Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere der passer til rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fået fat i en eller anden ældre forstærker, no name men med EL34 rør ifølge min far er den på ca 2x40 watt.

Men nu er det sådan at jeg har ladet mig fortælle at det ikke er alle højtalere der passer til rør, det er noget med rør ikke kan lide hvis
impadansen svinger meget ? men er ikke sikker derfor denne tråd.

Jeg er lidt på udkig efter højtalere der passer til rør, mit buget er ikke fast men vil ikke bruge mere end 30.000 MAX, men kan det gøres billigere
er det jo fedt.

Så kan I ikke hjælpe mig lidt med at komme med forslag til hvilke højtalere der passer godt til rør, og som kan trækkes af ca. 2x40 rør watt
push/pull.

Glæder mig til at læse hvad I skriver.
Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hvad med TP Tube?..... Ahh.... den var måske lige lidt plat

2x40W vil trække de fleste højttalere, pånær lige de tungeste.

Hilsner

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Tannoy dual-concentric og rør er en fed kombination.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Hvad med TP Tube?..... Ahh.... den var måske lige lidt plat

2x40W vil trække de fleste højttalere, pånær lige de tungeste.

Hilsner

Hehehehe og hvad er så de tungeste, alle HT over 50 kg ????

Jeg er selv lidt i samme båd, vil gerne have rør nogen ht der kan drives af rør.

Jeg er ikke selv verdens stiveste i det, men du er klart inde på noget med impadansen.

Har man rør skal man helst have en så flad imperdans som muligt, og der er mange HT der ikke vil lyde godt med rør og ikke kan trækkes af rør.

Tag for et eksempel de nye Tannoy TD12, de er mildest tale efter de målinger jeg har set umulige at trække 100% med rør og få til at lyde ortentligt, men jeg er heller ikke selv helt sikker på hvilken ht jeg ender med, men nogle gode bud der kan trækkes af 2x50 watt rør er Dali MS4 man kan ikke spille tordende højt men den har stort set ingen fase udsving, BKA Aramis er også en mulighed eller Montana SP3 eller SPX.

Skulle der være nogle med større teknisk viden end mig, dem findes der sikkert mange af, så ret mig endeligt hvis det er vrøvl hvad jeg har skrevet, men en ting er sikkert 2x40 eller 50 watt trækker IKKE alle ht heller ikke dem over 50 kg heheheheheheheheh

Mvh
JmJ
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte lige at nævne diverse Horn konstruktioner, som jo oftes er bygget til rør.

Horn er dog en smags sag, som næsten alt Hifi er, men jeg ville da lige give dem et lyt, man ved jo aldrig :-)

Mvh

JmJ
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Når man så har fundet sin højttaler, der er let at drive, sammen med rør, skal man så lige blive enig med sig selv om at den lyd producenten syntes er den 'rigtige', også er den man selv kan lide.

Der er mange meninger om hvor meget bas en højttaler skal levere.

EDIT: Hvis jeg skal vælge imellem to sæt højttalere, hvor der enten er for meget, eller for lidt bas, så vælger jeg klart dem med for lidt.
Man kan lettere vænne sig til en svag bas, end en kraftig, syntes jeg.
Andre jeg har diskuteret dette emne med, er uenig med mig her, og mener lige det modsatte.

Jeg subber mit eget system med to 15" basser, i en stue på 22½ m2, og får klager over, at jeg har sat subberne for lavt. Når jeg har gæster, så får de lov at bestemme, og jeg skruer det så tilbage, når de er gået.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes