Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 19:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dalierne der ikke ville dø (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Naturplejeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle sammen 

Helt ny her, men ville lige dele en lille oplevelse med jer, ja grin bare fordi en fattigrøv som mig kan genfinde så meget glæde over Hi-Fi til en samlet pris af ca. 6000kr. der er over ti år gammelt. Men nu til sagen.

Det hele startede midt i denne uge hvor jeg fik gravet mine gamle Dali 104ere frem fra lofts rummet.
De havde været gemt væk i lang tid til fordel for et billigt sæt Eltaxer med front center og baghøjtalere.
Dalierne blev gemt væk fordi Eltaxerne jo var et surround sæt, og jeg har en gammel Denon Prologic reciever, samt der var opstået to små huller i Daliernes skumophæng på den ene bas.

Efter et par dage med lidt kikken på de gamle Dalier og en lille snak med en anden hifi bevidst herre jeg kender, begyndte det at gå op for mig der måske var håb endnu for de gamle Dalier. Han nævnte man kunne skifte hele ophænget selv. Det tænkte jeg så lidt over og begyndte at søge efter nogle informationer om dette emne. Det var så sådan jeg stødte på dette forum. Og rigtigt nok efter at have læst side op og ned herinde stod det klart at de gamle Dalier skulle leve igen.

Men ak, jeg er ikke nogen særlig tålmodig mand så jeg tænkte hva pokker hvis det ophæng alligevel skal skiftes kan jeg lige så godt prøve at lappe hullerne først, med hvad jeg lige sådan havde i huset, hullerne var for store til bare at lime.

Jeg fandt en tube vandbaseret hvid universal lim frem, en lille pensel, en saks og ja tro det eller ej malertape. Så gik jeg igang. Et strøg lim på, en stump tape hen over hullerne, og så et strøj lim hen over igen. Tapen fulgte ophængets facon fint og ingen bobler. Så en tur med en føntørrer og vupti limem var tør.

Se det var jo ikke så svært, men hvordan lød det så?
Jo jeg var ellers ved at opgive håbet da jeg så den ene diskant også var lidt skadet, ikke meget, kun et lille hak man lige kunne ane.

Så kom øjeblikket, de billige Eltaxer blev skiftet ud med Dalierne og der røg noget tungt Metallica på. NØJ sikke en forskel, jeg blev sku helt nyforelsket i mine gamle Dalier. På alle områder gav de bare Eltaxerne baghjul. Jeg var mildt sagt måløs, de Gamle Dalier var blevet afskrevet som døde, men fik deres changse og tak skal i have hvor de tog den.
Lyden var meget mere ren, fylder mere rund og rar. Stereo perspektivet meget mere luftigt og præsist, spredningen langt større, langt mere styr på bassen og samtidig dybbere.

Aldrig mere Eltax, Dalierne, der ikke ville dø, for evigt

Mvh. Kim
Til top Vis Naturplejeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naturplejeren

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

hehe altid godt at prøve sit gamle udstyr igen, skal også altid hen og lege med anlægget når jeg kommer hjem til de gamle, det er mine gamle Dali 450ere de har overtaget, de spiller også bare derudaf.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

dejligt at høre når noget gammelt sager får lov igen også gør det bedre end noget nyere bare nyd dem de bliver s.. ved de gamle

Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

eltax er det ikke en tankstation eller noget? ej, dali laver rigtig gode højtalere, man kan købe deres gamle modeller til ingen penge, de ligner l**t efterhånden, men lyder stadig godt
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes