Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placering af refleksport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er "kommet til" at sælge mine højttalere - mest pga. upræcis og mudret bas.

Tidligere havde havde jeg tæpper i stuen, men efter en flytning bor jeg som så mange andre mere akustisk problematisk med trægulve, uden gardiner osv.

Forskellige placeringer og tildækninger af refleksporte er forsøgt, uden det kom til at lyde tilfredsstillende.

Jeg har en teori, jeg har lyst til at høre kommentarer til, inden jeg køber nye:

Er højttalere med bagudrettede refleksporte sværere at placere og mere krævende mht. akustik end højttalere med port kun i fronten.?

Mirland skriver lidt ang dette i hans tråd ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50725&K W=mirland), men ellers kan jeg ikke finde noget, der bekræfter min teori.

Til top Vis snod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snod

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

snod skrev:

Er højttalere med bagudrettede refleksporte sværere at placere og mere krævende mht. akustik end højttalere med port kun i fronten.?

Ja, det er iværtfald min erfaring.

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej

der er efter min erfaring mange variable der kan pilles ved men den der har størst inflydelse på problematikken omkring placering er helt klart afstemnings freq. for porten.

Jeg har selv bagud rettede prote fra en 15" enhed i et kabinet på 135 liter og 2 porte med en diameter på 4" og en længde på 430mm hvilket giver en afstemnings freq. på ca 22 Hz og der er på ingen måde problematisk o placere denne HT den står typisk 20 cm fra en væg.

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

snod skrev:
Er højttalere med bagudrettede refleksporte sværere at placere og mere krævende mht. akustik end højttalere med port kun i fronten.?

Nej. Som udgangspunkt er det bedøvende ligegyldigt hvor porten sidder.
Men selvfølgelig kommer det nok an på hvordan du bruger dine højttalere.
De fleste HIFI-højttalere skal alligevel langt fra væggen for at at kunne levere et ordentligt lydbillede. Og så er det ligegyldigt hvor porten sidder.
Og selv højttalere der er lavet til at stå tæt på (ikke klods op ad, men tæt på!) væggen kan sagtens have porten bagpå.

/vilmann

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

snod skrev:

Ja de er svære at placere, da lyden jo bliver blæst bag ud ind i væggen,  for igen at blive skudt tilbage igen.
Så kan afstanden til væggen ændre en del i bas-området og tids-forskydelsen imellem forsiden og bagsiden af membranen, der  jo er det, det handler om i en bas-refleks.
 Og flytte lidt rundt på højttaleren kunne osse svare lidt til at ændre på basrefleksrøret. De giver begge en forskel.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

smnx
Lukket konto
Lukket konto

Udviklingsingeniør, Tymphany

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hmm
Jeg tvivler på, at du kan høre løbetidsforskellen mellem en port, der sidder på for- eller bagsiden af kabinettet.  
Mht. reflektioner og retningen af lyden fra porten, så burde det heller ikke bekymre, da retningskarakteristikken på den lyd en basport udsender normalvis er neutral.
Det kan faktisk være en fordel at placere porten på bagsiden af kabinettet, da du derved får dæmpet den portstøj, der evt. måtte opstå.
Mvh. Simon

Til top Vis smnx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smnx

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

smnx skrev:

Hmm
Jeg tvivler på, at du kan høre løbetidsforskellen mellem en port, der sidder på for- eller bagsiden af kabinettet.  
Mht. reflektioner og retningen af lyden fra porten, så burde det heller ikke bekymre, da retningskarakteristikken på den lyd en basport udsender normalvis er neutral.
Det kan faktisk være en fordel at placere porten på bagsiden af kabinettet, da du derved får dæmpet den portstøj, der evt. måtte opstå.
Mvh. Simon

ja det kommer jo så an på hvor langt væk de står fra væggen eller hjørnet. Jo tættere på væggen de står, des mere lukket inde bliver den bag-vendte port jo påvirket, imends den fremad vendte port jo stadig står mere fri.
At lave et færdigt højttaler produkt med en bestemt lydkarakter er jo en ting, placeringen og rummets akustik en anden. Det er ikke altid let at placere dem i nogle rum. Nogle har måske et for lille rum til gulv højttalerne eller for store rum til at de ikke føler de fylder dem rigtigt ud i bassen f.eks...! Så kan man jo lige prøve at flytte lidt rundt på dem, eller måske helt møblere om i stuen for og se om det skulle lyde bedre.
 En dyb tone er svær at retningsplacere, ja. Men derfor kan lydkarakteren godt blive påvirket af placeringen. Det jo heller ikke uden grund af folk prøver sig frem med placeringen af deres sub. Det nemlig ikke helt ligegyldigt hvor den står hvis man skal få mest ud af den. Et godt tip er og gå rundt i stuen og lytte efter subben. der eller de steder hvor den lyder kraftigst er et godt sted at placere den. Så får man mest ud af den og den spiller bedst sammen med rummet.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

smnx
Lukket konto
Lukket konto

Udviklingsingeniør, Tymphany

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

> Dennis
Du har fuldstændig ret. Højtalerens placering i rummet betyder rigtig meget for lytteoplevelsen.
Og en fremad rettet port er helt klart den bedste løsning, hvis højtaleren skal stå tæt på en væg eller i en reol. Men der er også fordele ved at placere porten på bagsiden. Det er jo med porten som med ALT andet på en højtaler, det er et kompromi. Hvor den ene løsning er helt rigtig i den ene situation men direkte tåbelig i en anden.

> Snod
Men for at komme tilbage til emnet. Jeg tror ikke umiddelbart problemet skyldes selve højtaleren, bagud rettet port eller ej, men mere en problematisk akustik i lytterummet.

Til top Vis smnx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smnx

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har problematisk akustik i min stue, der ikke kun er min, så jeg får ret sikkert ikke lov til at jonglere ret meget med rockfonplader eller lign. Ærgerligt, fordi jeg er sikker på, at jeg ville kunne hente mere den vej end med nye kabler og sikringer. Jeg havde en højttaler med 2 porte, og det var en del bedre (muddermæssigt) at blokere porten i bag end den i bag.

Er der flere fordele end mindre portstøj og en undskyldning for at placere højtaleren et stykke ude på gulvet ved at have porten i bag?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

snod skrev:

Er der flere fordele end mindre portstøj og en undskyldning for at placere højtaleren et stykke ude på gulvet ved at have porten i bag?

Nu skriver du jo ikke hvilke højttalere det drejer sig om. Eller hvad du driver dem med.
De fleste "standard"-højttalere vinder kraftigt ved at blive flyttet væk fra væggen. Både bredde og dybde i lydbilledet bliver som regel væsentlig bedre.

Tag det med et gran salt; der findes højttalere der har det bedst tæt på væggen.
Og under alle omstændigheder kræves der en ordentligt grej for at få et ordentligt lydbillede.
Læg mærke til at ordentlig ikke nødvendigvis er det samme som femcifrede priser, men en noname plastikforstærker fra Bilka har næppe mange chancer for at spille højttalere som dem jeg fornemmer du har op.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Hvor har jeg skrevet noget, der får dig til at tænke på Bilka?

Jeg er bare nysgerrig. Når jeg bladrer i mine 25 år gamle HiFiårbøger ser jeg ingen refleksporte på bagsiden, modsat idag, hvor kun få sidder i fronten, og det kunne måske skyldes mere end mode?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes