Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lavere diskant. Hvordan?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Syns nogen gange mine Qln´, har en meget høj/skinger discant, så har tænkt på om man ikk kan sætte en modstand på filteret, så jeg kunne dæmpe dem et par db uden det går for meget ud over sq'en... Så det kunne være fedt med lidt hjælp.

Hilsen Martin

Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hvilke Qlner er der tale om?
Det burde nok kunne lade sig gøre. Men det ødelægger gensalgsværdien.

mvh Mikael

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Der er tale om 601 MkII. De har biwiring, hvilket jeg tildels udnytter.. Så burde det ikk kunne lade sig gøre bare at sætte en modstand på terminalen??
Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Slet ikk nogen kan hjælpe?

Er der nogen der har en ide om hvor stor den modstand være? For det kn jo aldrig skade at prøve...

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Det med modstanden ved jeg ikke så meget om, men har du prøvet at smide nogle BKS Audio kabler på?. Det hjælper faktisk. Men det er nok billigere at smide en modstand i.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 01 December 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

L.Ron.Harald skrev:
Der er tale om 601 MkII. De har biwiring, hvilket jeg tildels udnytter.. Så burde det ikk kunne lade sig gøre bare at sætte en modstand på terminalen??

Den går ikke, da du derved vil ændre impedansen for diskanten, så delfrekvensen flyttes. Det du skal gøre er at lave en spændnings-deler, den består af 2 modstande, den ene sætter du i serie med diskanten, den anden forbindes over diskanten, altså fra plus til minus. Du er nød til at skrue diskanten ud for at lave indgrebet. Er det en 4 ohm eller 8 ohm's diskant din højtaler benytter?. Kan du finde ud af det vil jeg gerne beregne et 2dB eller 3dB's dæmpeled til dig.

Hilsen Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 December 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

L.Ron.Harald skrev:

Slet ikk nogen kan hjælpe?

Er der nogen der har en ide om hvor stor den modstand være? For det kn jo aldrig skade at prøve...

jeg har en 1 ohms 10w modstand imellem plus istedet for bøjler på ht ´eren men kører du biwiring går det jo ikke

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 01 December 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Jeg har søgt på dine højtalere, jeg trode de var et 2 et halv vejs system, men de er kun tovejs, så du kan sagtens sætte en serie modstand i, selvom du benytter biwireing. Er impedansen 8 Ohm på din diskant, og den ønskede dæmpning er 2dB så er modstanden 2.2 Ohm 3dB er = 3.3 Ohm 4dB = 4.7 Ohm. Er din diskant på 4 Ohm skal du benytte 1 Ohm for 2 dB dæmpning 1.8 Ohm for 3dB og 2.2 Ohm for 4dB dæmpning. Håber du får den diskant tæmmet.

Hilsen Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 December 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Et par tip:

Oprindelig var det god latin at bi-wire. Men ved nærmere efterlytning, synes det som om et to-vejssystem bliver splittet - mindre homogent, og derved lyder dit lidt som om diskanten er for kraftig. (det er svært at erkende, at bi-wire måske ikke duer alligevel!) Prøv derfor at single-wire, men brug begge dine kabler i første omgang.

Et andet ekstremt billigt tip, hvis din diskant efter ovennævnte er prøvet, er at sætte (og her skal hviskes) et toiletpapir op foran diskanten!!! Dette virker som et mekanisk lavpasfilter med lille fald, og klæder faktisk mange ikke-perfekte diskanthøjttalere. Du sætter det simpelthen bare op med tape. Et-lags, to-lags, prøv dig frem. Ubrugte foretrækkes!

Mvh

Bambi

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 01 December 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Et par tip:

Oprindelig var det god latin at bi-wire. Men ved nærmere efterlytning, synes det som om et to-vejssystem bliver splittet - mindre homogent, og derved lyder dit lidt som om diskanten er for kraftig. (det er svært at erkende, at bi-wire måske ikke duer alligevel!) Prøv derfor at single-wire, men brug begge dine kabler i første omgang.

Et andet ekstremt billigt tip, hvis din diskant efter ovennævnte er prøvet, er at sætte (og her skal hviskes) et toiletpapir op foran diskanten!!! Dette virker som et mekanisk lavpasfilter med lille fald, og klæder faktisk mange ikke-perfekte diskanthøjttalere. Du sætter det simpelthen bare op med tape. Et-lags, to-lags, prøv dig frem. Ubrugte foretrækkes!

Mvh

Bambi

...og iflg gamle Duelund svarer hvert lag til ca 1 dB - okay måde at bestemme evt dæmpemodstand på...

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 December 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Bambi supersoft fjerner helt diskanten medens 00 (gammeldags brunt glat papir) giver redekamseffekt der vil noget - nettos dårlige discountpapir er let at skille ad og er nok så tyndt at det kun dæmper ½ db pr lag - tænk på det næste gang i bander og svovler over fingeren ryger igennem

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg takker for alle svarene, og det med toiletpapir har hjulpet. Så det går lige ind til vidre, og man kan jo ikk se det...

Hilsen Martin

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 December 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Ja, toiletpapir kan anvendes til meget.

For fuldstændighedens skyld:

Det tynde papir fungerer som et lavpasfilter med blødt slope. Dvs. det dæmper meget lidt i mellemtonen, og dæmpningen tager til op ad. Ved ca. 20kHz har jeg en gang målt dæmpningen til 1½ dB. Jo tykkere papir desto højere vægt, og desto større dæmpning.

Så det er lidt mere end bare et gammelt huske-råd. Der er lidt akustisk logik bag anvendelsen af toiletpapir. Iøvrigt er netop det papir godt, fordi der er mange små fibre, og det er med til dæmpningen, samtidig med at det ikke giver akustisk reflektion tilbage til diskantmembranet.

jojo...

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 December 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger du af kable, kunne godt tyde på at kable havde top i diska området, prøv at låne et andet kable 
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger noget MDS halløj, http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=52&kid=1101 noget jeg havde liggende fra bilen... Men det kunne da godt være man skulle prøve noget andet?? nogen forslag.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig...

.. Er jeg den eneste der har den overvejelse, at det måske er afspilningskæden den klangmæssigt er gal med?

.. Inden man begynder at hamre og save i træværket...????

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes