Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Anlæg til idrætsforening. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg skal indkøbe et musikanlæg til den lokale idrætsforening.

Mit problem er at jeg ikke må købe brugt, og jeg har kun 4000,- kr. til at indkøbe dvd, radio/forstærker og højttalere.

Krav til anlægget:

-det skal kunne spille 120 kvm. op.

-det skal være solidt, da det skal betjenes dagligt af mange forskellige svedige fingre.

- højttalerne skal placeres højt oppe på væggen og ikke være for store.

mvh.

aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hvad med en lille indsamling så du får et realistisk budget at arbejde med?

Jeg må nu indrømme at idrætssale normalt slår rekorden i gudsjammerlig lyd, det kunne være rart med en undtagelse.

Lad være med det der med 4 htt., en i hvert hjørne, det bliver lidt for surrealistisk at høre på.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

SonOfSatan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om at du skal have fat i noget PA udstyr? Det er jo solidt, da det netop bruges til sådanne formål. Men for den sjat penge får du ikke mere end en walkman, du bliver vist nød til at smale lidt mere sammen

Til top Vis SonOfSatan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SonOfSatan

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

jeg tror også at pris rammen er noget lav, mht højtalere, så kører Hifiklubben tilbud på Cerwin Vega, så du kunne jo starte der!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Mht. højtalere, kunne det da tænkes at I kunne bygge selv? Så kunne i bygge et par PA-type højtalere m. 12" bas og horndiskant, og dermed udnytte effekten i forstærkeren effektivt. Efter min mening er sandt effektive højtalere halvdelen af løsningen til sådanne formål. - typiske hifi-konstruktioner egner sig ikke.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hey !

Hva' mæ' sådan et Sony Micro anlæg til 1999,- der yder 2xetparhundrede watt, kan det ikke drive sådan et par Cerwin Vega kasser fra Hifi-klubben  .

Selvfølgelig kan der ikke blive tale om Hifi til det opstillede budget, men musikken skal også primært fungere som "baggrundsstøj" .

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

aceh skrev:

Mit problem er at jeg ikke må købe brugt, og jeg har kun 4000,- kr. til at indkøbe dvd, radio/forstærker og højttalere.

Det lyder som en klassisk fejl... I vil have et anlæg til musik, ikke? hvorfor så købe en dvdafspiller, der er lavet til at spille dvd og ikke cd. køb en billig cdafspiller, den holder ofte også længere en de billige dvd i samme prisklasse.

Krav til anlægget:

-det skal kunne spille 120 kvm. op.

Jeg tror ikke på at du kan finde noget NYT anlæg der kan spille 120kvm op, og stadig koste under 4000kr. Det er så godt som umuligt.
Som Karsten foreslår, lav en indsamling blandt medlemmerne...

-det skal være solidt, da det skal betjenes dagligt af mange forskellige svedige fingre.

Solidt til 4k?? held og lykke.

- højttalerne skal placeres højt oppe på væggen og ikke være for store.

Større højttalere kan også placeres højt... det kræver bare lidt snilde og gode armkræfter.

mvh.

aceh

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

aceh skrev:

Hey !

Hva' mæ' sådan et Sony Micro anlæg til 1999,- der yder 2xetparhundrede watt, kan det ikke drive sådan et par Cerwin Vega kasser fra Hifi-klubben  .

Selvfølgelig kan der ikke blive tale om Hifi til det opstillede budget, men musikken skal også primært fungere som "baggrundsstøj" .

Du kan ikke få et 2000kr's microanlæg til at spille 120kvm op, ikke hvis I vil have mulighed for at høre noget samtidig med at I dyrker jeres idræt.
Men hvis det kun skal være baggrundsstøj, så er det vel ok. For det er KUN støj ikke musik.
nææ I skulle hellere hyre den lokale harmonikaspiller, han stiller da glædeligt op for et beskedent beløb.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også anbefale dig at spørge efter flere penge, jeg kan ingen gang sige hvor meget du skal bede om. Men jo flere penge i giver for anlæget, jo længere tid vil det sandsynlig hold. (beløbet skal mindst tre dobles) og køb sådan noget som radioen brugt, sådan en bliver sku ikke slidt

Det vil være dumt at købe et anlæg som skal stå på max for at spille rummet op, da det vil den ikke kunne holde til i længden.

Mit råd er at købe en forforstærker, samt effektforstærkere, evt. PA udstyr

Hilsen Sorlar

Ps. Det kollegie som jeg bor på har lige brugt 15000 kroner på et nyt anlæg til festsalen / filmklubben

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

sorlar skrev:

Mit råd er at købe en forforstærker, samt effektforstærkere, evt. PA udstyr

Hvad er PA udstyr ??????

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Heyza...

PA udstyr er Professionel Audio udstyr - ofte betegnet som DiskoDasko SutSko Træsko udstyr!

Denne type udstyr skal jo netop kunne holde til at spille højt lang tid ad gangen, uden egentlig at lyde decideret godt, men andre ord: Diskoteksudstyr; forstærkere og højtalere som diskoteker ofte benytter!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu at PA betyder Public Acess, fordi det bruges til at henvende sig til store forsamlinger og lign.!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg mener nu at PA betyder Public Acess, fordi det bruges til at henvende sig til store forsamlinger og lign.!

der er den rigtige ordlyd ja

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Faktisk er det Public Address, 'Henvendt til offentligheden'. Klodset oversættelse, men nok mest korrekt . Ellers er jeg enig, i hvert fald højtalerne bør være ægte PA-typer (ikke det dér Cervin Vega fra deres hifi-linie, de er ikke effektive nok). Men hvis man ikke bygger selv, er det umuligt at få plads til indenfor det budget, desværre.

Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

http://www.pa-centralen.dk/product.asp?product=9149 

Skulle du måske se på ... ved godt det ikke er ideelt men har en passende pris...

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

OK !

Hvad siger I til denne løsning:

forstærker: http://www.pa-centralen.dk/product.asp?product=492&page= 1  kr. 2299,-

Højttalere: CW V-6F kr. 1398,-

Dvd: Noname fra Bilka kr. 500,-

Desværre må vi så undvære radio eller finde en sponsor.

Og samtidigt må jeg søge en ekstra bevilling på kr. 197,- ...men det går nok.

aceh

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Lad være med at købe Cerwin Vega højtaleren, køb disse højtaler istedet http://www.pa-centralen.dk/product.asp?product=8344&page =1 sætpris 1640 kroner

Og køb en 1 år gammel brugt sony ell. cd-afspiller istedet. Hvis alså ikke du vil bruge den til at afspille Mp3 musik på

Hilsen Sorlar

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Sortar - bortset fra at den model ikke er nem at hænge op! Men det KAN gøres, og bør gøres. Ellers ser det fornuftigt ud... Det kan ikke siges tit nok at til professionelle behov* kræves ditto løsninger .

*Jo, en idrætsforening er et professionelt behov!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke kaste mig ud i selvbyg.... køb hellere et sæt Cerwin Wega'er på tilbud i HIFI Klubben..... de er både robuste og spiller pisse højt selv med små forstærkere.

Tager du et par V-10Få har du brugt 1998,-. Og selv om de "kun" har en 10¨bas, så burde de kunne klare opgaven. Alternativet er at tage V-12F til 2598,- for et sæt,-

+ en Cambridge A500 forstærker til 2199,-

DVD'en køber du i Bilka... tag ugens tilbud til 499,- (den er sikker hver uge). De fleste af disse billige DVD'ere er faktisk opbygget ganske og aldeles fornuftigt. Og jeg tvivler på, at du får en mere robust maskine ved at købe den i en fin HIFI butik, med mindre du ofrer flere tusinde kroner.

Så er du totalt på ca. 4700,-. Hvor de sidste 700 skal komme fra... tja.... men er der bare 50 medlemmer, så er det 14 kr pr. mand...

Glem for alt i verde diverse smarte tilbud i Bilka og EL-giganten på skrammel ELTAX og DANTAX højtelere + forstærker. Her har du netop brug for noget der rykker. DVD'en er knap så kritisk i dit tilfælde, og kan sagtens købes i Bilka. Så er fordelen også, at du slipper for bøvl hvis den går i stykker.... Bilka bytter nemlig med et smil. Her kunne en del af forhandlerne af dyre produkter godt lære noget om service!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

QUOTE....

DVD'en køber du i Bilka... tag ugens tilbud til 499,- (den er sikker hver uge). De fleste af disse billige DVD'ere er faktisk opbygget ganske og aldeles fornuftigt. Og jeg tvivler på, at du får en mere robust maskine ved at købe den i en fin HIFI butik, med mindre du ofrer flere tusinde kroner.

...QUOTE

Lidt erfaring: Vi har i min egen forening forsøgt os med en DVD af Bilka-typen (hvad de nu end kan finde på at kalde dem...), og erfaringen er at det ikke duer. De billige multi-formats afspillere er ekstremt langsomme til at loade disken, hvilket er vanvittigt irriterende når man står som instuktør foran 35 håbefulde deltagere... Mit råd: Køb en alm. CD-afspiller.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes