Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilspilling af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 November 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Ku godt tænke mig at høre andres menning om hvad det er man mest ligger mærke til efter en højtalere har fået lov af spille de timer de skal
før de lyder optimalt ?

Min egen erfaring er at lyden bliver mere sammehængende og især dybden i lydbilledt bliver meget bedre .

mvh

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 06 November 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der har en mening om emnet ?

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Har aldrig haft et sæt nye højtalere, lader andre om at tilspille dem , ellers er det bare fordi jeg ikke har råd

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 November 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Ja, den starter med at lyde lidt indelukket, og bliver så generelt mere åben efter den er blevet tilspillet.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 November 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jeg fik helt klart mere bund i mine efter et stykke tid, og mere åbenhed

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Clouseau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 November 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Synes helt klart det er sammenhængen og harmonien mellem de forskellige enheder. Lige pludselig er den der og man er ikke i tvivl.

Mvh Clouseau

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 November 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Gode højtaler udvikler sig altid meget de første 50 timer, men de skal have spillet op til 300 timer før de er helt spillet til  
Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 November 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Gør det nogen forskel hvor længe de spiller af gangen...? Giver det mere at de spiller flere timer af gangen, eller er det ligeså godt at køre det mange gange af kort tid...?

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

fredrikolsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 November 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Ni som fortfarande tror på inspelning, tror ni på inspelning av förstärkare, cd-spelare och kablar också?
Til top Vis fredrikolsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredrikolsson

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 14 November 2006 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

På højttalere klart JA!

Endda også gentilspilning efter længere tids stilstand eller hvis de ikke får nok "massage" i hverdagen. Techno virker imo fremragende til dette, så lige 2-3 timer på næsten max volume (uden at overbelaste selvfølgelig) og de lyder imo langt bedre end før.

Mit Primare udstyr skal helst være varmt før det lyder godt, så det står altid tændt, da det tager en evighed før det er helt varmet op.

Kabler har jeg overhovedet ikke kunnet høre om var tilspillet eller ej, heller ikke om de vendte den forkerte vej (dem med pile på ).

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2006 kl. 04:04 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. med en tonegenerator (ca. 5Hz, ikke kritisk) og en volumen svarende til lidt under max. lineær vandring for bassen. Denne form for motion skader bestemt ikke, og tilspilller bassen i løbet af ganske kort tid (minutter).

Samme fremgangsmåde kan også bruges for mallemtoner/diskanter; her skal man blot være varsom med at skrue volumen op...

Der er bestemt ingen grund til at bruge musik. Høj musik giver bare hovedpine (direkte eller som følge af interaktion med sure naboer), og moderat musik tager bare lang tid, da middelindholdet i musik er latterligt svagt. Det eneste, det drejer sig om er motion, dvs. membranvandring.

skibstømreren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

nu er jo det jo måske ikke lige så mange der har en tonegenerator ved hånden...?   ellers enig med nobody - men er det ikke mest et spørgsmål om mekanik - altså de forskellige materialer der skal "blødes op" - kantophæng - lim og lak på svingspoler etc..

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 14 November 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg oplevede større åbenhed i diskanten, og generelt en mere uanstrengt lyd. Det var med et sæt nye Dynaudio Confidence 5, jeg købte en gang. Jeg var lidt i tvivl om jeg ville beholde dem, for jeg var ikke sikker på at de kunne spille højt nok til mig. Så for at afprøve det, fik de et par timer med fuld knald på musikken, og pludselig begyndte klangen at ændre sig til det bedre, hvilket var en lidt uventet gevinst. Det var ganske meget det ændrede sig.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 15 November 2006 kl. 05:12 | IP-adresse registreret  

skibstømreren skrev:
nu er jo det jo måske ikke lige så mange der har en tonegenerator ved hånden...?

Det kan såmænd godt være, men de fleste har vel efterhånden en computer med en cd brænder? Måske man er nødt til at gå lidt op i frekvens, alt afhængig af cd spille, men selv 20Hz kan gøre jobbet effektivt, smertefrit og ikke synderligt hørbart.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 15 November 2006 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

soren skrev:

Prøv evt. med en tonegenerator (ca. 5Hz, ikke kritisk) og en volumen svarende til lidt under max. lineær vandring for bassen. Denne form for motion skader bestemt ikke, og tilspilller bassen i løbet af ganske kort tid (minutter).

Samme fremgangsmåde kan også bruges for mallemtoner/diskanter; her skal man blot være varsom med at skrue volumen op...

Der er bestemt ingen grund til at bruge musik. Høj musik giver bare hovedpine (direkte eller som følge af interaktion med sure naboer), og moderat musik tager bare lang tid, da middelindholdet i musik er latterligt svagt. Det eneste, det drejer sig om er motion, dvs. membranvandring.

Hej soren

Helt spillet til er de nok ikke... f. eks de enheder jeg benytter (SS 15W8531XXX) skal ud tæt på fuld mekanisk vandring ved 30 Hz, i 4 DAGE før de ikke ændre sig mere... Her er egenresonansen faldet fra 36 Hz til 30 Hz... Den første dag røg de 2 Hz ned, og derefter går det lidt langsomt.

Pointen er, at man med almindelig højt musik nogle timer om dagen, nok skal spille i 5 år før de er helt på plads...  

Men det er jo de første 50 times tæsk der virkelig giver noget, men herefter fortsætter de faktisk med at bliver bedre og bedre over de næste par år...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 15 November 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Pointen er, at man med almindelig højt musik nogle timer om dagen, nok skal spille i 5 år før de er helt på plads...  

Spiller du dem så til inden levering? da jeg fik mine peak var jeg ved at gå amok, der gik ufatteligt lang tid før de lød godt i bunden - ja jeg var lige ved at give op faktisk.

En ting som high end leverandører måske skulle tænke over, altså at en "ny" højtaler måske skulle være spillet helt til inden levering?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Det der med gentilspilning syntes jeg godt men kan høre også, det er hørbart på anlægget hvis man ikke har brugt det i f.eks. 14 dage  

fredrikolsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 15 November 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

"nok skal spille i 5 år"

Humor... Alla borde läsa den här artikeln:

http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf
Til top Vis fredrikolsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredrikolsson

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Den har været oppe at vende i tråden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41927

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 15 November 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Enheder er delvis mekaniske, og derfor skal de spilles til. Ophæng skal masseres lidt. Det er der ikke noget galt med. Specielt domediskanter lyder frygtelig når de er nye......og lyder diskanten flad....så lyder resten sku også ret flad. Argumenter om at skære kantophæng væk er ikke så tosset....kan anbefales på nogle typer diskanter. Basser og mellemtoner har en spider/centreringsfjeder som skal spilles til. Scanspeaks basser er ret blødt ophængt og kan derfor spille ret godt fra starten. De hifi-filosofiske vil nok mene at svingespolen/terminaler/kabler skal spilles til....og det er da også muligt.

Det er godt at spille højt; men ikke diskoteks ødelæggende.

Det er godt at spille i langt i langt tid....men op til et halvt år er "breaking in" tid...alt efter hvor meget og hvor længe man spiller.

Dem som undrer sig om hvorfor de ikke er tilspillede "fra fabrikken", det kan jeg ikke svare på. Jeg vil blot gætte på penge. Det koster jo penge. Det optimale ville være at spille enhederne til, parre enhederne inden for 0.25 db. Det er vist ikke noget nyt koncept, men er sikkert sparet væk, enten fordi man synes det er for dyrt, ellers er tolerencerne så præcist at det ikke er nødvendigt med parring??

mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum