Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 01:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: dali IV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

godaften allesammen.

jeg er ny herinde så jeg håber at i vil tage godt imod mig. jeg har længe været passiv bruger herinde, men nu er det blevet tid til at deltage aktivt på denne fremragende side.

det egentlige spørgsmål er det, at jeg har fundet (brugt selvfølgelig) et par dali IV til 500 kroner, og da jeg længe har været på udkig - og udover det også har hørt mange andre af dalis produkter - ville jeg gerne høre om der er nogle herinde der har erfaringer med disse højtalere. de skal bruges på et forholdsvis lille rum (ca. 13 kvm vil jeg tro), men lyden skal stadig være i topklasse, og både kunne spille højt, og lavt med en god lyd i begge tilfælde.

de skal for det meste bruges til musik, selvom de vil blive integreret i mit sorround sound, og derfor også skal kunne spille "film-lyd". de skal kunne spille alt indenfor musik (men alt med måde selvfølgelig)

udover det står der også i den annonce på dba som jeg har fundet højtalerne i, at de er aktive. passer det? og vil jeg i det tilfælde kunne koble dem til en normal højtaler udgang, eller skal der være noget i stil med "pre-out" på min forstærker?

mange spørgsmål, men jeg håber at i vil svare på så mange som muligt

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2007 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

hmm underligt

Normalt plejer man kunne finde manualerne til dali på deres hjemmeside men kan ikke finde dem du omtaler...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

javel ja. det vidste jeg til gengæld ikke

jeg smider et link til dem der skulle være intereserret, og måske hjælper et billed også lidt på hukommelsen

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49120677

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

http://www.dali.dk/int/page192.aspx?sub=205

her er de gamle manualer på dali - måske du kan finde den der imellen..

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 April 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Det ligner et sæt Dali 4A, de er ikke aktive så tror manden har valgt forkert da han oprettede annoncen. jeg kender dog ikke noget yderligere til dem, har aldrig lagt ører til dem.

Og velkommen til den aktive side af forummet :)

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

cyber-frog: det kan du såmænd have ret i ja. det der irritere mig mest er nok det, at der helt nede ved gulvet på den højtaler er et atykke uden frontstof, hvor der står noget. det eneste jeg kan tyde mig frem til er bare at der står dali først

og mange tak for velkomsten da

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

ups. havde vidst ikke lige overvejet bare at trykke på billedet for at gøre det større

men ganske sandt, så står der dali IV dernede

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 April 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene du får noget bedre lyd i et sæt Dali 104

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49292409

De er nok også mindst 10 år nyere end Dali 4, der vel sagtens kan være 20-25 år gamle!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

svend p: jeg har kigget en del på dali 104, da jeg ved hvpr fantastisk de spiller. men da jeg faldt over den anden blev jeg nysgerrig og ville derefter bare finde ud af hva det var for nogen.

en anden ting. jeg står og skal bruge nye baghøjtalere i mit sorround sound, og har kigget efter gulvhøjtalere, da jeg for det første godt kan lide dem udsensmæssigt, og at det udover det også vil passe bedst ind på det mindre kollegieværelse jeg har nu.

indtil videre står valget mellem et sæt dali 104, og et sæt jamo 180

hvad ville i foretrække? til at trække det har jeg en jvc rx-6042 (en gammel dame efterhånden), og i fronten har jeg et par jamo pp 2000

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 April 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Dali 4 er imho ikke 500 kr værd, da man også kan købe et sæt 104 for de penge, samt at de med garanti er møre i kanophænget medmindre det er blevet skiftet. Se mere her: http://www.dali.dk/admin/previous/dali2.pdf
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Dali IV som jeg af og til bruger. Karakteristisk for denne højttaler er den meget lave driftseffekt som gør at man ikke behøver særlig mange watt for at spille ved normalt niveau. De har desuden en meget afslørende og forvrængningsfri mellemtonegengivelse, der dog ikke er helt neutral. Som nævnt er de ved at være så gamle at mange af dem smuldrer i ophænget - jeg har selv måttet skiftet mine kantophæng. Det er ikke en gulvhøjttaler så man skal enten have de originale bøjler eller en anden stander de kan stå på. Terminalerne er af den gamle fjederbelastede type som heller ikke er den mest robuste forbindelse. Kabinettet er lukket og kan ikke præstere en særlig dyb bas, men det der kommer ud er godt. De kan på ingen måde sammenlignes med Dali 104 - det er en ganske anden højttaler. Dali IV kan efter min mening formidle en live-stemning som 104 ikke kommer i nærheden af. Den er som sagt ikke neutral og heller ikke super stram i bunden, men mellemtoneområdet formidles på en utrolig åben og charmerende måde som det ofte høres fra meget effektive højttalere. Jeg har ikke prøvet den med en rørforstærker, men det må være et oplagt valg. Til 500.- vil jeg mene at kantophængene skal være være iorden.

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

buch: mange tak for den detaljerede beskrivelse, dog tror jeg ikke at mit valg falder på disse, da jeg er faldet over et tilbud som jeg har meget svært ved at sige nej til:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?AnnonceId=49360549 &AlleredeKoebtAdgang=

et sæt dali 104, og et sæt dali 3a til den sølle pris af 550 kroner. på billedet ser 104'eren jo ganske flot ud (det må vel være den i fronten?) men om det så er 3a'eren der står oven på noget andet til højre i billedet er jeg stærkt i tvivl om. om ikke andet kan jeg altid beholde 104'erne, og kyle de andre ud hvis de ikke er noget værd mere. uheldigvis er mine gamle trofaste jamo pp2000 også ved at være for gamle - tidligere idag skrattede mellemtone/bas enheden da jeg spillede et meget krævende nummer (blind guardian - celtic spirit), det er dog ikke noget der mærkes til daglig musik, eller til film, men jeg tror alligevel at jeg vil se om et af de "nye" sæt vil kunne udkonkurere dem

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes