Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 19:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Modstand mod subs i stereo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Når man har været her på siden et stykke tid bliver det hurtigt klart for en, at utroligt mange er modstandere af subs i stereo.

Som oftest er påstanden, at subben ikke er ordentligt integreret med højttalerne, den buldrer for meget, lyden drukner i bas, man kan lokalisere subben etc.

Selv er jeg stor tilhænger af subs i stereo, for fordelene er mange.

Man aflaster højttalerne så de ikke skal yde så meget i bassen, hvilket vil give både renere bas og større headroom, dvs. du kan presse dit anlæg mere før det lyder grimt og det vil samlet set lyde meget mere ubesværet og der vil være mere ro over lyden.

Endvidere så har man ved brugen af en sub eller 2 muligheden for, at anvende EQ korrektion i bassen enten ved brug af en Velodyne sub med indbygget EQ eller en BFD/SMS-1 til subs fra andre mærker uden indbygget korrektion. Det vil give en meget fladere frekvensgang end man normalt kan opnå selv ved 100% optimal placering af sine højttalere og dermed vil man have løst det typiske basproblem som der er både med alm højttalere og subs, nemlig, at visse frekvenser enten er for høje eller lave. Der er så mange muligheder foruden det for, at opnå en perfekt integration, at der ikke burde være nogen undskyldning for IKKE, at anskaffe sig en sub til stereo.

Der er i praksis så mange fordelene ved, at anvende en sub eller 2 i stereo, med en passende EQ, at det undrer mig folk er så store modstandere af det.

Jeg har selv haft så stor fornøjelse af min sub+EQ i stereo, at jeg aldrig vil gå tilbage til et setup uden.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Man aflaster højttalerne så de ikke skal yde så meget i bassen, hvilket vil give både renere bas og større headroom, dvs. du kan presse dit anlæg mere før det lyder grimt og det vil samlet set lyde meget mere ubesværet og der vil være mere ro over lyden.

Hej Bassøe. Jeg kan godt forstå dit budskab, men, som det vist også er nævnt i andre tråde, hvis man skal aflaste højttalerne kræver det vel aktiv deling af signalet? Det virker som om der er en general enighed om, at det med at køre højttalerkablet gennem subbens deling er uønsket, hvad jeg heller ikke selv ville gøre.

Når det er sagt, har jeg selv hørt et anlæg med 2 subs, hvor signalet til fronterne ikke blev delt. Bassen blev absolut bedre med subs'ne på. Det var dog med en Holfi Integra 5.1 analog surroundforstærker, der havde 2 dedikerede sub-udgange.

Til slut har jeg på mit eget anlæg oplevet, at ønsket om en sub forsvandt, der der kom en rigtig strømstærk forstærker på.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig, så er det da ikke en god løsning, at gøre det på den måde.

Men der findes faktisk alleredce en del forstærkere der har indbygget delefilter så man ikke skal bruge subbens. Den nye NAD M3 forstærker har blandt andet den mulighed. Endvidere så har man ved alle forstærkere der har preout/main in mulighed for, at skyde en Velodyne SMS-1 ind imellem og derved bruge dens delefilter og delefilteret i en SMS-1 skulle eftersigende være af en ganske god kvalitet hvis man spørger dem der har prøvet det. Mener der er en Martin Logan ejer på Avsforum der bruger en SMS-1 på netop den måde med et godt resultat.

En strømstærk forstærker kan selvfølgeliggodt forbedre bassen men der er trods alt grænser for hvor dybt og højt 2 x 6.5" basser kan spille før de bliver pressede. De løber hurtigt tør for XMAX og forvrængingen bliver hurtigt meget høj. Især i et setup som dit, hvor højttalerne er 2½ vejs vil en sub være en god ide, da den enhed der spille mellemtone også skal spille bas, hvilket uden tvivl vil betyde højere forvrængning også i mellemtone området da de store udsving som enheden skal foretage i basområdet altid vil påvirke de små og fine detaljer i mellemtonen.

Nu ved jeg så ikke hvor højt du normalt spiller så det er ikke sikkert det er et stort problem hos dig. Så det er ikke en kritik af dit setup overhovedet, gad selv godt have dine højttalere hvis jeg havde pengene.

I mit setup med 2 B&W DM604 s3 højttalere som der trods alt har 2 x 7" basser har det hjulpet meget i bassen efter subben er kommet til. Med god vilje havde jeg bas ned til omkring de 40 hz(-3 db) hvilket var fint nok, men de lød meget hurtigt pressede og udetaljerede i bassen bare der blev spillet lidt højt. Nu med en PB10-ISD der tager over ved de 80 hz har jeg en frekvensgang ned til de 20 hz(-3 db) og betydeligt lavere forvrænging, mere detaljeret bas, mere vægt bag den, mere overskud. Det er der trods alt ikke mange højttalere der kan klare alene, medmindre man vil betale kassen for dem.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Endvidere så har man ved alle forstærkere der har preout/main in mulighed for, at skyde en Velodyne SMS-1 ind imellem og derved bruge dens delefilter og delefilteret i en SMS-1 skulle eftersigende være af en ganske god kvalitet hvis man spørger dem der har prøvet det.
2 stk hvis du vil bibeholde stereo
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Er en stor del af forklaringen på de stærke holdninger ikke også, at der er meget forskellige holdninger til, hvor kraftigt dybbas skal være?

Jeg hører klart til skeptikerne, men har af samme grund ikke lyttet så meget til stereosetups med sub skal det retfærdigvis siges. Den eneste sub,
jeg har hørt, der ikke lød lidt af biograf, var en Sunfire hos TC, men den var også dyr, at jeg til enhver til ville have foretrukket at bruge 20K mere
på højttalere og forstærkere. Der kan investeringen til gengæld mærkes er det min erfaring.

Jeg har en sub til mit surroundanlæg (en Monitor Audio FB110 hedder den vist). Den spiller dybere, men markant dårligere bas end mine
stereohøjttalere (Monitor Audio GR20).
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg droppede at bruge subs i stereo da jeg fik Dali Grand. De går reelt ned til 20 Hz uden problemer, og så bruger man ikke opmærksomheden på hele tiden at vurdere om der er skruet for højt op for subben, når man lytter til musik.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

jeg tror en del af skepsis skal findes blandt de utallige dårlige subs og dårlige opsætninger der findes. Hos mig siger folk tit "at det må da lyde fedt når jeg tænder for mine subs", selv om de faktisk har spillet linært til 15Hz hele aftenen. Men det kræver en del mere arbejde at integrere et par subs end bare at købe en 2 vejs højttaler og stille den op. Jeg vil tro at jeg har brugt 2-300 timer før det begyndte at være på plads! Så så køber man lige andre frontHT så er det bare helt forfra...

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Bassøe skrev:
Endvidere så har man ved alle forstærkere der har preout/main in mulighed for, at skyde en Velodyne SMS-1 ind imellem og derved bruge dens delefilter og delefilteret i en SMS-1 skulle eftersigende være af en ganske god kvalitet hvis man spørger dem der har prøvet det.

Der er MEGET få cd'er indspillet med bas i stereo så det er egentlig ikke et krav for, at få et godt resultat. Er endnu ikke selv stødt på en cd med bas i stereo så der er ikke store problemer med det.

Desuden ved brug af en SMS-1 som delefilter er det kun signalet til sub(en) der er i mono, resten af signalet over skæringsfrekvensen er stadigvæk i stereo og bliver sendt ud gennem stereo(benævnt output) udgangen på SMS-1'eren og kan derfra ledes ind i main in på en forstærker.

Så det er kun bassen der vil blive i mono og det er som sagt ikke et problem da bassen normalt er indspillet i mono på næsten alle cd'er alligevel.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

kyhn skrev:
Bassøe skrev:

Der er MEGET få cd'er indspillet med bas i stereo så det er egentlig ikke et krav for, at få et godt resultat. Er endnu ikke selv stødt på en cd med bas i stereo så der er ikke store problemer med det.

Desuden ved brug af en SMS-1 som delefilter er det kun signalet til sub(en) der er i mono, resten af signalet over skæringsfrekvensen er stadigvæk i stereo og bliver sendt ud gennem stereo(benævnt output) udgangen på SMS-1'eren og kan derfra ledes ind i main in på en forstærker.

Så det er kun bassen der vil blive i mono og det er som sagt ikke et problem da bassen normalt er indspillet i mono på næsten alle cd'er alligevel.

vi er enige, næsten jeg deler f.eks ved 100Hz 6dB og der begynder der altså at være masser at stereosignal. jeg deler via min Pre istedet.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Er en stor del af forklaringen på de stærke holdninger ikke også, at der er meget forskellige holdninger til, hvor kraftigt dybbas skal være?

Det kan godt være nogle folk foretrækker et hæv i bassen, men hvis vi går ud fra, at det hele er indstillet så subben er lineær ned til 20 hz, dvs +/-3 db, så kan det næsten ikke blive mere "hifi korrekt".

Hvis man så er uenig med det og mener bassen er for kraftig ved sådan en indstilling så må det være bas i sig selv man ikke kan lide og så er det en hel anden diskussion.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Bassøe skrev:

kyhn skrev:
Bassøe skrev:

vi er enige, næsten jeg deler f.eks ved 100Hz 6dB og der begynder der altså at være masser at stereosignal. jeg deler via min Pre istedet.

Godt så, . Så kan jeg godt forstå dig, det er heller ikke en hel normal frekvens, at dele ved. Det mest normale er ved 60-80 hz og så min 12db.

Har dog selv overvejet, at eksperimentere med en højere delefrekvens end de 80 hz jeg deler ved nu, det skulle eftersigende give en hørbar forbedring når man deler ved 100 istedet for 80 hz. Hvad er grunden til du har valgt så høj en delefrekvens?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har leget med 1hz spring fra 30-100Hz samt 6,12 og 24dB skæring fra 30hz og op. med mine gamle fronter delte jeg ved 84Hz 12dB, men med de nye fronter giver det mere linært output at dele højere og blødere. grunden er bla. en pukkel der ligger helt oppe ved ca. 140hz som jeg får mere styr på med denne deling. jeg har også overvejet 2x SMS-1 for at få helt styr på bunden, nu er det 15-120Hz +/-3dB og så lidt fnidder som jeg endnu ikke har styr på. Min primære grund til problemerne er lokale/møblering og dette problem kan ikke løses... derfor tanken om SMS

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Mine egne højttalere har selv en stor og irriterende pukkel omkring 90 hz som jeg ikke kan få væk og den påvirker også frekvensgangen lige omkring skæringspunktet. Det er p***e irriterende.

Jeg har prøvet, at dele ved 100 hz og det gav ikke en skid. Jeg kunne simpelthen ikke dæmpe nok med SMS-1'eren for at få den væk. Selv med 100% optimal indstilling af fase og polaritet skete der intet, den vil bare ikke væk. Så indtil videre skærer jeg ved 80 hz.

Problemet kan dog løses, men uheldigvis skal jeg skifte mine ht'ere hvis jeg vil det.  For den pukkel der er er ikke rummet ,men mine højttalere der er sådan, hvilket målinger i forskellige tests også viser og det irritere mig grænseløst. Dog er jeg ved, at overveje en udskiftning engang næste år.

Jeg har heldigvis et rimeligt veldæmpet rum med murstensvægge, støbt betongulv og gulvtæppe så der er ikke så meget der spiller med. Rummet i sig selv er rimeligt dødt.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

du kan evt skære på din pre ved 100Hz og på SMS-1 med 80Hz så vil det mellemliggende område jo blive dæmpet (DJ har prøvet dette)

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Det kan godt være nogle folk foretrækker et hæv i bassen, men hvis vi går ud fra, at det hele er indstillet så subben er lineær
ned til 20 hz, dvs +/-3 db, så kan det næsten ikke blive mere "hifi korrekt".

Ja tak, men det er også noget af et hypotetisk udgangspunkt.

Hvis jeg skulle sammensætte anlæg efter den slags præmisser er der jo mange ting der ser anderledes ud.

Desuden: hvis vi inddrager den økonomiske side, så er det mig bekendt uforholdsmæssigt dyrt at få de nedre regioner til at spille så lineært, og
derfor vil jeg mene, at man ofte får mere ud af at løfte det generelle kvalitetsniveau.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Bassøe skrev:

Det kan godt være nogle folk foretrækker et hæv i bassen, men hvis vi går ud fra, at det hele er indstillet så subben er lineær
ned til 20 hz, dvs +/-3 db, så kan det næsten ikke blive mere "hifi korrekt".

Ja tak, men det er også noget af et hypotetisk udgangspunkt.

Hvis jeg skulle sammensætte anlæg efter den slags præmisser er der jo mange ting der ser anderledes ud.

Desuden: hvis vi inddrager den økonomiske side, så er det mig bekendt uforholdsmæssigt dyrt at få de nedre regioner til at spille så lineært, og
derfor vil jeg mene, at man ofte får mere ud af at løfte det generelle kvalitetsniveau.

Hvis du i forvejen har en ok frekvensgang imellem 20-80 hz så skal der ikke meget andet end en EQ, feks. en Velodyne SMS-1 så kan man relativt nemt få sådan en lineær frekvensgang hvis man er villig til, at bruge tiden på indstillingen og så koster sådan en altså ikke alverden.

Bas er en svær ting, at få til, at spille ordentlig men jeg ser det som fundamentet for meget musik og hvis den ikke er iorden falder mange andre forbedringer i diskant eller mellemtone til gulvet.

For ofte fokuserer folk alt for meget på diskant og mellemtone og bruger en masse penge på, at få den så god som muligt, mens de nærmest er ligeglad med hvordan bassen er eller bevidst vælger, at overse den da de alligevel ikke kan gøre så meget ved den.

Hvis man ser på hvor store forbedring man kan få i bassen for relativt få penge ift. diskant og mellemtone, hvor små forbedringer hurtigt koster kassen så burde det være et must med en ordentlig basgengivelse hvis man mener det seriøst med sit anlæg.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
du kan evt skære på din pre ved 100Hz og på SMS-1 med 80Hz så vil det mellemliggende område jo blive dæmpet (DJ har prøvet dette)

Det var en interessant løsning, den prøver jeg lige imorgen og ser hvad der sker. Mange tak.

Kunne være rart hvis DJ lige forklarede nærmere om den løsning og hvad den gjorde for ham.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
4: er en indstilling, som jeg ikke har lavet i stereo, men i prologic indstillingen, da jeg fandt ud af, at frekvensgangen i den indstilling er helt anderledes end i stereo,DD og DTS. Igen er den blevet nærmest lige ( selv om det langt har været den sværeste at få til at "makke ret" - mit hæv ved 55 hz gør sig ekstremt dominerende her, - subben var jeg nødt til at skære ved 49 hz  , resten spiller højttalerne, selv om de er skåret ved 80 hz/12db nedad !!!!!!)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Tak for det, har læst D.J.'s tråd flere gange men havde ikke lige set det.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Ak, så prøvede jeg det, det gav lidt men ikke meget, stadigvæk masser af fnidder fra 50-100 hz.

Har dog planer om, at spille på tværs af rummet istedet for langs, så måske den opstilling kan løse mine problemer.

Det er vildt irriterende, at have et setup der med lethed kan indstilles til +/- 1 db fra 20 til 50 hz og som så ikke kan blive bedre end +/- 5 db fra 50 til 100 hz.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes