Emne: Garrard SP25II stik? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Askham Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 15 November 2016 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg skal koble en gammel Garrard pladespiller til mit anlæg. Stikket fra pladespilleren er på billedet og der er phono indgang på
anlægget. Jeg søgte på av-cables.dk og det ligner mest XLR stik, men de adaptere jeg ser har 2 XLR til 2 phono, men der er kun et
stik fra pladespilleren. Hvad stik er det?
|
| Til top |
|
| |
pnnh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 938
|
| Sendt: 15 November 2016 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et din stik.
|
| Til top |
|
| |
Askham Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2016 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak :-) De DIN adaptere jeg ser har 5 ben, mit stik har 3. Men det er måske lige meget?
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 15 November 2016 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Youp. DIN til PHONO adaptere, hvis de er udført korrekt, tager højde for de "forhistoriske" 3-benede.
__________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
Askham Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2016 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået sat pladespilleren til og jeg får kun lyd igennem den venstre højtaler. Jeg har prøvet at bytte rød og hvis og da får
jeg lyd i højre højtaler, så anlægget fungerer. Så er det bare om det er adapteren eller selve ledningen fra pladespilleren. Jeg tror
jeg køber to phono stik og sætter på i stedet. Er de nemme at sætte på? Det ser ud til at der er tre kabler til nuværende DIN stik,
men den ene er bare kappen/isoleringen tror jeg. Er det korrekt?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 01 December 2016 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ligner et mono stik. Sikkert fra tiden med mono pickupper, der blev brugt på den Garrard. Du skal muligvis have en anden arm på eller trukket nye kabler i armen, så du kan bruge en nutids pickup. De tre ledninger, er ikke nok. Der skal være 2x2 + stel ledninger.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Askham Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2016 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står ellers "stereo" på?
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 01 December 2016 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad skiltet lover - Har Allan nu ret.
 __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 02 December 2016 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker fornuftigt at koble trådene sammen: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=104386& PN=1&TPN=1
Forskellen på keramisk / MM kan google sikkert hjælpe med, hvis du er nysgerrig. At det er en keramisk, kan du se alene af husets udformning og den rigtige nål, du har fundet. Hvis du er tilfreds med at få grammofonen til at virke, som den altid har gjort, synes jeg, du skal glemme alt om moderne pickup og arm mv.
Med hensyn til både phono/aux-problematikken og mono/stereo kunne det være interessant, om du ved, hvilket apparat din bedstefar koblede grammofonen til? Hvad kobler du den selv til? - når du skriver phono indgang, mener du vist moderne dobb.phono og ikke DINphono? Brydningstiden mono/stereo kunne godt være problematisk, men du må starte med at lukke det 3-benede stik op, så det bliver fastslået, hvordan det er koblet indvendigt. Normalt vil et DINstik med 3 ben være mono, men det er gammel viden fra for længe siden, så jeg er i tvivl, om et 3benet også vil kunne indrettes til at levere ægte stereo. Teoretisk er det jo ikke umuligt, at bedstefar har kørt grammofonen som mono, selv om den også kan køre stereo. (Og for at gøre det hele sværere, kan stereo være noget, den godt kan blive, men trods det være solgt i en tilstand, som kun leverer mono.) Noget taler for, at stikket kun er mono, men selv om det er stereo, er det en god ide at tjekke, om det er standardkoblet, - for kun i det tilfælde virker DIN/phono-kablet formentlig efter hensigten. Endelig er der den mulighed, at stikket er defekt og skal loddes. - Hvis det vitterligt kun er et monostik, må vi starte forfra, men det må kunne løses.
Måske kan dette fra Gjellerup's Min Båndoptager fra 1969 hjælpe dig til at forstå meningen og koblingen:

Fig. 33 taler om mono pickup, så måske fortæller heller ikke denne tekst tilstrækkeligt, men ellers lad os se et foto af stikket indvendigt.
|
| Til top |
|
| |
Askham Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2016 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for at I gider hjælpe så grundigt som i gør
Aristona: Det ligner fig.33 fra din manual hvor 1 er grøn, 3 rød og 2'eren er kappen. Det universale mellemstik som fig.34 nævner,
kan man stadig købe det?
Min bedstefar havde den sat til en et B&O igennem en boks hvor jeg tror at båndspilleren også var sat til. Boksen har måske
fungeret som mellemstikket?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 02 December 2016 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var i brydningstiden, mellel mono/stereo, ikke usædvanligt
at udstyr var "forberedt til stereo"
(havde selv en 4-spors Philips båndoptager med monoforstærker indbygget)
|
| Til top |
|
| |
aristona Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2016 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med boksen hjælper os vist ikke. Jeg kan ikke med sikkerhed gætte, hvad formålet har været. Det kan være noget omsætning, men også bare sammenkobling. Jeg var ude efter, om B&O'en måske var så gammel, så den havde indgang for keramisk PU. Det er umiddelbart et næsten mystisk punkt vedr. din tilslutning til phono, men du oplyser ikke detaljerne. Medmindre der er noget, jeg ikke ved, kan det dog ikke være forklaringen på den manglende kanal. Spørgsmålet er også, om du kan vurdere lyden med kun den ene kanal, for det er jo rigtigt, at en sådan tilslutning, som du har lavet, ikke burde kunne levere et korrekt resultat. Jeg fristes til at tænke, at det sikreste (og sjoveste?) kunne være at kigge efter en gammel radio eller forstærker, der også har plads til keramisk PU. Designet kunne også passe bedre sammen? Enten er den så gammel, så den kun har til keramisk, eller også har den 2 tilslutninger, til keramisk og magnetisk. Men det er jo meget længe siden, at det keramiske blev droppet. Det er et spm. om teknisk udvikling mod noget meget bedre, men det forhindrer da ikke, at du får lyd ud af din Garrard, som dengang var et godt produkt. Men i dag vil alle jo høre det som museumslyd.
Andre vil sikkert hjælpe med at tolke de synlige detaljer, men mit gæt er, at du rigtigt nok får stereolyd fra grammofonen. så når vi lige et øjeblik lader spm. keramisk/magnetisk hvile, bør fejlen med den manglende kanal ligge i dit mellemkabel. Heldigvis også den fejlmulighed det er lettest at rette på. Præcis hvilket kabel har du anskaffet? Det er rigtigt, som det anføres af exrumpyt, at det burde tage højde for fortiden, men altså, sådan var det, men i dag hvor Kina laver det til ingen pris, kan noget være ændret - og meget meget få sidder med din situation. Dengang kablerne var DIN til DIN og ikke DIN til phono, blev der lavet et utal af variationer, da der også kunne være fabrikantforskelle, så det er kun et spm. om detektivarbejde at spore det rette kabel. Men det kan netop godt være, at det letteste og sikreste vil være, at du først finder det korrekte DIN/DIN-kabel og så slutter det til dit nuværende kabel (hvis altså det er det rigtige).
Nogen kan sikkert pege på et oplagt sted at søge, men derefter er det ikke så svært. Et kabel med 3 ben i den ene ende og 5 ben i den anden, men der må ikke stå mono-stereo, der blot fordeler monolyden, men der skal stå stereo-stereo. Det findes.
Det universale mellemstik opfatter jeg som det, du i dag køber som et mellemkabel. "Manualen" er bogen Min Båndoptager, praktik teknik hobby, af Galle/Müller/Tiedemann.
Tilbage til tilslutningen: Du finder fornøjelig læsning her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=98584 og det er vist altsammen relevant for dig. Og vil gøre dig klogere. (Philips'en har jeg selv stadig stående, og den virker. Familiens første efter optræksgrammofonen.)
|
| Til top |
|
| |
aristona Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det slår mig pludselig, om ikke vi skal have lov til at se et foto af hele Garrard grammofonen?
|
| Til top |
|
| |
Askham Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2016 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lidt billeder:
Garrard SP25:
Pickup:
Forstærker:
Min bedstefars B&O anlæg er ikke så gammelt som pladespilleren, nok fra 2000 eller deromkring. Han sagde nemlig at han blev
anbefalet en omformer/forstærker mellem pladespiller og anlæg, men at det ikke blev nødvendigt alligevel. Kender desværre ikke
detaljer.
Mit anlæg er fra start/midt 90'erne vil jeg skyde på.
Den adapter jeg købte er en standard DIN-phono fra av-cables.dk
Jeg har søgt lidt efter et DIN 3pin til 5pin mellemkabel, men uden held indtil videre. Men så tænker jeg at jeg kan købe et løst 5pin
DIN stik og så lodde det som fig.32 i din manual længere oppe, Aristona? Vil det fungere?
Jeg har også tænkt på at finde en gammel forstærker, men det bliver ikke lige nu :-)
|
| Til top |
|
| |
Askham Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2016 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det :-) Det bliver lidt for teknisk for mig
|
| Til top |
|
| |
aristona Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2016 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen vej udenom, vi må vaske tavlen ren og begynde forfra. Ikke nødvendigvis med hele forhistorien om at firmaet Garrard i 1700-tallet tog sig af de britiske kronjuveler, til første verdenskrig leverede præcisionsudstyr og på et tidspunkt lavede verdens efter sigende bedste grammofon, men i hvert fald er denne tråd meget muligt kommet på afveje. Faktisk blev der jo nævnt Goldring, og det burde have fortalt noget, men jeg tror, det er korrekt at sige, at vi alle meget naturligt fokuserede på den keramiske pickup. Og så måske det, i hvert fald for mit vedkommende, at Garrard tidligere og før SP25 lavede mindst en model, der var lidt på niveau med den Philips AG, der omtales i linket, og altså var også den med keramisk/krystal PU. Det gør det heller ikke lettere, at SP25 kom i en række udgaver (og mon ikke denne er mk.II).
Jeg var på nippet til at fortryde det skrevne, for standardsvaret vedr. kobling af en keramisk grammofon til et moderne anlæg er jo: lad være. Brugen af sådan en, herunder at løse tilslutningen, vil typisk kun blive overvejet, hvis man sidder med en stak gamle 78'-plader, som man vil have overspillet, og så kan det være den hurtigste løsning. Men man bruger den ikke som daglig pladespiller. Imidlertid, enhver kan sidde med en individuel tilgang til sagen - herunder fx blot et ønske om at bevare -, og når der stilles spørgsmål, forsøger h4a at svare. Og jeg er ikke tilhænger af, at man bare skrotter de gamle ting. Man måtte tro, at du havde en personlig hensigt med at bruge den, men det er jeg nu kommet i tvivl om.
Men historien, som jeg med forbehold for detaljer vil servere, er nu, at du har en helt normal pladespiller. Som jo dog ikke er på niveau med så meget andet pga alderen og modellen, men det tror jeg, at du trods alt godt er klar over. Der omtales på nettet, at mk.II ikke kunne bruge MovingMagnet nåle, men også som det her nævnes kunne være forsynet med Goldring, og det er et punkt, der efterlader usikkerhed, for kan du sætte i princippet enhver MM på den? Jeg ved det ikke, men måske er det sådan, men det må være noget, du selv skal undersøge videre på. I hvert fald er SP25 i princippet "normal", men jeg har ikke fundet noget bevis for, om SP25 også fandtes som kun "keramisk" udgave, så tvivlen må trods alt være der. Sagen er jo, at når vi er tilbage i 60'erne og før (og SP25 startede i 1965), så er det mere tilfældigt, hvad der er blevet tilgængeligt på nettet, og ofte vil det være på private hjemmesider, hvor en simpel googlesøgning måske ikke finder det i første hug. Det gælder fx også for en oversigt over kabelversioner. [I Danmark blev kabler i stor stil leveret af firmaet Rudolph Schmidt.]
Med andre ord - hvis de "nye" tanker er rigtige - så skal du have udskiftet PUhuset med et grundlag for en moderne PU (ses på googlebilleder). For, som det er blevet nævnt, bør man i dag af flere grunde ikke anvende keramisk pu til jævnlig afspilning af vinyl. - Er jeg helt sikker på, at lige netop din udgave af SP25 ikke kun er til keramisk? Nej. Strengt taget er det kun den antagelige lyd, som du beretter om, og så en helhedsvurdering af situationen, der leder til teorien.
Hvad så med den nuværende krystalPU med hus? Hvorfor er den der? 1) Det kan være eneste mulighed. 2) Noget kan være blevet misforstået. Apropos dette med at en omsætter "ikke blev nødvendigt alligevel". 3) Denne pu med hus er påsat med 78'ere for øje. 4) En blanding af 2 og 3. 5) SP25 findes både til keramisk og til magnetisk, så kun mk. typen afgør det. Hvilket forekommer usmart, men måske ikke umuligt på den tid. Oplysning om dette bør være muligt at finde, men hvor? - Men du må selv tage ansvaret for en test med magnetisk. Evt. med en billig brugt pu fra genbrugskassen.
Teorien er altså, at der er en grund til, at denne pu sidder der i stedet for den originale, Og min tanke er, at den så indeholder en tilpasning, så tilslutning til phonostikket ikke er et problem. Men lige nu kan det kun være en teori, og lad mig understrege, at hvis der mod forventning kun kan sidde en keramisk pu på den, vil jeg anbefale en helt anden pladespiller til normal brug. Bare en nyere eller for at blive i stilen fx en Beogram 1000. - Under alle omstændigheder er det ikke ligegyldigt, at alt udstyr i mange mange år har manglet stikket til keramisk, men Philips-linket væver om muligheden for præcise undtagelsestilfælde, så phonostikket (eller et andet) kan bruges, og du kan håbe, at din Yamaha er sådan et, hvis der er behov for en undtagelse. - I realiteten må du nok selv vurdere, hvad du vil forsøge at tro på.
Om 2xDIN forbindelsen. / Glem bare illustrationerne fra det som ikke er en manual men en bog om båndoptagere fra Gjellerups forlag. De passer ikke til din virkelighed. Både dem og linket til Philips var blot for at give dig ideer. Jeg fik ikke præciseret, at det naturligvis er et 3benet hunstik, der skal til, og det letter ikke muligheden for i dag at finde et egnet kabel. Det er rigtigt, at man ikke umiddelbart finder det ved googling, men selve stikkene kan vel findes. I de såkaldt gamle dage kunne man gå i radioforretningen og om nødvendigt få kablet lavet fra dag til dag. I dag findes det vel oftest i rodekassen i genbrugsbutikken, altså teoretisk. - Kan stikket på dit kabel åbnes, så ved du nu, hvordan forbindelsen skal være i begge ender, hvis du selv laver den. - I den normale version med 2xhanstik var kablet almindeligt, og der er givetvis en international butik, der kan levere det, men hvor.
|
| Til top |
|
| |
aristona Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2016 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står der SP / LP på den gule nål, så den også kan anvendes til "lak"78'ere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 December 2016 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke så meget Hokus-Pokus med den grammofon. Det er et automatisk grammofonværk med en stereo pu. med vendbar nål til LP/EP
(micro rille) og en "plov" til de gamle 78'er (ikke Shu-Bi-Dua's 78'eren)
Det kan der næppe tærskes mere langhalm på...
Tør dine øjne, og lav en lus i dit phono-adapter mellem ben 1 & 5. Det er ganske normalt at der ved phono-in i ældre apparater var en
intern lus her i mellem, netop for at tage højde for de (rigtig gamle) din stereo stik og de nymodens 5-benede. Ortofon KS601's
grammofonindgang er "varm" på ben 1 & 3 .
Grammofonværket er et mellemhjul drevet (rumle) værk, med automatik. Prøv at nyde automatikken ved hastighedsvælgeren på 78...
Kurvehjulet der fører arm funktionerene, drives af pladetallerken (kun når en funktion er i indgreb) Så der er rigtig god fart på arm retur
ved 78' __________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
Askham Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2016 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige været væk noget tid, men tak for svar :-)
Jeg forstod aldrig det med keramisk pickup, for som jeg skrev, min bedstefar havde den sat til et nyere B&O uden nogen forstærker
imellem og jeg fik normal lyd igennem phono indgangen.
Jeg tror ikke den DIN-PHONO adapter jeg har købt kan åbnes, men jeg ender nok med at købe et DIN stik som jeg selv kan lodde.
Eller kan jeg lodde direkte på 2 x phono rødt og hvidt stik for at undgå at bruge adapter?
Nålen kan vendes, der står LP og 78 på. Tror faktisk jeg kom til at vende den forkert i starten  Har dog kun brugt 5kroners
genbrugs LP'er så ingen skade. Kan man se på selve nålen hvilken side er hvad?
Hvis jeg ikke bliver tilfreds med den som den er, er der så frit valg af pickup'er jeg kan udskifte med? Er det standard stik til
montering? Jeg ser f.eks. at hifi-klubben har en Ortofon OM5E til 439kr i deres tilbudsavis inkl. montering?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 December 2016 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Askham skrev:
tPickup:
|
|
|
Løsningen står på den gule FLAP som der vender nålefanen som du ser på billedet. LP vender ned og den side der vender op står der
sikkert N eller 78. Billedet viser en klassisk vendbar PU i stilling N eller 78. Drejes "flappen" så LP vender op så er det bedst for en
vinylskive. Snak om krystal eller ikke: Spiller det som det skal i en rigtig phono-indgang med riaa så er det en dynamisk pu. En krystal
pu har et meget kraftigt output og vil overstyre en normal grammofon indgang. Ligeledes er der også noget med korrektion, hvor jeg
ikke lige husker den tekniske forklaring godt nok til at kunne gengive den her, med en gammeldage krystal pick-up kan spille i en linie
indgang... Den må vi tage senere. __________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|