| Forfatter |
|
Dexa Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har som sagt/skrevet før, at jeg har indkøbt nye højttalere. Der er tale om: 4x dali zensor 1 1x zensor vokal 1x dali e12-f subwoofer Mit problem er så, at subwooferen er utrolig dominerende i lydbilledet. Den bulder og brager, mere end den skal (efter min mening). Den er sat på ca.85hz i crossover og på volume ca. 10% Recieveren er sat så højttalere og center står som (small) og alle højttalere er 0.db forstærket. Så er helt normal/std setup Jeg kan ikke sætte Hz på højttaleren på recieveren, så jeg kan justere dem den vej :( Og har heller ej mulighed for autosetup med mirc, da recieveren ikke har den funktion :( Nogen der har lidt fif, eller har en idé til hvad mit problem kan være ? Har ringet til hifi-klubben, hvor manden sagde at min crossover skulle stå mellem 80-90 og mine højttalere som (small). Andet kunne han ikke fortælle vedr. det. Ellers snakkede han om jeg skulle have ny reciever osv Link til lille video på Side 2
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt dine fronter til Large. Få din subwoofer væg fra hjørnet..
|
| Til top |
|
| |
Dexa Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal lige siges at subwooferen står på et træ plankegulv. Ved ikke om det har meget at sige ?7
Har prøvet at flytte subwooferen over på højre side, så den er væk fra hjørnet, men stadig uden held mht til den dominere :(
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den står direkte på trægulvet, så kan gulvet i mange tilfælde spille med, og derved give meget mere bulder bass. Start med at hiv en haveflise ind og smid nogle kork-bordskånere underflisen. Stil subben på flisen. Lyt om det har hjulpet. Så har Du i hvert fald fundet ud af om det er dér problemet ligger.
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dexa skrev:
Den er sat på ca.85hz i crossover og på volume ca. 10%Recieveren er sat så højttalere og center står som
(small) og alle højttalere er 0.db forstærket. Så er helt normal/std setup
|
|
|
Der er ikke rigtig noget der er standard, det afhænger helt af rum og højttalere.
Jeg har flere gange været ude for at subwooferen stod på -XX.......... Dvs, skru ned for subwooferen til du synes det passer
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at reducere delefrekvensen til 40-45 hz. Du kan også være uheldig med en rumresonans og så er det bedste du kan gøre at anskaffe en sub-equalizer, f.eks. fra Anti-mode, der til passer sub'en frekvensgang efter rummet den er placeret i.
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dexa skrev:
og alle højttalere er 0.db forstærket. Så er helt normal/std setup
|
|
|
Skru ned for subwooferen inde i receiveren.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
Prøv at reducere delefrekvensen til 40-45 hz. Du kan også være uheldig med en rumresonans og så er det bedste du kan gøre at anskaffe en sub-equalizer, f.eks. fra Anti-mode, der til passer sub'en frekvensgang efter rummet den er placeret i.
|
|
|
Nej det bedste er ikke en EQ! Der har du da virkelig overset en vigtig faktor. Det bedste er gå i gang med lytterummet absorbere en ganske lille smule (hvis bruges til musik lytning) Og diffusere en hel del. Ved at diffusere frem for at absorbere, bevar du energien i musikken/rummet og undgår stående bølger. Dynamik er i højsædet her. Ved at absorbere, har du modsatte effekt af overstående!
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske det også kunne hjælpe at vende fasen på sub'en?
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Dexa skrev:
og alle højttalere er 0.db forstærket. Så er helt normal/std setup
|
|
|
Skru ned for subwooferen inde i receiveren.
|
|
|
Enig her. Det lyder til at der stadig er for meget volume på subben. Prøv at starte med at skrue helt ned for den og så langsomt sku op indtil den kan fornemmes, men at den som sådan ikke kan høres, så har du i min verden fået indstillet den nogenlunde korrekt.
__________________ Hellere for lidt end for meget
|
| Til top |
|
| |
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine Dali er opgivet med Frekvensgang -3dB) : 53-26.500 Hz
Prøv at lade dem spille hele det område altså sætte dem til large i forstærkeren.
Prøv så at indstille på subben så den overtager ved ca 55-60 hz.
Indstil nu level på sub så det giver en flydende overgang. Ikke for højt . Ved musik må man som sådan ikke kunne høre den direkte den skal kun give mere fylde i det samlede lydbilled.
Ved filmbrug kan du så give den noget mere havre
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man næsten hele tiden bemærker subben, er den sikkert for høj. Hvis man derimod ikke bemærker den, men savner den når man slår den fra, er man på rette spor.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
mbull skrev:
|
|
|
|
Nej det bedste er ikke en EQ! Der har du da virkelig overset en vigtig faktor. Det bedste er gå i gang med lytterummet absorbere en ganske lille smule (hvis bruges til musik lytning) Og diffusere en hel del.
Ved at diffusere frem for at absorbere, bevar du energien i musikken/rummet og undgår stående bølger. Dynamik er i højsædet her.
Ved at absorbere, har du modsatte effekt af overstående!
|
|
|
HELT UENIG. Der er ingen grund til at fylde rummet med div. dæmpere når det kan klares med en equalizer. Nemmere, billigere og man kan holde ud at se på stuen når den er installeret  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
NAD-Mand skrev:
mbull skrev:
|
|
|
|
Nej det bedste er ikke en EQ! Der har du da virkelig overset en vigtig faktor. Det bedste er gå i gang med lytterummet absorbere en ganske lille smule (hvis bruges til musik lytning) Og diffusere en hel del.
Ved at diffusere frem for at absorbere, bevar du energien i musikken/rummet og undgår stående bølger. Dynamik er i højsædet her.
|
|
|
HELT UENIG. Der er ingen grund til at fylde rummet med div. dæmpere når det kan klares med en equalizer. Nemmere, billigere og man kan holde ud at se på stuen når den er installeret  |
|
|
Ja hvis man gerne vil gå på kompromi med lyden, så gør man bare det Du anbefaler. Og en ekstra gang, jeg snakker ikke om dæmpning! Jeg snakker om diffusion, kom ind i kampen.
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
mbull skrev:
NAD-Mand skrev:
mbull skrev:
|
|
|
|
|
|
|
HELT UENIG. Der er ingen grund til at fylde rummet med div. dæmpere når det kan klares med en equalizer. Nemmere, billigere og man kan holde ud at se på stuen når den er installeret 
|
|
|
Ja hvis man gerne vil gå på kompromi med lyden, så gør man bare det Du anbefaler. Og en ekstra gang, jeg snakker ikke om dæmpning! Jeg snakker om diffusion, kom ind i kampen. 
|
|
|
Kom selv ind i kampen.... du har fyret en gang ævle pævle af som ikke giver konkret løsning til trådstarter
En anti-mode og tilsvarende klarer det hele uden ændringer i stuen. Du kan jo fjerne dine diffusere og prøve en  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad trådstarter vælger at gøre er mig underordnet. Men den bedste måde er stadigt at tilpasse lytterummet frem for at ændre i frekvenskurven med eq. Det må Du da kunne se???? Har Du prøvet at være i godt akustisk rum? Jeg tvivler
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Hvad trådstarter vælger at gøre er mig underordnet.
Men den bedste måde er stadigt at tilpasse lytterummet frem for at ændre i frekvenskurven med eq. Det må Du da kunne se???? Har Du prøvet at være i godt akustisk rum? Jeg tvivler
|
|
|
Jo, det har jeg faktisk, og jeg det ville fedt hvis et sådant kunne etableres i en nogenlunde beboelig stue, men det har jeg endnu tilgode at se....
Set i lyset af hvad der kan opnås med elektronisk manipulering, nemt, hurtigt og med lydkvaliteten intakt, så er det helt klart at foretrække i praksis. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
NAD-Mand skrev:
Men den bedste måde er stadigt at tilpasse lytterummet frem for at ændre i frekvenskurven med eq. Det må Du da kunne se???? Har Du prøvet at være i godt akustisk rum? Jeg tvivler
|
|
|
Jo, det har jeg faktisk, og jeg det ville fedt hvis et sådant kunne etableres i en nogenlunde beboelig stue, men det har jeg endnu tilgode at se....
Set i lyset af hvad der kan opnås med elektronisk manipulering, nemt, hurtigt og med lydkvaliteten intakt, så er det helt klart at foretrække i praksis. |
|
|
Det kan nemt etableres hvis man har lidt snilde Jeg stopper her. Jeg skal ikke prøve at lærer dig om noget, Du ved ALT kan jeg hører ;) Til trådstarter; Held og lykke med dine bassproblemer, du skal nok få det bekæmpet på en eller anden måde.
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
mbull skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
|
Set i lyset af hvad der kan opnås med elektronisk manipulering, nemt, hurtigt og med lydkvaliteten intakt, så er det helt klart at foretrække i praksis.
|
|
|
Det kan nemt etableres hvis man har lidt snilde Jeg stopper her. Jeg skal ikke prøve at lærer dig om noget, Du ved ALT kan jeg hører ;)
Til trådstarter; Held og lykke med dine bassproblemer, du skal nok få det bekæmpet på en eller anden måde.
|
|
|
Nænæ som nemt skal du ikke slippe, og jeg ved bestemt ikke alt
Så hvis du har nem løsning så del den endelig! Så hører jeg gerne om den og sikkert også andre der måtte følge tråden. Problemet er jo ganske almindeligt. Så kan man jo selv vurdere om den er nem og snild nok ift. alternativet med Anti-mode eller lign. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Lød den meget anderledes i butikken, da du købte sættet?
Altså, den ligner en "bullerbasse" sub når man bare kigger på den, og sidder og tænker på om den musikalsk vil hænge nok sammen med dine små zensor. Der er jo noget af et membranspring.
Men en DB måling over frekvensområdet, vil også give et billede af hvordan rummet reagerer, og hvor god delfrekvensen mellem højttalere og subben er. Men tror helt sikkert dine højttalere skal sættes til large, for at skærer så meget af signalet som muligt ud af subben
Men ellers vil jeg sørge for: god afkobling, godt subkabel (ikke tynd sort lakrids) og jeg vil ikke blande mig i diskussionen omkring for eller imod diffusion eller rumkorrektion, for BEGGE ting kan være nødvendigt. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |