det er ikke til det mest seriøse musiklyning, dog skal det kunne spille fint når der rolig musik på. Et problem ved de gamle vi have var at de blev skruet for højt op, når folk havde fået lidt for meget at drikke til fester.

Poblemet er at de skal være ret store for at spille 100m2 op så de fleste "hifi højttalere" vil ikke være gode nok..... Led efter en Cerwin Vega i den gl. DC serie... f.eks. DC-15 eller DC-1515 (MEGET STOR). Ellers PA udstyr som før beskrevet

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Køb et par jbl l880 eller l890 den nye serie 3500pr stk og 450 pr stl. på tilbud.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Først skal du droppe alt om to højttalere. Du vil aldrig kunne fylde rummet med lyd så alle kan høre. I den ene ende vil det være for højt og i den anden vil det være for lavt.

Jeg vil anbefale 6 højttalere placeret i loftet eller øverst på væggen. I bør vælge aktive højttalere og en lille mixer. Få den lokale musikbix til at anbefale en billig mixer der kan fordele signalet til højttaleren således de sidder to og to parvis. På den måde kan i have høj musik i den ene ende og lav i den anden (her tænker jeg på dansen).

Jeg ved det lyder besværligt, men det er nemmere i virkeligheden.

Højttalerne kunne være disse.

Behringer 2030 A til 2700 kr. per sæt.

Husk der er aktive, så ingen forstærker er nødvendig. Placer de fire så de "omkranser" dansgulvet, og de to andre længere nede i rummet. Der skal sikkert lidt eksperimenten til før det bliver optimalt. Det kan sagten spille 100 kvm op.

En mixer koster ca. 500 til 1000 kr.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsens ide lyder sådan set ikke dårlig. På den måde undgår man også, at dem der er nærmest højttalerne får høreskader, når de bagerste også gerne vil høre musikken.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Er egentlig også enig i kjeldsens idé... Kontankt en seriøs forhandler af PA der kan vejlede rigtigt.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Det er såmænd ikke en "idé", men sådan man gør. Diskoteker, barer, kollegier, små spillesteder mv., gør det på den måde.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Det er såmænd ikke en "idé", men sådan man gør. Diskoteker, barer, kollegier, små spillesteder mv., gør det på den måde.

Jo jo selvfølgelig... også derfor jeg mener han skal snakke med en PA forhandler der ved noget om det.

Kan godt se at det med CW nok ikke dur til fest.

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bestemt ikke anbefale Behringer højtalere... De er simpelthen for billige, og lyder ikke særlig godt. Brug hellere lidt flere penge og gå efter JLB EON10 G2 eller EON15 G2. Der er du stadig i den billige ende af PA systemer, men de lyder væsentlig bedre.

http://www.ncnet.dk/lyd/eon_g2.htm

Men som de andre også skriver, så kontakt en musik forhandler og lyt til nogle forskellige systemer.

Jeg ved at http://www.aage.dk/ har en del, og er nok en af de billigeste forhandler.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men jeres svar er præget af at i mener at 100 m2 er helt vildt. Det er "bare" en stor stue. Der findes masser af hifi højttalere der kan spille op til dans.

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/DALI_AXS10K_hoejttaler_Sort.htm

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/B-W_DM604_S3_hoejttaler_Sort.htm

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/CERWIN-VEGA_CLSC-215_hoejttaler_Sort.htm

Og mange andre.

Og så noget NAD forstærkerværk til 6 - 8 k. så kører det.

vh. Henrik

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Undskyld, men jeres svar er præget af at i mener at 100 m2 er helt vildt. Det er "bare" en stor stue. Der findes masser af hifi højttalere der kan spille op til dans.

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/DALI_AXS10K_hoejttaler_Sort.htm

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/B-W_DM604_S3_hoejttaler_Sort.htm

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/CERWIN-VEGA_CLSC-215_hoejttaler_Sort.htm

Og mange andre.

Og så noget NAD forstærkerværk til 6 - 8 k. så kører det.

vh. Henrik

Det er rigtigt nok, men som jeg læser det stiller han også krav om at kunne spille lavt og alle i rummet alligevel skal have fornøjelse af det.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes aldrig det har været et problem når der har været levende musik til de fester jeg har været til. Jeg har sagtens kunne høre det, og snakke stille og roligt samtidigt. Så jeg tror sagtens to højttalere kan gøre det.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

hot_pot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg Takker mange gange for jeres hjælp. Nu kan jeg fremvise de forskellige ideér i er kommet med overfor de gamle.  

Mvh Rune

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes