| Forfatter |
|
Crein Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har stadig lidt problemer med at forstå bass-refleks.
Hvilken indflydelse har portlængden og arealet?
Hvad sker der med lyden hvis man gør porten længere/kortere? Og hvad sker der med lyden når man ændre størelsen?
Hvordan beregner jeg portlængden/arealet "manuelt"?
Er der nogle placeringer af porten som er bedre end andre. Og er der nogle placeringer man helt skal undgå?
Håber der er en eller flere der kan hjælpe mig.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sejt nok alligevel :D Så har jeg da lidt ide om hvordan det virker.
Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg i praksis kontrollere det.
Holder det også vel højtalerbygning af porten lige så godt kan stikke ud som ind ad?
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kontrollerer det derved, at du beregner dig frem til kabinets-størrelse og portlængde og diameter.
Så køber du en variabel port (2 rør der skydes frem og tilbage indeni hinanden), som bl.a. Monacor sælger. Du starter med den længde beregningsprogrammet foreslår, og herefter lytter du dig frem til, om porten skal være længere eller kortere.
link til CAAD (computer Aided Audio Design), beregningsprogram:
http://www.monacor.dk/446/79
Eks. på variabel port:
MBR-110
Varenummer: 122250
|
Bass-reflex tube
High-quality PVC material, telescopic version, large cross section for low air flow noise, 95cm2.
|
Technical datasheet |
| Inside diameter |
110mm |
| Outside diameter |
122mm |
| Length |
160-280mm |
| Flange diameter |
146mm |
| Cross section area (SV) |
95cm2 | | |

|
| Vejl. udsalgspris (inkl. moms) :
114,00 |
|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
|
Du kontrollerer det derved, at du beregner dig frem til kabinets-størrelse og portlængde og diameter.
Så køber du en variabel port (2 rør der skydes frem og tilbage indeni hinanden), som bl.a. Monacor sælger. Du starter med den længde beregningsprogrammet foreslår, og herefter lytter du dig frem til, om porten skal være længere eller kortere.
link til CAAD (computer Aided Audio Design), beregningsprogram:
http://www.monacor.dk/446/79
Eks. på variabel port:
|
|
|
Jeg kender godt monacor's porte. Er selv forhandler af monacor :)
Grunden til jeg spørg så meget omkring portene er fordi jeg helts vil bygge portene i kabinettet.
Derfor vil jeg gerne lærer en masse om det
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du udregner portvolumenet i cm3, og omsætter dette volumen til hvilken form for kabinetsåbning du nu synes er sjov!
Eks: en port (rør) på 20 cm længde og 10 cm i diameter, svarer til ca 1.57 liter. (1570 cm3)
Lad os sige du vil have en 6 cm. åbning i forpladen af dit kabinet, som er 20 cm bredt så:
1570 = 6 x 20 x X
X = ca. 13 cm.
ALTSÅ: længcen på din port (der er 20 cm bred og 6 cm høj, skal være 13 cm.
22/7 x r2 x h = volumen (rør)
bredde x hæjde x længde = volumen ( kasse)
keine hexerei, nur matematik!
|
| Til top |
|
| |
gasjack Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh det passer da vist ikke helt Finn.
Jo mindre portarealet er, jo kortere skal porten da være, så portvolumet er ikke konstant.
Men mon ikke det bliver rigtigt, hvis man beholder det samme portareal. Dvs, et rør med diameter på 10x20cm rør har et portareal på 5^2*pi = 78,5cm2
Så hvis dette areal bibeholdes, kan man bruge en anden port af samme længde, men med en anden form (f.eks. firkantet 15*5,235cm = 78,5cm2)
Ret mig hvis det er forkert - jeg er ikke nogen haj til det her, men jeg er ret overbevist om, at portvolumet ikke er konstant, som jeg læser er det finn52 skriver.
Mvh
Rasmus
PS: Hvis der er nogen porthajer der kigger med, må i meget gerne kigge på spørgsmål i Selvbyggeri
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er rigtig hvad Gasjack skriver. Portvolumen er ikke kontant.
Mindre diameter = kortere rør.
Den letteste måde at lave "anderledes" basrør - er at omsætte åbningsarealet til en tilsvarende diameter eller radius - da de fleste formler er beregner runde basporte. (hov det er vist også det Gasjack skriver).
At ramme et perfekt (eller bare godt) basreflekssystem i første hug - kræver utrolig megen erfaring og held. Der er nemlig flere faktorer der spiller ind end det rent beregningsmæssigt:
- Placering af røret (munding inde i kabinettet)
- Placering af røret (munding udenpå kabinettet i forhold til rummets dimensioner)
- Dæmpning (mængde og placering)
- Diameteren af røret (hvor åbent er systemt - hvor kraftigt er output fra porten)
- Hvor tæt er kabinettet
- Kabinettets form (Stående bølger)
- Afstivningernes form (Interne uønskede "basrør")
Så man ender alligevel med at justere på det givne system 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 03:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige en hurtig tanke..
Hvordan betegner man volumen af en refleks kasse? Er det med porten eller uden?
Eks

|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jo bygget en lille højtaler med en 6½" bass-mid
Den spiller faktisk rigtigt godt.
Men det der undre mig er at jeg startede med en porthøjde på 1,6cm ca. Men jeg tænkte... nå ja hva fanden og satte den til 2cm uden at regne på det.
Efter jeres formler ville den så gå i rasonans ved højere hz.
Men den højtaler går utroligt lavt. Næsten lidt for meget efter min mening.
Hva er forklaringen på det?
http://critech.dk/hojttaler
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal trække enheden og portens volumen fra.!? Så hvis du eks. Skal have 50 liter, og enhed fylder 2 liter og port 3 liter, så skal kabinettet være 55 liter.
Peter
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du målt at den går lavt (dybt) eller lyder det bare som om den gør det?
En højttaler hvor porten er tunet til en for høj frekvens får en pukkel på frekvensresponsen og det kan sagtens snyde en til at tro den spiller dybere end den i virkeligheden gør.
Iøvrigt er det umuligt at sige noget om det system du har bygget når du hverken oplyser kabinet volumen, port størrelse eller hvad for en enhed du har brugt.
Portens placering på kabinettet er ukritisk sålænge den sidder indenfor en kvart bølgelængde af portens resonans. Dette gælder naturligvis kun i et frit felt! Hvis højttalere står op af væg/gulv/andet er det ikke helt så enkelt. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Du skal trække enheden og portens volumen fra.!? Så hvis du eks. Skal have 50 liter, og enhed fylder 2 liter og port 3 liter, så skal kabinettet være 55 liter.
Peter
|
|
|
Nogen der kan bekræfte det ? :D
|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
Iøvrigt er det umuligt at sige noget om det system du har bygget når du hverken oplyser kabinet volumen, port størrelse eller hvad for en enhed du har brugt.
|
|
|
Okay :D Så kommer der lidt informationer.
Indvendige mål: B: 162mm H: 412mm D: 312mm
Volumen 20,82 L /Med port
Længden på porten 26,7 cm og arealet er 32,4cm2
enheden er en Monacor SPH-165CP http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=102330
Håber det var nok til at give en ide om hvordan højtaleren opfører sig.
|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
Portens placering på kabinettet er ukritisk sålænge den sidder indenfor en kvart bølgelængde af portens resonans. Dette gælder naturligvis kun i et frit felt! Hvis højttalere står op af væg/gulv/andet er det ikke helt så enkelt.
|
|
|
Uha... Det var lige kompliceret nok for mig. Kan du forklare det ? 
|
| Til top |
|
| |
svend Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et program jeg bruger siger at med de tal du oplyser (port Ø 50 mm) så skulle det give et f3 på 41 hz og en portresonans på 31 hz.
Og så kan jeg bekræfte at Peters oplysninger om at tillægge portens og enhedens litertal er rigtig når man sidder og regner det ud på lommeregner.
Når man bruger programmer er der, i det beregningsgrundlag programmet benytter, taget højde for det.
mvh __________________ Life is what happens while you're planning it!
|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
svend skrev:
|
Et program jeg bruger siger at med de tal du oplyser (port Ø 50 mm) så skulle det give et f3 på 41 hz og en portresonans på 31 hz.
Og så kan jeg bekræfte at Peters oplysninger om at tillægge portens og enhedens litertal er rigtig når man sidder og regner det ud på lommeregner.
Når man bruger programmer er der, i det beregningsgrundlag programmet benytter, taget højde for det.
mvh
|
|
|
Hvis du har regnet ud efter mit kabinet her jeg ikke taget højde for at ligge port og enhedens liter til.
|
| Til top |
|
| |
svend Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har puttet enhedens (komplette) data ind i programmet, og ladet programmet udregne to forslag.
Et ud fra hvad der er bedst i forhold til enheden og et, som tilfældigt er, magen til de tal du opgiver, men som er optimeret til at gå så dybt i frekvens som den enhed kan uden at blive alt for belastet.
Dine tal er med andre ord bare meget lig de tal som programmet kommer med i det ene tilfælde, men med den forskel at programmet har taget højde for enhedens og portens størrelse.
Du skal i øvrigt være opmærksom på at der ikke er tale om en eksakt videnskab med kun et svar. Hvert program er baseret på nogen parametre og formler der er et valg nogen har taget blandt mange, og det er det samme du skal gøre. Finde den løsning der efter din mening er den mest rigtige ved at prøve dig frem gennem mange på hinanden føgende konstruktioner, til du finder den der i dine ører lyder bedst.
mvh __________________ Life is what happens while you're planning it!
|
| Til top |
|
| |
Crein Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
svend skrev:
|
Jeg har puttet enhedens (komplette) data ind i programmet, og ladet programmet udregne to forslag.
Et ud fra hvad der er bedst i forhold til enheden og et, som tilfældigt er, magen til de tal du opgiver, men som er optimeret til at gå så dybt i frekvens som den enhed kan uden at blive alt for belastet.
Dine tal er med andre ord bare meget lig de tal som programmet kommer med i det ene tilfælde, men med den forskel at programmet har taget højde for enhedens og portens størrelse.
Du skal i øvrigt være opmærksom på at der ikke er tale om en eksakt videnskab med kun et svar. Hvert program er baseret på nogen parametre og formler der er et valg nogen har taget blandt mange, og det er det samme du skal gøre. Finde den løsning der efter din mening er den mest rigtige ved at prøve dig frem gennem mange på hinanden føgende konstruktioner, til du finder den der i dine ører lyder bedst.
mvh
|
|
|
Sjovt. Hvilke program har du brugt?
|
| Til top |
|
| |