Forfatter |
|
M&M! Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej....
Hvilket træ er bedst a bygge højtalere af? KaN det svare sig at bygge dem a spondplader også lime noget pænere træ uden på?
og er der nogen tykkelse som er bedst?
mvh Mikkel... ps. er skrevet meget hurtigt!
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mdf 19/22 mm vil jeg ta og så finer uden på.... spånplade sku ik være
så godt.. sikkert en der kommer med en bedre forklaring
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spånplades fordel ligger primært i prisen - og så er det rimeligt tungt. Til gengæld døver det værktøjet og er svært at lave en pæn finish på. At lime noget udenpå er såmænd ikke en dårlig ide . Det vil osse gøre kabinettet stivere.
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for dit hurtige svar... Er bare super!.... Jeg smutter nemlig ned og køber det om lidt.. lige inden lukketid... hva koster mdf ca.?? Hvorfor er det bedre??
Mvh Mikkel...
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er spåndplader med noget limet uden på lige så godt som mdf?? eller er mdf meget bedre..??
mVH mIkkel... ps tak for de hurtige svar... rart!..
|
Til top |
|
|
Lar5 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
M&M! skrev:
hva koster mdf ca.?? Hvorfor er det bedre?? |
|
|
Jeg gav vist ca 270 for en 25 mm plade da jeg lavede min subwoofer.
Og MDF er mere lyddødt end fx. spånplade... derfor er det bedre.
|
Til top |
|
|
proac Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 146
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
at bygge selv er både sjovt og spændende.
det jeg har bygger har som regel været i birkekrydsfiner som har en god tone og i forskellig tykkelse .
især frontpladen har været tyk feks 24mm og sideoplader i 18mm.bagplader og bund i 15 mm med blygummi dæmpning.
og det er gjort helt bevidst for at SPREDE resonanserne,så højtaleren ikke booster i et bestemt område.
mvh kenn
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spånplade er ganske fint. Ift. MDF er det ikke så tungt, men den grove struktur giver tilsyneladende bedre lydegenskaber. MDF har en veldefineret resosnansfrekvens, der desværre ligger rimeligt højt. Kender ikke det præcise område, men det ligger så højt at det desværre er hørbart.
Med god afstivning og veldæmpet kabinet behøver det dog ikke at blive et problem.
Jeg har prøvet både spånplade, MDF og krydsfiner, jeg har dog ikke decideret lavet eksperimenter med hvad der lyder bedst. Færdige konstruktioner jeg synes har lydt godt og musikalsk har dog ind i mellem haft lette stive kabinetter bestående af flere forskellige materialer med forskellige resonansfrekvens. Derfor vil jeg med mit næste projekt forsøge med en blanding inspireret af piega.
Her mixes krydsfiner, kork og aluminium. Jeg overvejer krydsfiner, kork, krydsfiner og tilsidst MDF (for finishens skyld).
|
Til top |
|
|
ozzy24 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 181
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
evt. en blanding af kryds finer og mdf . har haft stor succes med den blanding til bas kabinetter til bilen.
__________________ mit grej
højt=hjemmebyg (jbl og TAD enheder)
pre amp= copland
effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spåndplade har absolut, ligeså gode lydmæssige egenskaber som MDF'en, omend ikke bedre. Jeg har flere gange bygget prøve højttalere i spåndplade, for så senere at bygge den endelige højttaler i MDF, og her har jeg flere gange oplevet at spåndplade modellen var bedst. En ting er dog sikkert, og det er at MDF'en er rigtig god til sub/bas kabinetter. Jeg har flere gange oplevet forbedringer, ved at kombinere MDF, spåndplade og Limtræ.
Mange tror/mener også et totalt lyddødt kabinet er det bedste(masser af bituemen på alle sider), efter min mening/observering er dette ikke sandt, da et lyddødt kabinet kvæler noget af musikken, dette må ikke forveksles med et stift kabinet, da et stift kabinet kombineret med en lille smule bitumen er at foretrække, da dette dæmper resonanserne, således kabinettet ikke spiller med selv, men stadigvæk slipper musikken.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
Sendt: 11 September 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der ikke en træsort som er god at bruge? Hvad med sådan noget som bøg? Isåfald, kunne man vel købe en køkkenbordplade, og skære den ud i de rigtige størrelser? Sådan en er vel mere end 30mm tyk, og vejer godt til. Ville dette ikke være et godt alternativ?
Jeg spørger kun fordi, det er en takne jeg har gået og pudslet lidt med...
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarende.... Så må jeg jo kigge på let a vært, og gøre mine egne erfaringer...
Mvh........
|
Til top |
|
|
krag Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 18 September 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal male kabineterne, i stedet for at finére, er MDF at
foretrække da det er meget nemmere at få god finish på. Spånplade kan
nemt "stødes" og der skal spartles mere.
__________________ mvh rasmus krag
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 19 September 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget spartlearbejde på spånplade kan undgås såfremt man anvender strukturrulle - men det afhænger jo af den ønskede finish.
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede :) skrev:
Findes der ikke en træsort som er god at bruge? Hvad med sådan noget som bøg? Isåfald, kunne man vel købe en køkkenbordplade, og skære den ud i de rigtige størrelser? Sådan en er vel mere end 30mm tyk, og vejer godt til. Ville dette ikke være et godt alternativ?
Jeg spørger kun fordi, det er en takne jeg har gået og pudslet lidt med...
|
|
|
Spændende ide. Slet ingen der har nogle forslag, eller har prøvet det? Jeg har nemlig selv gået med tanken.
Er der nogen her inde som kan sende nogle links, hvor man kan se hvordan man laver en suveren afstivning i et kabinet? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ,
For at tage tanken et skridt videre, har jeg nu tænkt over følgende: Hvad med at skære "omridset" af højttaleren, set fra oven, ud med en dekupørsav, i 10 stk. eller der omkring, og så lime dem sammen. Derved vil man evt kunne få buede sider, og derved opnå en ekstrem stivhed. Ydermere tror jeg at alle samlingerne i bordet i sammenspil med de limninger man selv laver vil komme til at fremstå rigtigt flot. Der skal bare lægges stort pudsearbejde i projektet.
Hehe tja, stadig bare en skør ide, men synes efterhånden den er ved at tage form.
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede :),
Det lyder meget interessant, kan være man skal igang her i næste uge (Nogen har jo efterårs ferie) Det lyder faktisk meget meget spændende. Jeg har også nogle ideer men de er svære at forklare, men jeg arbejder på et kabinet til min PL26 som er formet som en cylinder, men nogle aluminiumsplader, meen. det er satdig kun på tegnet brættet
Har også tænkt på at skære en cylinder ud i en massiv kasse, hvor man for sider op på omkring 5-10cm, dette bliver dog et voldsom stort kabinet, men meget stift i det. Ja der er mange ideer, spændene om nogen af dem bliver til noget  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ, lyder voldsomt, og unægteligt spændende
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange forsk. måder, bruger personligt MDF plade, det er herlig nemt at arbejde i, og så har man det selv på lager derhjemme ^^
__________________ alt under 150db er tøset!:D
|
Til top |
|
|
Løystrup Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener at MDF`s egenresonans ligger på omkring 400 Hz = Hørbart, hvorimod Spånplade ligger omkring 14 Hz = i langt de fleste tilfælde ikke hørbart  .. Men MDF er meget lettere at få en flot finish i og Prisforskellen idag mellem spån og MDF er ikke så stor, så det er vel en smags-sag hvad der er bedst. Har selv lavet rigtig mange kabinetter til ICE, i både Spån og MDF, men har faktisk ikke kunne høre den store forskel, men det er jo nok også svært, når resten af bilen spiller med..
|
Til top |
|
|