| Forfatter |
|
persauto Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har brug for et konstruktivt råd og ikke div. kommentarer om Bose er kvalitet eller ej, da jeg ikke står overfor at skulle købe nyt musikanlæg.
For ca. 10 år siden købte jeg et BOSE LIFESTYLE 12. Jeg er stadig glad for anlægget, selvom jeg godt kunne tænke mig en bedre bas-oplevelse ved alm. musiklytning. Håber nogle hos jer er BOSE eksperter og kan hjælpe mig.
Jeg har jo gennem årene levet med en meget dyb og langstrakt rungende bas. Bassen er ikke som andre en kort og afsluttet lyd, men en underlig brummen der fortsætter meget længe. Jeg har prøvet forskellige placeringer og møbleringer gennem årene, men lige lidt hjælper det. Bassen er og bliver meget brummende og jeg har ingen længere alternative muligheder for placering eller møbleringer, da mine kabler ligger indmuret i vægen.
Jeg har selv efter mange år stadigt svært ved at vende mig til bassen, hvorfor jeg henvender mig nu. Jeg har måttet skrue næsten helt ned for bassen, med det resultat at lyden bliver noget tynd, men det er trods alt bedre end den konstante brummen.
Nu er jeg så kommet til at tænke på at jeg på et tidspunkt læste om det samme problem hos en anden BOSE kunde og at der faktisk kunne være en fejl i bassen, som kunne udbedres.
Jeg ved godt at garantien for længst er forbi, men kunne jeg få konstateret om bassen er defekt eller det er normalt og noget jeg skal leve videre med?
Håber på nogle konstruktive tilbagemeldinger.
Mvh/Per
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig selv ejet et Bose system, men jeg kender en som arbejder i en 2tal butik(hvor de sælger meget Bose), det er desværre ikke en fejl så vidt jeg kan forstå på ham. Hvad det mere præcis skyldes ved jeg ikke men jeg tror det er en kombination af at bassen er delt meget højt + det ikke er verdens bedste bas. Derudover har akustikken og placeringen også MEGET at sige, men her siger du at du har prøvet alle muligheder så dette er udelukket.
Jeg tror desværre du er nød til at leve med det
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har i min ungdom haft boses flagskib af højtalere Model 901 og udover at det er en sjov højtaler som kan spille højt med den rigtige forstærker så har den intet med hifi at gøre. Som tekniker og reparatør gennem 30 år har jeg kendskab til resten af programmet og det er "ikke noget at skrive hjem om".
mvh
|
| Til top |
|
| |
persauto Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai tak for dit svar.
Hvad betyder det er den er delt meget højt?
Har læst andetsteds her på siden om noget der minder om samme problemstilling Har det noget at gøre med de lave frekvenser?
Kan man tilkoble noget til bassen som med kan justere på?
Kan man evt. dæmpe bassen ved at stille den på nogle lydabsorberende fødder?
Mvh/Per
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med Bose generelt er at selv ved 100% optimal indstilling vil du aldrig få en bare nogen lunde ordentlig bas gengivelse.
Kvaliteten af bose systemer er normalt meget lav og især deres subs er der ikke meget godt at skrive om.
Har hørt selv et af de nyeste 5.1 systemer de har til en 20k og bassen var mildest talt elendig.
Ikke for at rakke ned på dit system men med Bose er der nogle ret store begrænsninger for hvad man kan få ud af det, selv ved optimal placering.
Det bedste ville nok være en slags EQ så du kunne indstille din sub så godt som muligt, men spørgsmålet er om det kan betale sig.
|
| Til top |
|
| |
jensen_one Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 256
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet at købe en andenn sub?
|
| Til top |
|
| |
persauto Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
til jensen one, ja jeg har da overvejet en anden sub, men findes det en som kan tilsluttes uden at skulle skifte BOSE CD-afspilleren og satelitterne? Hvis det er så enkelt er jeg da villig til at forsøge med en anden sub. Nogle forslag til hvad jeg skal kikke efter? Jeg er ikke fanatisk med HIFI lyd, men vil da gerne investere lidt for at opnå en bedre bas når jeg spiller musik. Jeg er ikke så kritisk med lydkvaliteten på filmsiden, da jeg meget sjældent bruger det.
Mvh/Per
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du kan bruge en anden sub. Så vidt jeg ved, spiller Bose's sub ret langt op i frekvens for at kompensere for de små sattelitter. En normal subwoofer spiller sjældent højere end 150 Hz. For at få en ide om hvordan andre systemer lyder, kunne du jo tage ind til Hifi Klubben og lytte til eks. et sæt Dali Concept 1 eller 2 og en Concept sub. Det er i hvert fald til at betale, og måske vil du synes det var bedre end det du har.
|
| Til top |
|
| |
R2D2 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per
Desværre er det du oplever, ikke noget man kan gøre noget ved... Højttalerne er konstrueret til at spille på den måde.
Enhederne sidder i nogle koblede kamre, en akustisk resonator, som forstærker bassen kraftigt. Desværre med den bivirkning at impuls responcen og group delay'et bliver totalt smadret. Det tager tid at opbygge en sådan resonans, og det tager også lang tid for den at dø ud igen...
Så det du hører, er desværre sådan de er konstrueret til at lyde.

Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg vil også sige herut med det Bose-system.....dens bas er snøvle langsom og bliver hængende i tonen så det er til at knopper af  . Enten er der alt for lidt effekt i deres forstærkere eller også er kabinettet elendigt afstemt  . Nok ikke liiige det svar du ledte efter, men gør dig selv en tjeneste og skil dig af med skrammel og køb noget ordentligt hi-fi grej der kan spille bas - men selv en Dali SWA-10 vil lyde hamrende kontant, stram og punchy ved siden af din Bose sub __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan heller ikke få en 2CV til at sætte banerekorder på jyllandsringen..... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Har brug for et konstruktivt råd og ikke div. kommentarer om Bose er kvalitet eller ej, da jeg ikke står overfor at skulle købe nyt musikanlæg."
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at det eneste rigtig konstruktive ville være en EQ af en art eller udskiftning af subben så det er ret svært, at komme med et godt råd uden man kommer ind på kvaliteten af Bose.
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det problem du har med dit bose er som de andre har nævnt på grund af konstruktionen. Bose laver meget små højtalere med små enheder, og det er sikkert noget som lille mor er glad for men det er en stor effekt på lyden, det er sompel hend en kombinasion af dårligt kabinet og en overanstrengt enhed der skal flytte mere luft end den fysisk kan, det vil sige at dne skal bevæge sigmeget langt frem og tilbage for at levere et lydtryk der kan høres ordenligt, og det vil så sige at ophænget skal være meget løst, som så betydder at enheden er lang tid om at stoppe med at bevæge sig, og hvis som før nævnt at der er resonans i kabinettet så går det helt galt da de to ting vil holde hinanden i gang længe.
Den eneste mulighed der er, er at tætte anlæget i den blå avis og håbe på at der er en BOSE fan der køber det og så tager du ned i Hifiklubben og ser på noget B&W 601 i kombinasion med en sub og så har du et rigtigt godt anlæg til en 9000-10000kr. __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
persauto Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bassøe; Hvordan udskifte subben? Nogle forslag? Hvad betyder EQ?
Iøvrigt tak for alle kommentarerne. Som jeg nævner i mit startoplæg var mit ønske at få mit nuværende anlæg til at spille acceptabelt bas ikke nødvendigvis en fremragende bas. men jeg må nok desvære konstatere ikke muligt. Da jeg ikke vil udskifte det pt. må jeg leve med det som det er. Har ledninger i væggen og i kælderen som jeg ikke orker at skulle udskifte. Jeg havde nok bare håbet på at der fandtes en smart og billig løning som kunne afhjælpe problemtet, hvis ikke løse det. Såvit jeg kan læse mig frem til i Bose katalog/manual sidder der 2 stk. 13.3cm basendheder i subben, men ellers er de meget sparsomme med tekniske data. Nå men det kan være jeg skal en tur i HIFI-klubben alligevel.
Mvh/Per
|
| Til top |
|
| |
Søren P. Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey persauto:) Som før nævnt, er "subben" simpelthen bare ikke bedre  Min far har "den nye" model af et Lifestyle 12 system, og der er nøjagtig det samme problem! Nu hvor jeg efterhånden selv har fået lyttet til en del, må jeg nok indrømme, at den "bass" som subben leverer, egentlig ikke kan kaldes for bass...Prøv og hør en rigtig sub istedet! Du vil blive overrasket
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endelig en tråd hvor fvor folk er enige. Helt rart til en afveksling. Det kan vi så takke BOSE for om ikke andet.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om det overhovedet er muligt at udskifte subben, Bose systemer plejer at være lavet til kun at blive brugt sammen. Men kan da tage fejl.
EQ er en equalizer der kan rette en del om på basse så du får en mere jævn frekvensgang men spørgsmålet er om det kan betale sig når subben grundlæggende er af en meget dårlig konstruktions og designmæssig kvalitet.
Bose kan de fleste vist blive enige om. 
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en ting du kan prøve som en sidste nødløsning, du kan prøve at smide noget dæmpningsmnartriale ind i subben, enten ødelægge en gammel dyne ellers købe noget rigtigt dæmpnings uld eller rockwool og stoppe ind i den. det er hvist det sidste stop før genbrugspladsen.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
persauto Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Christian, Det med dæpningsmaterialet lyder da endelig som en brugbar løsning, men hvordan kommer jeg det ind i subben? igennem hullet? Jeg mener at have læst at man ikke sådan lige kan skille den af, da kassen er støbt sammen. Hvad med at bygge en dæmpningskasse udenom, stille den ovenpå noget dæmpningsmateriale? Forslag er velkommen.
Mvh/Per
|
| Til top |
|
| |