Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand Vs Dali 40SE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Don Junker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 December 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hey folks!

Jeg går lidt og overvejer at købe et par dali grand højtalere (brugt) indenfor en overskuelig fremtid, når bankmanden modtager den tærte jeg har tænkt mig at bage til hans kone :P

I den blå avis er der dog også et par Dali 40SE til salg for sølle 7000 kr i forhold til Grand som koster ca 15k brugt. Det er svært at finde informationer omkring 40SE modellen, da de vist er ret gamle :)

Nogle der har erfaringer med de to modeller? hvor gamle er 40SE? Er Grand bedre i og med de er nyere? Har i nogle alternativer til de to modeller?

Det skal lige siges, at jeg sætter stor pris på en kraftig bass ;)
Til top Vis Don Junker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Junker

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt 40SE, så jeg kan ikke udtale mig om det, men et sæt Grand bør max. koste 12K brugt.
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 December 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Dali 40SE kræver meget af rum og forstærker, da hver højttaler er med 4x8" basser, mod Grandens 2x8" ...

Dermed ikke sagt at Granden ikke kræver meget af rum og forstærker, men jeg tror 40 se'en er sværest at integrere...

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 December 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Dali 40SE kræver meget af rum og forstærker, da hver højttaler er med 4x8" basser, mod Grandens 2x8" ...

Dermed ikke sagt at Granden ikke kræver meget af rum og forstærker, men jeg tror 40 se'en er sværest at integrere...

De ér svære at integrerer!

Jeg havde et sæt "på prøve" for nogle ugers tid siden, og jeg opgav, så de røg tilbage til sælger....

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Don Junker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, og godt nytår :)

Har i evt andre alternativer til Dali Grand jeg burde kigge på, i samme prisklasse ca
Til top Vis Don Junker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Junker

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

grand bliver du ikke kede af i prisklassen... det er helt sikkert...

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Havde jeg en større stue+forstærker, ville der stå et sæt DALI GRAND i min stue

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København

Af alternativer er der ihvertfald een som jeg synes at du burde sætte lidt tid af til et prøvelyt; Vienne Acoustic BCG.

Jeg har haft disse skønne højtalere et års tid nu, men - foranlediget af de mange roser Dali Grand har fået herinde - købte jeg et sæt Dali Grand i efteråret........og med al respekt for disse "Grand'er", så er bassen mudret ( omend mere fremtrædende ) og diskanten mere skingrer i forhold til VA BCG. VCA spiller klart mere "stramt" og alligevel mere letflydende & nuanceret. Og inden at alle Dali Grand fortalerne farer i blækhuset (  ), vil jeg lige sige at jeg havde dem hjemme sammen med mine VA i over fire uger hvor jeg lavede mange A/B test, samt havde to andre venner hjemme, alle havde samme opfattelse/konklusion som jeg......

Det som vi især bemærkede - og som kom bag på os - var den  t y d e l i g e forskel på diskant-gengivelsen på de to højtalere, da det vist - tilnærmelsesvis - er den samme Scanspeak-enhed (??), der bruges, alligevel var diskanten på Grand klart mere "skingrer" ( hvem sagde JBL titaniums diskant-lyd  )

- ang. prisniveauet på Grand kan jeg sige at jeg købte/solgte dem for kr. 11.000 - VA skal du nok betale kr. 5.000 mere for... JEG synes (klart ) at de er merprisen værd i forhold til Grand....

m.v.h.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland

Til pengene (12k - jeg synes dog nok at et sæt Grand skal være billigere end det...) synes jeg du skulle lytte til et sæt nye DALI IKON 6 eller 7 eller hvis du vil strække dig en smule til 18k så lyt til et sæt DALI MENTOR 6 - der får du bas nok.

Man kan selvfølgelig sige, at man alt andet lige får mere for pengene ved at købe brugt, men det koster normalt ikke noget at prøvelytte nyt, så du skylder dig dette før du beslutter dig.

Det er ikke uden grund at det er stort set umuligt at opdrive brugte IKON og for sags skyld MENTOR, men den er ret ny, så det sætter en naturlig begrænsning.

Prøv din nærmeste HFK - måske kan du endda låne nogle med hjem, hvis du spørger rigtigt pænt...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Det som vi især bemærkede - og som kom bag på os - var den  t y d e l i g e forskel på diskant-gengivelsen på de to højtalere, da det vist - tilnærmelsesvis - er den samme Scanspeak-enhed (??), der bruges, alligevel var diskanten på Grand klart mere "skingrer" ( hvem sagde JBL titaniums diskant-lyd  )

m.v.h.

For at citere Kurt Kubik, så er det ikke Dali'ens diskant der har lydt spids, men resten af kæden

Et sæt Grand kan som regel fås til 10 K brugt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft den gamle VA Beethoven, og den var også bestemt lækker. Specielt diskant og mellemtone, var ren føde..

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Svend P ( og indirekte den "hedengangne" KVK ); tja.....jeg tænkte nok at alle Grand-korsfarene  ville komme frem nu....men jeg synes at det er en lidt "billig" baggrund at skyde skylden på "budbringeren" ( = resten af kæden )....og det skulle jo også give en skingerne diskant fra VA'en, ikk' ?...det gjorde det bare ikke

- men nu skal det ikke udvikle sig til en "Dali-Grand-er-bare-dårlig-NEJ-det er-de-ikke, de-er bare-gode" tråd, men blot tages som udsagn hvordan jeg - i DIREKTE sammenligning - fandt deres måde at spille på i forhold til VA. Jeg siger ikke at de ikke spiller godt - og de er formentlig eet af de bedste bud på en brugt højtaler til kr. 10./12.000 kroner...JEG synes blot at man får "så meget mere" ved at lægge de sidste penge oveni og købe en VA BCG, såmænd ....

m.v.h.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Af alternativer er der ihvertfald een som jeg synes at du burde sætte lidt tid af til et prøvelyt; Vienne Acoustic BCG.

Jeg har haft disse skønne højtalere et års tid nu, men - foranlediget af de mange roser Dali Grand har fået herinde - købte jeg et sæt Dali Grand i efteråret........og med al respekt for disse "Grand'er", så er bassen mudret ( omend mere fremtrædende ) og diskanten mere skingrer i forhold til VA BCG. VCA spiller klart mere "stramt" og alligevel mere letflydende & nuanceret. Og inden at alle Dali Grand fortalerne farer i blækhuset (  ), vil jeg lige sige at jeg havde dem hjemme sammen med mine VA i over fire uger hvor jeg lavede mange A/B test, samt havde to andre venner hjemme, alle havde samme opfattelse/konklusion som jeg......

- ang. prisniveauet på Grand kan jeg sige at jeg købte/solgte dem for kr. 11.000 - VA skal du nok betale kr. 5.000 mere for... JEG synes (klart ) at de er merprisen værd i forhold til Grand....

m.v.h.

Som du forventer så farer jeg da i blækhuset, der!

Trist, trist, trist!

Jeg havde også DIN opfattelse af Dali Grand den første uge jeg havde dem og var ganske tæt på at sælge dem igen i ren og skær frustration. UMBA-UMBA-UMBA på alle numre 

Dette INDTIL at jeg fik styr på højttalerkablerne som dog må siges at være fra den bedre ende (NLE 50) - i første omgang dobbelt træk af Clearwater og så skal jeg da lige love for at der blev dømt stram bas NÅR den skal være stram. Længe leve VDH...

Dine øvrige indsigelser du har mod Grand kan jeg slet ikke genkende, men mon ikke du har et par problemer i kæden?

Synd at der ikke er mange som formår at få disse herlige højttalere op og synge. VA kan jeg ikke udtale mig om, men VA Strauss har jeg dog hørt en enkelt gang i et fremmed setup...

Dali Grand er og bliver min Darling og kan ikke komme i tanker om mange andre højttalere som jeg hellere ville have stående.

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jesper Andersen skrev:

m.v.h.

For at citere Kurt Kubik, så er det ikke Dali'ens diskant der har lydt spids, men resten af kæden

Et sæt Grand kan som regel fås til 10 K brugt.

Ja det er meget mere et faktum end et postulat. Men dem der ikke har hørt en superdetaljeret OG lækkerblød og impulsvillig diskantgengivelse fra den Dali-diskant vil nok påstå noget andet. Man skal have hørt det.

Ang. pris på sådant brugt liebhavergrej: hvis der er mange til salg vælger man det billigste, måske 11 K, men hvis der lige langt om længe er dét sæt, der også er pænt velholdt, umodificeret mv. og du synes sælgeren er reel, kan du vel godt give lidt mere end den pris der er den mindste.

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jeg har ikke hørt 40SE, så jeg kan ikke udtale mig om det, men et sæt Grand bør max. koste 12K brugt.
Har ej heller hørt 40SE desværre, men jeg tror simpelt hen ikke på at de er bedre end Dali Grand!

Jeg mener seriøst at Dali Grand er meget mere værd end de 15k som brugt hvad angår den oplevede lyd, men 10-12K er nok den pris de oftest bliver handlet til...

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Svend P ( og indirekte den "hedengangne" KVK ); tja.....jeg tænkte nok at alle Grand-korsfarene  ville komme frem nu....men jeg synes at det er en lidt "billig" baggrund at skyde skylden på "budbringeren" ( = resten af kæden )....og det skulle jo også give en skingerne diskant fra VA'en, ikk' ?...det gjorde det bare ikke

Men det er ikke den samme diskant, selv om man ingen forskel kan se udefra.

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

jamen altså.......så gik det som forventet...og "frygtet"

...men kære Dali Grand venner.......prøv nu lige at læse HVAD jeg skriver (mener), fremfor at læse hvad I TROR jeg skriver (mener)

1/ Jeg skriver tydeligt " i forhold til".....altså at i forhold til VA BCG spiller de "mudret" og "skingert". Jeg skriver ikke at de som helhed er mudrede eller skingre..see the difference ?

2/ Fint nok at I mener at det partout må være andre led i kæden som gør/gjorde at Grand'en spiller7spillede som den gjorde...men det ER da mærkeligt at VA IKKE havde samme klang, ikke sandt ?. Man kunne jo med lige så stor ret hævde at siden at man skal gøre div. krumspring med kabler i den (meget ) bedre ende, så må det netop være for at korrigere en evt. "mudrethed" fra Grand.........

3/ Hvor mange af d'Herre har sammenlignet netop Grand og BCG direkte ?....over en periode på knap 4 uger ?. 'Er jo lidt af en forudsætning for at kunne komme med kvalificeret bud på de to højtaleres klang-forskelle, ikk' ??

.......og så lige een gang til; jeg synes at Dali Grand er et fremragende bud på en højtaler i kr. 11/12.000 klassen...og for mange sikkert også det RIGTIGE" bud.....JEG synes blot at en VA BCG er så meget mere "smooth" og samtidig fast i bassen end Dali....

Og er der nogen i Stor-KBH området, det vil have "syn for sagen" og som har et par Grand, skal han ( eller hun  ) være meget velkommen forbi til en lille "test".....lægger gerne hus til...samt byder på et glas vin ( altid meget befordrende for mysik-nydelse  )

M.v.h.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

jamen altså.......så gik det som forventet...og "frygtet"  Jammen frygt ej! Husk på at det jo kun er en hobby det her! Der er da plads til os alle!

...men kære Dali Grand venner.......prøv nu lige at læse HVAD jeg skriver (mener), fremfor at læse hvad I TROR jeg skriver (mener) Godt ord igen...

1/ Jeg skriver tydeligt " i forhold til".....altså at i forhold til VA BCG spiller de "mudret" og "skingert". Jeg skriver ikke at de som helhed er mudrede eller skingre..see the difference ?

2/ Fint nok at I mener at det partout må være andre led i kæden som gør/gjorde at Grand'en spiller/spillede som den gjorde...men det ER da mærkeligt at VA IKKE havde samme klang, ikke sandt ?. Man kunne jo med lige så stor ret hævde at siden at man skal gøre div. krumspring med kabler i den (meget ) bedre end, så må det netop være for at korrigere en evt. "mudrethed" fra Grand.........Jammen jeg er da ikke overrasket at VA har en anden klang og den passer jo helt klart til din smag/setup...

3/ Hvor mange af d'Herre har sammenlignet netop Grand og BCG direkte ?....over en periode på knap 4 uger ?. 'Er jo lidt af en forudsætning for at kunne komme med kvalificeret bud på de to højtaleres klang-forskelle, ikk' ??  Nok ikke mange andre end dig!

.......og så lige een gang til; jeg synes at Dali Grand er et fremragende bud på en højtaler i kr. 11/12.000 klassen...og for mange sikkert også det RIGTIGE" bud.....JEG synes blot at en VA BCG er så meget mere "smooth" og samtidig fast i bassen end Dali....Jeg kender jo ikke VA BGC, men der er jo mange andre forhold end selve højttaleren der spiller ind...

Og er der nogen i Stor-KBH området, det vil have "syn for sagen" og som har et par Grand, skal han ( eller hun  ) være meget velkommen forbi til en lille "test".....lægger gerne hus til...samt byder på et glas vin ( altid meget befordrende for mysik-nydelse  ) Faktisk tror jeg at de ville opfatte lyden som dig og VA BGC ville løbe med medaljerne...

Faktisk kunne jeg godt forestille mig sådan en NAKA fætter ville være en slem dreng på Grand, men hvad ved jeg, idet jeg ej heller har hørt en NAKA men bygger udelukkende mine indtryk på hvad jeg har læst om NAKA!

M.v.h. Hygge herfra!

Jeg har det fint med at vi ikke er enige - hvad med dig?

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Den eneste gang jeg har hørt Diva/Grand diskanten lyde decideret grim var på  enTACT effekt forstærker, den der til små 10K, der lød det decideret skarpt og ubehageligt, men på AR EAR, Holfi, Marantz og Meridian har jeg ikke hørt tendenser til den klang.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Nej nu må jeg i blækhuset. Jeg har nemlig en konkret erfaring med en Bel Canto multiafspiller på den forkerte side af 50 K. Her hos mig, på mit Dali Grand Coupé setup, lød den skinger og så fuld af s-lyde på alt at den var uudholdelig, men sådan lød den jo slet ikke hjemme ved ham sagde min svoger i forsvar. Nej men hvad vil du helst, ha en multiafspiller der er uudholdelig i toppen og højttaler der lukker ned i toppen eller en afspiller der er til at holde ud at høre på og så en højttaler der ikke er lukket i toppen. Det er min opfattelse og det kan da være har taget fejl men det er faktisk ikke den eneste gang jeg er blevet forbløffet over hvor lukket i toppen VA kan være. Det værste eksempel er vel Mahler.

Men når der er en bloody mary i glasset kan jeg da godt forstå at nogle hælder lidt flødeskum på toppen.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes