| Forfatter |
|
Vega!! Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg bygget et kabinet, det er 55 liter, og nu står jeg og skal til at købe tingene.
Der var en der stod og sagde noget om rockuld og en bagskure(?!) men han mumlede så jeg forstod det ikke helt.
altså jeg skal bruge det her, ikke?
basenhed
http://www.thansen.dk/product.asp?c=314046876&n=12273936 18&pn=1227400084
og så skal jeg vel bruge en terminal boks, der er nogle her, hvad for en af dem er bedst?:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=314046876&n=1200268 082#xy
Er der andet jeg skal bruge? jeg har set en højtaler hvor der var sådan noget fåre uld inden i, please sig hvad jeg mer skal bruge fordi så har jeg min subwoffer i morgen yeyeye. jeg skal nå ned i thansen inden de lukker kl. 6.
please
tak
|
| Til top |
|
| |
Madhouse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slap af og se i den anden tråd, du behøver ikke spamme.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. terminalbox: En med skrueterminaler er bedst, fjederterminaler er fandens opfindelse!
Jeg går ud fra, at du har bygget et lukket kabinet. Så bare sæt rockwool på alle sider. Tip: slå nogle dykkere i siderne, så sidder rockwoolmåtterne fast, når du trykker dem ind. Du kan også bruge fåreuld, mææææææææn det kan ikke betale sig.
Er den til brug i "dytten"?
Du skal have en eller anden form for delefilter. Det lyder ikke godt, at sende hele frekvensområdet i en subwoofwer.
Hvilke højttalere skal den spille sammen med?
|
| Til top |
|
| |
Vega!! Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej finn
mange tak for dit svar.
det er et lukket kabinet ja.
Den er bygget med sådan nogle lister inden i, så hvordan sætter jeg rockwoolen fast, listerne sidder i hjørnene de er sådan nogle aflange nogle. den skal bruges til mit værelse. den skal spille sammen med et par Eltax millenium 500 hehe lol. ved godt det ikke er verdens bedste højtaler men de spiller sq okay alligevel.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skær rockwool-måtterne ud så de passer indenfor listerne. Hvis jeg skulle lave det, ville jeg slå dykkere i alle sider (ikke igennnem pladerne), presse måtterne ind over, og så bruge noget tyndt ståltråd, til at vikle om dykkerne, og føre det fra dykker til dykker. Så sidder måtterne hvor de skal!
Du skal have nogle STORE spoler, til at sætte ind mellem Cerwin Vwgaens plus-pol og forstærker. Se om du kan skaffe nogle spoler på 5-10mH. Og så bør du skære dybbassen fra dine Eltaxer. Det gør du med kondensatorer. Prøv 100- 300uF. Lyt dig frem til det der lyder bedst.
Ang. "verdens bedste højttaler", så er vi alle startet på dit niveau, så bare fortsæt. Det er verdens bedste hobby, du er ved at gå igang med. Sagt af en, der har haft det som hobby i 32 år.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
NB! Husk lige at de kondensatore du skal bruge på dine Eltaxer..! skal være Bi-Polar
Peter
|
| Til top |
|
| |
Vega!! Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for svarene. Hmm. eltax, kondensatorer
Jeg kan godt følge jer nogenlunde. men altså Sub´en er en hastesag så lad os lige få den på plads.
altså jeg dribler ned til thansen og køber nogle skrue terminaler, og den bas.
og så skal jeg have rockwool, hvor kan det fås henne? kan man ikke bare lime rockwool fast til pladerne indvendigt?
og spolen, hvilken spole skal jeg købe, hvordan bærer jeg mig ad med at koble den til subben? de har nogle delefiltre her men kunne ikke finde nogen spole:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=314097520&n=1200267 216#xy
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
no offense, men hastværk er lastværk... vær sikker på at du ikke forhaster dig npr du skal bygge  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Vega!! Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg købt 15" Cerwin vega bassen, nøj den er smuk 
og terminal boks. så hvad skal jeg så nu? jeg skal have fat i rockwool og en spole. en der gider at hjælpe mig lidt med at forklare hvad en spole helt præcist er og hvor man kan få det henne, og hvordan man kobler til subben.
altså lige nu har jeg det 55 liter kabinet, basenheden og terminal boksen. hvad gør jeg så?
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
En spole tillader kun lave frekvenser at passere.
En kondensator tillader kun høje frekvenser at passere.
Spolen sætter du mellem plusledningen fra forstærker, og plus på subbassen.
Kondensatoren sætter du mellem plusledningen fra forstærker, og plus på Eltaxerne.
Spoler og kondensatorer køber du has f.eks. DanskAudioTeknik eller en der forhandler Monacor, eller andre elektronikforhandlere.
|
| Til top |
|
| |
Vega!! Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok tak det hjalp mig en hel del. men hvad gør jeg ellers, skal ejg skrue bassen på foran og så terminal boksen i bag i? hvordan forbinder jeg bassen til terminalen? jeg har kun prøvet hvor man putter en ledning en i en terminal boks som er forbundet til selve bassen. men hvad skal jeg gøre her? der er ingen ledninger til at forbinde terminalen og bassen?
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal forbinde plus (rød) på terminalboxen, med plus på Cerwin Vegaen, og minus med minus (sort). Hvis du ikke kan svinge en loddekolbe, så køb nogle spadestik (i en bil-hifi-bix eller et byggemarked), og klem dem på ledningsenderne (afisolerede). MEN, lodning er bedst.
Basserne skrues ind fra fronten af kabinetterne (ikke indefra, men udefra).
Terminalboksen skrues i et passende hul på bagsiden af kabinetterne.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik, du skal ikke bruge hverken spole eller kondensator når du bruger din Denon 2802 surroundrecievers sub-udgang, hvilket jeg går ud fra du gør?
|
| Til top |
|
| |
Vega!! Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er min fejl, jeg har glemt at skrive at jeg bruger min denon avr 3802. beklager meget
jeg dribler ned efter noget rockwool i morgen. ellers er jeg færdig med at bygge den jeg mangler bare lige at putte to af pladerne på ( foran til bassen og bagved til terminal boksen )
så jeg putter lige noget rockwool i først og forbindet hele og og hamrer det sammen og så er det det?
hilsen henrik
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Good luck MY BOYZZZZZZ
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
vi forventer en billed raportage...  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|