| Forfatter |
|
bjarnelund Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den klade ejer af xtz 99.26 samt center i 99.25 og xtz sub 99w12.16
Jeg har mest brugt og forsøgt at få kanon lyd ved 5.1 filmlyd. Ved alm. stereo har jeg lidt problemer med hvordan jeg skal indstille det hele. hvis jeg kører 5.1 ved musik bliver det noget mudret og bassen er alt for dominerende og rungende... Hvis jeg slår om på stereo bliver det bedre men syntes dog stadig at bassen er for dominerende og ikke mindst IKKE særlig stram....
Jeg har forsøgt at skrue ned for SUB´en men syntes ikke det giver det optimale resultat... Kan nogen hjælpe med til hvad jeg gør
Min Receiver er en Harman Kardon AVR 355
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger


Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest vil jeg foreslå at du stiller dine højttalere på small i din reciever. Derefter skal du sætte crossover på din sub godt og vel over midtpunktet, og lade din reciever tage sig af crossover, som bør sættes til 80Hz, måske 60hz hvis dine fronter kan klare det, Trail and error kommer ind her. Volumen bør du fastsætte med en lydtryksmåler som denne: http://tapeconnection.dk/Tilbehoer.aspx?id_category=40&p roduct_number=9040511Hvis du ikke lige har adgang til en sådan, kan man tilnærmelsesvis brug en lydtryksmåler der er i nolge nokia arbejdstelefoner, men det er naturligvis ikke det samme. Håber det kan hjælpe lidt, ellers bare spørg løs :)
__________________ Min SD hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
bjarnelund Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for det. Jeg kan ikke sætte mine højtalere til small... Jeg kan definere et hz område istedet for hver højtaler Jeg har sat dem til 80 hz.
Har tidligere fået at vide at jeg skal sætte croosover på SUB til fuld styrke, da min receiver så styrer skiftet... Det er måske forkert, du skriver jeg skal sætte den til lidt over midtpunkt..?
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger


Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt over midtpuinkt og så fuld, kommer ud på et, da de 80Hz gerne skulle ligge under midtpunktet :) Kan man ikke i en Harmon Kardon sætte sin højttalere til small? Hmm.. så bør du nok sætte dem til at spille ned til 60Hz og sætte corssover på sub til 80Hz, så afrulningskurverne ikke komer til at give et lavpunkt omkring de 80Hz.. Desuden vil jeg opfordre til at eksperimentere med de medfølgende basplugs til XTZ's subber.. Hvis du har begge porte åbne virker lyden mere mudret osvampet(har selv den helt lille og det var hvad jeg oplevede) Jeg har sat en plug i højre kammer hvilket skulle give en neutral basrespons, hvilket hjalp gevaldigt.
__________________ Min SD hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
bjarnelund Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke umiddelbart se at jeg skal kunne sætte dem til small (hvad betyder det egentlig) er ikke særlig stærk i det faglige hifisprog... Men jeg kan jo definere hver enkelt højtaler.. Jeg kan dog ikke på receiveren sætte nogen croosover på SUBén når jeg definere højtalerne
Kan forresten sætte dem large... men det er vel det modsatte...
Må prøve det med de plugs
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger


Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Small betyder at recieveren sender de dybeste toner videre til subwooferen, så de små højttalere kun skal koncentrere sig om mellemtone og diskant(nemmere for både fortærker og højttaler) Det er nok det du kan når du sætter skæringsfrekvensen for hver enkelt højttaler, så er crossover heller ikke nødvendigt når du sætter den individuelt for hver højttaler, meget smart egentlig, men også lidt overkill efter min mening. Anyway, så er det bare det du skal gøre, sætte alle højttalere til 80Hz og så lege med bassplugs for resten.
__________________ Min SD hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk, at placeringen af subben i rummet osse betyder rigtig meget! Hvis du kan, så prøv at eksperimentere lidt med det.
|
| Til top |
|
| |
bjarnelund Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeb jeg har også tænkt på det med placering... den kan desværre ikke ret godt stå andre steder i forhold til indretning af stuen (konen har lidt indflydelse her..:-)
Og den står faktisk lidt ind i et hjørne som jo vist ikke er det mest optimale, jeg har dog trukket den godt ud fra væggen
|
| Til top |
|
| |