Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ude af fase?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Må jeg lige høre? "modstandere" af basrefleks-systemet siger, at bassen kommer ud af fase i det omtalte kabinet princip. Kan nogen her forklare hvorfor og hvordan?

Fortsat god weekend

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Giver lige denne tråd førstehjælp, da det er et godt spørgsmål, som også interessere mig

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Da lyden fra basporten genereres af basenhedens bagsiden, vil den lyd der kommer ud af basporten være faseforskudt. Prøv at lægge en tom tændstikæske ind i en basport, og du vil se at den bliver trukket ind i porten i takt med at bassen pumper ud af.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej...

Det er altså "kun" subbassen som kommer ud faseforskydt. I praksis kan det være svært at høre om fasen vender under f.eks. 70 hz. Fordi det øger virkningsgraden betydeligt, så er det også blevet anderkendt af få mere bass denne vej. Det er i alle tilfælde nemt og billigt. Rigtige entusiaster vil hævde kan godt kan høre det og derfor fortrækker de et kæmpe lukkede system hvor man giver afkald på det kælder dybe bass (med stadige hæderlige resultater). Et system som "Abyss" fra hifidelity må være det bedste eksempler på at undgå reflex. De ældre B&Wer kørte udelukket efter samme system, altså et lukket system. Impuls gengivelsen er også bedre på de lukkede systemer.  

Mvh

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Da lyden fra basporten genereres af basenhedens bagsiden, vil den lyd der kommer ud af basporten være faseforskudt. Prøv at lægge en tom tændstikæske ind i en basport, og du vil se at den bliver trukket ind i porten i takt med at bassen pumper ud af.

Jeg var ellers overbevist om, at det måtte være lidt mere komplekst end som så..

Altså, hvis det er det eneste der sker, vil basporten jo bare udfase lyden fra bas-enheden. Jeg mener, der må da være nogle frekvensafhængige parametre..

Havde håbet lidt på nogle grafer og analogier til fjedre etc..

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

øh--- hvad sker der så med bassen i et kvartbølge horn - er den så også i modfase elelr vende hronets længde og geometri fasen ?

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Totalt set kommer det vel an på, hvor meget en lydbølge "bouncer" inde i kabinettet før den rammer ørerne...?

Med andre ord kan noget, der umiddelbart burde være i modfase udmærket vise sig i virkeligheden at være i fase, grundet kabinettets konstruktion.

Som tommelfingerregel bør du derfor se på, hvor mange gange lydbølgerne  "bouncer" (reflekteres) i den givne kabinetkonstruktion. Hvis den første reflektion transmitteres direkte til dine ører, så vil den være i modfase, såfremt den pågældende bashøjttaler er i fase. Ved næste reflektion vil lydbølgerne så være i fase... og så fremdeles...

Husk også at alting er relativt. Den absolut faselineære højttaler er endnu ikke opfundet og bliver det næppe i vores levetid, desværre-

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

problemet med basreflex er velsagtens at du indsnævrer det område bassen har højeste ydelse. for ced nogle frekvenser vil bassen ud af reflexen komme i medfase og øge bassen. ved andre frekvenser vil den komme mere og mere i modfase og hindre bassen.

så uden at vide noget konkret om det vil jeg tro at man får en snævrere frekvens bredde af sin bas hvis den har reflex i bytte får man så en kraftigere bas. i det område reflexen er tunet ind til.
dette bør ikke præsentere et alt for stort problem da de fleste subwoofere ikke klarer et særlig stort frekvens område

men som sagt, bare hvad jeg forestiller mig. jeg ved ikke alverdens om det, og kan da slet ikke vise grafer eller andet
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det er faktisk sådan at ved den afstemnings frekvens som porten har vil enheden være på vej ud af kabinettet og luften vil også være på vej ud af porten. Det der men en fase forskydning ja jo men der er ikke det er ødelægger lyden fra din HT.

Bennoman75

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hvis al den bas der kommer ud af porten er i modfase med det der kommer fra fronten af driveren. så sænker en port altså det total bas output fra en reflex konstruktion... eller ???
Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Hvis al den bas der kommer ud af porten er i modfase med det der kommer fra fronten af driveren. så sænker en port altså det total bas output fra en reflex konstruktion... eller ???

Der er forskel på modfase og forskudt fase. Forskudt fase behøver ikke være 180 grader.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen marcherer til takten fra en anderledes trommeslager. Portoutput er selvfølgelig overvejende i fase over afstemningsfrekvensen.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

... Med andre ord: Den dybe sub-bas (hvad er det) BEHØVER ikke at være ude af fase i sådan grad, at det burde kunne høres? Hvis altså bare højttaler-kassen er lave ordenligt?

Ville det så ikke være en idé med runde højttaler kabinetter?

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
øh--- hvad sker der så med bassen i et kvartbølge horn - er den så også i modfase elelr vende hronets længde og geometri fasen ?

Det kunne være ganske interessant at vide! Nogen bud??

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

3DX skrev:

Der er forskel på modfase og forskudt fase. Forskudt fase behøver ikke være 180 grader.

hvormeget forskudt skal den være for at trække fra / ligge til.

trækker den kun fra der hvor den er 180.0° forskudt ?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Dette område er svært tilgængeligt, kræver specialviden - og den har jeg ikke til fulde. 

Men jeg ved at en basport i sit virksomme område, dér hvor den er trimmet til at virke, er i fase med basenheden. På begge sider af denne trimning (toppunkt i ydelse) er den tiltagende ude af fase, men ikke mange grader. Og der er det er mindre betydningsfuldt at den er det, fordi den jo samtidigt falder af i dB, den ruller af endda rimeligt stejlt.

Og så har jeg en mening om den der sejlivede påstand om at et lukket system er bedre en basrefleks. Det passer ikke! At de er bedre er en 70´er påstand, som bare ikke er udslukt endnu.

Lukkede systemer kæmper med komprimering og de er ikke så hurtige som basrefleks. De "ånder" heller ikke så godt og føles derfor mindre frie, hvis I forstår billedet. Prøv at tage fat i en cykelpumpe og ja, frem og tilbage. Er det let og gnidningsfrit? Nej, og det svarer til den komprimeringsfjeder der er i et lukket kabinet.

Jeg har hørt, at har man virkelig styr på det med at lave basreflekssystemer - og det er der maks 10 personer i verden der har - så kan man, så er der lavet systemer (højttalere) som slår de lukkede på alle planer. Også i tidsdomænet, deres impulssvar er flottere end de lukkede.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Dette område er svært tilgængeligt, kræver specialviden - og den har jeg ikke til fulde. 

Men jeg ved at en basport i sit virksomme område, dér hvor den er trimmet til at virke, er i fase med basenheden. På begge sider af denne trimning (toppunkt i ydelse) er den tiltagende ude af fase, men ikke mange grader. Og der er det er mindre betydningsfuldt at den er det, fordi den jo samtidigt falder af i dB, den ruller af endda rimeligt stejlt.

Og så har jeg en mening om den der sejlivede påstand om at et lukket system er bedre en basrefleks. Det passer ikke! At de er bedre er en 70´er påstand, som bare ikke er udslukt endnu.

Lukkede systemer kæmper med komprimering og de er ikke så hurtige som basrefleks. De "ånder" heller ikke så godt og føles derfor mindre frie, hvis I forstår billedet. Prøv at tage fat i en cykelpumpe og ja, frem og tilbage. Er det let og gnidningsfrit? Nej, og det svarer til den komprimeringsfjeder der er i et lukket kabinet.

Jeg har hørt, at har man virkelig styr på det med at lave basreflekssystemer - og det er der maks 10 personer i verden der har - så kan man, så er der lavet systemer (højttalere) som slår de lukkede på alle planer. Også i tidsdomænet, deres impulssvar er flottere end de lukkede.

Tak, vi 112% enige.

hvem er det der kan bilde folk ind at det er fedt at en enhed skal kæmpe med en luft fjeder, et tryk på conene, en tryk på surounden... oven i købet et varierende et

det optimal er open Baffle, men har jo nogen ulæmper. og det næst bedste er altså reflex. som du siger et optimeret reflex system ånder og bevæger sig så meget mere frit end en lukket konstruktion. men ja det er møg svært at få til at virke. men det er jo ikke det samme som det er ringe

at dem der så laver GamuT er blandt de få der kan er jo bare 10-4

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

hifihuset.dk skrev:

Tak, vi 112% enige.

hvem er det der kan bilde folk ind at det er fedt at en enhed skal kæmpe med en luft fjeder, et tryk på conene, en tryk på surounden... oven i købet et varierende et

det optimal er open Baffle, men har jo nogen ulæmper. og det næst bedste er altså reflex. som du siger et optimeret reflex system ånder og bevæger sig så meget mere frit end en lukket konstruktion. men ja det er møg svært at få til at virke. men det er jo ikke det samme som det er ringe

at dem der så laver GamuT er blandt de få der kan er jo bare 10-4

Men hvor meget trykker denne luftfjeder? Det er vel et spørgsmål om kabinetvolume og det generelle indre design?? Vi må lige have Frederik Carry med på linjen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:

Man kan umuligt få noget i fase, der har været 180grader ude af fase. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre analogt. Og du kan faktisk godt få lukkede systemmer til at du.Her gælder så bare de samme forhold, som ved basrefleks. Og det er at det naturligvis bare  skal laves rigtigt.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Nu bliver det spændende - stadig inge der kan sige noget om fasen ved kvartbølgehorn ?

Og hvad med akustisk ventil kontra basrefleks - letter den ikke presset på conen uden at lave ud af fase bas bulder - eller >?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes