Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: helicon 400 / 800. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lehmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 September 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej .

Lige et par hurtige spørsmål. er der nogle af jer der har erfaring eller har lyttet til Dali Helicon 400 og 800, i en direkte test. jeg tænker på er mellemtone bedre på den ene, frem for den anden.eller er det kun bassen der er dybere på 800 eren.eller skal man op og have en meget stor stue, for at have et sæt helicon 800.har hørt nogle sige at helicon 400 hænger bedre sammen i mellem tone/diskant området. men ved ikke om det har noget på sig.

Allan.

Til top Vis lehmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lehmann

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 September 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at søge på begge to?

Se også testen her

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=845&zoneid=3

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Nicorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 September 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt dem begge to, og efter min mening lyder de begge kedeligt, men det synes jeg de fleste Dali højttalere gør. Forstå mig ret Dali er ik dårligt bare ikke min smag :) Men for at svare på dit spørgsmål lyder de meget ens, dog ik helt. 800 modellen lyder meget større, hvilket efter min mening dog også er et stort plus
Til top Vis Nicorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicorn

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 September 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

I mine øjne er 800 den bedste højttaler af de to modeller. Dog kun en anelse bedre end 400 men alligevel bedre....lyden er mere voluminøs og sammenhængende end i 400. Ville dog stadig vælge 400 til enhver tid da forskellen i lydkvalitet ikke berettiger prisforskellen.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Nicorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 September 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Vil give Hattori Hanzo fuldstændig ret :)
Til top Vis Nicorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicorn

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 September 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt begge, og ejer selv et sæt Helicon 800...

Jeg har lyttet til Helicon 400 rigtig mange mange inden jeg købte mine H800, og var egentlig overbevist om at det var dem jeg skulle have... Jeg synes de spiller perfekt til den slags musik jeg hører, og egentlig også til musik der ligger ud over min smag. H800 havde jeg kun lyttet til nogle få gange i klubben de gange jeg var nede for at høre H400, bare for at sammenligne.

Og jeg vil sige at der er mere af det hele ved H800 fremfor H400, til trods for at jeg synes H400 er en hammer god højttaler... Man kan godt høre at H800 er større og har den ekstra dimension i forhold til H400.

Jeg tog så i klubben med 28.000,- som jeg ville have brugt på et sæt H400, og jeg var faktisk helt overbevist om at det var dem jeg skulle have, lige indtil jeg begyndte at prutte på det sæt H800 de havde stående som demo, så det endte med jeg købte dem da jeg fik dem ned i en rigtig god pris, som ikke er vigtig, men jeg bed på, og det har jeg ikke fortrudt.

Dog skal man have en rigtig stor stue for at et sæt H800 rigtig kan folde sig ud, og det har jeg desværre ikke... Men det får jeg på et tidspunkt...

Jeg kan ikke helt finde ud af om de er merprisen værd i forhold til H400, jeg er faktisk tilbøjelig til at give Hattori Hanzo ret i at de nok ikke helt er de 40.000,- værd, men det har jeg jo selvfølgelig ikke givet for dem...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Jeg kan ikke helt finde ud af om de er merprisen værd i forhold til H400, jeg er faktisk tilbøjelig til at give Hattori Hanzo ret i at de nok ikke helt er de 40.000,- værd, men det har jeg jo selvfølgelig ikke givet for dem...

Snakker vi en fornuftig brugtpris så ville jeg da heller ikke udelukke at investere i et sæt 800 frem for 400'erne

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

bigfoot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil næsten mene at valget mellem H400 og H800 også må komme an på forstærkeren. En stor
monster forstærker der ikke har alt for godt greb om enhederne kan tage livet af basserne i H400,
hvis man gerne vil spille højt. Jeg har oplevet at en NAD S200 gjorde noget grimt ved en basenhed
i en H400! Der var simpelthen sket det at spolen havde været banket i bund inde i magneten, og det
resulterede i ødelagte viklinger på spolen. Højtalerne var kun to måneder gamle, så jeg blev tilbudt
fuld byttepris for dem, hvis jeg købte et sæt H800 hos Hifi-klubben på Europaplads i Århus. Det var jo en pæn gestus, så det gjorde jeg :-)
Dem kunne NAD'en ikke tage livet af, men de kunne få huset til at stå og ryste :-) Kort og godt kan man sige at der er lidt mere "punch" i H800, mens H400 nok er en smule mere homogene og
sammenhængende. Begge typer oplever jeg som pænt musikalske....man får lyst til at høre mere.
Jeg har hørt H400 oppe imod MS5 til en demoaften hos Dali, og der vandt den lille højtaler en smule
på point! MS5'erne lød lidt kedelige og uengageret, men der blev heller ikke spillet på Gravity
den aften.
Konklusionen må være at hvis man har en moderat forstærker og ikke har behov for at spille
tordnende højt, så vil et sæt H400 række til. Så spørg mig lige hvad jeg laver med min nuværende
40w rør amp på mine H800 :-) :-)Håber ikke at jeg vil blive kendt helt utilregnelig...men det spiller
knageme godt :-)

Hvis nogen mener at Dali lyder kedelige, er det måske fordi de afslører andre led i spillekæden??

VH Freddy
Til top Vis bigfoot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigfoot

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Det har vel egentligt også lidt at gøre med, hvor stort et rum man skal spille op, har man plads til 800'eren er det jo fint, men hvis man ligesom mig kun har plads til 400'eren(OG RÅD) så er det altså også bare dejligt!
Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 September 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

bigfoot skrev:

Hvis nogen mener at Dali lyder kedelige, er det måske fordi de afslører andre led i spillekæden??

VH Freddy

Præcis.. Alle de gange jeg har hørt 400'en, har den virket meget musikalsk, og super engageret!

Hvad er egentlig en fornuftig brugtpris på denne model? Jeg overvejer selv at anskaffe et sæt, men har ikke økonomien til at hoste op med 28K som et nyt sæt koster!

Til top Vis Wilhelmsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelmsen

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 20 September 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Som et lille indspark mener jeg at have hørt at der kommer nye Helicon modeller fra DALI snart.

Jeg er meget glad for mine H400, kan kun anbefale dem. Jeg spiller i en ret stor åben stue på ca 68kvm, og det synes jeg går rigtig godt. Basnarkomaner skal nok kigge efter en større højttaler i sådan et rum, men jeg er meget tilfreds.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 20 September 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Ja eller den dertil hørende sub!
Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 September 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Ja, den nye mkII model er lige om hjørnet......

http://denon.jp/company/release/dali_helicon400mk2.html

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Som et lille indspark mener jeg at have hørt at der kommer nye Helicon modeller fra DALI snart.

Jeg er meget glad for mine H400, kan kun anbefale dem. Jeg spiller i en ret stor åben stue på ca 68kvm, og det synes jeg går rigtig godt. Basnarkomaner skal nok kigge efter en større højttaler i sådan et rum, men jeg er meget tilfreds.

/Præsten

Det er kun designet der har fået et lille løft på de nye modeller.. Ellers er højttaleren den samme som vi kender den, så vidt jeg har forstået!

http://library.dali.dk/erez4/erez?cmd=expand&vtl=frames/ en/start.html&logout=1&useflash=1  --> Dali library --> Loudspeakers --> HELICON MK2

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 September 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt de skulle have tunet bassen lidt ind/ned......da mange har syntes den kunne være lige voldsom nok......
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Wilhelmsen skrev:

Hvad er egentlig en fornuftig brugtpris på denne model? Jeg overvejer selv at anskaffe et sæt, men har ikke økonomien til at hoste op med 28K som et nyt sæt koster!

De går typisk for et beløb omkring de 12-14.000kr...alt afhængig.

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Wilhelmsen skrev:

Hvad er egentlig en fornuftig brugtpris på denne model? Jeg overvejer selv at anskaffe et sæt, men har ikke økonomien til at hoste op med 28K som et nyt sæt koster!

De går typisk for et beløb omkring de 12-14.000kr...alt afhængig.

Virker også fair! Så er det jo bare at holde øjnene åbne på ksb..

Jeg undskylder at jeg lige kom til at køre tråden lidt af sporet!

bigfoot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Wilhelmsen skrev:

Præcis.. Alle de gange jeg har hørt 400'en, har den virket meget musikalsk, og super engageret!

Hvad er egentlig en fornuftig brugtpris på denne model? Jeg overvejer selv at anskaffe et sæt, men har ikke økonomien til at hoste op med 28K som et nyt sæt koster!

Tjah, hvis det er de første modeller med sort baffel, som er ca. 4år gamle burde de ikke
koste mere end 10k...jeg gav 22 for mine.
Efter min menig er H400 den giver mest for pengene, både som ny og brugt.

Mine H800 spiller i en stue på ca 25kvm i åben forbindelse med køkkenet. Det kører helt
uproblematisk, da rummet er godt dæmpet, dvs masser af møbler og tæpper.

VH  Freddy

Til top Vis bigfoot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigfoot

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

bigfoot skrev:

Wilhelmsen skrev:

Tjah, hvis det er de første modeller med sort baffel, som er ca. 4år gamle burde de ikke
koste mere end 10k...jeg gav 22 for mine.
Efter min menig er H400 den giver mest for pengene, både som ny og brugt.

Mine H800 spiller i en stue på ca 25kvm i åben forbindelse med køkkenet. Det kører helt
uproblematisk, da rummet er godt dæmpet, dvs masser af møbler og tæpper.

VH  Freddy

Det er nok mest H400W jeg søger, da den lige er en smule nyere. Og det refærdiggører jo også den lidt højere pris.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Wilhelmsen skrev:

Det er nok mest H400W jeg søger, da den lige er en smule nyere. Og det refærdiggører jo også den lidt højere pris.

.....også modellen der ville vælges herfra

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes