| Forfatter |
|
Thomasdk1405 Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 05:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ! Ved godt at der findes rigtig mange subs som er gode, men jeg har nu selv en pb12-nsd og er vild med det den kan. Nu er jeg så blevet tændt på det med at komme helt ned i kælderen - de der 10 hz - 20 hz. Ved godt at det ikke er med fuld power, men alligevel.
Men, SVS synes jeg godt om hvad angår pris / performance - det med størrelsen kan måske diskuteres - men som jeg har læst så skal det være stort hvis man skal helt derned. Ud fra de mål jeg har kunne læse mig til - så er begge nogle kæmper - men mit ? går mere på - er der nogen her som har investeret i ovennævnte subs ? Hvad er mon forskellen om man vælger boks eller cylinder - hvad lyder bedst ?. Boksen vejer små 70 kg og cylinder kun 41 kg - noget nemmere at flytte rundt på så, men 117 cm høj og 40 cm i diameter - javel - har haft målebåndet fremme - det er stort.
Har læst at disse subs kun er til folk med store rum - hvad er et stort rum ? Jeg har en alm. stue (ja hvad er så alm. her) - vil tro 35-40 m2. Som sagt - har nu en pb12-nsd og den fylder fint rummet med ryste bas.
Har også læst et sted at 10 hz bas har man ikke godt af i længere tid - er det rigtigt ?
I manualen (downloadet) står der at man skal kontakte SVS hvis man skal bruge 10 hz settingen - hvorfor det ?
Mange spørgesmål, men jeg håber at der er nogen som kan give svar og nogen som allerede har en ultra som med egne ord kan fortælle om den.
Hílsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 17 Juni 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har hverken prøvet den ene eller anden. Har dog en af deres rør-subs og kan fortælle at når du først har stilt den i et hjørne feks. så ligger du ikke meget mærke til den, selvom de er lidt store.
Mht. rumstørrelse så kan du sgu ikke få for meget sub Til gengæld er jeg ret sikker på at du vil opleve Ultraén som en kæmpe forbedring, selvom 12NSD er en suveræn sub. +én er ihvertfald markant strammere og mere præcis end 12NSD(efter min mening), så Ultraén kan vel kun være endnu bedre.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken af de som du vælger kan du helt og holden la den formfaktoren der passer dig bedst afgøre. PB13 har vistnok 1-2db ekstra i de absolut dybeste frekvenserne, men en så lille forskell ville du knapt kunne føle om du prøvet de op i mod hinanden.
10hz over længere tid er så vidt jeg ved ikke skadeligt, men ved høje nok niveauer over svært langt tid vil det nok skabe ubehag. De aller laveste frekvenserne kan hos mennesker skabe følelsen af frygt, det er noget som man har udnyttet i feks lydeffekterne i The Haunting hvor lyden alene kan få pulsen til at stige. Forklaringen på "haunted houses" har i virkeligheden tit vist sig at være vind der blæste igenem ventilationsskakter og skabte dybe frekvenser.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Ryan Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 21 Juni 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tænker selv på at købe SVS Ultra subben eller Velodyne DD-12. Hvilken af de to vil være bedst til både musik og film? Vil to subs være bedre end én?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til film vil Ultra være magnituder bedre, DD12 kan ikke sammenlignes
Til musik så har jeg læst to forskellige lyttetester hvor den nye Ultraen har blivet prøvet op i mod DD serien. En gang vandt den, og en anden gang tabte den. I begge tilfelder var forskellene små.
Det der måske er mere interessant er hvor stor dit rum er, og om det er en egobio, eller om der er mange siddepladser spredt ud over et stort område? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Ryan Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Til film vil Ultra være magnituder bedre, DD12 kan ikke sammenlignes
Til musik så har jeg læst to forskellige lyttetester hvor den nye Ultraen har blivet prøvet op i mod DD serien. En gang vandt den, og en anden gang tabte den. I begge tilfelder var forskellene små.
Det der måske er mere interessant er hvor stor dit rum er, og om det er en egobio, eller om der er mange siddepladser spredt ud over et stort område?
|
|
|
Hej ManicMiner
Tak for dit svar.
Min stue er på ca. 25m2, men er åben i forbindelse med køkken/alrum, så rummet er ialt ca. 40 m2. Det er en egobio. Kan det evt. være bedre at vælge to SVS PC-Plus 20-39?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen med to subs er at man kan få en jevnere frekvensrespons over et større område, sammen med et større lydtryk. Dog så er forskellen hvad lydtryk angår mellem Plus og Ultra så stor at selv om du fik to Plus til at summere perfekt så ville en enkelt Ultra kunne levere det samme, eller mere ved alle frekvenser. Så to Plus vil gi mindre lydtryk pr krone end en Ultra.
Om du behøver mere end en sub for at få en jevn nok frekvensrespons, sansynligvis ikke, og specielt siden der er tale om en egobio.
Plusene vil nok hellre ikke helt kunne matche den ene Ultraen hvad lydkvalitet angår, samtidigt som de koster mere.
Som du sikkert forstår, min mening er den at Ultraen er vejen at gå. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ! Ja har nu læst en del selv på nettet - lader til at PB13 ultra har lidt højere spl end pc ultra, men at pc ultra har en fordel med sit cylinder kabinet og forvræning = mere præcis bas. Lige det med de 10 hz lader det til at pb'en kan skyde lidt mere af end pc'en - men som manic miner skriver så er det ikke ret meget. Det med en høj rund tønde er lidt specielt at have i sin stue som subwoofer, men tror nu at jeg ville vælge det og så få den præcise bas frem for mere spl som pb 13 har. Skal dog lige siges at jeg ikke 100 % ved hvordan pb'en er til musik, men flere test + forum tyder på at pc ultra'en er god til begge dele. Mit mål her var meget Jurassic Park effekten - ordentlig slag i brystkassen + næsten at få vandet i glasset til at vibrere. Som jeg har læst i flere tests nu - så aner man ikke hvad der sker under de 20 hz i mange film før man har oplevet det. På AVS forum for SVS ultra http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=889659.
Men pb13 = 70 kg og pc-ultra = 41 - det gør en forskel for mig når / hvis jeg skal flytte rundt på "skidtet" inden jeg er tilfreds. Ud fra alt jeg har læst - så tror jeg nok at jeg hælder mest til cylinderen frem for boksen.
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ryan skrev:
| Min stue er på ca. 25m2, men er åben i forbindelse med køkken/alrum, så rummet er ialt ca. 40 m2. Det er en egobio. Kan det evt. være bedre at vælge to SVS PC-Plus 20-39?
|
|
|
Jeg tror en DD12 bliver for lille til det rum. Så hvis det ikke skal være en DD18, skal du vist vælge en SVS
|
| Til top |
|
| |
Ryan Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Skal jeg op i en DD-18, kan jeg se den vejledende pris er 31.995 kr. hos Vassagohifi. Det rækker min økonomi ikke til, så det bliver en SVS Ultra. Kan se L-Sound tager 1.556 euro incl. fragt for den. Det er mere overkommelig.
Tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ryan Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det er enda mod den store DD18. Godt jeg ikke fik købt en DD12. Glæder mig til at få SVS Ultra.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ryan skrev:
|
Og det er enda mod den store DD18. Godt jeg ikke fik købt en DD12. Glæder mig til at få SVS Ultra.
|
|
|
Hej ! Og nu da du er så heldig at skulle have sådan en - kunne du så ikke skrive lidt om den / dine oplevelser - overvejer selv sådan en - nu da pb13 er kæmpe, så er denne her lidt bedre i min stue.
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |