| Forfatter |
|
Bagger Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 510
|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil høre om det er muligt at køre både med en SS reciever og en stereo forstærker på samme højtalere? Hvis ja, hvordan kan man så gøre det bedst? __________________ Min stue
|
| Til top |
|
| |
Bagger Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er kommet til at tænke på om ikke "bare" man kan lade to højtalerkabler gå ned i højtalerne, og så bare kun have enten Surround receiveren eller Stereo forstærkeren tændt? Eller vil det ikke blive godt? __________________ Min stue
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en meget dum ide med 2 forstærkere sluttet til én højttaler. Noget brænder af...
Men hvis din stereoforstærker har en "surround-indgang" (SS-loop, eller hvad det nu kaldes), eller en "main-in", kan du benytte din surroundreceiver som forforstærker, og så have stereo-trinnet tilsluttet som effekttrin. Håber det gav mening.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Bagger Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm... ok... det giver meget god mening! Som du kan se har jeg System audio højtalere, derfor vil jeg jo gerne have noget primare foran, kan det lade sig gøre? __________________ Min stue
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvis din surround-receiver har pre-out udgange til eksterne effektforstærkere, kan du købe en Primare effektforstærker og tilslutte. Det vil nok give dig et væsentligt løft på frontkanalerne.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Bagger Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
den har pre-out, men jeg har allerede slået et effekttrin til, godt nok er det et ICE, men hvor meget forskel skal jeg regne med at kunne få hvis jeg slå et primare effekttrin til?
Det er ikke muligt at lave to separate enheder som køre på samme højtalere? __________________ Min stue
|
| Til top |
|
| |
Bagger Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har endnu ikke fået svar på mit sidste spørgsmål?!
Jeg ville meget gerne køre med et separat system til Stereo ved siden af, men er der nogen mulighed for at dette kan lade sig gøre? __________________ Min stue
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gør det at jeg har en integreret forstærker til mine L/R. Den er så koblet sammen med min SS-forstærker. Via pre-out til aux-in. Så på den måde bruger jeg de samme ht´ere til s og ss. Var det sådan noget du havde tænkt dig ? For bare at sætte 2 forstærkere til et sæt ht´ere tror jeg er en dum idé, men ved det da godt nok ikke. Jeg kunne ikke selv finde på at gøre det.
__________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv leget lidt med den tanke om hvordan man bedst gør det. Jeg er kommet frem til at den bedste løsning er at have to sæt kabler til fronterne, det ene fra S og det andet fra dit SS setup. Det skal bare lige siges, de må IKKE være koblet på højttalerene på samme tid!! Det koster lidt mere i kabler eftersom du skal have 2 sæt, men jeg mener det er pengene værd på lydsiden. Du slipper for at have "flere" led i din kæde af apperature hen til anlæget. Fære led bvetyder ofte bedre lyd. Det kræver dog at du skal skifte kabler hver gang du skal skifte mellem SS og S, men det er sikkert også det værd
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Det kræver dog at du skal skifte kabler hver gang du skal skifte mellem SS og S, men det er sikkert også det værd
|
|
|
Det lyder besværligt hvis det er noget han skal gøre ret tit, men det er nok alligevel den bedste løsning. Den med at man kun tænder den ene forstærker lyder farlig. Det går galt en dag.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes omskifterbokse der gør det muligt at slutte 2 sæt højttalere til samme udgang fra en forstærker. Kunne man ikke bare vende den om, så man slutter 1 sæt højttalere til 2 forskellige forstærkere..? Jeg går ikke ud fra at sådan en box har nogen kredse der ensretter signalvejen.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
AkilleuZ skrev:
Det kræver dog at du skal skifte kabler hver gang du skal skifte mellem SS og S, men det er sikkert også det værd
|
|
|
Det lyder besværligt hvis det er noget han skal gøre ret tit, men det er nok alligevel den bedste løsning. Den med at man kun tænder den ene forstærker lyder farlig. Det går galt en dag. |
|
|
Ja den med at skulle huske at tænde/slukke den ene forstærker, den duer bare ikke!!! Som der også bliver nævnt i denne tråd så kan den forstærker der er tændt stadig "se" den der er slukket. Så 2 sæt kabler det er vejen, hvis man kan leve med bøvlet  Man kan sagtens lave et kredsløb som gør at man kan have 2 forstærkere til de samme højttalere, men det kræver jo et ekstra led i signal vejen. Hvis det skal laves ordenlig så skal man have højkvalitetskomponenter, og så bliver prisen ca. den samme som 2 sæt kabler.  Det er i princippet "bare" et linjetrin du skal have hvor du kan skifte mellem S og SS. Et linjetrin er det som sidder i en forforstærker det gør de at du kan vælge enten CD eller TAPE etc. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
| Der findes omskifterbokse der gør det muligt at slutte 2 sæt højttalere til samme udgang fra en forstærker. Kunne man ikke bare vende den om, så man slutter 1 sæt højttalere til 2 forskellige forstærkere..? Jeg går ikke ud fra at sådan en box har nogen kredse der ensretter signalvejen. |
|
|
Tapeconnection har faktisk en box ( B-Tech BT 32 omskifter ) hvor de skriver 2 forstærkere til 1 højttaler, som man kan se hvis man følger linket fra Finn29. I praksis er det jo nok bare lavet som du skriver.
Spørgsmålet er så om det er godt med en ekstra box på sine højttalerkabler. Der er nok mange herinde der vil mene at det er en dårlig ide, når man tænker på hvad der ofres på højttalerkabler. Jeg skal dog ikke kunne sige om det giver nogen hørbar forringelse.
|
| Til top |
|
| |
skibstømreren Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også den mulighed at man bruger en balanceret "xlr" for/effekt hvor driften vælges med en omskifter på effektblokken og så kobler ss til via rca
Med omskifterbokse skal man iøvrigt være opmærksom på at den afbryder den ene FØR den kobler den anden ind __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |