| Forfatter |
|
hot_pot Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er blevet sat til at finde nolge nye højttalere til vores sal som ca. er 100 m^2. Problemet er bare at jeg fatter hat af hvad der skal vælges.
Der er dog nogle krav. Disse højttalere skal kunne spille op til dans, og stædig kunne spille roligt til under maden. Der er tale om to højttaleren som skal være pæne. Den samlede pris må ikke overstige 10k.
Vil gerne have nogle foreslag til valg og type, samt nogle link..
På forhånd tak, Rune
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 603
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du noget imod at købe brugt?
Hvilken forstærker skal drive dem? Snakker vi om seriøs musiklytning eller mere dans og fest?
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal være dissideret en festhøjttaler ville jeg se på noget prof. PA udstyr....
Se f.eks. på http://www.alfred-christensen.dk/index.php?cPath=216_227 der er lidt af hvert i alle prisklasser. Jeg er sikre på de nok skal kunne vejlede dig ud fra rummet størrelse og materialer (træ gulv, dæmpning m.m.)
Om de lever op til at være pæne....hmm smag og behag 
|
| Til top |
|
| |
hot_pot Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
skumflum skrev:
|
Hvilken forstærker skal drive dem? Snakker vi om seriøs musiklytning eller mere dans og fest?
|
|
|
Nej har ikke noget imod at købe brugt, men er bare bange for at blive snydt ved brugtkøb, da min viden indenfor hifi ikke er ret stor.
Der skal også købes en ny forstærker. Denne er ikke medregnet i de 10k, da jeg regner med at man skulle købe forstærker efter valg af højttalere.
Det er ikke til det mest seriøse musiklyning, dog skal det kunne spille fint når der rolig musik på. Et problem ved de gamle vi have var at de blev skruet for højt op, når folk havde fået lidt for meget at drikke til fester.
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hot_pot skrev:
skumflum skrev:
|
|
|
|
Nej har ikke noget imod at købe brugt, men er bare bange for at blive snydt ved brugtkøb, da min viden indenfor hifi ikke er ret stor.
Der skal også købes en ny forstærker. Denne er ikke medregnet i de 10k, da jeg regner med at man skulle købe forstærker efter valg af højttalere.
Det er ikke til det mest seriøse musiklyning, dog skal det kunne spille fint når der rolig musik på. Et problem ved de gamle vi have var at de blev skruet for højt op, når folk havde fået lidt for meget at drikke til fester.
|
|
|
Poblemet er at de skal være ret store for at spille 100m2 op så de fleste "hifi højttalere" vil ikke være gode nok..... Led efter en Cerwin Vega i den gl. DC serie... f.eks. DC-15 eller DC-1515 (MEGET STOR). Ellers PA udstyr som før beskrevet
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb et par jbl l880 eller l890 den nye serie 3500pr stk og 450 pr stl. på tilbud.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først skal du droppe alt om to højttalere. Du vil aldrig kunne fylde rummet med lyd så alle kan høre. I den ene ende vil det være for højt og i den anden vil det være for lavt.
Jeg vil anbefale 6 højttalere placeret i loftet eller øverst på væggen. I bør vælge aktive højttalere og en lille mixer. Få den lokale musikbix til at anbefale en billig mixer der kan fordele signalet til højttaleren således de sidder to og to parvis. På den måde kan i have høj musik i den ene ende og lav i den anden (her tænker jeg på dansen).
Jeg ved det lyder besværligt, men det er nemmere i virkeligheden.
Højttalerne kunne være disse.
Behringer 2030 A til 2700 kr. per sæt.
Husk der er aktive, så ingen forstærker er nødvendig. Placer de fire så de "omkranser" dansgulvet, og de to andre længere nede i rummet. Der skal sikkert lidt eksperimenten til før det bliver optimalt. Det kan sagten spille 100 kvm op.
En mixer koster ca. 500 til 1000 kr.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsens ide lyder sådan set ikke dårlig. På den måde undgår man også, at dem der er nærmest højttalerne får høreskader, når de bagerste også gerne vil høre musikken.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er egentlig også enig i kjeldsens idé... Kontankt en seriøs forhandler af PA der kan vejlede rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er såmænd ikke en "idé", men sådan man gør. Diskoteker, barer, kollegier, små spillesteder mv., gør det på den måde.
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Det er såmænd ikke en "idé", men sådan man gør. Diskoteker, barer, kollegier, små spillesteder mv., gør det på den måde. |
|
|
Jo jo selvfølgelig... også derfor jeg mener han skal snakke med en PA forhandler der ved noget om det.
Kan godt se at det med CW nok ikke dur til fest.
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil bestemt ikke anbefale Behringer højtalere... De er simpelthen for billige, og lyder ikke særlig godt. Brug hellere lidt flere penge og gå efter JLB EON10 G2 eller EON15 G2. Der er du stadig i den billige ende af PA systemer, men de lyder væsentlig bedre.
http://www.ncnet.dk/lyd/eon_g2.htm
Men som de andre også skriver, så kontakt en musik forhandler og lyt til nogle forskellige systemer.
Jeg ved at http://www.aage.dk/ har en del, og er nok en af de billigeste forhandler.
__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt nok, men som jeg læser det stiller han også krav om at kunne spille lavt og alle i rummet alligevel skal have fornøjelse af det.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes aldrig det har været et problem når der har været levende musik til de fester jeg har været til. Jeg har sagtens kunne høre det, og snakke stille og roligt samtidigt. Så jeg tror sagtens to højttalere kan gøre det.
|
| Til top |
|
| |
hot_pot Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg Takker mange gange for jeres hjælp. Nu kan jeg fremvise de forskellige ideér i er kommet med overfor de gamle.
Mvh Rune
|
| Til top |
|
| |