| Forfatter |
|
ifgy Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg har været ude for en yderst deprimerende oplevelse. Efter denne weekends festmusiksspillende udskejelser, så er der begyndt at komme en mislyd i bassen på min venstre Dynaudio Audience 42. Hvis jeg spiller et nummer med en kontinurlig bass, så lyder det som om, at der er noget der "skraber" på membranen.
Dét der undrer mig lidt, det er, at jeg som nybegynder indenfor "hi-fi"-verdenen troede, at man ikke "bare" kunne sprænge sin ÉNE højttaler så "nemt". Jeg har ikke spillet udsædvanligt højt - dvs. max -1 til 0 på min Marantz SR4300 forstærker. Ved ikke om det kan give jer et indtryk af lydtrykket.
Da jeg købte mine højttalere, spurgte jeg sælgeren om, hvad der skulle til, for at de "sprængtes"; altså, hvor højt de kunne spille. Han sagde, at så snart lyden blev forvrænget, så spillede de for højt. Jeg er meget påpasselig med mine ting. Især når de har været så dyre, som et par Dynaudio er for min SU-likviditet. Jeg mener altid, at jeg har passet på, ikke at spille så højt, at lyden lød forvrænget ..
Er dette en udsædvanlig historie, eller har jeg simpelthen bare opført mig uintelligent ? 
Er det også helt almindeligt, at det kun er på den ene højttaler, at mislyden er dannet ?
Håber I kan komme med lidt positiv feedback - hvis det altså findes i sådan et tilfælde .. 
|
| Til top |
|
| |
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ifgy skrev:
|
jeg har passet på, ikke at spille så højt, at lyden lød forvrænget ..
|
|
|
Ved nu ikke om jeg ligefrem kan være til hjælp men har oplevet noget lidt derhen af til noget fødselsdag, omend det var lidt mere PA orrienterede enheder der var med at gøre, nemlig en 18" Monacor enhed i et 250L lukket kabinet på en NAD 218, signal fra en Marantz SR4200
Jeg tror at problemet ligger i at forvrængningen i bassen kan være svær at høre specielt hvis forstærkeren er overdimensioneret, eller sagt på en anden måde, hvis den ikke klipper. Så skal man helt tæt på enheden, det var ihvertfald min erfaring. Bassen stod i hjørnet og det lød faktisk fint nok om end den måske fik lidt mange ting til at ryste. I hjørnet var der en dør til et andet lokale, hvis man gik derind lød det meget voldsomt med rystelser. Men man skulle have hoved helt hen i nærheden af bassen før man kunne hører forvrængningen.
Jeg fik skruet ned så forvrængningen stoppede, desværre må der have blevet skruet op siden og enheden er idag brændt af , ihverfald giver den den voldsomme ryste og rasle lyde fra sig . Men det var trods alt en billig Monacor, men alligevel ærgeligt.
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
.. er en Marantz SR4300 overdimensioneret i forhold til Audience 42 ? Bassmembranerne har godt nok bevæget sig vildt meget, men jeg gik ud fra, at det simpelthen var fordi, at højttalerne var så "hi-fi", at det kunne lade sig gøre. Håber ikke, at det er selvforskyldt, dette problem ! .. Det er det jo nok bare 
Smutter i hvert fald lige ned til min hi-fi-pusher én af dagene .. håber han har noget positivt at sige.
Andre, der har nogle evt. "forklaringer" ?
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der sker hvis du spiller højt er at svingspolen bliver varm (meget varm...). Hvis spolen er varm over længere tid kan man risikere at den lim som holder svingspolen fast på membranen bliver blød. Så kommer spolen til at sidde skævt i magnetgabet, hvilket medfører at den "skraber på". Det lyder temmelig meget som om det er det der er sket.
Du kan i og for sig sagtens have været ret langt fra klippegrænsen på både forstærkeren og højttalerne, men hvis de spiller højt i lang tid, så sker det alligevel
Prøv at høre hvad forhandleren siger.
/U.
|
| Til top |
|
| |
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er nogen der har en guide til hvordan man evt. kan reapere en enhed må i meget gerne poste / linke til den den
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
f**k mand, det er total nedtur.
da jeg snakkede med forhandleren i telefonen, sagde han, at det mest af alt lød til at være en udskiftning af hele enheden. Nogen af jer der har en anelse om, hvor meget sådan én koster ?
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
fnis .. hvorfor har I censur på ? Vi bor i Danmark, ikke USA.

|
| Til top |
|
| |
Nightcrawler Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet samme historie.
Til en havefest smæltede limen omkrinig svingspolerne i basserne på mine CV AT100. De blev trukket af en stor PA forstærker. Der var ingen forvrængning ved højt lydtryk, men varmeudviklingen tog livet af dem.
Jeg fik de 2 basser "genopbygget" gennem hifi-klubben.
Held og lykke.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke på den med limen der smelter på et par Dynaudioer. Dynaudio er og bliver et kvalitetsprodukt, og jeg er helt overbevist om, at de har styr på disse sager.
Men det der sker når du spiller højt er, at svingspolen bliver banket helt i bund, og rammer bunden af magnetgabet. Det er det der giver de fæle smæld når du spiller for højt. Men rammer svingspolen tilstrækkelig hårdt eller mange gange bunden, vil den blive slået skæv. Herefter lyder det som om den slæber imod noget, og det gør den også.
Og beklager, men det er dyrt. En ny bas til en Audience 42 koster nom på den forkerte side af en tusse, og det kan nok ikke betale sig at få den gamle renoveret (hvilket man rent faktisk kan på Dynaudios enheder).
Men snak med din forhandler, og se hvad han kan skaffe en ny enhed til. Den er lige til at skruer ud, og så i med den anden. Kan ikke huske, om kablerne indvendigt er loddet, eller blot fastgjort med kabelsko....
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig og andre!
Det ER lak og lim der koger op og udvider sig under belastningen. Det har intet med kvalitet af produktet at gøre, det er en naturlov. Hvis dette skal undgås, så skal svingspolen enten være større og med tykkere vindinger eller køles med olie el. lign. Overophedning fører stort set altid til det beskrevne. Lim og lak vokser og kan ikke længere være i svingspolegabet. Muligvis er enkelte af vindingerne tilmed kortsluttede, hvilket ændrer impedansen og delefrekvensen i HTén.
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
nedtur !
tror vist lige, at min forhandler skal vejlede mig lidt bedre næste gang ! 
tak for indlæggene, drenge ! :D
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hej Hurtig og andre!
Det ER lak og lim der koger op og udvider sig under belastningen. Det har intet med kvalitet af produktet at gøre, det er en naturlov. Hvis dette skal undgås, så skal svingspolen enten være større og med tykkere vindinger eller køles med olie el. lign. Overophedning fører stort set altid til det beskrevne. Lim og lak vokser og kan ikke længere være i svingspolegabet. Muligvis er enkelte af vindingerne tilmed kortsluttede, hvilket ændrer impedansen og delefrekvensen i HTén. |
|
|
Ja, men nu er det jo sådan, at Dynaudio rent faktisk bruger ret store svingspoler... man ser ikke 75mm svingspoler på 6¨basser fra ret mange andre producenter! Og fra på-liderlige kilder ved jeg, at man har arbejdet ret intenst på problematikker i forbindelse med temperaturstigninger i svingspolen. Mere kan jeg desværre ikke komme ind på (så får jeg nemlig høvl!).
|
| Til top |
|
| |
HyBrider Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Det der sker hvis du spiller højt er at svingspolen bliver varm (meget varm...). Hvis spolen er varm over længere tid kan man risikere at den lim som holder svingspolen fast på membranen bliver blød. Så kommer spolen til at sidde skævt i magnetgabet, hvilket medfører at den "skraber på". Det lyder temmelig meget som om det er det der er sket.
Du kan i og for sig sagtens have været ret langt fra klippegrænsen på både forstærkeren og højttalerne, men hvis de spiller højt i lang tid, så sker det alligevel
Prøv at høre hvad forhandleren siger.
/U. |
|
|
Mht. varm lim og svingspole, så tror jeg faktisk du kan have ret.. Det kan være problemet vi har med at gøre her. Godt nok er den lim ret så fast og det er ikke noget man leger med (har selv repareret basenheder før)  __________________ // Karsten
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må altså have spillet RET højt i ret lang tid!
Jeg har to sæt Dynadio 52. I begge har basenheden sagt KLONK et par gange fordi de fik for meget at leve af. Uden problemer. Plus at de kører som sub's lige nu, med noget nær max. udslag med en 2 x 400 W forstærker, igen uden problemer.
Kan man skrue højere op end 0 på din forstærker? På min er det max.! Altså at den begynder ved -100 dB og går op til 0 dB
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
max belastning på min forstærker er +18 og min. -71. Jeg spillede nok på -2 / 0 i ca. 1 time .. det er ikke lige noget jeg umiddelbart ville mene, er meget højt, meget lang tid.
det er også kun den venstre højttaler der er ramt af dette syndrom, er det meget almindeligt ? Umiddelbart ville jeg da mene, at begge højttaler burde blive ramt ?
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dette tilfælde har Hurtig med al sandsynelighed ret! Jeg har en del erfaring med Dynaudio, og det er næsten altid pga den banker i bunden at den går i stykkker. Jeg tror jeg har set/adskildt de første 30 defekte dynaudio basser og ikke en var gået i stykker pga varme. Dem der havde smelteskader var i forvejen banket i bunden. Bedste råd mht dynaudio, del dem af med 24db/oktav ved 100 hz så er de ikke til at slå i stykker. Jeg har selv torturreret en Dynaudio contour 3.0 med Crown Studio reference 1, hvor de dynamiske peaks var oppe på de 1000 watt. No problem sålænge den er delt, men kører den fuldfreq kan den ikke tage ret meget før den banker på.
en anden side er: at mange overvurdere deres egen evne til at høre forvrængning, jeg er ofte ude ved folk der har hård clipping, men ikke ligger mærke til noget. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Når man vikler en svingspole! Så kommer man en lille smugle sprit på til sidst, Og giver den et skud på ”måske” 5000-10.000 volt i et brøkdel af et sekund, dette er nok til at smelte overfladen på lakken, og så hænger svingspolen sammen."jeg vil tro at Dunaudio, benytter sig af samme metode"
I alle de år jeg har arbejdet med højttaler, har jeg ofte oplevet at en af disse svingspole tråde ikke er blevet limet godt nok sammen! Og det kan blive udløst hvis du har spillet lidt højt, og den vil så sidde og rasle.
Dette er jo på ingen måde din fejl. Jeg vil forslå at du beder butikken om at skære enheden op mens, du er der! Ser svingspolen fin ud er er det nok en tråd der er gået løs. En anden ting du så også kan se på er om aluminiums kanten har fået et hak, da enheden gik i bund, i svingspole styret, og nu er bøjet og skraber på! Og så er der nok ikke så meget at komme efter.
En sidste ting! Alle der kommer ind med defekte enheder! Siger at det skete kl. 06.00 og resten af huset sov, så der blev IKKE spillet så højt. Jeg mener at du skal appellere til deres service. ”de står jo med den lange ende” og jeg har det selv sådanne at hvis folk lægger ud med at angribe, for på den måde at vise deres holdning! Så går jeg i baglås. Og så skal der sku` slikkes R..v, hvis de vil opnå noget.
Du siger at du har en Marantz SR-4300! Køre du som surround, eller bruger du Dynaudioèrne som LARGE højttaler? For hvis du står i SMALL! så nægter jeg at tro på at Marantzèn har peber nok til at skade enhederne.
Håber at du får en ny enhed.
hilsen
Peter
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
I dette tilfælde har Hurtig med al sandsynelighed ret! Jeg har en del erfaring med Dynaudio, og det er næsten altid pga den banker i bunden at den går i stykkker. Jeg tror jeg har set/adskildt de første 30 defekte dynaudio basser og ikke en var gået i stykker pga varme. Dem der havde smelteskader var i forvejen banket i bunden. Bedste råd mht dynaudio, del dem af med 24db/oktav ved 100 hz så er de ikke til at slå i stykker. Jeg har selv torturreret en Dynaudio contour 3.0 med Crown Studio reference 1, hvor de dynamiske peaks var oppe på de 1000 watt. No problem sålænge den er delt, men kører den fuldfreq kan den ikke tage ret meget før den banker på.
|
|
|
hmm .. det fattede jeg bare hat af ! Nu er jeg jo ikke inkarneret nørd, så tror du ikke, at du kan oversætte det med hz, oktaver osv. for mig ? ;)
Hasselhof skrev:
|
en anden side er: at mange overvurdere deres egen evne til at høre forvrængning, jeg er ofte ude ved folk der har hård clipping, men ikke ligger mærke til noget.
|
|
|
tja, det kan godt være. Må vist lige justere mit øre hos min hi-fi-pusher, så dette ikke gentager sig igen.
nu spørger jeg lige igen, igen: Er det almindeligt, at dette kun sker for den ene højttaler ?
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
En sidste ting! Alle der kommer ind med defekte enheder! Siger at det skete kl. 06.00 og resten af huset sov, så der blev IKKE spillet så højt. Jeg mener at du skal appellere til deres service. ”de står jo med den lange ende” og jeg har det selv sådanne at hvis folk lægger ud med at angribe, for på den måde at vise deres holdning! Så går jeg i baglås. Og så skal der sku` slikkes R..v, hvis de vil opnå noget.
|
|
|
Jeg havde nu egentlig også tænkt mig, at appelere på den modæte facon - angriber i hvert fald ikke nogen, i dette tilfælde. 
CPH-R skrev:
|
Du siger at du har en Marantz SR-4300! Køre du som surround, eller bruger du Dynaudioèrne som LARGE højttaler? For hvis du står i SMALL! så nægter jeg at tro på at Marantzèn har peber nok til at skade enhederne.
|
|
|
Jeg kører kun stereo med min Marantz, da jeg ikke har fået sat nok penge til side til at købe resten af mit surround. (Hvilket nu kommer til at tage endnu længere tid, hvis jeg selv skal betale omkostningerne i denne sag ) L+R står til LARGE .. kan det have en negativ effekt da ?
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
JA! Det kan godt ske for den ENE højttaler, at der må lade livet før den anden.
Peter
|
| Til top |
|
| |