Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Problemer med min surround lyd?!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 April 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har for et par måneder siden købt mig

2 stk B&W DM603S front
1 stk B&W LCR600 center
4 stk B&W DS6 S3 baghøjttalere
1 Denon AVR 2803 receiver
1 Denon DVD 2900
Dali Blue-wave Bi-wire til front og center

Har nu kalibreret en del på mit system. Sat afstand og lydstyrke op så det passer til lyttepositionen og ikke mindst fået set nogle film. Jeg har været meget tilfreds den sidste tid med lyden, men har sat treble op til +10 og bass til -6, da det lyder vel dybt basset oppe foran. Har nu været ovre hos en kammerat og hørt hans surround. Vi hørte kampscenerne igennem i Master and Commander i DTS og sammenlignede. Hans anlæg var meget mere lyst i klangen end mit og han kørte med default 0 i treble/bass. Jeg har opsat ALLE højttalere til SMALL (som denon foreskriver) og kører med LFE (ikke main!) 80hz

Jeg har checket kablerne og de sidder ordentlig fast, men er ved at være overbevist om, at jeg bør have en professionel til at kigge min opsætning igennem. Jeg mener HiFi klubben, hvor jeg har købt højttalerne, kan sende een ud og checke "sagerne" igennem, men er der nogle, som evt. har gode forslag til om der er noget galt, noget jeg skal checke?

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 April 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal sætte treble til plus ti og bas til minus seks er der noget galt.. Især på Denon og B&W som er at betegne som værende til den lyse side.. er det kun til DTS du har sat dem til small ? dine fronter kunne du godt sætte til large og se om det gør en forskel (men det har du jo sikkert prøvet) Personligt plejer jeg at lade fronterne selv klare bassen ned til deres grænse før jeg lader subben tage over, men det burde heller ik have nogen betydning

Er det kun til filmbrug der er problemmer ?

Ville egentlig gerne høre en B&W diskant på Denon med plus 10 treble

default DTS opsætning burde være tæt på det optimale så tror ikke det er indstillingen på receiveren der er problemmet (men har aldrig selv leget med en Denon i opsætningen)

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Har prøvet med både SMALL og LARGE til front og center men med LARGE bliver det bare endnu mere dybt og basset. Så det er både DTS og DD.

Bruger kun anlægget til filmbrug. Musik, f.eks. til coverteksterne på Ringenes Herre, lyder godt, men der er jo heller ikke gang i hele repertoiret som f.eks. i Master og Commander.

Jeg er løbet tør for idéer, men der er så ganske givet noget galt, siden B&W skulle ha' rigeligt med diskant.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Du har husket at fjerne forbindelsen på højttaler terminalerne da du satte bi-wire kablet på ik ?

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Du har husket at fjerne forbindelsen på højttaler terminalerne da du satte bi-wire kablet på ik ?

Jo

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004

Jeg vil lave lidt copy&paste fra mit svar på hifiklubbens forum:

Du skriver ikke hvilken sub du har? Har du prøvet at udelukke den? Hvordan er lytterummet og hvordan står højttalerne? Det har enorm indflydelse på lyden. Prøv at flytte rundt på højttalerne. Bruger du dekoderen i DVD2900 eller i receiveren?

Endelig, så kan det bare være at du godt kan lide lyd der er meget lys i det. Dine højttalere har dog en meget gennemtrængende diskant så det virker mærkeligt at du synes der er for lidt. Hvilket anlæg har din kammerat? Yamaha?
No offence, men er du sikker på, at du ikke forveksler skinger (et problem med mange receivere) med lys klang?

Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sorry kunne ikke lade være

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:

Jeg vil lave lidt copy&paste fra mit svar på hifiklubbens forum:

Du skriver ikke hvilken sub du har? Har du prøvet at udelukke den? Hvordan er lytterummet og hvordan står højttalerne? Det har enorm indflydelse på lyden. Prøv at flytte rundt på højttalerne. Bruger du dekoderen i DVD2900 eller i receiveren?

Endelig, så kan det bare være at du godt kan lide lyd der er meget lys i det. Dine højttalere har dog en meget gennemtrængende diskant så det virker mærkeligt at du synes der er for lidt. Hvilket anlæg har din kammerat? Yamaha?
No offence, men er du sikker på, at du ikke forveksler skinger (et problem med mange receivere) med lys klang?

Ok det vil jeg også

Hej Adam!

Jeg har en ASW600 som jeg har sat volumenstyrke under halv. Jeg kører kun med LFE på subben og den overtager så alt under 80hz.

Her er mere om min "bio"
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7862&PN =3

Synes selv der er en ret god klang i rummet. Jeg har koblet DVD´en til receiveren med lyd og billedkabel, så jeg formoder jeg bruger receiverens dekoder. Fronter og center højttaler står et stykke ud fra bag og sidevæg. Jeg kan gå helt tæt med mit øre på højttalerne og indtrykket er det samme.

Min kamerat har Denon receiver, Yamakawa DVD og Dali højttalere. Vil nok sige efter jeg har lyttet til min kammerats anlæg, at der var så stor forskel, at jeg uden tvivl mangler diskant og selvom jeg har skruet op på +10 og bas til -6.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har lige kigget på dit setup.

Umiddelbart ser det jo ikke ud som om der nogle problemer. Jeg har samme sub. Den er dejlig :)

Måske er rummet "for godt" dæmpet? Du kan prøve at flytte receiver og frontHT op i et andet rum for at teste det.

Hvis din kammerat har Dali højttalere og det har kraftigere diskant, tror jeg nu at der er noget i vejen med dit system, formentlig din receiver. Prøv at tage den med i hifiklubben og få den testet.

Du kunne også prøve at udelukke receiverens dekoder ved at bruge analoge signalkabler fra 5.1 udgangene på dvd-afspilleren til pre-in indgangene på receiveren. Hvis det giver dramatisk anderledes lyd er der nok en fejl i receiverens dekoderdel. 

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 April 2004 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Bruce:

Prøv at gå ind i OSD menuen på din receiver. Du har muligvis slået en equalizer på. Den hedder cinema EQ og skal stå på off hvis man mangler lidt mere af de høje frekvenser. Den er samme sted som hvor du ændre tone-kontrollen.

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:

Måske er rummet "for godt" dæmpet? Du kan prøve at flytte receiver og frontHT op i et andet rum for at teste det.

Puha det var et kæmpe arbejde at få alle kabler ind i kabel bakker. Vil gerne prøve alt andet af, få een ud og kigge på systemet, før jeg tager den løsning i brug  Hvis jeg f.eks. spiller en almindelig CD eller i Stereo, så kan jeg sagtens få mere diskant på og lys klang, men ved film.....knækker filmen.

Hvis din kammerat har Dali højttalere og det har kraftigere diskant, tror jeg nu at der er noget i vejen med dit system, formentlig din receiver. Prøv at tage den med i hifiklubben og få den testet.

Du kunne også prøve at udelukke receiverens dekoder ved at bruge analoge signalkabler fra 5.1 udgangene på dvd-afspilleren til pre-in indgangene på receiveren. Hvis det giver dramatisk anderledes lyd er der nok en fejl i receiverens dekoderdel. 

Ok det var nok værd at prøve!

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:

Bruce:

Prøv at gå ind i OSD menuen på din receiver. Du har muligvis slået en equalizer på. Den hedder cinema EQ og skal stå på off hvis man mangler lidt mere af de høje frekvenser. Den er samme sted som hvor du ændre tone-kontrollen.

Det er korrekt. Den var sat til ON. Har nu sat den til off, men selvom jeg godt kan høre det hjalp lidt, så vil jeg tro det var en 10-20% jeg vandt. Jeg bør helt klart kunne få en lysere klang også uden at skulle sætte treble til +10. Men alt hjælper, så mange tak

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Har nu fået en aftale med HiFi klubben og de kommer 2 mand og tester imorgen, så håber jeg de finder noget

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 April 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:
Jannick skrev:

Bruce:

Det er korrekt. Den var sat til ON. Har nu sat den til off, men selvom jeg godt kan høre det hjalp lidt, så vil jeg tro det var en 10-20% jeg vandt. Jeg bør helt klart kunne få en lysere klang også uden at skulle sætte treble til +10. Men alt hjælper, så mange tak

Ja du har ret i at den ikke giver særlig meget ekstra. Den skal også kun stå på "on" hvis man bliver generet af S lyde.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:

Har nu fået en aftale med HiFi klubben og de kommer 2 mand og tester imorgen, så håber jeg de finder noget

Du må gerne rapportere tilbage hvad der er galt. Jeg er nysgerrig ;)

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Well. De gik calibrator DVD'en igennem, målte afstande ud til højttalerne, målte via radioshack lydmåler til 75db over hele linien....

Der blev ændret en del med db lydtrykket. Kørt test med Saving Private Ryan på -5db...f**k det var højt , men dejligt!!!

Efter første test sagde de, anlægget var meget vellydende. Det de så ændrede var at dæmpe bl.a. sub'en med -9db (ret meget!!!), så ændrede de fronterne til LARGE. Så spillede vi Ryan igennem igen, så prøvede de med centeren til LARGE også. Og de blev begge enige om, at de 3 skulle sættes til LARGE. Forskellen nu er så at sub'en kun tager sig af LFE lydsporet og de 4 baghøjttalere, hvor den tog sig af al bas fra ALLE højttalerne før. Det og dæmpningen af sub'en kunne måske godt forklare den lidt bassede lyd før, når den skulle tage sig af så meget og fronter og center klarer nu selv bas'en. Derudover skal man også regne med 300 timers burn in på B&W højttalere, førend højttalerne har "åbnet sig" og spillet til og lyder som de skal. Der er langt endnu.

Så efter den sidste gennemgang med treble 0 og bas 0, var de enige om, at systemet absolut ikke mangler diskant, alle detaljer etc, ricochets, surround står klokkeklart.

Og ja, jeg er meget tilfreds med resultatet

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 17 April 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

det var da godt de fandt fejlen, der er ikke noget værre end at have købt noget nyt og det så ikke funker 100%.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Lige et kort spørgsmål: Hvad kostede det dig, at få besøg?
Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Det var absolut det hele værd. 199 for kørsel (0-10 km), ok det var lidt dyrt, bor 1 km derfra , men så 115 pr. mand i timen, det var helt ok. Seancen tog 1 time og 20 og de tog kun for en time. Så under en 500 mand.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:
Det var absolut det hele værd. 199 for kørsel (0-10 km), ok det var lidt dyrt, bor 1 km derfra , men så 115 pr. mand i timen, det var helt ok. Seancen tog 1 time og 20 og de tog kun for en time. Så under en 500 mand.

Det er da en billigt for at få sat sit setup korekt op. Jeg troede sådan noget kostede meget mere.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes