Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mangelfuld bas i Dali (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hej, Jeg er fornylig blevet ejer af et sæt Dali 6006, som jeg har tilsluttet min Marantz sr 4300. Dog synes jeg at bassen, mod min forventning, er noget mangelfuld. Jeg har checket at alt er forbundet som det skal, og at højtalerne ikke spiller i modfase. Kan det have noget at gøre med, at de ikke er spillet ordentligt til endnu? Hvis det er tilfældet, hvor lang tid skal jeg så regne med der går, inden det begynder at lyde bedere?

Jeg har haft dem i 4 dage, og brugt dem på normal vis, uden at spille vildt højt.

Til top Vis jokkemokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jokkemokke Besøg jokkemokke's Websted

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 April 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet at det gerne tager en 100 timers tid før et sæt højttalere er spillet til - men jeg er ikke 100% sikker på at det er det der er dit problem. Der er derimod en stor chance for det.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 05 April 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

mener at kunne huske at jeg havde samme problem med forgængeren 606, de skal vist bare spilles til. Men jeg lagde nu ikke nævneværdigt meget til det pga se afløste nogle reol højtalere. Nu kender jeg ikke den Marantz, men hvis det er en surround reciever, kan det jo være en indstilling af bassen der driller, fx hvis dine front er sat til Small.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Prøv at tilslutte en anden forstærker eller tjek om bas enhederne rent faktisk spiller med når du spiller musik. Du siger du har haft dem i fire dage, men hvor mange timer har de spillet ?

Jeg vil tro der går mindst 60-70 timer før de fungerer nogenlunde normalt.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Spænd enhederne efter.

Prøv at gå lidt rundt i rummet og hør om der i nogen hjørner er sindsygt meget bas. Hvis det er tilfældet er det fordi de er placeret dårligt.

Måske kan problemet være kablet? Ikke fordi jeg tror det, men man ved jo aldrig :)

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 April 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det kan også være rummets akustik. Prøv at stå foran din højttaler, mens musikken er igang... Hvis bassen er meget stærkere dér i forhold til din lytte-position, så er det muligvis akustikken der er noget i vejen med.

Martin H N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2003
Sendt: 05 April 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Spænd enhederne efter.

Er det bare omme foran man spænder efter med braco-nøgle?
Og er der nogle ting man skal 'passe på' med når man spænder efter?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 April 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Martin H N skrev:
gichael3257 skrev:

Spænd enhederne efter.

ja det er rammen omkring selve enhederne der skal spændes ind til kabinettet, stramt.

umiddelbart kan du ikke stramme dem for hårdt, men pas på at skruetrækkeren ikke smutter.. det ville ikke være godt, værst kan det gå ud over enheden, næstværst over kabinettet. jeg har været tæt på at ødelægge en enhed på den måde

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Som nævnt kan det også være din indstilling i forstærkeren der er forkert. Hvis sub står til on eller speakers står til small skal du lave dette om (med mindre du har en sub).

Hvis du har sub og gerne vil have den til at spille samtidig med fronten, og samtidig vil have Dali'erne til at spille fuldt niveau, skal der være en funktion der hedder sub + main.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen subwoffer, og jeg har checket at front er sat til Large. Jeg mener at kablet hedder Teralabs, eller noget i den stil. Jeg synes heller ikke det gør den store forskel hvor i rummet man befinder sig, eller hvordan højtalerne står. Jeg har prøvet at rykke lidt rundt, og lige nu står de ca. 20 cm fra væggen.

Der er monteret spikes nedenunder. Tror i det vil hjælpe at finde et hårdt underlag at sætte dem på? Jeg har trægulv med gulvtæppe på i min stue. Ellers må jeg vel bare vente, og se om det bliver bedere, når de har spillet noget længere?

Til top Vis jokkemokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jokkemokke Besøg jokkemokke's Websted

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

jokkemokke skrev:

Hej, Jeg er fornylig blevet ejer af et sæt Dali 6006, som jeg har tilsluttet min Marantz sr 4300. Dog synes jeg at bassen, mod min forventning, er noget mangelfuld. Jeg har checket at alt er forbundet som det skal, og at højtalerne ikke spiller i modfase. Kan det have noget at gøre med, at de ikke er spillet ordentligt til endnu? Hvis det er tilfældet, hvor lang tid skal jeg så regne med der går, inden det begynder at lyde bedere?

Jeg har haft dem i 4 dage, og brugt dem på normal vis, uden at spille vildt højt.

Jeg stod i samme situation som dig. Mine nyindkøbte højtalere manglede AL bassen! (Også 6006..)

Jeg var endda ude i HK for at høre nogle tilspillede, for at være sikker på at der ikke var basmangel på dem generelt.

Den 100-timers regel holdt langt fra med mine 6006. Jeg vil tro at det først var efter en måneds tid jeg var ved at være rigtig tilfreds med dem. Og der stod de trods alt og spillede hele dagen fra jeg tog i skole/gik på arb, til jeg kom hjem sidst på eftermiddagen..

Så giv dem en chance! Det kommer hen ad vejen, bare rolig..

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

det problem havde jeg også den første uge, indtil at de vær strukket ud (spillet til) og nu har jeg bestemt ikke noget at klage over

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar. Desværre er det i mellemtiden lykkedes mig, at gøre mig selv endnu mere forvirret

Fra en af mine rodebunker fandt jeg min gamle JVC JR-S300 MKII fra tilbage først i 80'erne. Et ordentligt lokum af en forstærker jeg har arvet fra min far. Jeg koblede den til mine højtalere og min CD afspiller, og som kom der bas, næsten for meget af det gode.

Min første tanke var, at det var effektforstærkeren i Marantzen det var galt med, og jeg prøvede derfor at tilslutte forforstærkeren i Marantzen med effektforstærkeren i JVC'en, og så var problemet der igen. Det skal dog lige siges, at JVC'ens forforstærker havde en loudness knap, som var trykket ind. Jeg ved godt, at brug af loudness ikke er god latin, og Marantzen leverer dog også mere bas end JVC'en, når loudness er slået fra, men alligevel?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg holder også på at det er tilspilningen. Sæt cd-afspilleren på repeat og giv dem noget havre når du tager hjemme fra, så skulle det gerne komme!

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 April 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
Martin H N skrev:
gichael3257 skrev:

Spænd enhederne efter.

ja det er rammen omkring selve enhederne der skal spændes ind til kabinettet, stramt.

umiddelbart kan du ikke stramme dem for hårdt, men pas på at skruetrækkeren ikke smutter.. det ville ikke være godt, værst kan det gå ud over enheden, næstværst over kabinettet. jeg har været tæt på at ødelægge en enhed på den måde

På nogle højttalere er enhederne spændt til et givet moment, i såfald kan det ikke anbefales at efterspænde!!

Karsten 

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 05 April 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Loudness på den gamle JVC kan sagtens give 12 dB løft i discobasområdet. Det er noget der "rykker". Ikke specielt korrekt, men efter at have hørt på det, vil det meste virke basløst. Nogen elsker meget bas, bare tænk på folk i boom cars. En el-bassist er også vant til bas på en måde, så et normalt stereoanlæg lyder tyndt i hans ører. Det er svært at råde, når man ikke ved, hvad du synes er bas nok. Bortset fra det kan det sagtens være et spørgsmål om at spille basenhedernes ophæng til. De er lidt stive i starten, det vil give mindre bas. Rumakkustikken kan også gøre "sjove" ting: Midt i et rum vil der opstå så kraftige udfasninger, at visse bastoner ikke kan gengives, så prøv at bevæge dig rundt omkring i rummet og hør på bassen. Spiller du på langs i rummet, kan du let sidde for meget i midten, så noget bas forsvinder. Jeg har boet flere steder, hvor højttalerne spiller godt "på" én væg og elendigt på de tre andre.

Skriv evt. lidt om, hvordan du har stillet op og hvor du sidder.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes