Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp, skal bygge en subwoofer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vega!!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 September 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg står og skal til at bygge en subwoofer. Det skal være en der sparker røv, og den skal samtidigt lyde godt.

Det skal nok være en 12" eller 15" bas der skal sidde i. det skal lige siges at det er første gang jeg bygger en sub.

Så først skal jeg altså have enhederne. jeg jo have en bas. jeg har kigget på  bla. www.discosupport.dk www.disconetto.dk og www.q-sound.dk

Det har nogle OK muligheder, lige bortset fra q-sound, hvor der ikke altid lige står specifkationer på deres varer.

Det skal nok ikke være PA, jeg har set på nogle JBL basser. jeg kunne også godt tænke mig at vide hvor stor kassen skal være, og hvordan det er smartest at bygge den.

Jeg har et bugdet på 1000 kr. til bassen alene, er det for lidt at ofre? og så skal jeg jo også have et bas reflexrør, og den tingest hvor man putter ledninger ind og forbinder med bassen. eller skal jeg? det må i fortælle mig. Når vi har fundet de rigtige ting jeg skal bruge til sub´en så går jeg i gang med at lave den.

jeg venter spændt på svar!

Til top Vis Vega!!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vega!!

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 September 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej Vega!

Jeg vil anbefale dig at tage et gik på www.frequence.dk, under byggesæt!

Her kan du se nogle kit til nogle voldsomme subwoofere. Det der kommer til at rykke i dit budget er klart en forstærker der skal drive din enhed. Sådan en koster hurtigt knaster!

På siden er der ligeledes en masse gode fif til hvordan du kan bygge en subwoofer og opnår et hæderligt resultat!

Ellers er der kun at sige: På med vanten og få banken en lækker DIY woofer sammen!

Se eventuelt nederst i min signatur, hvor der er en gennemgang af, fra da jeg byggede min dejlige woofer

God fornøjelse,

Mvh. Bjarke Rasmussen

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Vega!!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej

tak for linket. Men de har jo kun en 12" bas  til under 1k

den her:Peerless, 830669 SLS 12" SWR

er det sådan noget jeg skal gå efter? jeg mener nemlig at have set den enhed før, men jeg har aldrig fået dens specifikationer at vide.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 September 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

Hvis du skal have hjælp til alt, og ikke selv kan lave kabinet, kan det hurtigt blive alt for dyrt at bygge selv. Hvad er dit samlede budget for sub og forstærker?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 20 September 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Ja den peerless skulle være god. Det håber jeg ihvert fald! Jeg har selv købt en og har været i gang med et subwoofer projekt i over 2 uger. Jeg har ikke fået hørt enheden endnu, da jeg har lidt problemer med den blanke malingen til kabinettet. Men du skal være velkommen til at kigge lidt på mit projekt, linket er i min signatur.
Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 20 September 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

12" Peerless'en er i orden. Den stiller lidt krav til boksvolumen, personligt ville jeg nok ikke gå under 100 liter med den. - og jeg ville holde mig til en lukket boks. Til refleks ville jeg benytte en noget større 'kasse', gerne > 200 liter med denne enhed.

Men Vega, da du er begynder, vil jeg opfordre dig til at se lidt på diskussionerne om subs og beskrivelserne af diverse projekter her på sitet. Osse i de forretninger, der sælger byggesæt.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Vega!!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har kigget rundt på de forskellige discussioner her på forumet og peerless får god omtale.

Så det blir nok den 12" jeg køber. men hvis der er nogen som stadig har links er de velkomne. eller gerne specifikationer til peerless.

Jeg har en denon avr 3802 til at trække den så forstærker og materialer skal vi ikke bekymre os om.

det eneste vi skal bekymre os om er bassen. jeg har som sagt ca. 1k til den. små ting som bas relfex rør osv. koster jo ikke så meget. og så er der vel også strøm indgang osv, det skal vi heller ikke tænke på. bare bassen når den er i orden går jeg igang med at bygge.

hilsen henrik

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hvor stor må kassen være?

Vega!!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

55 x 55 x 55

altså 6 plader på 55 cm hver. det er MAX.

Men findes der ikke noget andet en den 12" bas fra peerless som ejg skal gå efter? 800 er ret meget for en 12" bas. men den har jo fået god omtale.

skal det være en jeg køber?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Aner det ikke, Vega! Du har jo faktisk ikke sagt så meget om hvad du har brug for... HVAD musik spiller du, HVOR højt har du brug for at spille, HVOR stort er rummet osv. - de ting tæller!  Der indgår mange ting i vurderingen af et behov.

800,- er IKKE meget for en 12" bas, for øvrigt.

Vega!!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

ok undskyld det har jeg helt glemt at skrive

Altså mit værelse er 13 kvm men jeg får snart noget lidt større. jeg hører mest  rock/techno. Jeg elsker bas som brager igennem med høje lydtryk men som samtidig lyder godt når man spiller lavt.

den er da iøvrigt ikke særlig kraftig den der peerless? 150W er det meget for en bas på 12"?

skulle jeg bare købe noget PA istedet for? jeg ved de har en 15" til 240 her: http://www.danskdiscoteknik.dk/htdisco.htm

der er også mange andre store PA basser, er det sådan noget jeg skal gå efter eller er det sådan noget som lyder dårligt og ikke spiller deltaljeret?

Teerex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 September 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej Vega

Frisk at høre at du er villig til at kaste dig ud i selvbyg...men, hvis 800,- er max beløbet vil jeg foreslå at du ser dig om efter noget brugt udstyr på dba evt. Jeg tror absolut du får mere "value for money" på den måde. En 15" til 240,-...glem det.

En ting er selve enheden du skal bruge noget andet er jo kabinettet. Der skal bruges rimelig solidt materiale (MDF plade) og hvis du ikke selv har mulighed for at save det ud koster det jo også. Jeg synes du skal forhøre dig lidt om hvad det vil komme til at koste dig blot at lave kabinettet. Måske vil det afgøre situationen for dig.

mvh

Til top Vis Teerex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Teerex

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 September 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

hvad med denne 10 " CERWIN VEGA
http://www.thansen.dk/product.asp?c=306397214&n=12273936 18&pn=1227400086

den kommer til at gå ned til 19 hz i et kabinet på cirka 67 liter.

Til top Vis kagemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kagemand

Romeo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 21 September 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Nu skal man efter min mening, ikke bygge selv, for at spare penge. Bare en lille indskydelse.

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

en gut ved navn stig erik tangen (norge) har lavet the almighty sub som kan ses her med grundig beskrivelse http://member.newsguy.com/~stigerik/almighty/index.html

stig er vist en del af griffin audio http://www.griffinspeaker.com/ som laver nogle seriøse studio-monitors. Han ved hvad han snakker om http://member.newsguy.com/~stigerik/ så måske det er et forsøg værd... jeg aner dog ikke hvad de jbl han bruger koster...

kongen

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

mener forresten han anbefaler nogle monacor alternativer...
Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Vega!!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

selvfølgelig! det er jo cerwin vega jeg skal have fat i! tak for jeres svar. Men de der basser de sælger hos thansen er det ikke bilbasser? jeg nægter at købe på DBA.dk der er kun 1 CW bas, og gider sq ikke betale 12 kr. for en annonce. er der andre steder hvor man kan købe CW basser?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 September 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mod på at shoppe i usa, så prøv at checke dem her:

www.adireaudio.com

Jeg købte deres 15" Tempest enhed for et par år siden, den koster vist 145 USD (så kommer der godtnok told osv på) og jeg skulle hilse og sige den kan sparke fra sig. Deres 12" Shiva enhed er også voldsom og meget brugt til DIY projekter over there. Prøv at checke www.hometheaterforum.com - deres DIY forum er fyldt med folk der bruger Adires enheder til hjemmebyg.

På AdireAudios hjemmeside er også forslag til byg-selv kabinetter, og software til kabinetberegning hvis man vil nørde lidt mere.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Vega!!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

tak for  linksne. Jeg er ikke så meget for handle i udlandet, men den bas ser ellers nice ud. Jeg skal helst have købt en bas inden Onsdag, jeg har nemlig kun onsdag og torsdag i næste uge og næste uge igen til at bygge i før det er efterårsferie. så jeg vil helst have den klar der.

Jeg kan godt lide Cerwin vega basser hehe ;) ellers er der jo den peerless, hvis nogen ved lidt mere om den er de velkomne til at skrive her. jeg fandt forresten nogle voldsomme JBL basser her:

http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=&cMain=&c Sub=&id=1734&action=produkt

http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=&cMain=&c Sub=&id=1735&action=produkt

jeg kan også godt lide JBL. Der står specifikationer nedenunder billederne så det ville hjælpe mig meget hvis i ville læse det og give jeres ekspert mening om dem.

Hvis der er noget i mangler at vide så spørg endelig. Jeg hører mest techno/rock og jeg elsker en bas der kan brage igennem men som samtidig lyder godt. Jeg bruger en Denon avr-3802 receiver.

Kassen skal max være 55x55x55 altså et kvadrat. det skal være 10" 12" eller 15" bas. jeg har 1k max. Jeg har ikke noget imod at købe brugt bare ikke på DBA.dk

jeg har heller ikke noget mod at købe i udelandet hvis det er sikre steder som f.eks amazon.com eller noget.

hilsen henrik

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber den cerwin vega jeg linkede til, vil du få en utrolig dyb og kraftig bas, i et kabinet på cirka 41*41*41 ( indvendigt mål ), den har også en rimelig høj følsomhed.

Til top Vis kagemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kagemand

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes