Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Overvejer B&W ASW825... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 April 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Som titlen nævner, så overvejer jeg seriøst at købe B&W ASW825 for at peppe bunden af mit anlæg (se min signatur for bio barnebarn) lidt op.

Er der nogen, som har kendskab til subben og kan give lidt feedback på den - eller blot om det vil være for vildt med sådan en sub til mit anlæg, da den sådan lidt er ude af league med resten af mit udstyr ;)

Det skal nævnes at jeg også går og tænker på at opgradere mit receiver til noget i klasse med NAD Masters-serien - men venter lidt på den næste generation (mens jeg sparer op, heh).

Drømmen er at købe B&W 803D og HTM2D centeren - men det er nok en tand for dyrt.

Se mit udstyr: Bio Barnebarn
Til top Vis Barnebarn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Barnebarn

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 April 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Til 18.000kr er der dælme mange andre alternativer!!

Hvad med en brugt DD15

http://www.vassagohifi.com/products/2nd_hand_og_demo/velodyn e_dd18_2.html

(linket siger dd18, men det er en dd15)

Ellers er der generelt tilbud på velodynes hos vassago

http://www.vassagohifi.com/products/tilbud/velodyne_.html

Der er mange andre subs derude, bare kom ud og lyt...

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg var forbi din tråd og kunne se at jeg hadde skrevet en del omkring subs der allerede. Som jeg nevnte den gang, du kan ikke få for meget sub, det er altid en god ting at have lidt dynamik i reserve.

Hifiklubben er ikke stedet hvor jeg ville købe subwoofer, da er nevnte vassago og lsound bedre alternativer.

Hvad det er den bedste subben for dig kommer lidt an på hvordan du prioriterer. Er det størrelse, lyd til musik, lydtryk til film eller noget fjerde der er viktigst for dig?

Men tanke på hvilke højtalere du tænker på at købe så vil en sub til musik i mine øjne blive 99% overflødig.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Formålet er mest til film og spil og blot at få så god og ren en basdybde som mulig. Lydtrykket betyder mindre for mig. Men den må heller ikke være brugt.

Grunden til at jeg først og fremmest har set mig god på B&W 825 er pga. de gode omtaler den fik i sine indledende reviews og tests - plus jeg har kigget mig lun på 803D serien - og med det i tanken virkede B&W 825 som et godt valg.

Men jeg har ikke rigtigt hørt noget fra nogen, som rent faktisk ejer denne sub - og hvad de synes om den - derfor denne tråd. Men måske er den ikke så udbredt :(

Jeg vil da kigge nærmere på vassago og lsound for at se hvad de har af alternativer. Bare kom med mere input ;)

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jeg synes i hvert fald du skal se efter en sub med korrektion, eller noget korrektion ved siden af. Det giver SÅ meget, da en ellers god sub jo bare spiller ud i rummet, som den lyster.

Har prøvet et par subs før jeg fik en velodyne med eq/korrektion, og nu skifter jeg ikke tilbage igen

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Problemet med Velodyne er bare priserne.

Jeg kan ikke se en sub mellem 7K (Velodyne CHT-15R) og så pludselig 22K (Velodyne DD10). Har de ikke nogen i mellemklassen 15K :(

De ser ellers fede ud og har læst meget om DD'erne - men til de priser er det for dyrt. Og købe brugt bliver det aldrig.

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Barnebarn skrev:

Jeg kan ikke se en sub mellem 7K (Velodyne CHT-15R) og så pludselig 22K (Velodyne DD10). Har de ikke nogen i mellemklassen 15K :(

De ser ellers fede ud og har læst meget om DD'erne - men til de priser er det for dyrt. Og købe brugt bliver det aldrig.

En brugt velodyne er jo ikke slidt, men det er jo i sidste ende op til dig. Happy hunting.

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Barnebarn skrev:

Der er da spl-R.serien.  Kontakt www.Vassagohifi.com for priser.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 April 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Har du en tegning af dit rum? Eller eventuelt kun bare målene på det, og er der åbninger til andre rum?

Når du skal til at vælge en sub så er en af faktorene størrelsen på rummet, jo større, jo mere sub vil du behøve for at kunne sette det under tryk.

Siden dit fokus er på film så bør du se dig om efter en sub der kan levere høje, uforvrængte lydtryk i de dybeste frekvensene. Umiddelbart så ville mit forslag være 2 stk PB10-NSD, eller 2 stk PB12-NSD pladsert bagom din sofa.

Store, portede subs er de der kan levere de største lydtrykkene med mindst forvrængning, også koster heller ikke så voldsomt meget. 2 stk vil tilnærmelsesvis fordoble lydtrykket sammenlignet med en alene, samtidigt som de vil gi et langt større sweetspot og langt på vej overflædiggøre rumkorrektion

At ha subbene tæt på dig vil gøre at du ikke behøver at skru subbene lige højt op for at høre de således at de vil høres mindre i resten af huset. At ha subbene tæt på fører også til at du hører mere af subbene, og mindre av rummets interaktion med subbene, og det vil også være med til at minimere behovet for rumkorrektion.

Du kan sige at løsningen med 2 subs, tæt på kurerer problemet, men at rumkorrektion dæmper symptomene. Rumkorrektion vil heller ikke på nogen måde kunne give dig det brede sweetspotet som to subs kan, og det kan heller ikke udfylde alle bunder i frekvensresponsen som to subs vil gøre det.

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Se den ufattelige detaljeret tegnet lavet i paint ;)

Grove mål for stuen, som fortsætter direkte ud i køkkenet, er 3,5 x 5m - hvorefter køkkenet forsætter yderligere efter de 5m (så ca. 7m i alt).

Jeg sidder pt. 3,5m væk fra lærredet men det vil blive rykket til 4m ved næste omrokering (vist med grøn sofa). Derudover havde jeg planlagt at den nye sub (hvis det lød godt) ville stå til højre for sofaen.

Omkring lydtryk er jeg lidt bekymret pga. jeg bor på 1. sal og jeg er ikke meget for at blive uvenner med min underbo - hende skal jeg også tænke en del på. I forvejen står mine nuværende fronter og sub på tykt uldtæppe, granitsten og de der VTfeets fra hifiklubben.

Jeg er rigtig glad for dine mange inputs, ManicMiner, men omkring 2stk. PB12-NSD (eller 10'erne) så ved jeg ikke helt - hele ideen med at bruge 15-18K var netop at få en ordentlig mellem/high sub og komme væk fra de mindre 5K subs - plus de bliver lidt sværre at finde plads til omkring sofaen i forhold til resten af rummet.

Men efter jeres input kan jeg godt se, at det ikke lige er sådan til, at købe en sub eller at der er nogen som rent faktisk anbefaler det første indskud med B&W ASW825, hehe...

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 April 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ser umiddelbart to positioner, sub #1 i hjørnet ved SR, og sub #2 ved kortvæggen ved venstre fronthøjtaler. Angående at bruge mere penger spesielt så lenge der er tale om sub til film, du skal prioritere størrelsen meget højt for at det skal kunne forsvares. Nede i de dybeste frekvensene som er viktige når filmlyd skal gengives vil selv en lille PB10 kunne flytte mere luft og med mindre forvrængning end en ASW825. 2 PB10'er vil være rigeligt for dit rum, og med tanke på at du ikke skal spille monsterhøjt.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Her er nogle målinger af PB10 og ASW825. De her ikke 100% sammenlignbare da ham der har testet PB10'ern har brugt et 45 sekunder langt sweep, og om jeg ikke husker fejl så brugte de der testet 825 på det tidspunktet et 2,5 sekunder langt sweep. Det lengere sweepet vil være langt hårdere på subben da spolen vil række at blive varmere, og dermed vil følsomheden falde og forvrængningen øge. Men tallene kan uanset bruges til at give en ide om ydelsen.

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/994-s vs-pb10-isd.html

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=14720&a mp;start=0&rid=14&SQ=1126361620

Som du måske ser så ligger de to temmelig jevnt i de øvre frekvensene, men i fra nogen og 30hz og nedover så stikker PB10 i fra, og nede ved 20hz så kan PB10 levere ca et dobbelt så stort lydtryk som ASW825 når man begrænser for forvrængning.

2 stk PB10 vil dermed ha et potensiale for at kunne levere 4x så højt lydtryk som en ASW825, om man kan kalle det for lydtryk, fordi fra 30hz og nedover mere føler du lyden end hører den.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 April 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Kan kun på det varmeste anbefale ASW 825.....Stram dyb kontant bas der virkelig løfter surroundoplevelsen til en ny dimension

At den så også ser ud som en drøm...ja hvad mere kan man forlange

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Her er nogle målinger af PB10 og ASW825. De her ikke 100% sammenlignbare da ham der har testet PB10'ern har brugt et 45 sekunder langt sweep, og om jeg ikke husker fejl så brugte de der testet 825 på det tidspunktet et 2,5 sekunder langt sweep. Det lengere sweepet vil være langt hårdere på subben da spolen vil række at blive varmere, og dermed vil følsomheden falde og forvrængningen øge. Men tallene kan uanset bruges til at give en ide om ydelsen.

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/994-s vs-pb10-isd.html

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=14720&a mp;a mp;start=0&rid=14&SQ=1126361620

Som du måske ser så ligger de to temmelig jevnt i de øvre frekvensene, men i fra nogen og 30hz og nedover så stikker PB10 i fra, og nede ved 20hz så kan PB10 levere ca et dobbelt så stort lydtryk som ASW825 når man begrænser for forvrængning.

2 stk PB10 vil dermed ha et potensiale for at kunne levere 4x så højt lydtryk som en ASW825, om man kan kalle det for lydtryk, fordi fra 30hz og nedover mere føler du lyden end hører den.

Ja, kan godt se at ASW825 får problemer når vi når ned omkring 30-40hz - er det pga. det lukket kabinet?

PB10'eren ser dog ikke for god ud i de højere hz - mens den klarer sig rigtigt godt i bunden - men det kan vel være pga det længere sweep, som du snakker om - selvom at burde det så ikke gøre subben bedre at den bliver mere "varm"?

Jeg har også kigget en del på pb12-plus - men det er jo også en stor satan ;) men jeg vil nok heller gå efter 1 sub end 2... Det bliver simpelt hen for meget med for mange højtalere og subs i stuen, selv om det kunne være kanon med 2 subs placeret, som du nævnte tidligere, heh ;)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Ham der testede PB10en har også testet den en gang tidligere med et kortere sweep, og da så forvrængningskurven helt anderledes ud både i de øvre og nedre regioner. Et sinus signal som et sweep er er allerede i udgangspunktet hårdere end noget som subben vil møde i det virkelige liv, og et 45 sekunder langt sweep er i mine øjne at fjerne sig for langt fra virkeligheden. Du kan se nogle tal målt med kortere signaler, begrænset for 10% THD her:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/svs-pb10-subwoofe r-10-2004.html

Angående størrelsen, ja de er store, men det bliver man vant med, og i dag så synes jeg at små subs er mere skumle fordi de er så små at man kan komme til at snuble over de :) De store har så også en fordel i det at de kan bruges som feks endebord ved siden af sofaen, Smid en borddug oppå, og det er ingen der kan ane at der befinder sig en sub under.

Du finder masser af tests af SVS her

http://www.lsound.no/nor/index.php?hide=menu&side=arkiv& amp; amp;groupname=Tester&group=691&art=5664

Og en meget grundig test af Plusen her

http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_1/svs-pb12-plus-sub woofer-1-2006-part-1.html

Den testen er med det gamle 12.2 elementet. Det nye 12.3 der står i nu leverer både nogle flere db (fra ca 40hz og opover), samt lyder rent kvalitativt lidt bedre

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Barnebarn]Ja, kan godt se at ASW825 får problemer når vi når ned omkring 30-40hz - er det pga. det lukket kabinet?

QUOTE]

Når signalet flytter sig 1 oktav ned, feks fra 40->20hz så skal der flyttes 4x så meget luft for at kunne gengive signalet ved samme lydtryk. Elementet løber helt enkelt tør for slaglængde samtidigt som trykket i kabinetet vokser, og resultatet bliver mindre lydtryk samt forvrængning. I en portet sub vil portene gradvis overtage arbejdet efter som frekvensen falder. Elementet i feks en PB12-Plus i 20hz tune jobber max lige i overkant af 30hz, og derunder er det portene der overtager arbejdet. Dermed så får du i overkant af en ½ oktav "gratis" sammenlignet med en lukket sub. SVS'ene bruger så også elementer med længere slaglængde end B&W, så kun bare elementet alene i en Plus vil kunne flytte mere luft end det i en ASW825.

For at portning skal være effektivt så skal det kombineres med et stort kabinet, og det er så prisen man betaler for de dybeste frekvensene.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke anbefale at have en subwoofer så tæt ved sofaen. Man vil kunne høre den alt for tydeligt.

Til film skal der "bare" flyttes en masse luft, så en PB12 er formentlig et ret godt bud... nu det ikke skal være en brugt DD15 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Der findes selvfølgelig ikke noget facit svar for pladsering af sub, så alle forslag burde mærkes med en fodnode *

* Results may vary, and the author is not responsible for any damage to you or your pets

Selv har jeg haft sub ved siden af sofaen med stor succes, selv om jeg efter at jeg flyttede har haft den fremme ved højtalerene. I næste uge vil der ske en større rokade i mit setup, og planen er da at Plusen skal bagom sofaen, så får vi se hvad resultatet af det bliver

Men sub ved siden af sofaen er en ræt vanlig løsning, et eksempel kan sees her

http://avforum.no/minhifi/show.php/dag%20johnsen

Og det er faktisk hans Hi-Fi setup, hans hjemmebiograf finder du billeder af længere nede på siden, og der har han subbene fremme

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Ja, det er da også ret nemt at prøve af selv. Så kan man hurtigt få en fornemmelse af hvad det gør. Jeg kunne bare høre lige så tydeligt hvor den stod. Og så vidt jeg husker, så står der i Velodyne's manual at de også mener at en placering midt i rummet ikke er ideel.  
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også som andre skriver at du skal se nærmere på SVS eller Velodyne. Begge skal i mine øjne være med rumkorrektion/PEQ.

Lsounds SVS er virkelig vilde, jeg har dog desværre ikke hørt dem med Behringer eller lignende. Men har snakket med flere der har Behringer på eller Velodyne sms-1 som er ret glade for det!

Vassagos Velodyne er i mine øjne lidt mere bruger venlige og stadig sindssygt vilde, jeg synes også at finishen er pænere. Hvad angår priser så ring til jensen, han kører tilbud på dem nu og til 15K skal du nok kunne få sub!!!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes