Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stereo og SS reciever på samme højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 September 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil høre om det er muligt at køre både med en SS reciever og en stereo forstærker på samme højtalere? Hvis ja, hvordan kan man så gøre det bedst?

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er kommet til at tænke på om ikke "bare" man kan lade to højtalerkabler gå ned i højtalerne, og så bare kun have enten Surround receiveren eller Stereo forstærkeren tændt? Eller vil det ikke blive godt?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Det er en meget dum ide med 2 forstærkere sluttet til én højttaler. Noget brænder af...

Men hvis din stereoforstærker har en "surround-indgang" (SS-loop, eller hvad det nu kaldes), eller en "main-in", kan du benytte din surroundreceiver som forforstærker, og så have stereo-trinnet tilsluttet som effekttrin. Håber det gav mening.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

hmm... ok... det giver meget god mening! Som du kan se har jeg System audio højtalere, derfor vil jeg jo gerne have noget primare foran, kan det lade sig gøre?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis din surround-receiver har pre-out udgange til eksterne effektforstærkere, kan du købe en Primare effektforstærker og tilslutte. Det vil nok give dig et væsentligt løft på frontkanalerne.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

den har pre-out, men jeg har allerede slået et effekttrin til, godt nok er det et ICE, men hvor meget forskel skal jeg regne med at kunne få hvis jeg slå et primare effekttrin til?

Det er ikke muligt at lave to separate enheder som køre på samme højtalere?

Bagger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu ikke fået svar på mit sidste spørgsmål?!

Jeg ville meget gerne køre med et separat system til Stereo ved siden af, men er der nogen mulighed for at dette kan lade sig gøre?

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Jeg gør det at jeg har en integreret forstærker til mine L/R. Den er så koblet sammen med min SS-forstærker. Via pre-out til aux-in. Så på den måde bruger jeg de samme ht´ere til s og ss. Var det sådan noget du havde tænkt dig ? For bare at sætte 2 forstærkere til et sæt ht´ere tror jeg er en dum idé, men ved det da godt nok ikke. Jeg kunne ikke selv finde på at gøre det.

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 November 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej Hvis ikke din stereo forstærker ikke har et "loop" kan du bruge aux som alternativ , det giver dog noget bøvl med at skrue op og ned for volumen når du skifter.

Den eneste måde du kan sætte 2 forstærkere til en højttaler er ved at bruge en omskifter feks. B-Tech BT 32 omskifter

http://www.wedgwood-group.com/b-tech_bt32_2-way_speaker_sour ce_control.htm

tape conektion har den til 249,-

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=7& ; ;emne=produkt&gruppenr=40

Det nytter ikke at slukke den du ikke bruger , den anden forstærker kan stadig "se" den og det lyder vildt underligt.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv leget lidt med den tanke om hvordan man bedst gør det.

Jeg er kommet frem til at den bedste løsning er at have to sæt kabler til fronterne, det ene fra S og det andet fra dit SS setup. Det skal bare lige siges, de må IKKE være koblet på højttalerene på samme tid!!

Det koster lidt mere i kabler eftersom du skal have 2 sæt, men jeg mener det er pengene værd på lydsiden. Du slipper for at have "flere" led i din kæde af apperature hen til anlæget. Fære led bvetyder ofte bedre lyd.

Det kræver dog at du skal skifte kabler hver gang du skal skifte mellem SS og S, men det er sikkert også det værd

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Det kræver dog at du skal skifte kabler hver gang du skal skifte mellem SS og S, men det er sikkert også det værd

Det lyder besværligt hvis det er noget han skal gøre ret tit, men det er nok alligevel den bedste løsning. Den med at man kun tænder den ene forstærker lyder farlig. Det går galt en dag.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Der findes omskifterbokse der gør det muligt at slutte 2 sæt højttalere til samme udgang fra en forstærker. Kunne man ikke bare vende den om, så man slutter 1 sæt højttalere til 2 forskellige forstærkere..? Jeg går ikke ud fra at sådan en box har nogen kredse der ensretter signalvejen. 
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

AkilleuZ skrev:

Det lyder besværligt hvis det er noget han skal gøre ret tit, men det er nok alligevel den bedste løsning. Den med at man kun tænder den ene forstærker lyder farlig. Det går galt en dag.

Ja den med at skulle huske at tænde/slukke den ene forstærker, den duer bare ikke!!! Som der også bliver nævnt i denne tråd så kan den forstærker der er tændt stadig "se" den der er slukket. Så 2 sæt kabler det er vejen, hvis man kan leve med bøvlet

Man kan sagtens lave et kredsløb som gør at man kan have 2 forstærkere til de samme højttalere, men det kræver jo et ekstra led i signal vejen. Hvis det skal laves ordenlig så skal man have højkvalitetskomponenter, og så bliver prisen ca. den samme som 2 sæt kabler.

Det er i princippet "bare" et linjetrin du skal have hvor du kan skifte mellem S og SS. Et linjetrin er det som sidder i en forforstærker det gør de at du kan vælge enten CD eller TAPE etc.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Der findes omskifterbokse der gør det muligt at slutte 2 sæt højttalere til samme udgang fra en forstærker. Kunne man ikke bare vende den om, så man slutter 1 sæt højttalere til 2 forskellige forstærkere..? Jeg går ikke ud fra at sådan en box har nogen kredse der ensretter signalvejen. 

Tapeconnection har faktisk en box ( B-Tech BT 32 omskifter ) hvor de skriver 2 forstærkere til 1 højttaler, som man kan se hvis man følger linket fra Finn29. I praksis er det jo nok bare lavet som du skriver.

Spørgsmålet er så om det er godt med en ekstra box på sine højttalerkabler. Der er nok mange herinde der vil mene at det er en dårlig ide, når man tænker på hvad der ofres på højttalerkabler. Jeg skal dog ikke kunne sige om det giver nogen hørbar forringelse.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

skibstømreren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

der findes faktisk en tilslutningsboks til dette formål - se

http://www.eltaxserviceshop.com/product.asp?product=18&s ub=10&page=1

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 November 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Der er også den mulighed at man bruger en balanceret "xlr" for/effekt hvor driften vælges med en omskifter på effektblokken og så kobler ss til via rca

Med omskifterbokse skal man iøvrigt være opmærksom på at den afbryder den ene FØR den kobler den anden ind

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes