| Forfatter |
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit problem er at diskanterne i mine Dali concept 10, springer fra en side af for tiden. Og jeg aner ikke hvorfor.
De er bare begyndt sådan uden videre med det og det er ikke fordi jeg spiller sindssygt højt.. El. ihf. ikke mere end jeg plejer. Fik en ny for et par dage siden og nu er den røget i den andne ht også. Hvad gør jeg?
Kører med:
Sony str-db870 som for-forstærker.
2. stk NAD c272 som effekt.
Skulle mene det er sat rigtigt op.. Men ellers kom med noget input... Måske har jeg misset noget.
De første par gange det skete var måske pga. en dårlig brændt cd, jeg kunne ligefrem hører en skraslen fra cden til tider og måske det var denne der havde påvirket mine ht`er voldsomt.
Men idag da det skete var det en cd jeg har hørt 1000 gange (dog stadig brændt), men hvorfor springer de diskanter!! Det ender jo med at blive møgdyrt.. Har ikke råd til at give 650kr for en diskant hver uge.. 
Håber nogen kan hjælpe.

|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om du enten er halvdøv og spiller sindsygt højt, eller også må der være en fejl i delefilteret.
Fejlen kan så evt. være, at delefrekvensen ligger for lavt, eller at diskanten er skåret for blødt...
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har garanteret ødelagt noget i delefilteret inden det første sæt diskanter gav op, og så står det næste sæt også af inden ret længe. Hvis du ikke
kender nogen som kan konstatere om filteret er OK, så ville jeg nok aflevere begge højttalere til rep. inden du investerer i flere diskanter.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er kopi-politiet, der er på spil.  Brug kun købte cd'er - så sker det ikke!
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Du har garanteret ødelagt noget i delefilteret inden det første sæt diskanter gav op, og så står det næste sæt også af inden ret længe. Hvis du ikke kender nogen som kan konstatere om filteret er OK, så ville jeg nok aflevere begge højttalere til rep. inden du investerer i flere diskanter.
/U. |
|
|
Hvis der opstår fejl i et delefilter som følge af høj styrke, er det modstande eller kondensatorer der afbryder. Det medfører svag eller ingen lyd i diskanten. Der er altså ikke noget i delefilteret der kan ødelægge diskantenhederne.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Det er kopi-politiet, der er på spil. Brug kun købte cd'er - så sker det ikke! |
|
|
Hvis der er fejl i de hjemmebrændte cd´er, så der kommer digital støj med, vil det ihvertfald ikke være sundt for diskantenhederne. Især ikke hvis det kombineres med høj styrke.
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troede selv det måske kunne være delefiltret!! Men ved ikke så meget om hvad det kan skyldes må jeg tilstå. Det med de brændte cd`er og digital støj er jeg med på, men nægter at tro at det er det der er sket idag, for som sagt er cd`en hørt MASSER af gange før med samme cd-afspiller og samme niveau og ofte noget højere, hvor de bare har spillet lystigt videre.
Noget sjovt er dog:
De førster 3 gange de sprang, fik jeg bare erstattet dem,. da det ikke kunne ses diskanterne var sprunget, MEN først de 2 sidste.. Hvor den har set brændt ud.. Derfor tænker jeg : Kan det så ikke være noget med at delefiltret har taget skade over nogle omgange og nu ikke kan så meget mere og derfor springer de noget nemmere og det ser voldsommere ud på selve diskanten!!! Det er bare teori, for ved ikke så meget om hvad det kan skyldes.
delefiltret el. ej, kan i blive enige? Har skiftet dem 5 gange inden for 3 måneder nu og hvis det Stanley siger er korrekt, så er det ikke delefiltret den er gal med, ik? Carrotman mener det modsatte.. Hvad skal jeg så gøre. Skal jeg ta ned i HIFI-klubben hvor de er købt og få dem til at se på dem, el. kan det skyldes andet i mit set-up?
Vil HELST ikke ha dem ned til HIFI-klubben for de er meget atore og besværlige at slæbe på..
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chromosome
Kører du dine NAD effektforstærkere, brokoblet ? Hvis du gør og hvis diskantenheden er en lavimperdant belastning, så kan det være, at de løber tør for effekt og begynder at forvrænge. I så fald, så afkobler du brokoblingen og spiller på et NAD effekttrin, hvis det også knalder diskanterne, selvom du ikke spiller rasende højt, ja så må du i Klubben med "søjlerne"
venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været ude for kondensator som har været kortsluttet næppe sandsynligt i 2 højttalere. Der må være et eller andet galt med din effektforstærker muligvis ustabilitet.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 03:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din forstærker kan have "HF" sving på udgangene, - kan måles med et oscilloscop. En anden mulighed er kortsluttede kondensatorer i delefilterne. Her kan du prøve at sætte en løs bas til dine diskantterminaler (fjern diskanten) og kommer der lyd her er kondensatorerne røget.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du skruet op for bassen på forstærkeren?
Hvis ja, kan den komme i bekneb for strøm, dermed forvrænge og dermed brænde dine diskanter af.
|
| Til top |
|
| |
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor gamle er dine HT ?
Hvis de er ved at have nogle år på bagen kan det muligvis være at den serie kondensator der sider i filteret til diskanten er ved at tørre ud hvilket burde kunne give en længere afruldning af signalet til diskanten, ellers kan jeg ikke komme med en begrundelse, denne kommentar er selv følgelig baseret på at filteret i bund og grund er konstrueret fornuftigt. __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene...
Jeg har ikke prøvet noget og har ingen instrumenter til den slags, som oscilloscop osv...
Jeg ringer ned til Hifi-klubben nu her og hører hvad de har at sige og så må de jo blive sendt ind, for skal ikke opleve dette igen. Tror ikke det er effekterne den er gal med, but what do I know.. De har ihf. virket hele tiden, men kan de have taget skade, så de nu påvirker mine højttalere? Og kører i brokoblet ja. Og effekterne er ca. halvanden år gamle begge to.
Bassen står +4db over normalen. (på sony receiveren/for-forstærkeren)
De er ca et år gamle nu og kan sige at det samme, med at diskanterne ryger, skete en uge efter jeg fik dem for et år siden, men de skulle jo lige prøves lidt af og det blev for meget for dem.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er impedansen på dine højttalere?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror der enten bliver spillet rigtig højt (højere end du selv tror) eller dine NAD ikke virker ok. Der findes noget som hed softklipping i den gamle trin, altså en måde at fjerne "spikes" fra forvrængning. Man kunne også kigge på de gamle diskanter og vurderer hvad der er sket.....formodentlig er svingspolen død som følge af for meget varme/effekt.
Som regel vil filteret enten spille - eller ikke. Der kan selvfølgelig være røget et komponet som følge af mishandling første gang, men det er ikke sandsynligt. Måske er det slet ikke de rigtige højttalere til dig?
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Få dem indleveret i forretningen - her kan vi prøve at hive delefiltrene ud og se om der er noget "svedent" derpå. Så kan det ihvertfald slåes fast eller udelukkes!! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Hvad er impedansen på dine højttalere? |
|
|
Impedans: 6 ohm (Minimum 4 ohm – maksimum 8 ohm)
(taget fra Hifi-klubbens hjemmeside)
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chromosome skrev:
Diamagnetic skrev:
|
|
|
|
|
Hej... Er det denne her? Det er jo noget "hi-power" højttalere med horn diskant og hele balladen. Jeg vil tro at du kunne selv tage en bassenhed ud og tjekke filteret - tage et par billeder og post på tråden.
Er det dig som har nosset i det, så vil klubben have ret til at udskrive en regning for tiden - altså hvis højttaleren ikke fejler noget undtagen du selv har ødelagt diskanten! Så kan du være glad for at få noget gratis diskanter... (ligner noget billig perless diskanti i øvrigt). Diskanter er ofte det først som styger når man spiller højt eller der kommer DC ud.

__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Chromosome skrev:
Diamagnetic skrev:
|
|
|
|
|
Hej... Er det denne her? Det er jo noget "hi-power" højttalere med horn diskant og hele balladen. Jeg vil tro at du kunne selv tage en bassenhed ud og tjekke filteret - tage et par billeder og post på tråden.
Er det dig som har nosset i det, så vil klubben have ret til at udskrive en regning for tiden - altså hvis højttaleren ikke fejler noget undtagen du selv har ødelagt diskanten! Så kan du være glad for at få noget gratis diskanter... (ligner noget billig perless diskanti i øvrigt). Diskanter er ofte det først som styger når man spiller højt eller der kommer DC ud.

|
|
|
Jep, det er Concept 10 - dog ikke horn-diskant. Det er bare en wave-guide!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Tror der enten bliver spillet rigtig højt (højere end du selv tror) eller dine NAD ikke virker ok. Der findes noget som hed softklipping i den gamle trin, altså en måde at fjerne "spikes" fra forvrængning. Man kunne også kigge på de gamle diskanter og vurderer hvad der er sket.....formodentlig er svingspolen død som følge af for meget varme/effekt.
Som regel vil filteret enten spille - eller ikke. Der kan selvfølgelig være røget et komponet som følge af mishandling første gang, men det er ikke sandsynligt. Måske er det slet ikke de rigtige højttalere til dig?
Mvh
|
|
|
Du siger noget ja.. Måske spiller jeg højere end jeg tror og hvilken højttaler vil du foreslå mig, den skal kunne spille højt og godt og være smuk samtidig.. Noget lign dem jeg har, jeg synes de er smukke ??
Igår spillede jeg ikke højt da den sidste sprang, der fik de ikke hvad de "plejer" at få tildelt af volumen. Efter snak med "Lars" fra Hifi-klubben, blev vi enige om jeg skulle kigge ned endnu engang med den diskant der er sprunget, for jeg fortalte ham at den ikke så ud til at være sprunget, men det så ud som om den evt kunne at været skæv i den der ehm.. "spole" fra starten af... (i kan godt høre jeg ikke er helt inde i det her, ik?).. Så håber det bliver endnu en ombytter.. Men skal ha undersøgt sagen nærmere for hele set-up`et, da dette ALDRIG skal gentage sig.
|
| Til top |
|
| |