| Forfatter |
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er i gang med at bygge en ny sub, og skal have rundet hjørnerne. Jeg har oversfræser og et radius 9 mm fræsejern som jeg allerede har brugt. Jeg synes dog ikke det er nok, og ville gerne have noget der var omkring radius 15-20 mm. Jeg har ikke udmiddelbart set fræsejern så store, og hvis man kan få dem, koster de sikkert 2/4 bondegård... 
Nogen der har en "genial" løsning? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
|
Hej
Jeg er i gang med at bygge en ny sub, og skal have rundet hjørnerne. Jeg har oversfræser og et radius 9 mm fræsejern som jeg allerede har brugt. Jeg synes dog ikke det er nok, og ville gerne have noget der var omkring radius 15-20 mm. Jeg har ikke udmiddelbart set fræsejern så store, og hvis man kan få dem, koster de sikkert 2/4 bondegård... 
Nogen der har en "genial" løsning?
|
|
|
Du gør det samme som os andre, smider de 4-700,- kr. på disken det koster
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hedder fræsejernene tit CMT, er malet orange og koster ganske rigtigt en halv arm. Til gengæld er de så i en modbydelig høj kvalitet!
Mvh. Jens/Modifix -træmand im DCA.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis du ikke vil slippe slanterne må du jo igang med høvl og sandpapir .
ELLER smutte hen til den lokale tømrer/snedker med et par øl i posen og høre ham om han ikke lige kan "knække" kanterne for dig
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bliver kabinettets væg ikke for tynd med så stor en radius (15-20)...? __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
cst1967 skrev:
| Bliver kabinettets væg ikke for tynd med så stor en radius (15-20)...? |
|
|
Det kommer self. an på kabinettets tykkelse. En R. på 15-20mm er faktisk ikke så "stor" forstået på den måde at den ikke gnaver så langt ind i kabinettet. En R på 9mm er faktisk meget lille at kigge på.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
cst1967 skrev:
| Bliver kabinettets væg ikke for tynd med så stor en radius (15-20)...? |
|
|
Det er 22 mm MDF, så det går nok...
Hmm, et andet alternativ, var at lave fræsejernet selv... Man er vel ikke værktøjsmager for ingenting.... Så jeg tror jeg vil arbejde lidt videre med en R20 mm... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
cst1967 skrev:
Bliver kabinettets væg ikke for
tynd med så stor en radius (15-20)...? |
|
|
Det er 22 mm MDF, så det går nok...
Hmm, et andet alternativ, var at lave fræsejernet selv... Man er
vel ikke værktøjsmager for ingenting.... Så jeg tror jeg vil
arbejde lidt videre med en R20 mm... |
|
|
Kan du gøre det til en fornuftig pris, så lav lige et par ekstra nu du er
igang
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg gjort alvor ud af sagen og er gået i gang. Fræsejernet er blevet drejet og fræst. I næste uge skal det hærdes. Til sidst skal det op i en trådgnister der laver konturen radius 20. Ligesom de orginale fræsejern kommer der også et lille hjul på som skal bruges som anlæg. Hjulet (kuglelejet) har jeg hugget fra et eksisterende fræsejern som jeg alligevel aldrig bruger...
Så jeg er da lidt spændt på om det kommer til at virke...  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 22 April 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vejen frem at lave værktøjet selv, når dette ikke kan fås prefabrikeret! 
Jeg tager hatten af for dit gå-på-mod.
- BR
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
|
Nu har jeg gjort alvor ud af sagen og er gået i gang. Fræsejernet er blevet drejet og fræst. I næste uge skal det hærdes. Til sidst skal det op i en trådgnister der laver konturen radius 20. Ligesom de orginale fræsejern kommer der også et lille hjul på som skal bruges som anlæg. Hjulet (kuglelejet) har jeg hugget fra et eksisterende fræsejern som jeg alligevel aldrig bruger...
Så jeg er da lidt spændt på om det kommer til at virke... 
|
|
|
Hvad med nogle billeder af dit projekt...?  __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe ja lad os se nogle billeder, det virker lidt ekstremt det projekt men det er nok bare mig.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja billeder er helt sikkert noget der skal til, så vores "sult" kan stilles 
- BR
|
| Til top |
|
| |
Great Dane Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Mine ht har rundede hjørner (diameter 18mm) og det har en god indflydelse på diskant gengivelsen...
Jeg fik et snedker værksted til at lave det samtidigt med at de skar ud til enhederne... timelønningerne er ikke så høje herovre i England så det blev ikke uoverkommeligt dyrt... brugte 36 mm mdf
Michael
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille ting!....
For uden det rent visuelle.. har runding af kanter og hjørner ( og forsænkningere for den sags skyld) ikke det store lydmæssige at sige på en woofer..
Der hvor en så smal baffel som muligt er vigtig.. samt forsænkning, rene og plane flader samt andre tiltag har effekt og noget at sige for gengivelsen! er i øvre mid. og op efter.. under 2 - 300 Hz. er det praktsiktaget uden betydning..
Det man vil undgå er difraktion, dette er primært et problem opefter i de høje frekvenser.. ligeledes spredning! ( at få lyden fri af kabinettet! og forsvinde i lydbilledet!) igen noget der har betydning fra godt 1 khz. og op efter..
Så som sagt udover det rent visuelle er afrundinger af kanter / baffl ikke særlig nødvendigt!.. så du behøver faktisk ikke af rent lydmæssige grunde at gå gennem alle de anstrængelser, for en woofer..
Dog! skal subben matche en "top" MED! fine afrundede kanter mm. SÅ! er det jo en helt anden historie.. 
Men what ever!??.... Held & lykke med projecktet!!
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, billeder... Ja det kunne da godt være jeg skulle starte en lille tråd under DIY projekt...
Fræsejernet er blevet hærdet og rundslebet nu. Det ligger og venter på at blive trådgnistet i øjeblikket...
Rundingen er kun for syns skyld...
Der kommer dog ikke til at ske så meget i næste uge, da jeg er på ferie...  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
|
Det er vejen frem at lave værktøjet selv, når dette ikke kan fås prefabrikeret! 
Jeg tager hatten af for dit gå-på-mod.
- BR
|
|
|
Manden er værktøjsmager
Det er ikke "gå på mod" - det er fusk
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Lige en lille ting!....
For uden det rent visuelle.. har runding af kanter og hjørner ( og forsænkningere for den sags skyld) ikke det store lydmæssige at sige på en woofer..
Selv basenheder skal filtreres og bringes til at spille sammen med mellemtone diskant etc. - de nemme genveje findes ikke
Der hvor en så smal baffel som muligt er vigtig.. samt forsænkning, rene og plane flader samt andre tiltag har effekt og noget at sige for gengivelsen! er i øvre mid. og op efter.. under 2 - 300 Hz. er det praktsiktaget uden betydning..
Det man vil undgå er difraktion, dette er primært et problem opefter i de høje frekvenser.. ligeledes spredning! ( at få lyden fri af kabinettet! og forsvinde i lydbilledet!) igen noget der har betydning fra godt 1 khz. og op efter..
Så som sagt udover det rent visuelle er afrundinger af kanter / baffl ikke særlig nødvendigt!.. så du behøver faktisk ikke af rent lydmæssige grunde at gå gennem alle de anstrængelser, for en woofer..
Dog! skal subben matche en "top" MED! fine afrundede kanter mm. SÅ! er det jo en helt anden historie.. 
Men what ever!??.... Held & lykke med projecktet!!
mvh. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har du jo selv lavet værktøjet, men for andre der har samme planer, så er det muligt at leje værktøj i de fleste tømmerforretninger
|
| Til top |
|
| |