Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Problem med basboks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens.

Nu lyder det nok lidt brian-agtigt at jeg har samlet en basboks med en 15" cerwin vega bas, men grunden er egentlig at jeg havde nogle små satellithøjttalere jeg godt ville ha' en bas til så jeg havde et fint lille 2.1 system til computeren foruden mit "rigtige" anlæg. Jeg havde tiulfældigvis en 15" CV-woofer og en lille forstærker liggende, så jeg tøffede i thansen og købte mig en billig lukket boks til 350 kr. Så tænkte jeg, jeg var kørende. Nu har jeg så sat højttaleren i, og sat min lille ekstraforstærker på noget der ligner 40 watt til. Jeg kunne hurtigt konstatere at den forstærker var for lille, så jeg satte min NAD til. Da den normalt driver 2 CLS-15'ere til øredøvende niveauer, tænkte jeg at den sagtens kunne drive den her basboks til et godt niveau så jeg kunne høre hvad potentialet med en større forstærker var. Desværre kunne jeg skrue ret højt op, før lyden blev bankende og ikke havde noget med musik at gøre. Har i nogen ideer om hvad problemet kan være? Jeg ville ønske jeg kunne beskrive mislyden mere præcist, men som i jo nok alle ved, er lyd enormt svært at formidle videre på tekst. Men det lød mest af alt som om man slog på selv membranen med en hammer, og der var ingen buldren i gulvet eller noget der lignede ægte bas.

Jeg skulle mene højttaleren er sat ordentligt i, da den er spændt fast med 8 store skruer.

Nogen ideer? :)

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Kvaliteten på kasser fra thansen er normalt i bund.. Hvis den er lukket så sørg for at der er massere af dæmpemateriale, fyld den gerne op.. Har du husket et lavpass filter? Hvis det er kassen der er gal med: spåndplade kasse som ikke vejer meget? - så kunne du eventuelt købe noget bitumen i thansen og smide på indersiderne samt lave afstivninger.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

OG kan du så komme i seng bjarke!! Hvad laver du på den tid af døgnet en mandag aften? Det er vel ikke dine cw'er du har splittet ad?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Haha! Møder først klokken 14!  Kassen virker til at være okay materiale. Den er ikke voldsomt stor, men kan da lige linke til den:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1615113772&n=1200268 082&pn=1383805908

Den vejer 14 kilo. Indeni er der, som man kan se på billedet, en del isolering og bassen er lavet af cirka 2 cm tykt træ. Men kan da være der ikke er nok (isolering)? Jeg har ikke lavpasfilter endnu, men brugte en sub preout på en forstærker, og mener kun den sender 150 hz og nedefter igennem. I må lige huske på at jeg ikke stiler efter specielt god kvalitet, men bare en masse bulder. :)

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Haha! Møder først klokken 14!  Kassen virker til at være okay materiale. Den er ikke voldsomt stor, men kan da lige linke til den:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1615113772&n=1200268 082&pn=1383805908

Den vejer 14 kilo. Indeni er der, som man kan se på billedet, en del isolering og bassen er lavet af cirka 2 cm tykt træ. Men kan da være der ikke er nok (isolering)? Jeg har ikke lavpasfilter endnu, men brugte en sub preout på en forstærker, og mener kun den sender 150 hz og nedefter igennem. I må lige huske på at jeg ikke stiler efter specielt god kvalitet, men bare en masse bulder. :)

Eksperimenterede meget med dæmpemateriale da jeg lavede bil subs, der kom jeg frem til at de faktisk skulle fyldes helt med dæmpeuld eller akustilux altså ikke presses, men så kassen var fyldt (eventuelt noget hårdere materiale på kabinetsiderne)

her snakker vi selvfølgelig lukkede kabinetter.

Hvis jeg ikke gjorde det blev bassen nemlig hul upræcis og buldrene, når de fyldes med dæmpemateriale blev impulsgengivelsen også bedre! (strammere og hårdere bas)

den thansen kasse der ligner en fesen dæmpning til bassrefleks, lukkede kasser skal somregel have meget mere.

Hvis du vil eksperimentere kan du selvfølgelig smide en hovedpude eller sådan noget ind i kassen, det er ikke optimalt, men det giver dig en ide om hvor du skal hen af.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Tror på hvert et ord du siger er sandt, men tror ikke det er dæmpningsmaterialet der får bassen til at lyde så ringe?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Tror på hvert et ord du siger er sandt, men tror ikke det er dæmpningsmaterialet der får bassen til at lyde så ringe?

Prøv at smid noget der ind, bare for at udelukke den fejlkilde, så kan du eventuelt også finde data på enheden og taste ind i winisd (http://www.linearteam.dk/) for at se om kassen overhovedet er rigtig dimensioneret til enheden. Skriv evt den samlede Q på systemet herinde

Men nej, det der er i den nu, fejler sikkert ikke noget, men det er mængden der er alt for lille efter min erfaring, man opnår også mest ved at have det liggende i midten istedet for ude i siderne i et lukket kabinet.

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Kunne det måske ikke havde noget med Impendens foreskellen mellem enhed og forstærker?

Det vel garenteret også en bilsub???

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Faktisk er jeg ikke helt sikker på om det er en 4- eller 8 ohms enhed. Har da vist lige noget der skal tjekkes! Ja det er en bilsub. Som sagt ikke noget der skal lyde godt, men bare noget bulder og brag til nogle tyndbenede højttalere. :P

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Faktisk er jeg ikke helt sikker på om det er en 4- eller 8 ohms enhed. Har da vist lige noget der skal tjekkes! Ja det er en bilsub. Som sagt ikke noget der skal lyde godt, men bare noget bulder og brag til nogle tyndbenede højttalere. :P

Aaah, det kan selvfølgelig også have noget med det at gøre ;) Så skal man ihvertfald have en forstærker der er stabil lang ned.. hvad er det for en enhed? Bilsubber er jo også optimeret til at spille et et lille rum (bil) og giver nok kun det rigtige output der.. nogle har faktisk så lavt Q at de minder om en stor mellemtone, men fordi de sidder en i en bil spiller de massere af bass alligevel (pga roomgain) Så er der selvfølgelig også dem med et alt for højt Q der kun er istand til at dunke..

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Det er en halvgammel 15" Cerwin Vega bas jeg købte for en slik af en bekendt. Tror den er fra sidst i 90'erne. Der er i hvertfald nogle store forskelle fra de 15" basser der sidder i mine CLS'ere, for ophænget på den gamle enhed er rent i pap/papir(?) og den går indad modsat mine nye som har et udadgående ophæng i noget foam/gummi.

Sådan ser de nye ud:
http://www.hifiklubben.com/image/products/CVCLS15BK_1_m.jpg

Den gamle:
http://www.billebro.se/item_images/1559.jpg

Er ret sikker på det der nummer 2 billede er ret præcist samme enhed.

Hvordan er det for resten med brokobling af 2 udgangstrin på en forstærker? Er det korrekt man kan tage en stereoforstærker, tage en ledning fra den ene plus til den anden minus og så bruge den sidste plus og minus til en enkelt højttaler? Jeg har ladet mig fortælle dette engang, men synes ikke selv det lyder realistisk.

Update 13:30:

Nu har jeg prøvet at hooke den op til en forstærker der kan håndtere 4-16 ohm uden den store succes. Tror faktisk meget problemet ligger i det ikke-eksisterende delefilter. Nogen steder man kan købe et billigt delefilter der går fra 100-150 hz og ned? Eller kan det bedst betale sig at skaffe en kondensator og en modstand og lave skidtet selv? :)

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har lagt en video på youtube HER så i kan høre hvordan bassen lyder når den får lidt tæsk. (Faktisk ikke fordi den spiller særlig højt). Håber der er nogen der har en god idé om hvad problemet er. På forhånd tak. :)

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

måske er det svingspolen der er død?? og hvad er det dog for noget forfærdeligt musik?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Det er en bastest. Så ja, som musik er det elendigt! Ville da være ked af hvis det er svingspolen! :/ Hvordan tjekker man det? Vel svært at måle sig til?

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

tryk lidt forsigtigt med 4 fingre rundt om støvhætten. hvis den skraber imod er der ikke noget at gøre

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet, og jeg kan ikke mærke den går imod noget. Jeg pressede ret hårdt, men modsat dem på mine cls-15'ere, kan bassen ikke besæge sig synderligt meget så det var begrænset hvor meget vold jeg turde bruge.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet med frem med en tonegenerator, og det viser sig at problemet opstår ved 75 hz og nedefter. DET forstår jeg ikke en hat af? For den lyder faktisk super godt ved 75-120 hz. Dette ligger dog meget fjernt fra en typisk 15" karistika!

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

hvor stor er den kasse??

havde en Zomax 15" med dobbelt svingspole i en af mine første biler (bare kald mig Brian) og den skulle minimum have 70L med 2 porte, Helst 133L for at performe nogenlunde. Min nuværende 10" CV har ligenu 52L basrefleks.

har ikke hørt om nogle af de gamle CVer der kunne spille ordentligt i et lukket kabinet. så ville prøve med et stykke rør i bagsiden. Så kan du altid lukke hullet igen hvis det ikke hjælper, med et stykke træ indefra.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

56,6 liter..  Pokkers, jeg tog et lukket kabinet for lettere placering. Det var sgu nok dumt?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Ville bare tro at et for lille kabinet i højere grad ville betyde buldren end decideret "banken"?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes